Mijn 104 topic
Re: Mijn 104 topic
Dank voor de foto's Marcus.
De veerpoten zijn bijna gelijk zoals je op de foto's kunt zien. Mijn rubberen kraag is iets anders en de bovenste veerkom is anders.
Het enigste wat is mis is de rubberen ring die om de wit plastic "lagerschijf" zit waaroverheen de veerkom heen beweegt. Die kan ik niet goed zien bij jou.
Van Rudie heb ik 2 veerpoten gekregen die van een later model zijn en volledig draaiend zijn. Die zou ik eventueel ook kunnen inbouwen maar die zouden eerst helemaal gestraald en gespoten moeten worden. Ik ben echter voorstander van orginaliteit en wil die originele eronder hebben als t even kan.
De veerpoten zijn bijna gelijk zoals je op de foto's kunt zien. Mijn rubberen kraag is iets anders en de bovenste veerkom is anders.
Het enigste wat is mis is de rubberen ring die om de wit plastic "lagerschijf" zit waaroverheen de veerkom heen beweegt. Die kan ik niet goed zien bij jou.
Van Rudie heb ik 2 veerpoten gekregen die van een later model zijn en volledig draaiend zijn. Die zou ik eventueel ook kunnen inbouwen maar die zouden eerst helemaal gestraald en gespoten moeten worden. Ik ben echter voorstander van orginaliteit en wil die originele eronder hebben als t even kan.
Huidige privé collectie:
201 32
Austin Champ 56
403 bachee D 63
404 SL 1964
204 berline 70
504 Inj. 73
104 SL sloop 77
104 GL6 78
604 V6Ti aut 78
505 sti aut US 85
309 GT 86
306 cabrio 1.8 aut 95
405 GRX 1.8 aut 95
201 32
Austin Champ 56
403 bachee D 63
404 SL 1964
204 berline 70
504 Inj. 73
104 SL sloop 77
104 GL6 78
604 V6Ti aut 78
505 sti aut US 85
309 GT 86
306 cabrio 1.8 aut 95
405 GRX 1.8 aut 95
Re: Mijn 104 topic
Juist, dat is m. Die heeft Franzose ook niet meer (tenminste op Peugeot nummer zoekend)
Overigens, zou t kunnen zijn dat de veer er verkeerd om op zit? Zou dit de scheve bovenste veerschotel tot gevolg kunnen hebben?
Overigens, zou t kunnen zijn dat de veer er verkeerd om op zit? Zou dit de scheve bovenste veerschotel tot gevolg kunnen hebben?
Huidige privé collectie:
201 32
Austin Champ 56
403 bachee D 63
404 SL 1964
204 berline 70
504 Inj. 73
104 SL sloop 77
104 GL6 78
604 V6Ti aut 78
505 sti aut US 85
309 GT 86
306 cabrio 1.8 aut 95
405 GRX 1.8 aut 95
201 32
Austin Champ 56
403 bachee D 63
404 SL 1964
204 berline 70
504 Inj. 73
104 SL sloop 77
104 GL6 78
604 V6Ti aut 78
505 sti aut US 85
309 GT 86
306 cabrio 1.8 aut 95
405 GRX 1.8 aut 95
Re: Mijn 104 topic
Ja, dat klopt. er zijn namelijk wel 7 verschillende soorten veerpoten. Er staan er al 3 in een WPH dat ik op CD heb gekregen van Rudie.
Dikke kans dat de veer ook verschillend is. Wellicht niet 7 keer maar wel misschien 3-4 keer.
Ik ga die andere veer even ophalen uit de opslag en eens grondig inspecteren op verschil boven/onder.
Vanmorgen maar weer eens de zin in de 104 herbouw aangewakkerd en alle 104 onderdelen uit de opslag gehaald en naar huis gehaald. Alles netjes in een kast gelegd in de garage en daar vond ik waarempel de rubberen ring die ik mistte voor de voorveerpoot.
Mooi kan ik weer verder.
GRMBL,
Nu ben ik alleen de rubberen ring kwijt van de bovenste veerschotel aan de voorzijde en die van de achterste veerschotels heb ik dubbel.... Gelukkig heeft mijn sloper dezelfde veerpoten dus die zou ik kunnen demonteren. Alleen weer extra werk 
Ook alvast even gekeken naar de opbouw van de achter draagarmen/veerpoten. De schuim blokjes die ik van Rudie heb gekregen zal ik maar niet gebruiken, ook naar aanleiding van Rudie's advies. Zijn er trouwens ook 2 te weinig zag ik. Per veerpoot heb je er 2 nodig. Bij http://www.Zilenz.nl rubberen trillingsdempers besteld die precies zouden moeten passen. Alleen nog "even" het gat uitboren van M10 naar 14mm
http://www.zilenz.nl/trillingsdempers/c ... gsdemper-c
De prijs van de dempers is t proberen waard. Lukt t niet dan is t pech. Gebruik is ze onder mn werktafel.
Dikke kans dat de veer ook verschillend is. Wellicht niet 7 keer maar wel misschien 3-4 keer.
Ik ga die andere veer even ophalen uit de opslag en eens grondig inspecteren op verschil boven/onder.
Vanmorgen maar weer eens de zin in de 104 herbouw aangewakkerd en alle 104 onderdelen uit de opslag gehaald en naar huis gehaald. Alles netjes in een kast gelegd in de garage en daar vond ik waarempel de rubberen ring die ik mistte voor de voorveerpoot.

