Tuuur wrote:Mijn 306 heeft weer olie nodig en ben vergeten wat er in moet.
Op de kroonoil site lees ik dat er 10w40 of 5w40 in mag.
Wat is het verschil? Maakt het nu dus niet uit wat ik er bij in doe? Ik tank euro98 momenteel, weet niet of dat nog invloed heeft

beide olieen zijn zgn. multi-grade olieen, d.w.z. dat ze over een groot temperatuurbereik hun smerende werking kunnen doen.
de
5W en
10W hebben betrekking op de dikte (moeilijk woord: viscociteit ) van de olie bij
koude temperaturen. Dat is dus belangrijk voor de smering direct na de koudstart. (direct na koudstart slijt een motor het meest! Daarom zijn korte stadsritjes ook zo slecht voor een verbrandingsmotor)
Die
40 heeft betrekking op de smeer eigenschappen bij
hogere temperaturen (dus bij bedrijfswarme motor)
Beiden lijken mij prima bruikbaar in een 306 1.6 8v maar een 5W is vooral in de winter net wat fijner omdat dan de smering direct na de koudstart net iets beter is. 10W is ook prima bruikbaar hoor.
Die 5W olie zal je ook een heel klein voordeel op leveren door een iets lager brandstof verbruik. Dikkere olie pompt nu eenmaal zwaarder.
http://www.bikesrepublic.com/wp-content ... 96x538.jpg
je mag beiden olieen ook gewoon mengen, dat is geen probleem. gewone minerale olie, semi-synthetisch of synthetisch, je kan ze allemaal mengen.
Het is wel zo dat olieproducenten wel verschillende 'dope-pakketten' in hun olie doen. Dat is met name waar verschillende olieen zich van elkaar onderscheiden. Denk aan anti-schuim dope, anti-oxidant dope, dope die aankoeken tegen gaat en partikels zwevend houdt zodat deze door het oliefilter worden gepompt.
De benzine die je gebruikt heeft verder nauwelijks tot geen invloed op de smering in de motor.