Peugeot 405GR 1.9 1989

Geregistreerde gebruikers kunnen hier hun waren te koop aanbieden
Topruler
Posts: 20
Joined: 25 Feb 2016, 07:53

Peugeot 405GR 1.9 1989

Post by Topruler »

Hallo Allemaal,
Bij deze wil ik peilen of er mensen zijn die eventueel een 405 willen hebben. Voor de duidelijkheid ik heb nog geen andere auto en het is ook nog niet zeker dat ik een andere auto koop. Ik heb een andere auto op het oog waar ik komend weekend naar ga kijken en de dealer gaf aan dat als ik mijn 405 inruil hij direct naar de sloop gaat.
Nu wil ik eigenlijk niet dat hij op de sloop beland dus indien ik komend weekend een andere auto koop zie ik liever mijn 405 bij een liefhebber belanden.
Wat gegevens van de auto:
Het is een blauwe 405GR 1.9 uit 1989. APK tot eind juni.
203000 km op de teller maar dagteller en kilometerteller zijn stuk. Ik heb er inmiddels ongeveer 3000km mee gereden sinds 6 februari
Onderhoudshistorie onbekend. Bij 170000km is de distributieriem vervangen.
In de afgelopen maanden zijn brandstoffilter, bougies en een slang om warme lucht langs de motor te voeren vervangen. Tevens heb ik er een litertje verse olie in gegooid en heb ik de slicks voor vervangen voor 2 goede tweedehands bandjes.

Update 26-03-2016: Nieuwe remblokken voor.
Update 08-04-2016: Na navraag bij de vorige eigenaar zit de kilometerstand op ongeveer 265000.
Vorige eigenaar heeft de carburateur vervangen voor een zo goed als nieuwe Weber carburateur.

Mankementen:
Alarmlichtschakelaar blijft hangen. Is met schakelaar smeren niet verholpen. Als je hem indrukt kan het gebeuren dat je de alarmlichten niet meer uitkrijgt totdat je de schakelaar er met een schroevendraaier uitwipt de knop een beetje uittrekt en dan doet hij het weer. Maar niet handig tijdens het rijden. Ik heb als standaard uitrusting een schroevendraaiertje in het opbergvakje onder de asbak liggen.
Electrisch glazen schuifdak zit met houtjes dicht. Met welke reden is mij onbekend. Is mij niet bekend of het schuifdak helemaal defect is of dat de houtjes gebruikt worden om het lekken tegen te gaan. Motortje en schakelaar van het schuifdak werken wel.
Zoals eerder vermeld kilometerteller en dagteller doen het niet. Mij is verteld dat iemand met vaste hand en geduld voor priegelwerkjes het kan fixen anders moet het hele metertjespaneel vervangen worden.
Blower wil soms wel eens als hij wat hoger staat veel lawaai gaan maken. Draai je hem dan uit en weer aan is dat opgelost.
Motor loopt stationair 1500 toeren. Koud en met de automatische choke er dus op is dit tussen den 2500 en 3000 toeren stationair. Het was mijn broer niet gelukt dit met de gaskabel bij de carburateur met verstellen op te lossen. Motor loopt verder wel soepel, niet zuinig.
Verder is de auto 27 jaar oud de knopjes gaan dus wat stroef maar het werkt wel wel met uitzondering van genoemde punten

Pluspunten:
Geen schade aan de auto
Zit nog goed in zijn blauwe lak. Weinig tot geen krassen, deukjes, e.d. Je moet goed zoeken om een beschadiging te vinden,
Geen roest.
Velours interieur is afkomstig uit een andere 405 is mij verteld. Dus nog betere stoelen en achterbank dan er al inzat. Middenarmsteun op de achterbank en een skiluik.
Originele 405 spatlappen.
Alles werkt verder nog soepel. Deuren zijn alle 4 nog goed en pas gesmeerd maar hadden de smeerbeurt niet echt nodig omdat het allemaal soepel open en dicht gaat.
Enorme achterbak is nog helemaal netjes. Achterklepveer heeft wat hulp nodig met omhoog gaan maar blijft keurig openstaan. Alle lampjes binnenin de auto doen het voor en achter en zelfs die in de kofferbak.
Trekhaak.
Rijd verder prima. Mag van mij nog wel wat sneller maar de 1.9 met 95 pk is niet traag
Graag zou ik er 400 voor vangen. Ik weet niet hoe realistisch dat is maar dat gaan we zien.
Image