GRMBL,


Ook alvast even gekeken naar de opbouw van de achter draagarmen/veerpoten. De schuim blokjes die ik van Rudie heb gekregen zal ik maar niet gebruiken, ook naar aanleiding van Rudie's advies. Zijn er trouwens ook 2 te weinig zag ik. Per veerpoot heb je er 2 nodig. Bij http://www.Zilenz.nl rubberen trillingsdempers besteld die precies zouden moeten passen. Alleen nog "even" het gat uitboren van M10 naar 14mm

http://www.zilenz.nl/trillingsdempers/c ... gsdemper-c
De prijs van de dempers is t proberen waard. Lukt t niet dan is t pech. Gebruik is ze onder mn werktafel.
Huidige privé collectie:
201 32
Austin Champ 56
403 bachee D 63
404 SL 1964
204 berline 70
504 Inj. 73
104 SL sloop 77
104 GL6 78
604 V6Ti aut 78
505 sti aut US 85
309 GT 86
306 cabrio 1.8 aut 95
405 GRX 1.8 aut 95
201 32
Austin Champ 56
403 bachee D 63
404 SL 1964
204 berline 70
504 Inj. 73
104 SL sloop 77
104 GL6 78
604 V6Ti aut 78
505 sti aut US 85
309 GT 86
306 cabrio 1.8 aut 95
405 GRX 1.8 aut 95
Re: Mijn 104 topic
Ik heb in mijn werkplaatsboeken rubberen ringen staan die op de veerpootkom zitten geschoven waartegen de veer aangeklemt zit. Zowel achter als voor. Alleen beneden zitten er geen, boven wel.
Waarschijnlijk is er 1 in Ede blijven liggen, ik heb de hele garage op de kop gezet en nergens 1 gevonden. Wel voor achter heb ik er 3, voorzijde maar 1.
Ik ga er wel 1 van de sloper afhalen, dat is hetzelfde type veerpoot gelukkig.
Waarschijnlijk is er 1 in Ede blijven liggen, ik heb de hele garage op de kop gezet en nergens 1 gevonden. Wel voor achter heb ik er 3, voorzijde maar 1.
Ik ga er wel 1 van de sloper afhalen, dat is hetzelfde type veerpoot gelukkig.
Huidige privé collectie:
201 32
Austin Champ 56
403 bachee D 63
404 SL 1964
204 berline 70
504 Inj. 73
104 SL sloop 77
104 GL6 78
604 V6Ti aut 78
505 sti aut US 85
309 GT 86
306 cabrio 1.8 aut 95
405 GRX 1.8 aut 95
201 32
Austin Champ 56
403 bachee D 63
404 SL 1964
204 berline 70
504 Inj. 73
104 SL sloop 77
104 GL6 78
604 V6Ti aut 78
505 sti aut US 85
309 GT 86
306 cabrio 1.8 aut 95
405 GRX 1.8 aut 95
Re: Mijn 104 topic
Die rubberen ring zit inderdaad alleen bovenop. Ik heb er maar 1 helaas dus kom er 1 tekort.
Wel heb ik 3 rubberen ringen voor de achterpoot. 1 teveel dus.
Wel heb ik 3 rubberen ringen voor de achterpoot. 1 teveel dus.
Huidige privé collectie:
201 32
Austin Champ 56
403 bachee D 63
404 SL 1964
204 berline 70
504 Inj. 73
104 SL sloop 77
104 GL6 78
604 V6Ti aut 78
505 sti aut US 85
309 GT 86
306 cabrio 1.8 aut 95
405 GRX 1.8 aut 95
201 32
Austin Champ 56
403 bachee D 63
404 SL 1964
204 berline 70
504 Inj. 73
104 SL sloop 77
104 GL6 78
604 V6Ti aut 78
505 sti aut US 85
309 GT 86
306 cabrio 1.8 aut 95
405 GRX 1.8 aut 95
Re: Mijn 104 topic
Zucht:
Vandaag een achterremmen helemaal gedemonteerd, wat een troep, alles verroest, remcilinders helemaal rot, voeringen verroest, ankerplaat rot, veren verroest, klemmetjes verroest. Alles moet nieuw dus (was t plan sowieso al).
De lokale autoonderdelen markt bezocht MET gedemonteerde remschoen, remcilinder voor en achter:
"Welke Peugeot?? een 105?"
"nee, een 104"
"nooit van gehoord meneer, moeten we gaan opzoeken, hoe oud is de wagen?"
"34 jaar"
"nee, ik bedoel, welk bouwjaar?"
"(zeg dat dan) 1978"
"welk remsysteem zit er op"
"Geen idee, staat er niet op"
"dan wordt t moeilijk, komt u maar terug als u dat weet, mijn baas heeft alle oude boeken weggegooit en ik kan t niet meer opzoeken"
Onverrichter zake weer vertrokken.
Wat een janboel in die onderdelen markt allemaal. Er zijn zo veel verschillende merken/systemen/uitvoeringen/breedtes/diameters enz dat door de bomen t bos niet meer te zien is.
Op carpartsdirect.nl zijn er al 21 verschillende types remschoensetjes leverbaar voor de 104, 21
En dat voor een 104
Gelukkig wel al een lading RVS bouten en moeren kunnen regelen om de voortrein te kunnen monteren.
Straks maar eens een paar uur gaan stralen en spuiten aan die overgebleven delen.
Vandaag een achterremmen helemaal gedemonteerd, wat een troep, alles verroest, remcilinders helemaal rot, voeringen verroest, ankerplaat rot, veren verroest, klemmetjes verroest. Alles moet nieuw dus (was t plan sowieso al).
De lokale autoonderdelen markt bezocht MET gedemonteerde remschoen, remcilinder voor en achter:
"Welke Peugeot?? een 105?"
"nee, een 104"

