604 GTI 1984 project Harrie

Voor de Peugeot 504 en 604
Harrie
Posts: 437
Joined: 04 Feb 2016, 18:33

Re: 604 GTI 1984 project Harrie

Post by Harrie »

chr. wrote:ziet er niet slecht uit zeg :o , heb ze slechter gezien :oops: .
Toen ik in het begin, voor aanvang restauratie v/d 304 ook de wielbakken
had schoon gemaakt werd het ook blauw voor mijn ogen. Van ellende :mrgreen: :mrgreen: .
ik dacht altijd al.. hoe komt Chris bij de naam "Barreltje".... :mrgreen:
maar daardoor weet jij ook maar ál te goed wat roest is..... :wink:
amicalement, Harrie
Peugeot: pour que l'automobile soit toujours un plaisir.
Peugeot Course racefiets 1979 ; J7 F 1,8 camper 1972 ;
304 S cabriolet 1973 ; 306 1.8 cabriolet 1996
604 V6 SL 1978 ; 604 GTI 1984 ; 406 Break 1.8 ST 2001
Harrie
Posts: 437
Joined: 04 Feb 2016, 18:33

Re: 604 GTI 1984 project Harrie

Post by Harrie »

Marinus wrote:Ongeloofelijk dat de wielkasten nog zo goed zijn gebleven inderdaad. Je zou verwachten dat dat vele zand en vuil het vocht vast zou houden en een ideale omgeving voor het roestmonster zou zijn. Bijzonder 8-)
het is wel ander zand als we hier gewend zijn... het is grijs, en geen 'zwart zand' of klei zoals we dat in Nederland kennen.
In de 306 cabriolet trof ik destijds heel ander zand en stof aan, okergeel, leek wat op mergel,
de 306 cabriolet komt uit oost-België, het Duitstalige gebied tussen Limburg en de Ardennen.
De 604 GTI komt uit regio Brussel zuid-west.
Ik heb al vaker geschreven dat men de wielkasten, bodem en dorpels goed moet reinigen, de hogedrukspuit er op! :wink:
En behoudend rijden: ik rijd nooit door natte bermen, moddergoten, paardestront, etc.,. dan stop ik liever bij een tegenligger, of slalom om de drek heen.
grt, Harrie
Peugeot: pour que l'automobile soit toujours un plaisir.
Peugeot Course racefiets 1979 ; J7 F 1,8 camper 1972 ;
304 S cabriolet 1973 ; 306 1.8 cabriolet 1996
604 V6 SL 1978 ; 604 GTI 1984 ; 406 Break 1.8 ST 2001
Harrie
Posts: 437
Joined: 04 Feb 2016, 18:33

Re: 604 GTI 1984 project Harrie

Post by Harrie »

Manitoba wrote:Harrie: ik ben een totale leek als het om techniek, restauraties en reparaties gaat. Maar als ik zie wat je met deze 604 allemaal weer doet en waarvan ongetwijfeld zeker is dat 'ie beter dan 'ie ooit nieuw was jou op majestueuze wijze gaat vervoeren... Diep respect! Dat had ik ook al na het lezen van het restauratie-topic van je 306 Cabriolet overigens...

En dan in de Lion ook nog je eigen stukje over de 604 en een uitgebreid artikel over de Douvrin V6. Als je je nu nog niet vereerd voelt... :D :wink:

Keep up the good work!!!

Greetz,
Walter
dank je Walter ! :wink:
vandaag de flapjes aan de voorschermen en alle roest die ik nog meer vond, ontroest, zink en zwart gespoten.
Aan die flapjes zit een plaat vast die tot aan het binnenscherm loopt, en daarop zit ook de clingoteursteun.
De randjes v.d. schermen waren slecht gespoten, deels niet, dus ook dat in kleur gespoten.
De auto is destijds overgespoten zonder onderdelen te demonteren... :roll: de clingoteurs zaten dus ook vol lak..

Image
linker zijde

Image
rechterzijde
De aansluitingen van de voorschermen met de onderspoiler zijn beide nog puntgaaf :D
Deze zijn meestal verrot bij 604, omdat de bagger er op blijft liggen..

voorbumper weer gemonteerd met nieuwe moeren + veerringen, de dikke platen ontroest en in de zink gezet.
Grill weer gemonteerd, chroomlijst met staalwol gepolijst. Clingoteurs goed schoongemaakt
en met 3M Finesse-It weer glanzend opgepoetst, voorzien van nieuwe lampjes, weer gemonteerd.
Voorruit gedemonteerd. Roest linksonderin en een gat rechtsonderin het voorruitframe..
Daar had ik foto's van gemaakt, maar vergeten te uploaden..... :roll:

