Bij deze wil ik peilen of er mensen zijn die eventueel een 405 willen hebben. Voor de duidelijkheid ik heb nog geen andere auto en het is ook nog niet zeker dat ik een andere auto koop. Ik heb een andere auto op het oog waar ik komend weekend naar ga kijken en de dealer gaf aan dat als ik mijn 405 inruil hij direct naar de sloop gaat.
Nu wil ik eigenlijk niet dat hij op de sloop beland dus indien ik komend weekend een andere auto koop zie ik liever mijn 405 bij een liefhebber belanden.
Wat gegevens van de auto:
Het is een blauwe 405GR 1.9 uit 1989. APK tot eind juni.
203000 km op de teller maar dagteller en kilometerteller zijn stuk. Ik heb er inmiddels ongeveer 3000km mee gereden sinds 6 februari
Onderhoudshistorie onbekend. Bij 170000km is de distributieriem vervangen.
In de afgelopen maanden zijn brandstoffilter, bougies en een slang om warme lucht langs de motor te voeren vervangen. Tevens heb ik er een litertje verse olie in gegooid en heb ik de slicks voor vervangen voor 2 goede tweedehands bandjes.
Update 26-03-2016: Nieuwe remblokken voor.
Update 08-04-2016: Na navraag bij de vorige eigenaar zit de kilometerstand op ongeveer 265000.
Vorige eigenaar heeft de carburateur vervangen voor een zo goed als nieuwe Weber carburateur.
Mankementen:
Alarmlichtschakelaar blijft hangen. Is met schakelaar smeren niet verholpen. Als je hem indrukt kan het gebeuren dat je de alarmlichten niet meer uitkrijgt totdat je de schakelaar er met een schroevendraaier uitwipt de knop een beetje uittrekt en dan doet hij het weer. Maar niet handig tijdens het rijden. Ik heb als standaard uitrusting een schroevendraaiertje in het opbergvakje onder de asbak liggen.
Electrisch glazen schuifdak zit met houtjes dicht. Met welke reden is mij onbekend. Is mij niet bekend of het schuifdak helemaal defect is of dat de houtjes gebruikt worden om het lekken tegen te gaan. Motortje en schakelaar van het schuifdak werken wel.
Zoals eerder vermeld kilometerteller en dagteller doen het niet. Mij is verteld dat iemand met vaste hand en geduld voor priegelwerkjes het kan fixen anders moet het hele metertjespaneel vervangen worden.
Blower wil soms wel eens als hij wat hoger staat veel lawaai gaan maken. Draai je hem dan uit en weer aan is dat opgelost.
Motor loopt stationair 1500 toeren. Koud en met de automatische choke er dus op is dit tussen den 2500 en 3000 toeren stationair. Het was mijn broer niet gelukt dit met de gaskabel bij de carburateur met verstellen op te lossen. Motor loopt verder wel soepel, niet zuinig.
Verder is de auto 27 jaar oud de knopjes gaan dus wat stroef maar het werkt wel wel met uitzondering van genoemde punten
Pluspunten:
Geen schade aan de auto
Zit nog goed in zijn blauwe lak. Weinig tot geen krassen, deukjes, e.d. Je moet goed zoeken om een beschadiging te vinden,
Geen roest.
Velours interieur is afkomstig uit een andere 405 is mij verteld. Dus nog betere stoelen en achterbank dan er al inzat. Middenarmsteun op de achterbank en een skiluik.
Originele 405 spatlappen.
Alles werkt verder nog soepel. Deuren zijn alle 4 nog goed en pas gesmeerd maar hadden de smeerbeurt niet echt nodig omdat het allemaal soepel open en dicht gaat.
Enorme achterbak is nog helemaal netjes. Achterklepveer heeft wat hulp nodig met omhoog gaan maar blijft keurig openstaan. Alle lampjes binnenin de auto doen het voor en achter en zelfs die in de kofferbak.
Trekhaak.
Rijd verder prima. Mag van mij nog wel wat sneller maar de 1.9 met 95 pk is niet traag
Graag zou ik er 400 voor vangen. Ik weet niet hoe realistisch dat is maar dat gaan we zien.

Groet,
Peter