"34 jaar"
"nee, ik bedoel, welk bouwjaar?"
"(zeg dat dan) 1978"
"welk remsysteem zit er op"
"Geen idee, staat er niet op"
"dan wordt t moeilijk, komt u maar terug als u dat weet, mijn baas heeft alle oude boeken weggegooit en ik kan t niet meer opzoeken"
Onverrichter zake weer vertrokken.
Wat een janboel in die onderdelen markt allemaal. Er zijn zo veel verschillende merken/systemen/uitvoeringen/breedtes/diameters enz dat door de bomen t bos niet meer te zien is.
Op carpartsdirect.nl zijn er al 21 verschillende types remschoensetjes leverbaar voor de 104, 21


Gelukkig wel al een lading RVS bouten en moeren kunnen regelen om de voortrein te kunnen monteren.
Straks maar eens een paar uur gaan stralen en spuiten aan die overgebleven delen.
Huidige privé collectie:
201 32
Austin Champ 56
403 bachee D 63
404 SL 1964
204 berline 70
504 Inj. 73
104 SL sloop 77
104 GL6 78
604 V6Ti aut 78
505 sti aut US 85
309 GT 86
306 cabrio 1.8 aut 95
405 GRX 1.8 aut 95
201 32
Austin Champ 56
403 bachee D 63
404 SL 1964
204 berline 70
504 Inj. 73
104 SL sloop 77
104 GL6 78
604 V6Ti aut 78
505 sti aut US 85
309 GT 86
306 cabrio 1.8 aut 95
405 GRX 1.8 aut 95
Re: Mijn 104 topic
Dit is de nog in elkaar zittende achtertrommel.

Montageplaatje is helemaal verrot en niet meer bruikbaar denk ik. Is dit een vereistte voor goed werkende remmen?

Gedemonteerde remschoenen. Alles is verroest of geoxideerd. Veertjes e.d. zo goed als onbruikbaar.

