604 GTI 1984 project Harrie

Voor de Peugeot 504 en 604
Harrie

Re: 604 GTI 1984 project Harrie

Post by Harrie »

SV605 wrote:Mooie foto's van een mooie auto Harrie !! :D :D

Groet

Steven
Marinus wrote:
Harrie wrote: Image
alsof dit haar thuis is... 8)
Deze 'blend into the scenery' foto zou zeker niet misstaan in een 'glossy' reclamebrochure voor deze mooie voiture 8)
Bram wrote:Mooie foto's Harrie!!! en op een bekende en prachtige locatie!

Misschien nog eens foto's maken op deze locatie, met op de achtergrond het autootje van de barones ( een 205 RG???????) :wink:

Bram.
joospeugeot wrote:mooie foto's harrie
maar je kunt toch noch altijd er voor zorgen dat dit haar nieuwe huis word, euuh en jou/jullie nieuw huis word, toch ?
als de staatsloterij meewerkt... :roll:
ach, dan moeten we ook héél veel m2 stofzuigen en veel ramen lappen.... en er zit géén (grote) garage bij :evil: :mrgreen: :mrgreen:
grt, Harrie
Peugeot: pour que l'automobile soit toujours un plaisir.
Peugeot Course racefiets 1979 ; J7 F 1,8 camper 1972 ;
304 S cabriolet 1973 ; 306 1.8 cabriolet 1996
604 V6 SL 1978 ; 604 GTI 1984 ; 406 Break 1.8 ST 2001
Harrie

Post by Harrie »

De 604 GTI staat sinds maandag in de stalling ( daar was ze 1,5 jaar geleden voor het laatst.. :-) )
Op bokken, voornaven gedemonteerd, thuis de remschijven van de naven gehaald en
naar de Bosch service gebracht, daar worden ze minimaal afgedraaid.
Daarna moet het trillen bij zacht remmen verleden tijd zijn.
Achter-remschijven laat ik ook doen.
grt, Harrie
Harrie

Post by Harrie »

Koffiemolen wrote:Mooi verslag Harrie, had in mijn vakantie beperkt internet-contact en heb de schaarse minuten alleen even gekeken of ie klaar was voor de 12e. Dat wetende kon ik weer rustig slapen.
Zonet dit topic verder even doorgelezen, mooi (en soms spannend) verslag!
Zijn je cardantrillingen nu weg? Mijn 505 doet ook iets dergelijks, maar alleen als hij koud is/ nog weinig gereden heft. Soms verdenk ik de koppelingsplaat er ook van wat vettig te zijn. Maar of het dan logisch is dat het na enige tijd rijden over is? Ik ga het cardanlager ook eens lekker doorsmeren.
hoi Bas ( Koffiemolen ), ik ga de komende dagen de rubbers van de achter-traverse vervangen.
en dan maar hopen dat het over is...
het geklapper was echt hard... :roll: :cry: na doorsmeren middenlager over / minder.
Tevens de ervaring dat het na stilstand ( koud? ) veel erger is dan na een tijd rijden.
De koppelingsplaat heb ik al schoongebrand ( don't try this at home ! )

Vanmorgen de voornaven aan de "binnenzijde" ontroest en in de owatrol gezet. Randje waar de schijf op rust blank met dunnnetjes kopervet.
De remschijven opgehaald en binnenzijde binnenkant in de owatrol gezet.
Bouten geborsteld zodat roest en oude loc-tite er af was, kopjes in zink gespoten en schroefdraad met nieuwe Frein 244 van Loc-Tite.
Remschijven gemonteerd op de naven.
Op de voorgrond een van m'n FIJNSTE stukken gereedschap: m'n Stahlwille momentsleutel :D

Image

Na de middag alles weer op de 604 gemonteerd.
Ik haal de 604 morgen weer naar huis.. vandaag 6 keer naar de stalling gereden.. ehr, wéér iets vergeten... :cry:
Dan maar een paar regendruppels... 8)
Volgende week wordt de 604 GTI mijn woon-werk-verkeer-auto:
ik ga weer bij mijn vorige werkgever werken :D :D :D
Andere functie, en contract voor 2 maanden, maar dit is veel beter dan niets.
Daarna keten ik me vast met kettingen en handboeien want dan komen ze niet meer van me af. 8)
grt, Harrie
Harrie

Post by Harrie »

Remco504coupe wrote:Mijn middenlager is ook lang niet gesmeerd, moet ik nog steeds doen. Komt wel met de grote beurt, net na de apk.
Ik heb hier geen geluiden gehoord, kan dit komen omdat mijn aandrijfas een stuk korter is dan de jouwe en daardoor een eventuele onbalans minder erg is?
nee, het lengte-verschil is niet zó groot, dat enig verschil zou opleveren.

