Lijkt mij een leuk project! wat voor carburateur heb je? Van een Renault 5GTT?403 Friesland wrote: Al met al zie ik dat allemaal wel zitten alleen heb ik totaal geen ervaring met een turbo benzine carb, dus hoop dat er hier nog mensen info kunnen geven mocht ik dat nodig zijn .
Carburateurs voor turbo (en ook compressor) applicaties moeten voorzien zijn van een boostdruk referentie aansluiting.
Je moet je voorstellen dat het hele inlaat traject op overdruk staat op het moment dat de turbo blaast. Dus ook in de venturi in de carburateur heerst op dat moment overdruk.
Bij een normaal aanzuigende motor is dat niet zo, daar heerst in de venturi altijd een onderdruk met als gevolg dat er brandstof door de jets in de inlaat luchtstroom kan worden gezogen. Er staat normale atmosferische druk in de vlotterkamer (via de vlotter ventilatie)
Nu over de turbo carburateur. Die moet ook een overdruk in de vlotterkamer hebben die even hoog is als de op dat moment gebruikte boostdruk!
Als dit niet zo zou zijn zou de boostlucht in het inlaatkanaal immers niet de brandstof aanzuigen maar juist terug de carburateur in drukken...!
Verder moet een turbo carburateur perfecte pakkingen hebben want het ding staat immers op overdruk zodra de turbo aan het boosten is.
Je snapt wel dat het extreem belangrijk is dat je hele carburatie systeem perfect in orde is en blijft...! Het staat immers op overdruk en zodra er een lekkage is zal de benzine er met kracht uit spuiten dus de kans op een motorbrand is dan groot.
De jetting in de carburateur moet bij full power/full boost ideaal gesproken rond de 12,5:1 zitten qua air/fuel ratio. Dat is voor maximum power en het rijke mengsel garandeert ook een zeker mate van koeling in de verbrandingskamer. Dat houdt de kleppen heel en vermijdt detonatie.
Tijdens stationair draaien en normaal cruizen is 14,7:1 het doel. Dat is voor schone emissies en zuinig draaien.

Brandstof toevoer vereist ook speciale aandacht. De standaard brandstofpomp zal wellicht niet genoeg druk en debiet leveren om tijdens het boosten van de turbo voldoende brandstof te leveren om de vlotterkamer van de carburateur vol te houden. Bovendien moet de pomp tegen de boostdruk in pompen! M.a.w. je moet wellicht een speciale brandstofpomp gebruiken die ook een boostdruk referentie heeft.
Het merk Facet levert mooie aftermarket brandstofpompen, kijk maar eens of daar iets tussen zit wat aan de eisen voldoet.
En anders gebruik je gewoon het systeem van de Renault 5GTT. (is een 1,4L 8kleps turbo motor met carburateur, 130PK)
NB: je kan geen drukpomp van een injectie systeem gebruiken, die leveren vaak weer veel te veel druk en debiet (vaak wel 5bar. Waarbij er een drukregelaar op zit die afregelt op 3bar en een retourleiding terug naar de tank. Zo'n systeem is logisch voor een injectiesysteem maar niet bruikbaar voor een carburateur motor, de aanvoer naar een (turbo)carburateur moet genoeg zijn om de vlotterkamer vol te houden bij full power en dat tegen de boostdruk in. Meer niet.
Mijn ervaring komt van het tunen van injectie turbo-motoren maar de principes zijn het zelfde voor carburatie motoren met het verschil dat je bij een carburatie motor het mengsel aan past via de sproeiers in de carburateur.
suc6 met je project!