Blauwe 403 U5D Commerciale…

Voor de Peugeot 203 en 403
User avatar
Tuuur
Posts: 1577
Joined: 01 Feb 2016, 22:52

Re: Blauwe 403 U5D Commerciale…

Post by Tuuur »

De waterpomp pijp-aansluiting aan de bovenkant is afgebroken, dus die moet sowieso vervangen.
Van binnen lijkt de motor verrassend goed. Het ziet er helemaal niet roestig of vol aanslag uit. Gaat ook met de hand goed rond en bevat nog olie.
nu:
1960 Peugeot 403 U5D, 1963 Peugeot 403B, 1999 Peugeot 306 cabrio 1.6
voorheen:
1998 Peugeot 406 coupé v6 aut
gesloopt:
1962 Peugeot 403B 1974 Peugeot 504 Ti aut 1994 Peugeot 306 cabrio 1.8i aut
User avatar
Tuuur
Posts: 1577
Joined: 01 Feb 2016, 22:52

Re: Blauwe 403 U5D Commerciale…

Post by Tuuur »

Vanavond verder gegaan met ontmantelen: de kop is eraf!

Image
Image
Image

Pakking zag er nog best redelijk uit!

Image

En de cylinders ook!

Image
nu:
1960 Peugeot 403 U5D, 1963 Peugeot 403B, 1999 Peugeot 306 cabrio 1.6
voorheen:
1998 Peugeot 406 coupé v6 aut
gesloopt:
1962 Peugeot 403B 1974 Peugeot 504 Ti aut 1994 Peugeot 306 cabrio 1.8i aut
PeterH
Posts: 215
Joined: 19 Apr 2022, 07:12

Re: Blauwe 403 U5D Commerciale…

Post by PeterH »

Goed bezig :)
User avatar
Tuuur
Posts: 1577
Joined: 01 Feb 2016, 22:52

Re: Blauwe 403 U5D Commerciale…

Post by Tuuur »

PeterH wrote:Goed bezig :)
Dank! Maar ik ben wel heel blij met de begeleiding (of gewoon leiding) die ik hierbij heb. In mijn eentje had ik dit niet gekund of gedurfd! Ik leer er veel van.
nu:
1960 Peugeot 403 U5D, 1963 Peugeot 403B, 1999 Peugeot 306 cabrio 1.6
voorheen:
1998 Peugeot 406 coupé v6 aut
gesloopt:
1962 Peugeot 403B 1974 Peugeot 504 Ti aut 1994 Peugeot 306 cabrio 1.8i aut
PeterH
Posts: 215
Joined: 19 Apr 2022, 07:12

Re: Blauwe 403 U5D Commerciale…

Post by PeterH »

Zolang je open staat om nieuwe dingen te leren, blijf je jong. :)
User avatar
Tuuur
Posts: 1577
Joined: 01 Feb 2016, 22:52

Re: Blauwe 403 U5D Commerciale…

Post by Tuuur »

Vandaag voor het eerst een familiekiekje gemaakt met de Commerciale en de Sedan!
403b-commerciale.jpg
403b-commerciale.jpg (170.57 KiB) Viewed 668 times
nu:
1960 Peugeot 403 U5D, 1963 Peugeot 403B, 1999 Peugeot 306 cabrio 1.6
voorheen:
1998 Peugeot 406 coupé v6 aut
gesloopt:
1962 Peugeot 403B 1974 Peugeot 504 Ti aut 1994 Peugeot 306 cabrio 1.8i aut
PeterH
Posts: 215
Joined: 19 Apr 2022, 07:12

Re: Blauwe 403 U5D Commerciale…

Post by PeterH »

Ik zie daar op de foto ook nog een Saab 99 die bijna af is :lol:
Je houd de moed er wel in.
En wat een mooie garage! Ik heb zelf ook een garage bij mijn woning waar mijn 203 staat, maar als ik naast de auto sta, dan kan ik niet door mijn knieën buigen, zo weinig centimeters heb ik.
User avatar
Tuuur
Posts: 1577
Joined: 01 Feb 2016, 22:52

Re: Blauwe 403 U5D Commerciale…

Post by Tuuur »

