Tuuur wrote:Wat een vreemde chroombeplating op die middelste wagens!
vast bedoeld om op een grille te lijken.
Ik heb de tweede van links uitvergroot; er zit ook nog een ornament op. Ik heb die accessoires nog nooit gezien, zouden er daar nog wat van over zijn gebleven?
nu: 1960 Peugeot 403 U5D, 1963 Peugeot 403B, 1999 Peugeot 306 cabrio 1.6, 2022 Citroën C5X leasebak
voorheen: 1998 Peugeot 406 coupé v6 aut
gesloopt:
1962 Peugeot 403B 1974 Peugeot 504 Ti aut 1994 Peugeot 306 cabrio 1.8i aut
Tuuur wrote:Wat een vreemde chroombeplating op die middelste wagens!
vast bedoeld om op een grille te lijken.
Ik heb de tweede van links uitvergroot; er zit ook nog een ornament op. Ik heb die accessoires nog nooit gezien, zouden er daar nog wat van over zijn gebleven?
Goh, bijzonder lelijke grille, maar wel grappig dat dat toen gedaan werd om de kever te "verfraaien".
Wel erg leuke en nu zeer kostbare kevers, deze vroege bril-exemplaren met nog de puntige bumper-rozetten, claxon nog niet achter een opening in het spatbord en de grote logo's op de wieldoppen.
Dit soort verfraaiingen kwam destijds wel meer voor bij auto's met de motor achterin. Men wilde gewoon iets van een gril hebben aan de voorzijde. Die wens liep door tot tegen de jaren zestig, daarna kwam je dit soort accessoires steeds minder tegen.
Hier een paar verfraaide Fiat 600jes waarbij dit ook wel gebeurde als ze in licentie werden gebouwd.
Wat is er in bijna 50j toch veel veranderd! Het is anno 2018 totaal ondenkbaar dat je als man in je 1969 Plymouth Barracuda met , op loodhoudende super-benzine draaiende dikke V8, zonder katalysator, zonder airbags, zonder gordels , je elegant geklede vrouw afzet voor de supermarkt zodat zij boodschappen kan doen terwijl jij al wachtend in de auto wat naar de autoradio luistert en een pijp rookt.
En dan staat ie ook nog op de stoep.
Nu zie ik af en toe nog wel iets in deze trend. Geen Amerikaan meer maar een verlaagde (meestal) zwarte Golf of als ze ouder zijn een dikke BMW, mannetje achter het stuur en de vriendin in superstrakke legging die de winkel in gaat. Op de stoep parkeren ze niet meer want daar zijn wel heel veel meer winkelwagentjes dan vroeger die je bolide kunnen beschadigen maar dat compenseren ze dan door op twee parkeerplaatsen te gaan staan. Pijp heeft plaats gemaakt voor sigaretten (of wiet) en muziek is gedevolueerd tot een zeer stevig gebonk wat door de base boxen de auto doet trillen.
In mijn optiek het zelfde soort alleen de tijd heeft het beeld wat gemodificeerd.
De Amerikaan is gelukkig inmiddels al lang een gewaardeerde klassieker geworden.