Mijn ouders reden veel in mijn jeugd, 1000 km in een week was geen uitzondering.
Ze hadden het alleen niet heel breed dus waren het voornamelijk Citroen Ami's, tot duidelijk werd dat die het telkens niet lang uithielden. Ze hadden ook ooit een 403 diesel gehad, maar daarmee waren ze door de garage genept met een reparatie waardoor die auto ermee ophield. Hebben ze laten staan langs de kant van de weg.
Op aanraden van een kennis schaften ze na de Ami's een VW Ponton break aan, want "die roesten nooit" (mooi wel).
Daarna kreeg mijn vader een goede baan en toen kwam de eerste èchte Peugeot: een zilverkleurige 504 TI Automatique. Ik was toen 6.
Ik vond het, met sterrenbeeld Leeuw en een toch koninklijke voornaam, altijd heel leuk dat we een auto hadden met een leeuw als beeldmerk.
Ze hebben die auto weggedaan toen hij 100.000 op de teller had (want dan moest een auto weg, zei een andere kennis).
Daarna hebben ze nog 4 504s gehad (2 GLs, een TI en een splinternieuwe L, die heel anders reed volgens mijn vader).
Daartussenin ook nog een 304 SLS maar die vonden ze echt te klein.
Na de 504s kwamen nog 2 505s, die allebei binnen een jaar de koppakking kapot hadden.
Na de 2e kapotte koppakking had mijn vader er genoeg van en begon voor hen de Volvo periode.
Toen ik 18 was had mijn vader een verassing voor me (ik kan me het moment nog haarscherp herinneren). Hij bleek voor 25 gulden een 504 TI Automatique uit 1974 voor me te hebben gekocht! Vol gaten en roest en hij liep niet. Het idee was dat ik zou leren sleutelen met dat ding. Helaas was dit midden in mijn afstudeerperiode en raakten we de plek kwijt waar hij stond, dus vrij snel was hij ook weer weg.
Na een heleboel japanse en duitse autos kwam er in 2012 dan eindelijk mijn eerste echte Peugeot, de 306 cabrio. (en ja, de cijfers 402 in het kenteken staan daar bewust, een mens mag dromen

)
Maar de liefde voor klassieke Peugeots bleef erin zitten, en mede daarom heb ik dit forum aangemaakt een paar jaar geleden alweer.
Vorig jaar (na een valse start een jaar eerder met een zwarte 403) de eerste echt klassieke Peugeot, de blauwe 403 B uit 1963. Met origineel Nederlands kenteken.
En eindelijk begin ik nu te leren aan autos te sleutelen...