Mijn 104 topic

Voor de Peugeot 104, 204 en 304
User avatar
MarcoPeus
Posts: 2543
Joined: 03 Feb 2016, 20:09

Re: Mijn 104 topic

Post by MarcoPeus »

We gaan gewoon door, voor het 45 jarig jubileum zal hij wel klaar zijn (denk ik) (edit 2016: niet dus)
Huidige privé collectie:
201 32
Austin Champ 56
403 bachee D 63
404 SL 1964
204 berline 70
504 Inj. 73
104 SL sloop 77
104 GL6 78
604 V6Ti aut 78
505 sti aut US 85
309 GT 86
306 cabrio 1.8 aut 95
405 GRX 1.8 aut 95
User avatar
MarcoPeus
Posts: 2543
Joined: 03 Feb 2016, 20:09

Re: Mijn 104 topic

Post by MarcoPeus »

JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA VICTORIE IS AAN MIJ!!!!!

Ik heb de raad van enkelen opgevolgd en mijn sloper gebruikt als hydraulische pers. Met wat bruut geweld 1 van de remleidingen afgekoppeld van de HRC en een stuk leiding wat ik nog had er aan gekoppeld.
Remcilinder er aan en pompen maar......................pompen...............nog meer pompen. Hmmmmmm Toch maar ontluchten zoals de wijze heren het voorschreven (eigenwijs he).
Nog meer pompen, voila, zuiger volgepompt. Remvloeistof spoot al uit de ontluchnippel. Mooi, pompen maar weer.
Hierbij een videotje die ik met 1 hand kon maken (sorry voor de slechte kwaliteit).
http://youtu.be/_AHWwyjhZlI

Waar een sloper al niet goed voor is. :D

De scheiding is een feit, hierbij al liggend op mijn "werkbank".
Image

De zuiger voordat ik er met een doek over geveegd heb.
Image

En erna.
Image

Volgens mij ziet deze zuiger er best aardig uit voor een auto die 20 jaar stilstaan met dezelfde remvloeistof.

Ow ja, om de zuiger weer in de cilinder te schuiven/persen, zal t wel verstandig zijn om remmenvet te gebruiken. Hebben jullie ervaring met een bepaald merk?
@Gino, Tsja, als ik zo even memoreer aan jouw en Rudie's berichten op t forum is t eigenlijk nog maar een peuleschil wat ik tot nu toe heb meegemaakt. Volhouden wordt me af en toe moeilijk gemaakt maar ik doe mn best. Gaat best aardig voor een niet-monteur.
Huidige privé collectie:
201 32
Austin Champ 56
403 bachee D 63
404 SL 1964
204 berline 70
504 Inj. 73
104 SL sloop 77
104 GL6 78
604 V6Ti aut 78
505 sti aut US 85
309 GT 86
306 cabrio 1.8 aut 95
405 GRX 1.8 aut 95
User avatar
MarcoPeus
Posts: 2543
Joined: 03 Feb 2016, 20:09

Re: Mijn 104 topic

Post by MarcoPeus »

Thx Marcus,
IK heb een revisieset gekocht voor de buitenkant van de zuiger. Vreemd genoeg voor een Opel/Fiat maar past prima. ATE heeft natuurlijk voor meerdere auto's deze remsystemen gemaakt. Nu maar hopen dat die rubbers van een betere kwaliteit zijn dan die aftermarket stofhoezen die Rudie gemonteerd heeft. Die waren wel erg snel versleten.
Vandaag de zuigers maar eens oppoetsen met wat polijstmiddel en de rubber binnenin vervangen.
Huidige privé collectie:
201 32
Austin Champ 56
403 bachee D 63
404 SL 1964
204 berline 70
504 Inj. 73
104 SL sloop 77
104 GL6 78
604 V6Ti aut 78
505 sti aut US 85
309 GT 86
306 cabrio 1.8 aut 95
405 GRX 1.8 aut 95
User avatar
MarcoPeus
Posts: 2543
Joined: 03 Feb 2016, 20:09

Re: Mijn 104 topic

Post by MarcoPeus »

