Vanmorgen ( zat. 25 sept. 2010 ) begonnen met de rubbers van de achter-traverse.
Voorwielen muurvast gezet met blokken, achterwiel links ook, want deze mag absoluut niet achteruit lopen ( door de druk v.d. veer ).
Opkrikken en auto afstutten, maar niet de stut onder de traverse !
Daarna krik onder de traverse en zo hoog dat de krik de traverse amper raakt, achterbank-zitting verwijderen.
Borgingen lostikken en moeren verwijderen, borgplaat en ringen verwijderen.
Krik langzaam laten zakken, dan zakt de traverse naar beneden.
Bij 504 en 505 meer dan bij 604, want bij 604 zit er een extra subframe aan vast, die op zijn beurt weer aan de kofferbakboden vast zit.
Bij 504 en 505 kun je zien, dat de rubbers defect zijn doordat zichtbaar is, dat de bevestigingsbouten van de aluminium bracket
tegen het stalen bevestigingshuis aan liggen,
bij 604 wordt de traverse recht gehouden door het subframe dat er aan vast zit, dan kun je dat visueel niet zo eenvoudig vaststellen.
( wel horen aan het geklapper in de achtertrein..

)
Met dop 21 de onderste moer los en met dop 13 de 2 moeren aan de zijkant.
Dan kan het grote brok staal er uit en kun je bij de aluminium bracket met rubbers.
De aluminium bracket zit met 2 stuks M10 bouten vast aan de traverse, deze zitten meestal muurvast door corrosie alu-staal ( potentiaal-verschil )
Daarna kunnen de rubbers verwijderd worden.
De oorzaak van het geklapper is hierbij gevonden : rubber is totaal afgescheurd van de staalplaat ( is gevulcaniseerd ):
De afgebroken bout er uiteindelijk uit gekregen door de aluminium bracket in te zagen naast de bout, en er een moer M10 op te lassen
en met Berner roestoplosser kwam het afgebroken stukje er eindelijk uit..OEF !
Het stalen bevestigingshuis ontroest, in de zink en gespoten, en de aluminium bracket in Owatrol gezet,
en veel vet in de schroefdraadgaten. Zo ziet er dat uit, nét voor montage:
Met alle hobbels die ik vandaag moest nemen, was het inmiddels 15.15 uur en had ik geen zin meer
om de rechterkant vandaag nog los te halen..
grt, Harrie