Zoals jullie weten is onze dame de afgelopen 2 jaar in de revisie geweest waarbij ikzelf de motor voor mijn rekening genomen hebt.
Het uitbouwen van de motor zullen jullie vast wel weten hoe dat gegaan is daarom gelijk maar beginnen met de foto's waarbij het blok op de werkbank staat om ontmanteld te worden.
Veel kijk plezier






Druklager zat ook vast en de koppelingsplaat was versleten.






Het loshalen van blok en transmissie




Hieronder de horror foto's van de ellende die ik tegen kwam tussen de cilinderbussen. Hierdoor was helaas mijn onderblok niet meer te maken en moest ik opzoek naar een donor onderblok.









Het donor onderblok was ook niet helemaal gaaf maar het was de enigste die ik kon vinden. Ik heb het onderblok weggebracht naar een revisie bedrijf die de cilinderbus gaten en de aansluiting van de cilinderbussen opnieuw gehoond heeft en gefreest. De krukas is ook opnieuw uitgebalanceerd. Ze hebben zelfs voor nieuwe cilinderbussen met zuigers gezorgd. Ook zijn er nieuwe lagers ingegaan.






Ook de cilinderkop heb ik laten nakijken op lekkage en laten voorzien van nieuwe kleppen die tegen ongelode benzine kan.




Toen ik alles weer in huis had ben ik weer aan de opbouw begonnen.
Het koppelingsdeksel heb ik voorzien van nieuwe bussen zodat de koppelingsbediening ook weer goed en soepel werkt. Nieuw druklager is er gemonteerd. Alle onderdelen zijn schoongemaakt in een spoelbak en overal zit er een nieuwe pakking tussen. Zal vast nog wel wat vergeten zijn maar jullie kijken graag naar de foto's en anders mag je er altijd naar vragen.





























Er zijn diversen onderdelen vervangen zoals koppelingscilinders en wartels. De leiding was helaas niet meer te verkrijgen dus heb heel voorzichtig de oude wartels kapot gezaagd en dit ging perfect. Alle vloeistoffen zijn ververst.
Startmotor en dynamo heb ik laten nakijken.
Heb nog een filmpje gemaakt hoe mooi de dame loopt. Je hoort nog een tikje dit was na het stellen van de kleppen verdwenen.
https://youtu.be/Xg_Q6vUEXik
Verder heb nu nog een probleem bij warme stationaire draaiende motor dat het olie druk lampje gaat branden/flikkeren. Onder het rijden heb ik hier geen last van. Heb al oliedruk gemeten en die is goed aanwezig. Alleen bij stationair is die net aan de lage kant waardoor het lampje gaat branden. Nieuwe sensor heeft niet geholpen. Ik denk dat ik een foutje gemaakt hebt met het inwendige filter daar zaten ook nog wat ringen en rubbers bij en ik denk dat die niet helemaal niet goed zitten. Dit komt nog aan de orde.
Hieronder nog een filmpje van de oliedruk.
https://www.youtube.com/watch?v=ZhQFRbYFhTE
Verder heeft de dame vorig jaar oktober als trouwauto gefigureerd voor mijn collega en heeft het heel de dag perfect gedaan. Daarna is hij op winterstalling gegaan dus het is nu nog afwachten of ze wil starten. Dit komt binnenkort wel weer.
Als er vragen zijn hoor ik ze wel dan probeer ik ze te beantwoorden.
Gr. Jeroen