Zibro vraagje
Zibro vraagje
Even iets totaal off-topic:
Ik heb een Zibro Kamin kacheltje in mijn werkplaats dat ik lekker aan zet bij t sleutelen vlak naast me zodat ik IETS van warmte voel.
De vraag is alleen, kan ik daar diesel in gooien i.p.v. die dure Zibro brandstof? Die kost bijna 3 euro de liter en diesel is toch wat voordeliger. Of is Petroleum nog beter?
Deze is 't:
Ik heb een Zibro Kamin kacheltje in mijn werkplaats dat ik lekker aan zet bij t sleutelen vlak naast me zodat ik IETS van warmte voel.
De vraag is alleen, kan ik daar diesel in gooien i.p.v. die dure Zibro brandstof? Die kost bijna 3 euro de liter en diesel is toch wat voordeliger. Of is Petroleum nog beter?
Deze is 't:
Huidige privé collectie:
201 32
Austin Champ 56
403 bachee D 63
404 SL 1964
204 berline 70
504 Inj. 73
104 SL sloop 77
104 GL6 78
604 V6Ti aut 78
505 sti aut US 85
309 GT 86
306 cabrio 1.8 aut 95
405 GRX 1.8 aut 95
201 32
Austin Champ 56
403 bachee D 63
404 SL 1964
204 berline 70
504 Inj. 73
104 SL sloop 77
104 GL6 78
604 V6Ti aut 78
505 sti aut US 85
309 GT 86
306 cabrio 1.8 aut 95
405 GRX 1.8 aut 95
- Beeperhorrie
- Posts: 2237
- Joined: 06 Jun 2016, 11:02
Re: Zibro vraagje
Daar heb me laatst toch een verhaal over gehoord.......
Iets met een tractor of zo...
Huidige privé collectie:
201 32
Austin Champ 56
403 bachee D 63
404 SL 1964
204 berline 70
504 Inj. 73
104 SL sloop 77
104 GL6 78
604 V6Ti aut 78
505 sti aut US 85
309 GT 86
306 cabrio 1.8 aut 95
405 GRX 1.8 aut 95
201 32
Austin Champ 56
403 bachee D 63
404 SL 1964
204 berline 70
504 Inj. 73
104 SL sloop 77
104 GL6 78
604 V6Ti aut 78
505 sti aut US 85
309 GT 86
306 cabrio 1.8 aut 95
405 GRX 1.8 aut 95
- Beeperhorrie
- Posts: 2237
- Joined: 06 Jun 2016, 11:02
Re: Zibro vraagje
Maar goed serieus, dat zijn toch petroleum kacheltjes? Zo ken ik ze tenminste alleen niet die uitvoering die je in afbeelding hebt gezet.
Re: Zibro vraagje
Voor onze Zibro die we in de aangebouwde serre branden halen we al jaren lang in België
een goede kwaliteit petroleum die niet onderdoet voor de origineleZibro brandstof à 2,00 € per liter.
In B betalen we slechts 0,75 . dat scheelt aanzienlijk.
een goede kwaliteit petroleum die niet onderdoet voor de origineleZibro brandstof à 2,00 € per liter.
In B betalen we slechts 0,75 . dat scheelt aanzienlijk.
Conduis bien et conduis toi bien sur la route avec prudence et gentillesse !
-
- Posts: 1303
- Joined: 02 Feb 2016, 17:39
Re: Zibro vraagje
je kunt er ook water in gooien ,dan rookt hij ook niet haha ,maar diesel lijkt me geen goed plan ,dat geeft zo,n scherpe lucht aan de ogen ,peteroleum uit belgie dus maar .
Re: Zibro vraagje
Dat wordt dus een ritje België binnenkort. Dank voor de uitleg.
Even voor de goede orde, Diesel kan (technisch) wel maar is qua lucht niet zo prettig? in geval van nood.
Even voor de goede orde, Diesel kan (technisch) wel maar is qua lucht niet zo prettig? in geval van nood.