Image

Groet,
Peter
Last edited by Topruler on 08 Apr 2016, 08:02, edited 5 times in total.
Peugeot 405 GR 1.9 1989
User avatar
MarcoPeus
Posts: 2543
Joined: 03 Feb 2016, 20:09

Re: Peugeot 405GR 1.9 1989

Post by MarcoPeus »

Jammer dat je m gaat wegdoen, helaas ben ik al voorzien van een 405.
Waarom wegdoen? Hij lijkt op wat kleine dingetjes wel nog goed bruikbaar, of woon je in een "auto-pest" gemeente?
Als je m inruilt gaat hij naar de sloop die m meteen doorstoot naar een Afrikaanse of Arabische opkoper om m naar die regionen te versturen.
Huidige privé collectie:
201 32
Austin Champ 56
403 bachee D 63
404 SL 1964
204 berline 70
504 Inj. 73
104 SL sloop 77
104 GL6 78
604 V6Ti aut 78
505 sti aut US 85
309 GT 86
306 cabrio 1.8 aut 95
405 GRX 1.8 aut 95
Topruler
Posts: 20
Joined: 25 Feb 2016, 07:53

Re: Peugeot 405GR 1.9 1989

Post by Topruler »

Inderdaad wel zonde om hem weg te doen, maar niet als hij bij een andere/grotere liefhebber beland. Er zijn voor mij meerdere overwegingen.
Ten eerste toen ik hem kocht was ik er eigenlijk nog maar net over uit dat ik een auto nodig had (aantal jaren geen auto gehad) en terwijl ik me aan het orienteren was kwam deze auto snel tussendoor (moest binnen 2 dagen beslissen). Was toen ook al of de auto word gesloopt/geexporteerd of ik kocht hem en dat is het laatste geworden.

Ten tweede de auto rijd echt fijn, hij is nog echt mooi voor een 27 jaar oude auto, het is een leuk model wat mij betreft, maar ik wilde eigenlijk een auto met iets meer luxe. Nu is de 405 die ik heb een beetje een basis uitvoering en dus mis ik wat luxe. Hier op aansluitend wil ik misschien ook wel een iets snellere auto. Ik ben geen racer of afragger en het is geen langzame auto maar ik mis dat als ik op de snelweg 100 rij en in een gaatje wil duiken op de linkerbaan het vermogen er ook is. Af en toe (als hij goed warm is) bij een stoplicht sneller weg zijn dan de gemiddelde duitse meuk zou ook leuk zijn.

Laatste en misschien wel het meest doorslaggevende argument om hem weg te doen. Wil je een 27 jaar oude auto rijden dan zitten er mankementjes aan. Dat is op zich geen probleem als je zelf handig bent. Nu geld dat laatste niet voor mij. Voor alles wat ik er aan wil laten doen ben ik afhankelijk van anderen wat het een dure grap maakt. Tevens wil ik mijn tijd liever spenderen aan andere dingen dan stad en land afrijden om bepaalde onderdelen te vinden. (Dit laatste is me nog niet gebeurd, maar de teller die niet werkt zou waarschijnlijk vervangen moeten worden door een andere die ik dan zou moeten gaan zoeken of ik moet het door een specialist laten repareren wat weer geld gaat kosten).

