En ja dat is zo.
Hoewel de Golf wel als vierdeurs GTi te verkrijgen was heeft Peugeot dat bij de 205 nagelaten.
Een gemis in mijn optiek, en gezien de vele Franse verbouwingen zitten daar ook genoeg lui die er het zelfde over denken.
Ik heb dit projectje al een tijdje laten staan maar met de 205 GTi hype van dit moment is het wellicht toch leuk om er weer mee verder te gaan.
In juli 2015 is deze er bij gekomen, aanvankelijk om tijdelijk de 405 te kunnen voorzien van een nieuwe kachel. Maar nu is gebleken dat de auto maar €4,- verzekering en €15,- wegenbelasting per maand kost, dus deze blijft gewoon er bij. Daarbij is het een erg zuinig karretje met zo'n 1:20 bij ritten buiten de bebouwde kom.
Bij aanschaf was het interieur compleet vergaan. Dus dat werd vervangen voor een setje uit een Generation.
Ook het stuur en tellerbakje viel wat tegen. Eerst het tellerbakje vervangen voor een uitvoering met een klokje, daarna het stuur voor een die èn niet plakt èn bij de rest van de auto past.
Ondanks dat de auto minder heeft gelopen dan de 405 was er wel behoorlijk wat achterstallig onderhoud. Kleine opsomming: dynamo, accu, uitlaat, fusée's, remmen achter en een zwetende radiateur.
Oplettende lezers hebben gezien dat het uiterlijk niet overeen komt met een GE uitvoering. De stripnig doet geloven dat het om een GTI gaat. Maar dan wel in 4-deurs uitvoering, Géén 5-deurs want je kan er echt niet achterin instappen. Ook de wielen zijn overduidelijk GTI 1.9. Gecombineerd met 175/55-15 banden lopen ze nèt niet aan. Hoewel ik niet echt een 'verbouwer' ben is het wel leuk om wat verdere aanpassingen in de richting GTI te maken; het kost allemaal erg weinig en is makkelijk zelf te doen. Zo heb ik buiten het GTI stuur er ook een tellerbakje van een GTI bij. Die komt er in zodra ik de bijhorende kabelboom van onder het dashboard heb. Hoewel het interieur goed voldoet komt er ook een sportief zit gedeelte in.
Het voorruit is onlangs vervangen nadat ik het er (bij stilstand) uitgekopt had. Er zit nu een getint exemplaar in en dat bevalt zo goed dat ik ook de andere ramen vervang door groene uitvoeringen.
Verder in de planning: de deurcilinders en contact vervangen zodat er nog maar één sleutel nodig is ipv drie. Daarbij dan ook meteen een centrale vergrendeling en elektrische ramen (het ligt dan toch even allemaal open).
En nog iets verder weg: Om het overhangen in bochten wat te beperken komen er iets lagere en stuggere voorveren onder. Dat ligt in de planning om dat gelijk te doen met nieuwe aandrijfassen, remschijven en remblokken.
Waarom geen subframe en rem en veerpakket van een echte GTi? De prijs, het moet wel leuk blijven en het wordt toch geen 1.9 (of 2.0).
Kalmpjes aan verandert er steeds wat meer.
Momenteel wat meer kleine zaken zoals het inbouwen van één ventilatie opening in het midden van het dashboard, op de plek van het tweede rooster komt dus de Tomtom.
Nog wel even alles netjes afwerken (bedrading) en een dekseltje maken van het oude klepje wat de boel netjes uit zicht houdt bij parkeren.
Aanvankelijk wilde ik er een 106 GTi interieurtje in zetten maar daar zie ik toch van af. In het voorjaar heb me een leder/alcantara setje gevonden van een 306. Wordt voor de achterbank nog behoorlijk knutselen. Voorin zal het niet zo'n probleem zijn om het passend te maken, komt wel meteen stoelverwarming in.
Bestuurdersstoel moet nog wel leer van hersteld worden. Na aanschaf niets mee gedaan.
Tussendoor de spiegels een kleurtje gegeven. Ik vind het wel wat toevoegen zo.
Ook het stukje wit tussen de zijruiten heeft een zwarte folie gekregen en ook dit vind ik beter ogen.
Op het programma ook nog een rode vloerbedekking en onderste dashboard console, ook rood natuurlijk.
Eerst maar eens APK klaarmaken.