Image

Deze spatplaat voor het vacuüm-reservoir had ik nog nieuw liggen uit de partij van Hein en mij.
Ook weer zo'n ding dat door onderdompelen van verf voorzien is, en dus al roest in de verpakking.. :evil:
Dus: ontroest en dun in de Owatrol gesmeerd:

Image

Nadien met Flexa Hoogglans zwarte verf gespoten. Het drogen duurt wat langer, ik heb het nat-in-nat gespoten.

grt, Harrie
Peugeot: pour que l'automobile soit toujours un plaisir.
Peugeot Course racefiets 1979 ; J7 F 1,8 camper 1972 ;
304 S cabriolet 1973 ; 306 1.8 cabriolet 1996
604 V6 SL 1978 ; 604 GTI 1984 ; 406 Break 1.8 ST 2001
Harrie
Posts: 437
Joined: 04 Feb 2016, 18:33

Re: 604 GTI 1984 project Harrie

Post by Harrie »

ton wrote:Tsjonge Harrie, krijg met de dag meer respect voor deze klus, mooi hoor :!:

Maarruuuh, wat is er met je avatar :?:
mars306 wrote:De Leeuw ligt in de schaduw uit te rusten........... :mrgreen: :mrgreen:
chr. wrote:En dan bedoel je natuurlijk Harrie :mrgreen: :mrgreen:
Manitoba wrote:Tsss, Harrie en uitrusten :?: :?: :?: :wink:

Greetz,
Walter
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
alsnog de foto's van de roest en gaten in het voorruitframe:

Image

Image

vanmiddag alle kleine plekjes aan de bovenrand en rechterstijl ontroest met de Dremel en met een kwastje in de zink gezet.

Image

onderzijde eerst met 3M schijf en de kleine plekjes en vouw met de Dremel, daarna in de zink:

Image

bovenrand 3 x in kleur gespoten ( nevelplakbandje gemaakt voor de overgang ) en daarna in de blanke lak.

Image

zo staat het er nu bij, ik had gehoopt morgen de voorruit weer te kunnen monteren, maar dat wordt krap...
De Bison Combi Metal die er nog op moet, droogt niet zo snel...

Image

grt, Harrie
Peugeot: pour que l'automobile soit toujours un plaisir.
Peugeot Course racefiets 1979 ; J7 F 1,8 camper 1972 ;
304 S cabriolet 1973 ; 306 1.8 cabriolet 1996
604 V6 SL 1978 ; 604 GTI 1984 ; 406 Break 1.8 ST 2001
Harrie
Posts: 437
Joined: 04 Feb 2016, 18:33

Re: 604 GTI 1984 project Harrie

Post by Harrie »

Frank 205 wrote:He bah, roest!!!!!! :?

Zonder dollen, wat een geweldige 604 is dit aan het worden!
In deze kleur is hij echt geweldig.

Nu echt binnenkort wil ik hem weer in het echt zien hoor! ( Moest toch nog een transportje doen uit Hengelo, niet ? )
dank je Frank. Ja, ik zal ze maandag eens bellen of ze de bestelde spullen binnen hebben.

Vandaag kleine stukjes plaat gemaakt, die als een puzzelstukje in de gaten passen, zodat ik
het met Bison CombiMetal kan dicht smeren.

Image

^ Hier het gat rechts. Het blokje met de gleuf is een zéér sterk magneet, die houdt het plaatje op de plaats,
daarna kon ik het gedeeltelijk dicht smeren.

Image

^ Hier links, het plaatje met 10-secondenlijm vastgeplakt, een stukje tape houdt het even op de plek.

Image

^ Nogmaals links, nu geheel dicht gesmeerd. De standaard afwateringsgaten maak ik DICHT. De voorruit kit ik later met PU-ruitenlijmkit geheel dicht.
De kokerconstructie onderin het voorruitframe is bedoeld als afwateringskanaal, maar nu het in de zekeringkast loopt,
moet ik die afwatering vermijden. Er komt straks géén water meer in de sponning.

Image

^ Rechts: magneet verwijderd, en verder afgesmeerd. Ik had nog CombiMetal over, dus ook alle puntlaskuiltjes dichtgesmeerd.
Baat het niet, schaadt het niet. :mrgreen:
grt, Harrie
Peugeot: pour que l'automobile soit toujours un plaisir.
Peugeot Course racefiets 1979 ; J7 F 1,8 camper 1972 ;
304 S cabriolet 1973 ; 306 1.8 cabriolet 1996
604 V6 SL 1978 ; 604 GTI 1984 ; 406 Break 1.8 ST 2001
Harrie
Posts: 437
Joined: 04 Feb 2016, 18:33