Dit zijn overwegingen voor mij om hem weg te doen. Overigens is hij nog niet weg. Ik ga morgen een proefrit doen in een andere auto maar daarmee is nog niet gezegd dat ik ook een andere auto koop morgen.
Peugeot 405 GR 1.9 1989
User avatar
MarcoPeus
Posts: 2543
Joined: 03 Feb 2016, 20:09

Re: Peugeot 405GR 1.9 1989

Post by MarcoPeus »

Comfortabel zijn ze zeker die 405's, de Phase 1 nog wellicht iets meer dan de Phase 2 voor mijn gevoel. Power daarintegen valt vies tegen, het is echt een cruiser en geen linkerbaan scheurijzer. Daarvoor moet je meer de Mi16 of T16 hebben al had de SRi ook al iets van 112 pk dacht ik.
Huidige privé collectie:
201 32
Austin Champ 56
403 bachee D 63
404 SL 1964
204 berline 70
504 Inj. 73
104 SL sloop 77
104 GL6 78
604 V6Ti aut 78
505 sti aut US 85
309 GT 86
306 cabrio 1.8 aut 95
405 GRX 1.8 aut 95
Topruler
Posts: 20
Joined: 25 Feb 2016, 07:53

Re: Peugeot 405GR 1.9 1989

Post by Topruler »

Nog wat extra foto's. Van het het weekend gemaakt na het wassen.

Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Peugeot 405 GR 1.9 1989
User avatar
MarcoPeus
Posts: 2543
Joined: 03 Feb 2016, 20:09

Re: Peugeot 405GR 1.9 1989

Post by MarcoPeus »

Wat een mooie Phase 1. Mijn vader had er ook zo een, een 88er GRD met dezelfde wieldoppen alleen in donker blauw. Hopelijk komt er een liefhebber voor.
Huidige privé collectie:
201 32
Austin Champ 56
403 bachee D 63
404 SL 1964
204 berline 70
504 Inj. 73
104 SL sloop 77
104 GL6 78
604 V6Ti aut 78
505 sti aut US 85
309 GT 86
306 cabrio 1.8 aut 95
405 GRX 1.8 aut 95
RogerSch
Posts: 354
Joined: 02 Feb 2016, 19:31

Re: Peugeot 405GR 1.9 1989

Post by RogerSch »

En mijn vader een 1.6 GR van 3 januari 1988. In beige bruin metallic. Wat een verbetering qua auto tov een Talbot Horizon....

Verstuurd vanaf mijn GT-I9195 met Tapatalk
Vroeger:
Peugeot 309 1.6 SR
Peugeot 306 1.6 Roland Garros
Peugeot 407 2.0 XS SW
Nu:
Hobby auto:Peugeot 205 1.9 CTI uit 1991. Kleur rood, 15 inch speedlines. Duo colour lederen bekleding.
Topruler
Posts: 20
Joined: 25 Feb 2016, 07:53

Re: Peugeot 405GR 1.9 1989

Post by Topruler »

Hij ziet er inderdaad nog goed uit. Geen spatje roest gevonden eraan. Blijft mij ook verbazen dat er nooit een deukje in gereden is in 27 jaar. Heeft wel wat pitjes van steenslag op de voorkant en een raar plekje in de lak op de achterklep maar buiten dat ziet hij er nog erg gaaf uit.

Ik ga vanmiddag mijn andere auto ophalen. 405 moet dus snel weg. Voor 350 mag hij weg. Liever een liefhebber voor minder geld dan voor meer geld naar noord afrika. Hij rijdt heerlijk. Motor loopt ook lekker.
Peugeot 405 GR 1.9 1989
emveebee
Posts: 22
Joined: 07 Feb 2016, 11:57

Re: Peugeot 405GR 1.9 1989

Post by emveebee »

Waar staat deze auto?
Topruler
Posts: 20
Joined: 25 Feb 2016, 07:53

Re: Peugeot 405GR 1.9 1989

Post by Topruler »

Hij staat in Velsen-Noord
Peugeot 405 GR 1.9 1989
Post Reply