Vanmorgen de remcilinders schoon gemaakt in een ultrasoon badje met ontvetter en warm water. Gaat redelijk, wordt niet als nieuw helaas. Zit te veel roest en bitak op. Ik durf m niet in de straalkast te bekogelen met straalmiddel dus dan blijft t maar zo.
Zuigers zien er heel goed uit m.i. De ontluchtingsnuppels ook maar verwijderd en schoon gemaakt in ultrasoon. Is weer netjes allemaal.
Helemaal droog geblazen met perslucht, nieuwe rubber d'r in, ontluchtingsnuppel er op geschroefd (moet daar (koper)vet aan de schroefdraad toevallig?). Klaar. Nu nog even een tube remmenvet halen morgen en ze kunnen weer in elkaar met een nieuwe harmonicarubber.
Aangezien ik toch iets af wil gaan krijgen buiten 1 veerpoot heb ik de stoute schoenen maar eens aangetrokken en het de sloper eens ontdaan van een wiel links voor.
Dit omdat ik de rubberen ring die onder de bovenste veerschotel zit daar vanaf wil slopen.
Sodeknetter wat zit dat allemaal vast. Gelukkig heb ik een PrrtPrrt luchtslagrateldingapparaat waarmee t in een mum van tijd los is. Scheelt veel vel op mn knokkels en evenveel tijd.
Helaas krijg ik de stabilisatorstang niet los van t subframe, mijn PrrtPrrt heeft geen imbusdoppen erbij, ook meenemen morgen. 0-1
Krijg de stabi wel los van de veerpoot. 1-1
Draagarm krijg ik niet los van t subframe. 1-2
Fusee krijg ik ook niet los van de veerpoot. 1-3
Stuurstang is wel los te halen van de veerpoot 2-3
Veerpoot wil niet ver genoeg zakken als ik m losmaak van de carrosserie. 2-4. Auto gewonnen dus.

Heeft er iemand nog zo'n rubberen rand liggen om onder de bovenste veerschotel te schuiven? Ik heb er 2 gehad maar ben er nu 1 kwijt. Dat is dus zo'n grotere ring die tussen de veer en de schotel zit.
Huidige privé collectie:
201 32
Austin Champ 56
403 bachee D 63
404 SL 1964
204 berline 70
504 Inj. 73
104 SL sloop 77
104 GL6 78
604 V6Ti aut 78
505 sti aut US 85
309 GT 86
306 cabrio 1.8 aut 95
405 GRX 1.8 aut 95
User avatar
MarcoPeus
Posts: 2543
Joined: 03 Feb 2016, 20:09

Re: Mijn 104 topic

Post by MarcoPeus »

Bij gebrek aan dingen om verder mee te kunnen aan de veerpoten maar een poging gewaagd om de remvoeringen in elkaar te zetten................ Zucht............ ook alweer niet passend materiaal. Remvoeringen moeten een gat hebben waardoor een asjes getikt kan worden om de handremafstelling op te schuiven. Gat in de remvoering is (gelukkig) te klein. Kan dus t asje er niet intikken. Wordt weer uitboren.......
Snap niet dat er bedrijven zijn die deze troep nog verkopen. Wordt je toch moedeloos van. Nu heb ik al niet passende remcilinders, en niet passende remvoeringen liggen.
Dikke kans dat ik na t uitboren van die gaten in de remvoeringen de handrem niet goed meer kan afstellen.
Mailtje gehad van Ko, hij heeft complete sets liggen voor 200 euro excl verzendkosten per as. Losse cilinders achteras 44 euro p/st :shock: Maar ja, die passen wel en zijn origineel Peugeot.
Huidige privé collectie:
201 32
Austin Champ 56
403 bachee D 63
404 SL 1964
204 berline 70
504 Inj. 73
104 SL sloop 77
104 GL6 78
604 V6Ti aut 78
505 sti aut US 85
309 GT 86
306 cabrio 1.8 aut 95
405 GRX 1.8 aut 95
User avatar
MarcoPeus
Posts: 2543
Joined: 03 Feb 2016, 20:09

Re: Mijn 104 topic

Post by MarcoPeus »

Hmm, CCparts blijk je alleen de onderdelen op te kunnen sturen of langs te brengen waarna men gaat proberen de delen na te maken, geen handremkabels, geen slangen (waarschijnlijk)
Bummer. :cry:
Mijnautoonderdelen punt nl heeft de remcilinders ook niet. Hun commentaar: "Als t op hun site staat is het wel te verkrijgen maar niet altijd op voorraad".......... die logica ontgaat me een beetje.
Je moet wel betalen maar naderhand krijg je pas te horen of iets er is of niet.
Na mijn 2e reactie kreeg ik te horen dat als hun leveranciers het op de website hebben staan, het bij hun ook op de website komt te staan..... vreemde gang van zaken.
Dan maar via Ko, is wel aan de prijs maar past wel 100% zeker.
Huidige privé collectie:
201 32
Austin Champ 56
403 bachee D 63
404 SL 1964
204 berline 70
504 Inj. 73
104 SL sloop 77
104 GL6 78
604 V6Ti aut 78
505 sti aut US 85
309 GT 86
306 cabrio 1.8 aut 95
405 GRX 1.8 aut 95
User avatar
MarcoPeus
Posts: 2543
Joined: 03 Feb 2016, 20:09