Re: 604 GTI 1984 project Harrie

Post by Harrie »

chr. wrote:Laten drogen en dan is het kei en kei hard 8) .
Schuurse morgen :wink:
idd knetterhard. 8)
schuren kan niet, maar met de flex gaat dat prima :mrgreen:
daarna een likje plamuur om te kunnen schuren, primer, filler, natschuren, aflakken, klaar :D
.
en, morgen magazijn Woudenberg, de 604 moet dus wachten tot maandag.
grt, Harrie
Peugeot: pour que l'automobile soit toujours un plaisir.
Peugeot Course racefiets 1979 ; J7 F 1,8 camper 1972 ;
304 S cabriolet 1973 ; 306 1.8 cabriolet 1996
604 V6 SL 1978 ; 604 GTI 1984 ; 406 Break 1.8 ST 2001
Harrie
Posts: 437
Joined: 04 Feb 2016, 18:33

Re: 604 GTI 1984 project Harrie

Post by Harrie »

chr. wrote:
Harrie wrote:
chr. wrote:Laten drogen en dan is het kei en kei hard 8) .
Schuurse morgen :wink:
idd knetterhard. 8)
schuren kan niet, maar met de flex gaat dat prima :mrgreen:
daarna een likje plamuur om te kunnen schuren, primer, filler, natschuren, aflakken, klaar :D
.
en, morgen magazijn Woudenberg, de 604 moet dus wachten tot maandag.
grt, Harrie
Harrie, nat schuren is zo old-school :mrgreen: . Gewoon droog schuren dus
geen last van schuur water :wink:
Koffiemolen wrote:Heerlijk om mijn spaarzame uurtjes op het forum met deze rubriek te beginnen. Foto's zeggen zo veel meer en dus chapeau dat je elke keer weer de moeite neemt om foto's te maken en te uploaden.

Qua voorruit heb ik met mijn 504 vorige week dezelfde strategie gehanteerd. Samen met Rob een gelaagde voorruit in mijn 504 gemonteerd, meteen een nieuw voorruitrubber gemonteerd en rondom in de ruitenkit gezet.

Mooi spul he, die lijm van bison, ik heb hem bij mijn 505 ook voor kleine stukjes gebruikt, ideaal spul.
ik hoop dat het me nu eindelijk gelukt is: het filmpje na de diverse contrôles en afstellingen door Paull.
cameraman: Paull :wink:

http://www.youtube.com/watch?v=a2nPy4k6tF0



zo loopt de V6 pas echt lekker... :D en met gemak rustig op +/- 800 rpm.
grt, Harrie
Peugeot: pour que l'automobile soit toujours un plaisir.
Peugeot Course racefiets 1979 ; J7 F 1,8 camper 1972 ;
304 S cabriolet 1973 ; 306 1.8 cabriolet 1996
604 V6 SL 1978 ; 604 GTI 1984 ; 406 Break 1.8 ST 2001
Harrie
Posts: 437
Joined: 04 Feb 2016, 18:33

Re: 604 GTI 1984 project Harrie

Post by Harrie »

M.van der Meulen wrote:Sounds To Me Like A Very Fine Swiss Watch :!: :!: En mooi die smile van oor tot oor :D
chr. wrote:Idd, een zeer trotse eigenaar :wink: 8)
Koffiemolen wrote:Harrie, dit topic begint steeds leuker te worden en het was al leuk. Schitterend filmpje met goede beeldkwaliteit en geluid. Zelfs zo goed dat ik het geluid even op m'n i-podje zet en morgen in mijn 5008 op repeat zet. Eindelijk een 5008 met motorgeluid, en WAT voor een geluid. The real sound of music! :D
Pieter_ wrote:
Harrie wrote:Harrie schreef:
ik hoop dat het me nu eindelijk gelukt is: het filmpje na de diverse contrôles en afstellingen door Paull.
cameraman: Paull :wink:

zo loopt de V6 pas echt lekker... :D en met gemak rustig op +/- 800 rpm.
grt, Harrie
Tjee ja zeg, het naaimachientje van mijn echtgenote loopt niet echt niet mooier.. en dan die smile, geweldig :D groet, Pieter
chr. wrote:
daflover wrote:
chr. wrote:Harrie, nat schuren is zo old-school :mrgreen: . Gewoon droog schuren dus
geen last van schuur water :wink:
dan maar water
maar de afwerking met nat schuurpapier is vele malen beter
plus dat droog er niet is in korrel 2500 :mrgreen:
Ff of topic, weet er heel weinig van maar zelf dacht ik dat;
als je machinaal schuurt met een excentrisch roterende schuurmachine
met een uitslag van 8-10 mm je een constante kras aan brengt :oops: .
Dit krijg je denk niet met de hand uitschuren met water.

