604 GTI 1984 project Harrie

Voor de Peugeot 504 en 604
Harrie
Posts: 437
Joined: 04 Feb 2016, 18:33

de plaatwerkfabriek

Post by Harrie »

Remco504coupe' wrote:
Harrie wrote:tja, ik pleeg nog wel eens verbeteringen aan te brengen t.o.v. het carrosserie-denkwerk van Peugeot..ik wil niet over een paar jaar opnieuw beginnen.. :mrgreen:
Goede zaak Harrie, dat probeer ik ook. Ik ben benieuwd of er nog paralellen zijn met een 504 coupe, ik zie op de foto's van de onderkant meerdere gelijkenissen. Dit zijn goede tips.
tussentijdse update: vanmorgen de J7 afgedekt tegen slijp- en lasvonken,
de achterste dempers van de 604 gedemonteerd om schade te voorkomen, en dan kan ik overal beter bij.
.
na enig hak en breekwerk was in 1,5 uur de gehele balk er uit:
.
Image
.
ik heb e.e.a. losgeslepen tot ik randjes overhield, die ik los pel met de waterpomptang. De voorgeboorde puntlassen scheuren dan uit, en
het originele plaatwerk dat in orde moet blijven, heeft dan kleine restjes puntlassen.
inmiddels die restjes met afbraamslijpschijf verwijderd.
Nu met de 3M borstel ontroesten, in de zink zetten, nieuwe plaatwerk voorbereiden en lassen.
hopelijk zit aan het eind v.d. middag de nieuwe balk er in.
grt, Harrie
Peugeot: pour que l'automobile soit toujours un plaisir.
Peugeot Course racefiets 1979 ; J7 F 1,8 camper 1972 ;
304 S cabriolet 1973 ; 306 1.8 cabriolet 1996
604 V6 SL 1978 ; 604 GTI 1984 ; 406 Break 1.8 ST 2001
Harrie
Posts: 437
Joined: 04 Feb 2016, 18:33

Re: 604 GTI 1984 project Harrie

Post by Harrie »

vanmiddag verder, alles in de zink gezet en het nieuwe plaatwerk voorbereid, hetgeen veel meer werk is dan je zou denken. o.a. passen, meten, gaatjes boren...
De balk zit er nu in, maar met de achterste plaat moet ik toch effe wachten tot morgen, ik moet inwendig eerst de balk afkitten.
.
Image
.
Image
.
de bumperbouten heb ik door de gaten geprikt, want het moet straks netjes in lijn liggen. Ik ga ook nog gaatjes boren in de balk zodat
ik de beugels om de buisjes waar de bumperbouten doorgaan, vast kan lassen.
Dat geeft heel veel extra stevigheid in de constructie, die goed beschouwd geen trekhaak waardig is, want er zit eigenlijk geen binnenscherm, erg 'slap in de kont' dus.
grt, Harrie
Peugeot: pour que l'automobile soit toujours un plaisir.
Peugeot Course racefiets 1979 ; J7 F 1,8 camper 1972 ;
304 S cabriolet 1973 ; 306 1.8 cabriolet 1996
604 V6 SL 1978 ; 604 GTI 1984 ; 406 Break 1.8 ST 2001
User avatar
MarcoPeus
Posts: 2543
Joined: 03 Feb 2016, 20:09

Re: 604 GTI 1984 project Harrie

Post by MarcoPeus »

Hey Harrie? GEWELDIG!!! je bent je GTi topic aan t verhuizen!!! Ben benieuwd man. Zet m op!
Huidige privé collectie:
201 32
Austin Champ 56
403 bachee D 63
404 SL 1964
204 berline 70
504 Inj. 73
104 SL sloop 77
104 GL6 78
604 V6Ti aut 78
505 sti aut US 85
309 GT 86
306 cabrio 1.8 aut 95
405 GRX 1.8 aut 95
Harrie
Posts: 437
Joined: 04 Feb 2016, 18:33

Re: 604 GTI 1984 project Harrie

Post by Harrie »