Vandaag de achternaven compleet gedemonteerd, en de remschijven die ik heb liggen van de 604 V6 SL ,
en die al afgedraaid zijn, gemonteerd. De naafhuizen ontroest, in owatrol en kopervet gezet.
Lastig omdat ik moest voorkomen dat er rotzooi in het lager viel. Lager van extra nieuw lagervet voorzien.

Image

Met gereedschap uit kist 8.05.21 ging de- en montage perfect, het uitpersen deed ik met een poulietrekker.

Morgen de rubbers van de achtertraverse.
grt, Harrie
Harrie

Post by Harrie »

Harrie wrote:
Volgende week wordt de 604 GTI mijn woon-werk-verkeer-auto:
Daarna keten ik me vast met kettingen en handboeien want dan komen ze niet meer van me af. 8)
grt, Harrie
Jineuf wrote:Mooi Harrie, fijn ook op dit vlak positief nieuws!!
Gefeliciteerd.

thankszz, erg blij mee :)
Harrie

Post by Harrie »

Vanmorgen ( zat. 25 sept. 2010 ) begonnen met de rubbers van de achter-traverse.
Voorwielen muurvast gezet met blokken, achterwiel links ook, want deze mag absoluut niet achteruit lopen ( door de druk v.d. veer ).
Opkrikken en auto afstutten, maar niet de stut onder de traverse !
Daarna krik onder de traverse en zo hoog dat de krik de traverse amper raakt, achterbank-zitting verwijderen.
Borgingen lostikken en moeren verwijderen, borgplaat en ringen verwijderen.
Krik langzaam laten zakken, dan zakt de traverse naar beneden.
Bij 504 en 505 meer dan bij 604, want bij 604 zit er een extra subframe aan vast, die op zijn beurt weer aan de kofferbakboden vast zit.
Bij 504 en 505 kun je zien, dat de rubbers defect zijn doordat zichtbaar is, dat de bevestigingsbouten van de aluminium bracket
tegen het stalen bevestigingshuis aan liggen,
bij 604 wordt de traverse recht gehouden door het subframe dat er aan vast zit, dan kun je dat visueel niet zo eenvoudig vaststellen.
( wel horen aan het geklapper in de achtertrein.. :roll: )

Image

Met dop 21 de onderste moer los en met dop 13 de 2 moeren aan de zijkant.
Dan kan het grote brok staal er uit en kun je bij de aluminium bracket met rubbers.
De aluminium bracket zit met 2 stuks M10 bouten vast aan de traverse, deze zitten meestal muurvast door corrosie alu-staal ( potentiaal-verschil )
Daarna kunnen de rubbers verwijderd worden.

De oorzaak van het geklapper is hierbij gevonden : rubber is totaal afgescheurd van de staalplaat ( is gevulcaniseerd ):

Image

De afgebroken bout er uiteindelijk uit gekregen door de aluminium bracket in te zagen naast de bout, en er een moer M10 op te lassen
en met Berner roestoplosser kwam het afgebroken stukje er eindelijk uit..OEF !

Het stalen bevestigingshuis ontroest, in de zink en gespoten, en de aluminium bracket in Owatrol gezet,
en veel vet in de schroefdraadgaten. Zo ziet er dat uit, nét voor montage:

Image

Met alle hobbels die ik vandaag moest nemen, was het inmiddels 15.15 uur en had ik geen zin meer
om de rechterkant vandaag nog los te halen..

grt, Harrie
Harrie

Post by Harrie »

tjark63 wrote:
Harrie wrote:Met alle hobbels die ik vandaag moest nemen, was het inmiddels 03.15 uur en had ik geen zin meer
om de rechterkant vandaag nog los te halen.. grt, Harrie
Harrie, eerst nog gefeliciteerd met de herintreding, goed nieuws!
Krijg je thuis trouwens geen problemen als je tot kwart over drie 's nachts doorklust? :mrgreen:
thankszz :D maar dan heb ik wel veel minder tijd om aan mijn auto's te besteden.. :roll: :mrgreen: :mrgreen:
:mrgreen: scherp opgemerkt, idd, 03.15 aangepast in 15.15 uur :wink:
grt, Harrie
Harrie

Post by Harrie »

Harrie wrote:
grt, Harrie
Manitoba wrote:Gefeliciteerd Harrie! Naast de enorme vorderingen aan die steeds prachtiger wordende 604 is dat natuurlijk fantastisch nieuws en het is je als geen ander gegund!
Greetz,
Walter
Koffiemolen wrote:Harrie, dat is de echte kroon op je werk aan dit project: de 604 gaat vanaf volgende week doen waarvoor je dit project bent gestart: als Regenjas voor je woon-WERK-verkeer. Gefeliciteerd, laat je bij Interwand INmetselen! :mrgreen:
Bram wrote:Harrie,

Ik had er in je technische betogen over je 604 helemaal overheen gelezen.

Van harte gefeliciteerd met je herintreding! En laat je niet wegsturen na 2 maanden. Nu hebben ze je nodig, en straks kunnen ze niet meer zonder je!!!
Veel succes.