Ook (na)schuren met 2500 was toch voor lakcorrectie en niet voor aflak? :oops:
Heb altijd gedacht dat dat te fijn was dus kan op onthechting :roll: .
Mss is naschuren (nat) met p1000 maximaal en droog met p500 of P600
het zelfde :-| .

On topic maar weer :wink:
juist meneer de autospuiter en schadespecialist! 2500 is wel ERG fijn, zoals de aluminium-oxide schuurpleistertjes van 3M, voor stofjes en zakkertjes in de lak.
Komt goed Chris, ik red me wel ! :wink: grt, Harrie, ook autoschadespecialist. :mrgreen: :mrgreen:
Peugeot: pour que l'automobile soit toujours un plaisir.
Peugeot Course racefiets 1979 ; J7 F 1,8 camper 1972 ;
304 S cabriolet 1973 ; 306 1.8 cabriolet 1996
604 V6 SL 1978 ; 604 GTI 1984 ; 406 Break 1.8 ST 2001
Harrie
Posts: 437
Joined: 04 Feb 2016, 18:33

Re: 604 GTI 1984 project Harrie

Post by Harrie »

vandaag de Bison CombiMetal met de flex teruggebracht tot plaatwerkhoogte.
afwisselend met de voorruit bezig geweest, dat was meer werk dan je zou denken...
sierlijsten gedemonteerd: veel zand.. rubber met een borstel en water zo goed mogelijk schoongeborsteld.

Image

rubber verder met thinner schoongemaakt na de rilletjes lak van de randjes van het rubber gehaald te hebben.
Ik had de afwateringsgaten in de ruitsponning dichtgemaakt....een grote denkfout van me... :evil:
in de onderhoeken van het rubber zitten deze gaten:

Image

Die gaten komen bij de gaten uit die in de sponning zitten uit. Water op de ruit loopt in de
groef in het rubber waar de ruit in zit, en moet door bovengetoonde gaten afwateren... En die gaten zitten nu dicht.
Wat nu? De 'goot' onder het voorruitframe lijkt lek ( doorgeroest ? ) want de zekeringkast e.d. zijn nat geweest.
en ik heb géén zin het gehele dashboard uit te bouwen, dat is een pokke-klus bij 604.

Image

Schoon rubber op schone ruit gemonteerd en de sierlijsten weer aangebracht, dat is een werkje
wat vinger- en duimoefeningen kost. Een plakbandje zorgt dat het andere einde er niet weer uitfloept.

Image

De ruit gereed voor montage, maar de ruitsponning is nog niet gereed...
De binnenzijde v.d. voorruit is voorzien van een anti-condens-folie, die was lelijk beschadigd... :cry:
Gepolijst met 3M Finesse-It, maar dat mocht niet baten.
Nadenken en morgen verder. grt, Harrie
Peugeot: pour que l'automobile soit toujours un plaisir.
Peugeot Course racefiets 1979 ; J7 F 1,8 camper 1972 ;
304 S cabriolet 1973 ; 306 1.8 cabriolet 1996
604 V6 SL 1978 ; 604 GTI 1984 ; 406 Break 1.8 ST 2001
Harrie
Posts: 437
Joined: 04 Feb 2016, 18:33

Re: 604 GTI 1984 project Harrie

Post by Harrie »

Koffiemolen wrote:
Harrie wrote: rubber verder met thinner schoongemaakt na de rilletjes lak van de randjes van het rubber gehaald te hebben.
Ik had de afwateringsgaten in de ruitsponning dichtgemaakt....een grote denkfout van me... :evil:
in de onderhoeken van het rubber zitten deze gaten:
Die gaten komen bij de gaten uit die in de sponning zitten uit. Water op de ruit loopt in de
groef in het rubber waar de ruit in zit, en moet door bovengetoonde gaten afwateren... En die gaten zitten nu dicht. Wat nu?
Het antwoord zit al in je vraag: op advies bij montage van mijn nieuwe voorruit en nieuwe rubber hebben we zowel het glas in het rubber als het rubber in de sponning in de ruitenkit gezet. Er komt dus helemaal geen water meer in het rubber. Dat zou jij dus ook kunnen doen.Succes!
dat antwoord had ik ook bedacht na een lekker koel pilsje.
ik laat vraagstukken altijd rusten.. en dan komt er na een tijdje wel een oplossing :mrgreen:
oh ja, dat was ook mijn werk in mijn laatste baan....: engineering.
grt, Harrie
Peugeot: pour que l'automobile soit toujours un plaisir.
Peugeot Course racefiets 1979 ; J7 F 1,8 camper 1972 ;
304 S cabriolet 1973 ; 306 1.8 cabriolet 1996
604 V6 SL 1978 ; 604 GTI 1984 ; 406 Break 1.8 ST 2001
Post Reply