Jineuf wrote:Mooi werk Harrie, als je in dit tempo doorwerkt is ie binnen no time weer en route!
Koffiemolen wrote:Sir Harrie, ik zie enige parallellen met project regenjas... Ook een deukje achteronder, ook een binnenscherm (ziet er identiek uit!) dat ter plaatse wat 'dikker' was geworden...
Maar je lost het netjes op zo te zien! Heb je een MIG-apparaat? Dan is het zo weer voor elkaar.
Het is inderdaad zo dat die achterzijdes weinig body hebben voor bij voorbeeld een trekhaak. Bij de 505 is het iets beter, maar niet significant. Een soort kreukelzone dus.... :mrgreen:
Tja, als je dan naar een kaal karkas van een 307 kijkt is er toch wel e.e.a. veranderd...
Chr. wrote:VAKMAN/PLAATWERKER HARRIE :mrgreen:
Nu nog ff leren strak maken en spuiten.
Mss. een mooi probeersel op de 604 :wink:
in 5 jaar autoschade heb ik wel wat opgestoken... 8)
.
:mrgreen: amicale groet, Harrie
Peugeot: pour que l'automobile soit toujours un plaisir.
Peugeot Course racefiets 1979 ; J7 F 1,8 camper 1972 ;
304 S cabriolet 1973 ; 306 1.8 cabriolet 1996
604 V6 SL 1978 ; 604 GTI 1984 ; 406 Break 1.8 ST 2001
Harrie
Posts: 437
Joined: 04 Feb 2016, 18:33

Re: 604 GTI 1984 project Harrie

Post by Harrie »

vandaag eerst de balk aan de binnenzijde afgekit en de binnenzijde v.d. balk vanaf buiten.
Daarna de achterplaat er in gelast. al met al toch een pittige klus..... mijn oude MIG-lasapparaat 2x gerepareerd tussen de bedrijven door...
eind v.d. middag de kofferbodem en de rand ( ook waar het kofferbakrubber opzit ) in kleur gespoten, de rand ook nog een keer in blanke lak.
Daarna de buitenzijde afgekit. Vandaag ruim 2 spuitkokers kit verwerkt... :roll: :D
.
Image
.
Image
.
tevens gat in de linkervoorpijp v.d. uitlaat dichtgelast...dat ging niet zo geweldig... ik denk dat het een nieuwe voorpijp moet worden.. :roll:
grt, Harrie
Peugeot: pour que l'automobile soit toujours un plaisir.
Peugeot Course racefiets 1979 ; J7 F 1,8 camper 1972 ;
304 S cabriolet 1973 ; 306 1.8 cabriolet 1996
604 V6 SL 1978 ; 604 GTI 1984 ; 406 Break 1.8 ST 2001
Harrie
Posts: 437
Joined: 04 Feb 2016, 18:33

Re: 604 GTI 1984 project Harrie

Post by Harrie »

afgelopen maandag de 604 onder zeil gezet ivm regen, nadat ik eerst de dakantenne verwijderd heb, die kan in de bin.
Ik heb nog een z.g.a.n. ligeen van de 205 XS, die gaat er straks weer op.
.
Image
.
vanavond met de hogedrukspuit de autohoes schoon gemaakt, was ERG vuil geworden in die 4 jaar in de stalling..
.
betreffende gelijkenissen met 504 en 504CC, 505:
een nieuwe auto ontwikkelen kost heel veel geld, een matrijs voor plaatwerk is zeer kostbaar.
En dat gebeurt in toenemende mate: verschillende auto's zijn op 1 platform gebaseerd, en met veel gedeelde componenten zoals motoren en aandrijflijn, maar ook veel andere delen.
Voor 604 werden dus veel delen van andere types gebruikt volgens mij..:
een 504 bodemplaat werd simpel aan elke zijde met zo'n 5 cm verbreed:
.
Image
.
De binnenste voorschermen lijken als 2 druppels water op 504 C / C, ( zelfs het voorportier van 604 is gelijk aan 504 2e type ( vlakliggende deurgreep ); uitgangspunt was natuurlijk, dat er een V6 in moest passen.
De voorschermen van 604 zijn met brede flappen net zo verbreed als 504 coupé en cabriolet.
De voorste veerpoten en achter-draagarmen zijn bij 604 doorgaans gelijk aan 504 C /C.
De 505 erfde natuurlijk weer veel delen van voorgangers.
grt, Harrie
Peugeot: pour que l'automobile soit toujours un plaisir.
Peugeot Course racefiets 1979 ; J7 F 1,8 camper 1972 ;
304 S cabriolet 1973 ; 306 1.8 cabriolet 1996
604 V6 SL 1978 ; 604 GTI 1984 ; 406 Break 1.8 ST 2001
Harrie
Posts: 437
Joined: 04 Feb 2016, 18:33

