Blauwe 403 U5D Commerciale…

Voor de Peugeot 203 en 403
PeterH
Posts: 205
Joined: 19 Apr 2022, 07:12

Re: Blauwe 403 break diesel…

Post by PeterH »

[/quote]

Dank je wel Peter!
Maar... of dit nou moed is, of gewoon een kwestie van Niet Weten Waar Ik Aan Begin... :mrgreen:
[/quote]

Als je het allemaal op voorhand zou weten waaraan je begint, dan begin je er zeker niet aan, dan worden er helaas ook geen Peugeots meer gerestaureerd.
Projecten waaraan begonnen is en men de moed verloren heeft zijn er ook voldoende, helaas.
Maar een hobby kost nu eenmaal geld en het eindresultaat geeft dan weer zoveel vreugde dat het toch ergens lonend is.
304 Friesland
Posts: 1368
Joined: 02 Feb 2016, 17:39

Re: Blauwe 403 U5D Commerciale…

Post by 304 Friesland »

Aan de kop te zien is het in ieder geval een kop van een 403 wat dan nog steeds een 1300 of 1500 kan zijn , uitlaat spruitstuk zit er nu denk ik op zijn kop op dat geeft een verkeerd beeld ,zit in ieder geval wel een kleppendeksel op van een 403 , grootste verschil is toch waar de carburateur zit maar kan evenzogoed een onderblok van een 203 zijn.
Maar aangezien het een diesel is op kenteken en deze veel zeldzamer zijn dan een benzine heb ik ook het idee geopperd om er toch weer een diesel van te maken dat zal de waarde naar mijn idee toch verhogen en als je er toch maar heel weinig mee rijd op dat vlak geen probleem zijn maar de tijd zal het leren wat het word .
Om een goed idee te krijgen wat het nou echt voor motor is zou ik Abe vragen of hij wil kijken aan de hand van het motor nummer wat het is ,die kan het zo opzoeken .
User avatar
Tuuur
Posts: 1539
Joined: 01 Feb 2016, 22:52

Re: Blauwe 403 U5D Commerciale…

Post by Tuuur »

Vanavond voor het eerst naar de stalling, ik wilde kijken of ik de deuren werkend kon krijgen en de losse deuren erin kon hangen.

Alle bouten waren roestig, ik had geen vaseline of olie of wd40 bij me, maar toch 1 hendel gemonteerd gekregen. Helaas met 1 afgebroken bout als resultaat maar dit is toch tijdelijk, om de boel toegankelijker te maken voor nu.

Image

De onderdelen achterin

Image

Er zat ook een jaren ‘30 wieldeksel bij

Image

Handschoenenvakje en dashboardrek accessoire

Image

Image

Instrumenten zien er beter uit dan die van de sedan

Image

De onderkant van deze bodemplaat is net zo roestig

Image

Diesel starter en voorgloeilampje. De pedalen doen helemaal niks

Image

Binnenwerk van het bestuurdersportier. Deze krijg ik niet open

Image
nu:
1960 Peugeot 403 U5D, 1963 Peugeot 403B, 1999 Peugeot 306 cabrio 1.6, 2022 Citroën C5X leasebak
voorheen:
1998 Peugeot 406 coupé v6 aut
gesloopt:
1962 Peugeot 403B 1974 Peugeot 504 Ti aut 1994 Peugeot 306 cabrio 1.8i aut
User avatar
Tuuur
Posts: 1539
Joined: 01 Feb 2016, 22:52

Re: Blauwe 403 U5D Commerciale…

Post by Tuuur »

Het serienummer van de benzinemotor: 2854106. Volgens Abe een 1.5 403 break commerciale motor.
Op zich dus uit de correcte periode voor de auto.