Haha ja! Die Saab is niet van mij hoor, en de garage, zeg maar bedrijfshal, ook niet.
Ik huur er slechts een stallingsplek. Ik mag er niet binnen lassen, schuren of spuiten. En dat zijn nu juist de zaken die ik zou moeten doen met deze auto.
Ach ja, mijn tijd komt nog wel.
nu:
1960 Peugeot 403 U5D, 1963 Peugeot 403B, 1999 Peugeot 306 cabrio 1.6
voorheen:
1998 Peugeot 406 coupé v6 aut
gesloopt:
1962 Peugeot 403B 1974 Peugeot 504 Ti aut 1994 Peugeot 306 cabrio 1.8i aut
User avatar
Tuuur
Posts: 1577
Joined: 01 Feb 2016, 22:52

Re: Blauwe 403 U5D Commerciale…

Post by Tuuur »

Afgelopen weekend zijn we verder gegaan met het verder demonteren van de motor. Aangezien volgens het alwetende internet de Indenor XD85 in 1962 werd geïntroduceerd in de Peugeot 404, en deze motor uit een 403 B8D uit met een carte grise uit 1961 komt, moet het hier gaan om een TMD85.

3 van de 4 verstuivers waren niet meer goed; daar moeten nieuwe voor worden besteld. Waarschijnlijk was dat de oorzaak ervan dat de motor 12 jaar geleden niet meer goed liep.

De brandstofpomp is een Silto. We hebben nog geen idee hoe het daarmee staat.

Image

Er is aan het blok gelast:

Image

En van binnen is het natuurlijk best een bende…

Image


Eindoordeel:
- de cylinderbussen waren goed aan de binnenkant, maar 1 bus was aan de buitenkant beschadigd. Die gaan we vervangen.
- er waren zuigerveren gebroken. Gaan we vervangen.
- slijtage aan de drijfstanglagers. Gaan we vervangen.
- lichte slijtage aan de krukaslagers. Gaan we vervangen.
- en uiteraard moeten er nieuwe pakkingen op.

Image

Ons viel dit messing ding nog op, rechts naast het oliefilter. Nog even nazoeken wat dat is…

Image

Al met al had het veel erger gekund, het valt me mee.
nu:
1960 Peugeot 403 U5D, 1963 Peugeot 403B, 1999 Peugeot 306 cabrio 1.6
voorheen:
1998 Peugeot 406 coupé v6 aut
gesloopt:
1962 Peugeot 403B 1974 Peugeot 504 Ti aut 1994 Peugeot 306 cabrio 1.8i aut
User avatar
Tuuur
Posts: 1577
Joined: 01 Feb 2016, 22:52

Re: Blauwe 403 U5D Commerciale…

Post by Tuuur »

Dit weekend gingen we vrolijk verder waar we waren opgehouden…

De krukaslagers van het type -0,30 hadden pitschade en slijtage
Image

In de kop staan de cijfers 05 66.
Het ziet er dus naar uit dat er een modernere kop op is gemonteerd.

Image

Er zijn haarlijnscheurtjes zichtbaar tussen de cylinders… mogelijk is het blok bevroren geweest.

Image

Image

We hebben de motor in een kuip diesel gezet en zijn gaan schrobben.

Image

Daarna remmenreiniger erop en dat er af blazen met de compressor.

Image

Uiteraard is nog niet alles eraf, dus verder schrobben…

Image

De eerste nieuwe onderdelen zijn besteld.
Verstuivers zijn al binnen, de eerste is al gemonteerd en goed bevonden.
Pakkingsset, cylinderbus en krukaslagers komen er over een paar dagen aan.

Drijfstanglagers -0,50 en losse zuigerveren waren uitverkocht bij serie04 en niet te vinden bij der Franzose. Als iemand nog iets weet :)
nu:
1960 Peugeot 403 U5D, 1963 Peugeot 403B, 1999 Peugeot 306 cabrio 1.6
voorheen:
1998 Peugeot 406 coupé v6 aut
gesloopt:
1962 Peugeot 403B 1974 Peugeot 504 Ti aut 1994 Peugeot 306 cabrio 1.8i aut
Post Reply