Re: 604 GTI 1984 project Harrie

Post by Harrie »

pEus wrote:dat is wel heel mooi verzonnen, die verbreedde bodemplaten (lijkt wel rare bezuiniging, zeker met die afwateringsgaatjes in de felsnaden er nog in)
ja, de ingenieurs bij Peugeot waren / zijn zeer inventief... 8)
.
Vanmiddag de 'nieuwe' radiateur opgehaald, nieuw is niet meer leverbaar, en onderdelen ook niet...
Dus bouwt Chris Jansen van Hartgers Radiateuren Service het zelf!
hij kan alles maken, ook oliekoelers, tanks, intercoolers; dus doet hij dat ook veel voor race- en rallye-sport, custom-made.
Alleen de bovenregel en onderregel zijn nog van m'n oude radiator,
de rest is nieuw, blok op maat gemaakt en de beide zijblokken heeft Chris helemaal ZELF gemaakt.
kost een paar centen, maar dan heb je ook een super-radiateur. :mrgreen:
.
Image
.
http://www.hartgers-radiateuren.nl
.
grt, Harrie
Peugeot: pour que l'automobile soit toujours un plaisir.
Peugeot Course racefiets 1979 ; J7 F 1,8 camper 1972 ;
304 S cabriolet 1973 ; 306 1.8 cabriolet 1996
604 V6 SL 1978 ; 604 GTI 1984 ; 406 Break 1.8 ST 2001
Harrie
Posts: 437
Joined: 04 Feb 2016, 18:33

Re: 604 GTI 1984 project Harrie

Post by Harrie »

Remco504coupe wrote:Die lijkt heel erg op wat er mijn auto zit. Ben best benieuwd wat je met een paar centen bedoeld.....
ik had Remco al per PB ge-informeerd, maar goed: 250 euro.
Daarmee is het meteen het duurste onderdeel in deze restauratie...
grt, Harrie
Peugeot: pour que l'automobile soit toujours un plaisir.
Peugeot Course racefiets 1979 ; J7 F 1,8 camper 1972 ;
304 S cabriolet 1973 ; 306 1.8 cabriolet 1996
604 V6 SL 1978 ; 604 GTI 1984 ; 406 Break 1.8 ST 2001
Harrie
Posts: 437
Joined: 04 Feb 2016, 18:33

Re: 604 GTI 1984 project Harrie

Post by Harrie »

Koffiemolen wrote:
Harrie wrote:
Remco504coupe wrote:Die lijkt heel erg op wat er mijn auto zit. Ben best benieuwd wat je met een paar centen bedoeld.....
ik had Remco al per PB ge-informeerd, maar goed: 250 euro.
Daarmee is het meteen het duurste onderdeel in deze restauratie...
grt, Harrie
Valt best mee, een nieuwe radiateur (confectie) voor mijn XD3 kost 197 euri.
Bij de jouw zit er een hoop handwerk in !
vandaag vanwege de regenbuitjes het zeil weer gespannen van garagemuur naar schutting.
toen de onderzijde van de kofferbodem roestvrij gemaakt... een pokke-klus..ik zag er al een tijd flink tegenop..
na krabben met nieuwe scherpe verfkrabber, blank gemaakt met de 3M borstel, daarna stofvrij geborsteld, met thinner schoon en vetvrij gemaakt
en in de zink gezet:
.
Image
.
de 3M-borstel was nadien totaal op... naarmate die kleiner wordt, kun je er beter mee in de kleine hoeken en riggel-einden, dus
een beetje 'tactisch' te werk gaan. De nieuwe zit er inmiddels al op, asje is een Wolfcraft met linkse draad.
.
Image
.
ook begonnen met demontage van de remleidigen en remkracht-begrenzer.
na 3 uur werd het kouder en de wind nam toe, er mee gestopt, koffie en daana een lekkere douche.
grt, Harrie
Peugeot: pour que l'automobile soit toujours un plaisir.
Peugeot Course racefiets 1979 ; J7 F 1,8 camper 1972 ;
304 S cabriolet 1973 ; 306 1.8 cabriolet 1996
604 V6 SL 1978 ; 604 GTI 1984 ; 406 Break 1.8 ST 2001
Harrie
Posts: 437
Joined: 04 Feb 2016, 18:33

Re: 604 GTI 1984 project Harrie

Post by Harrie »

Koffiemolen wrote:Mooi werk Harrie. Ik stond vandaag op de steiger een kozijn te vervangen. Ik vond het weer helemaal niks, het is even droog geweest.
Indium wrote:Complimenten Harrie, is zeker een rotklus... Maar hard werken betaald zich uiteindelijk toch (meestal) uit en de grootste rotklussen zijn vaak wel zo belangrijk. "Keep on the good work" :D :!:
yep..als je vergelijkt:
.
Image
.
Image
.
:roll: ik had haarnetjes als adembescherming, petje op, ik liep er bij als een maanmannetje.. :D Daar zijn ( gelukkig ) géén foto's van.... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Peugeot: pour que l'automobile soit toujours un plaisir.
Peugeot Course racefiets 1979 ; J7 F 1,8 camper 1972 ;
304 S cabriolet 1973 ; 306 1.8 cabriolet 1996
604 V6 SL 1978 ; 604 GTI 1984 ; 406 Break 1.8 ST 2001
Post Reply