Image
nu:
1960 Peugeot 403 U5D, 1963 Peugeot 403B, 1999 Peugeot 306 cabrio 1.6, 2022 Citroën C5X leasebak
voorheen:
1998 Peugeot 406 coupé v6 aut
gesloopt:
1962 Peugeot 403B 1974 Peugeot 504 Ti aut 1994 Peugeot 306 cabrio 1.8i aut
User avatar
Jacqabe
Posts: 214
Joined: 21 Feb 2016, 19:29

Re: Blauwe 403 U5D Commerciale…

Post by Jacqabe »

Tuuur wrote:Alle bouten waren roestig, ik had geen vaseline of olie of wd40 bij me, maar toch 1 hendel gemonteerd gekregen. Helaas met 1 afgebroken bout als resultaat maar dit is toch tijdelijk, om de boel toegankelijker te maken voor nu.
Volgende keer een flinke bus kruipolie (geen WD40) mee en alle bouten en moeren flink inspuiten. Dan kan het zijn werk doen en breek je later minder bouten af.
User avatar
Tuuur
Posts: 1539
Joined: 01 Feb 2016, 22:52

Blauwe 403 U5D Commerciale…

Post by Tuuur »

Vandaag heb ik een Indenor dieselmotor uit een 403 Bachee gekocht. Doel is om de break zo origineel mogelijk te houden…

De donor, een 403 B8D uit 1961:

Image

Image
nu:
1960 Peugeot 403 U5D, 1963 Peugeot 403B, 1999 Peugeot 306 cabrio 1.6, 2022 Citroën C5X leasebak
voorheen:
1998 Peugeot 406 coupé v6 aut
gesloopt:
1962 Peugeot 403B 1974 Peugeot 504 Ti aut 1994 Peugeot 306 cabrio 1.8i aut
User avatar
Jacqabe
Posts: 214
Joined: 21 Feb 2016, 19:29

Re: Blauwe 403 U5D Commerciale…

Post by Jacqabe »

Vandaag ontdekt, bij de verhuizing van de Aph, dat er nog veel 403 diesel onderdelen liggen.
User avatar
Tuuur
Posts: 1539
Joined: 01 Feb 2016, 22:52

Re: Blauwe 403 U5D Commerciale…

Post by Tuuur »

Mooi, goed om te weten!
Ik zal vast nog wel het een en ander tegenkomen dat vervangen moet worden.
nu:
1960 Peugeot 403 U5D, 1963 Peugeot 403B, 1999 Peugeot 306 cabrio 1.6, 2022 Citroën C5X leasebak
voorheen:
1998 Peugeot 406 coupé v6 aut
gesloopt:
1962 Peugeot 403B 1974 Peugeot 504 Ti aut 1994 Peugeot 306 cabrio 1.8i aut
403diesel
Posts: 202
Joined: 02 Feb 2016, 14:36

Re: Blauwe 403 U5D Commerciale…

Post by 403diesel »

Heb je alleen de motor overgenomen of ook de versnellingsbak? Koppelingshuis van een benzine past niet op een diesel. Ook startmotor e.d. zijn anders.
De fun van het rijden in een 403 diesel is om met enorm kabaal heel langzaam nergens heen te rijden
User avatar
Tuuur
Posts: 1539
Joined: 01 Feb 2016, 22:52

Re: Blauwe 403 U5D Commerciale…

Post by Tuuur »

Ik heb vanalles overgenomen:
Motor
Versnellingsbak
Startmotor
Spanningsregelaar
Radiator

Ik heb er een paar hulptroepen bij die goede kennis van dieselmotoren hebben, die hadden me daar al op gewezen gelukkig!
nu:
1960 Peugeot 403 U5D, 1963 Peugeot 403B, 1999 Peugeot 306 cabrio 1.6, 2022 Citroën C5X leasebak
voorheen:
1998 Peugeot 406 coupé v6 aut
gesloopt:
1962 Peugeot 403B 1974 Peugeot 504 Ti aut 1994 Peugeot 306 cabrio 1.8i aut
Post Reply