Ok, dank je wel.
Ik zal zeker de dealer raadplegen als het zover is, ik rijd privé en voor mijn werk ook Peugeot en ze zullen het vast wel leuk vinden als ze van de 304 horen
Ik vond vandaag nog wel een kleine samenvatting, wellicht leuk om te lezen. Het is in de loop der jaren nogal een discussie punt geworden en iedereen denkt er weer het zijne van..
Groet, Wilfred
===============================================================================================================
De ene koelvloeistof is de andere niet
Koelvloeistof beschermt het motorblok tegen kalkafzetting, corrosie, schuimvorming, oververhitting én: bevriezing. Het is gedemineraliseerd (volledig zoutloos en kalkloos) water met additieven (toevoegingen). Het zorgt ervoor dat een motor niet oververhit raakt, het voorkomt bevriezing van de koelvloeistof en beschermt het motorblok, de waterpomp en de radiateur tegen corrosie.
Kortom: Het is onmisbaar. Maar er zijn verschillende soorten, in verschillende kleuren. Het aanbod van verschillende koelvloeistoffen is historisch gegroeid. In de loop der jaren zij de eisen die er aan gesteld werden veranderd en de ‘upgrades’ die daarvoor nodig waren, dat waren extra beschermende- en reinigende toevoegingen.
De drie ‘basis’ soorten
Er zijn feitelijk drie soorten koelvloeistof: G11, G12 en G13. Ieder ‘type’ heeft daarbij een eigen kleur. De ‘G-aanduiding’ is ooit bedacht door Volkswagen een bedrijf dat lang toonaangevend geweest is als het om koelvloeistoffen ging. Er zijn merken die door gebruik van een eigen naam hun eigen ‘luchtje’ geven aan hetzelfde spul.
Toen koelvloeistof nog groen was. Of blauw
G11 is van de genoemde soorten het oudste type koelvloeistof. G11 is meestal blauw (soms groen) en bevat silicaten. Silicaten zijn zouten. Daardoor is het spul alleen geschikt voor motorblokken van gietijzer. Als je het in motorblokken met aluminium koppen/waterpompen/radiateurdelen gebruikt is het corrosief. Iets waar bijvoorbeeld Triumph Stag rijders hun leergeld mee hebben betaald.
Rood of geel
G12 kwam later toen er aluminium motoren / koppen gangbaar werden. Deze vloeistof is rood, soms geel. In tegenstelling tot G11, is G12 gebaseerd op Organic Acid – organische zuren- Technolgie (OAT). Dat betekent onder meer dat G12 geen silicaten bevat, waardoor het niet schadelijk is voor aluminium onderdelen. Daarnaast bevat G12 verbeterde additieven die het koelsysteem beschermen. In 2005 kreeg G12 een update: G12+. De verbetering zat hem in een pakket aan beter uitgebalanceerde additieven. G12+ is paars of kleurloos en wordt ook wel universele koelvloeistof genoemd. Het spul is goed te mengen met andere koelvloeistoffen, een actie die doorgaans niet aangeraden wordt. En dan is er ook nog een opgewaardeerde G12+, de G12++ die voor het gemak ook wel G13 wordt genoemd.