Bram.
pEus wrote:Hey Harrie,

Zo zie je maar, hopelijk komt het allemaal weer op z'n pootjes terecht :!:

Erg fijn om dit nieuws te lezen :D Succes
chr. wrote:Hi Harrie,
Een beetje late reactie, (ziekenhuis opname) en ik lees het nu pas
maar gefeliciteerd man 8) .
Ik hoop voor je dat er binnen 2 mnd iets goed uit komt voor
meer vastigheid.

Ts je gegund :wink:
dank voor jullie goede wensen ;)

de afgedraaide remschijven vóór waren nét een halve millimeter onder de minimale dikte..
en het trillen werd alsmaar erger, zelfs met hevige reactie in het stuur....
Afgelopen maandagavond beide remschijven vóór vervangen door Nieuwe. Was 1 uur werk :D
Sindsdien remt de 604 GTI weer perfect en trillingsvrij, en netjes rechtuit.
Vandaag is Europe Expertise bij me thuis geweest om 3 klassiekers te taxeren,
en de 604 GTI dus ook. Die kan vanaf morgen goed casco verzekerd worden 8)
grt, Harrie
Harrie

Post by Harrie »

chr. wrote:
Harrie wrote:Vandaag is Europe Expertise bij me thuis geweest om 3 klassiekers te taxeren,
en de 604 GTI dus ook. Die kan vanaf morgen goed casco verzekerd worden 8)
grt, Harrie
Dus 3 voor de prijs van 2 :mrgreen:
304coupeS wrote:Afdraaien van schijven heb ik altijd al me bedenkingen over gehad.

monteer zelf altijd nieuw in zo''n geval.
Bas2 wrote:Harrie, 304 coupe s,
De remschijven mogen natuurlijk niet onder de minimum maat komen. Behalve dat : te dunne remschijven gaan ook eerder krom.
Afdraaien van remschijven gaat prima: wanneer je ze op de auto laat zitten. Wanneer je ze van de naaf af haalt en op een stationaire bank afdraait, loop je het risico dat ze niet correct (schoon en vlak) ingespannen worden: gevolg is slingeren.
Ook kan het zijn dat de naven van de auto iets slingeren. Dat laatste wordt ook opgelost wanneer je de remschijf op de auto afdraait. :wink:
Groet, Bas.
Dank voor je aanvulling Bas ;)

de 604 GTI doet al 2 weken dienst voor woon-werkverkeer, dat is heerlijk 8) , ook al zou ik geen zin hebben in werken of een rotdag... maakt niks uit :mrgreen:
vandaag de silent-blocks van de achter-traverse aan de rechterkant vernieuwd.
De achterste gaan bijna nooit stuk, meestal de verticale vóór, maar hier waren ze beide totaal los gescheurd...
De bouten waarmee de alumium brug aan de traverse vast zit, broken allebeide af.. :cry:
Dus dezelfde truc toegepast als bij de afgebroken bout links: moer op lassen en met Berner roestoplosser er uit draaien.
Toen had mijn MIG-las-apparaat weer kuren, defect.. maar voormalig Peugeot-dealer en supervakman André wilde me wederom helpen :D
Dat viel wel tegen maar opgeven doet André niet en neemt rustig de tijd en juiste beslissingen.
Beetje warmstoken, etc.,. na een dik half uur waren beide stukjes M10 er uit, Hoera !
De stalen bevestigingshuis ontroest en na de zinklaag weer zwart gespoten.
De aluminium bracket ook in zink gespoten, M10 gaten opgetapt en die vol vet gedaan.
Nieuwe silentblocks gemonteerd met beetje vet ertussen om corrosie te voorkomen.
Ook het uiteinde van de traverse ontroest en in de zink gespoten:

Image

daarna was montage in enkele minuten gedaan, met nieuwe bouten en moeren:

Image

grt, Harrie
Harrie

Post by Harrie »

chr. wrote:
Harrie wrote:de 604 GTI doet al 2 weken dienst voor woon-werkverkeer, dat is heerlijk 8) , ook al zou ik geen zin hebben in werken of een rotdag... maakt niks uit :mrgreen:
grt, Harrie
Dus als ik het goed begrijp,

Heen met een grijns en terug met een grijns van oor tot oor :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Ja 8)

ik begon in 1999 bij interwand op de kleine staalafdeling ( foto is uit 2001 ) met deze SAFAN CNC-gestuurde kantbank.

Image

Dat werk doe ik nu ook weer sinds 2 weken. maar....

Zeker nu ik afgelopen woensdag ben gevraagd om even met SPOED een nieuwe systeemwand te ontwikkelen.... :shock:

ik zit dus vanaf woensdag 20 oktober weer op mijn oude werkplek op de R&D -afdeling :D :D :D :D :D

grt, Harrie
Post Reply