Even iets totaal off-topic:
Ik heb een Zibro Kamin kacheltje in mijn werkplaats dat ik lekker aan zet bij t sleutelen vlak naast me zodat ik IETS van warmte voel.
De vraag is alleen, kan ik daar diesel in gooien i.p.v. die dure Zibro brandstof? Die kost bijna 3 euro de liter en diesel is toch wat voordeliger. Of is Petroleum nog beter?
Deze is 't:
Huidige privé collectie: 201 32 Austin Champ 56 403 bachee D 63 404 SL 1964
204 berline 70 504 Inj. 73 104 SL sloop 77 104 GL6 78 604 V6Ti aut 78
505 sti aut US 85
309 GT 86 306 cabrio 1.8 aut 95 405 GRX 1.8 aut 95
Voor onze Zibro die we in de aangebouwde serre branden halen we al jaren lang in België
een goede kwaliteit petroleum die niet onderdoet voor de origineleZibro brandstof à 2,00 € per liter.
In B betalen we slechts 0,75 . dat scheelt aanzienlijk.
Conduis bien et conduis toi bien sur la route avec prudence et gentillesse !
je kunt er ook water in gooien ,dan rookt hij ook niet haha ,maar diesel lijkt me geen goed plan ,dat geeft zo,n scherpe lucht aan de ogen ,peteroleum uit belgie dus maar .
Dat wordt dus een ritje België binnenkort. Dank voor de uitleg.
Even voor de goede orde, Diesel kan (technisch) wel maar is qua lucht niet zo prettig? in geval van nood.
Huidige privé collectie: 201 32 Austin Champ 56 403 bachee D 63 404 SL 1964
204 berline 70 504 Inj. 73 104 SL sloop 77 104 GL6 78 604 V6Ti aut 78
505 sti aut US 85
309 GT 86 306 cabrio 1.8 aut 95 405 GRX 1.8 aut 95
Ik zou het niet doen. De trekker waar ik vroeger mee reed kon in theorie beide brandstoffen aan maar in het boekje staan twee compleet verschillende vermogenscurven. Nu schiet mijn Russisch te kort voor ongeveer 100% maar uit ervaring weet ik wel dat het absoluut merkbaar was als er met petroleum werd gereden ipv diesel; het vermogen was stukken minder.
Als je kijkt naar de moleculaire samenstelling is het duidelijk dat diesel meer zuurstof verbindingen kan aangaan dus zullen de branderkoppen niet de juiste lucht-brandstof verhouding krijgen met risico op CO of 'boem'. Een CV ketel kan ook niet zonder meer op gewoon huisgas of butagas, voor LPG moet zelfs vaak de brander aangepast.
Neem aub het risico niet. Je woont op een steenworp van België dus ik zou het gewoon daar halen.
Diesel, dat gaat niet goed, Ik woon wat verder van België dan jij en dacht er goed aan te doen om er diesel in te verbranden.
Niet dus, diesel is een 'vettere' brandstof en brand niet goed/ nauwelijks in zo'n kacheltje. Peteroleum brandt wel goed, maar ruikt met opstart en stoppen, iets. In huis niet fijn, in de (sleutel) schuur geen punt.