Huidige privé collectie:
201 32
Austin Champ 56
403 bachee D 63
404 SL 1964
204 berline 70
504 Inj. 73
104 SL sloop 77
104 GL6 78
604 V6Ti aut 78
505 sti aut US 85
309 GT 86
306 cabrio 1.8 aut 95
405 GRX 1.8 aut 95
201 32
Austin Champ 56
403 bachee D 63
404 SL 1964
204 berline 70
504 Inj. 73
104 SL sloop 77
104 GL6 78
604 V6Ti aut 78
505 sti aut US 85
309 GT 86
306 cabrio 1.8 aut 95
405 GRX 1.8 aut 95
- Beeperhorrie
- Posts: 2237
- Joined: 06 Jun 2016, 11:02
Re: Zibro vraagje
Ik zou het niet doen. De trekker waar ik vroeger mee reed kon in theorie beide brandstoffen aan maar in het boekje staan twee compleet verschillende vermogenscurven. Nu schiet mijn Russisch te kort voor ongeveer 100% maar uit ervaring weet ik wel dat het absoluut merkbaar was als er met petroleum werd gereden ipv diesel; het vermogen was stukken minder.
Als je kijkt naar de moleculaire samenstelling is het duidelijk dat diesel meer zuurstof verbindingen kan aangaan dus zullen de branderkoppen niet de juiste lucht-brandstof verhouding krijgen met risico op CO of 'boem'. Een CV ketel kan ook niet zonder meer op gewoon huisgas of butagas, voor LPG moet zelfs vaak de brander aangepast.
Neem aub het risico niet. Je woont op een steenworp van België dus ik zou het gewoon daar halen.
Als je kijkt naar de moleculaire samenstelling is het duidelijk dat diesel meer zuurstof verbindingen kan aangaan dus zullen de branderkoppen niet de juiste lucht-brandstof verhouding krijgen met risico op CO of 'boem'. Een CV ketel kan ook niet zonder meer op gewoon huisgas of butagas, voor LPG moet zelfs vaak de brander aangepast.
Neem aub het risico niet. Je woont op een steenworp van België dus ik zou het gewoon daar halen.
- paull en paulla
- Posts: 971
- Joined: 03 Feb 2016, 20:45
Re: Zibro vraagje
Hoi Marco,
Diesel, dat gaat niet goed, Ik woon wat verder van België dan jij en dacht er goed aan te doen om er diesel in te verbranden.
Niet dus, diesel is een 'vettere' brandstof en brand niet goed/ nauwelijks in zo'n kacheltje. Peteroleum brandt wel goed, maar ruikt met opstart en stoppen, iets. In huis niet fijn, in de (sleutel) schuur geen punt.
Diesel, dat gaat niet goed, Ik woon wat verder van België dan jij en dacht er goed aan te doen om er diesel in te verbranden.
Niet dus, diesel is een 'vettere' brandstof en brand niet goed/ nauwelijks in zo'n kacheltje. Peteroleum brandt wel goed, maar ruikt met opstart en stoppen, iets. In huis niet fijn, in de (sleutel) schuur geen punt.
Met vriendelijke groet,
Paull en Paulla
Paull en Paulla
Re: Zibro vraagje
OK bedankt mannen, fijn dat er mensen met ervaring hier zitten. Ik ga dan wel een kannetje Petrol(eum) halen in d'n Belgique.
Huidige privé collectie:
201 32
Austin Champ 56
403 bachee D 63
404 SL 1964
204 berline 70
504 Inj. 73
104 SL sloop 77
104 GL6 78
604 V6Ti aut 78
505 sti aut US 85
309 GT 86
306 cabrio 1.8 aut 95
405 GRX 1.8 aut 95
201 32
Austin Champ 56
403 bachee D 63
404 SL 1964
204 berline 70
504 Inj. 73
104 SL sloop 77
104 GL6 78
604 V6Ti aut 78
505 sti aut US 85
309 GT 86
306 cabrio 1.8 aut 95
405 GRX 1.8 aut 95