Re: Mijn 104 topic

Post by MarcoPeus »

Ik heb speciaal gezocht op alleen Bendix/Bosch systemen en die leken mij te passen. Girling ben ik niet tegen gekomen, wel TRW, dat is toch die met de dikkere kopjes op de remzuiger niet?
Ergste is nog dat de internetwinkel ze nog steeds aanbied terwijl men mij per mail heeft laten weten dat ze niet leverbaar zijn...... go figure.
Nu snap ik ook dat die automaterialen handel me niet kon/wilde helpen. Er is te veel verschillend spul en te veel maatverschillen blijkbaar. Al gemerkt bij schokbrekers, veerpoten, remcilinders en nog wat dingetjes.
Ongelooflijk dat men deze diversiteit heeft bij deze beperkt gebouwde auto.
Ik moet ook nog een HRC hebben, hou mn hart vast als ik die krijgen moet, is ook zoiets met 3 merken, 2 types, 2-3 uitgangen, 3 diameters enz enz enz.
Huidige privé collectie:
201 32
Austin Champ 56
403 bachee D 63
404 SL 1964
204 berline 70
504 Inj. 73
104 SL sloop 77
104 GL6 78
604 V6Ti aut 78
505 sti aut US 85
309 GT 86
306 cabrio 1.8 aut 95
405 GRX 1.8 aut 95
User avatar
MarcoPeus
Posts: 2543
Joined: 03 Feb 2016, 20:09

Re: Mijn 104 topic

Post by MarcoPeus »

Nog niet geprobeerd maar wel al gezien aan hun website dat ze geen 25mm remcilinders hebben. Alleen maar de 32 mm zo te zien. Zou ze kunnen mailen natuurlijk.
Komende 7 dagen echter mega druk, moet ongeveer 80-90 uren maken en dan nog t nodige thuiswerk doen. Zal wel even blijven liggen.
Huidige privé collectie:
201 32
Austin Champ 56
403 bachee D 63
404 SL 1964
204 berline 70
504 Inj. 73
104 SL sloop 77
104 GL6 78
604 V6Ti aut 78
505 sti aut US 85
309 GT 86
306 cabrio 1.8 aut 95
405 GRX 1.8 aut 95
User avatar
MarcoPeus
Posts: 2543
Joined: 03 Feb 2016, 20:09

Re: Mijn 104 topic

Post by MarcoPeus »

Ben vanmorgen zelf al bij heuts geweest, zouden vanaf 3 uur 2 cilinders voor me hebben liggen. Neem ik de mijne mee ter vergelijk. Helaas hadden ze geen slangen/handremkabels.
Huidige privé collectie:
201 32
Austin Champ 56
403 bachee D 63
404 SL 1964
204 berline 70
504 Inj. 73
104 SL sloop 77
104 GL6 78
604 V6Ti aut 78
505 sti aut US 85
309 GT 86
306 cabrio 1.8 aut 95
405 GRX 1.8 aut 95
User avatar
MarcoPeus
Posts: 2543
Joined: 03 Feb 2016, 20:09

Re: Mijn 104 topic

Post by MarcoPeus »

Net terug van Heuts.
De bestelde cilinders bleken geen Bendix systeem maar Girling systeem en eveneens verkeerde montage gaten te zijn.
De hoofdverkoper Leon heeft er bijna 3 kwartier aan lopen bellen/zoeken/internetten om te te helpen maar kwam er niet uit. Moet maandga terug gana dan is de remmen goeroe er die me verder kan helpen.
Huidige privé collectie:
201 32
Austin Champ 56
403 bachee D 63
404 SL 1964
204 berline 70
504 Inj. 73
104 SL sloop 77
104 GL6 78
604 V6Ti aut 78
505 sti aut US 85
309 GT 86
306 cabrio 1.8 aut 95
405 GRX 1.8 aut 95
Post Reply