T probleem zit m niet zo zeer in t systeem welke gebruikt is (volgens mij Bosch achter, voor is ATE denk ik, met die vierkante remblokjes) maar meer in de verschillende types die gebruikt zijn.
Er schijnt 30mm, 32 mm en 40 mm brede remvoeringen te zijn, 20,6 en 22,2 mm remcilinders (ik denk dat die van mij 22,2 zijn) en dan is er nog onduidelijkheid over het te gebruiken materiaal afgaande op t chassisnummer. Mijn 104 heeft chassisnummer 7047368. Volgens het onderdelen systeem van carpartsdirect is een bepaald systeem alleen bruikbaar vanaf chassisnummer 5567080 en vanaf 7101910. Dat snap ik niet die redenatie. Beide staan vermeld met bouwjaar vanaf 9-77 beide voor de achteras alleen met verschillende chassisnummers.
Complete set voor net over de 100 euro compleet met cilinders, montage materiaal e.d. 22.2 mm cilindertjes bijgesloten dus. Bosch systeem.

Montageplaatje is helemaal verrot en niet meer bruikbaar denk ik. Is dit een vereistte voor goed werkende remmen?

Gedemonteerde remschoenen. Alles is verroest of geoxideerd. Veertjes e.d. zo goed als onbruikbaar.

T probleem zit m niet zo zeer in t systeem welke gebruikt is (volgens mij Bosch achter, voor is ATE denk ik, met die vierkante remblokjes) maar meer in de verschillende types die gebruikt zijn.
Er schijnt 30mm, 32 mm en 40 mm brede remvoeringen te zijn, 20,6 en 22,2 mm remcilinders (ik denk dat die van mij 22,2 zijn) en dan is er nog onduidelijkheid over het te gebruiken materiaal afgaande op t chassisnummer. Mijn 104 heeft chassisnummer 7047368. Volgens het onderdelen systeem van carpartsdirect is een bepaald systeem alleen bruikbaar vanaf chassisnummer 5567080 en vanaf 7101910. Dat snap ik niet die redenatie. Beide staan vermeld met bouwjaar vanaf 9-77 beide voor de achteras alleen met verschillende chassisnummers.
Complete set voor net over de 100 euro compleet met cilinders, montage materiaal e.d. 22.2 mm cilindertjes bijgesloten dus. Bosch systeem.
Huidige privé collectie:
201 32
Austin Champ 56
403 bachee D 63
404 SL 1964
204 berline 70
504 Inj. 73
104 SL sloop 77
104 GL6 78
604 V6Ti aut 78
505 sti aut US 85
309 GT 86
306 cabrio 1.8 aut 95
405 GRX 1.8 aut 95
201 32
Austin Champ 56
403 bachee D 63
404 SL 1964
204 berline 70
504 Inj. 73
104 SL sloop 77
104 GL6 78
604 V6Ti aut 78
505 sti aut US 85
309 GT 86
306 cabrio 1.8 aut 95
405 GRX 1.8 aut 95
Re: Mijn 104 topic
Dank je Marcus, die nummers zijn me bekend. Ik heb dezelfde RTA ongeveer al gaat de mijn alleen maar over de 5cv 104 (de 1.0 dus). Nummers zijn echter grotendeels gelijk.
Vraag me af of die montageplaat 4221.22+23 nog nieuw leverbaar zijn bij peugeot......
Vraag me af of die montageplaat 4221.22+23 nog nieuw leverbaar zijn bij peugeot......
Huidige privé collectie:
201 32
Austin Champ 56
403 bachee D 63
404 SL 1964
204 berline 70
504 Inj. 73
104 SL sloop 77
104 GL6 78
604 V6Ti aut 78
505 sti aut US 85
309 GT 86
306 cabrio 1.8 aut 95
405 GRX 1.8 aut 95
201 32
Austin Champ 56
403 bachee D 63
404 SL 1964
204 berline 70
504 Inj. 73
104 SL sloop 77
104 GL6 78
604 V6Ti aut 78
505 sti aut US 85
309 GT 86
306 cabrio 1.8 aut 95
405 GRX 1.8 aut 95
Re: Mijn 104 topic
Omdat ik helaas niet naar Rudie kon gaan (beterschap kerel) ben ik thuis maar wat verder gegaan aan het opknappen van de ankerplaten van de trommelremmen.
Wat een bende op die dingen. Remvloeistof heeft weelderig gelekt denk ik en de roest heeft de overhand gehad. Na alles gedemonteerd te hebben, een rondje straalkast. Helaas heeft mijn compressor niet veel vermogen en moet ik elke 2 minuten enkele minuten wachten totdat hij op druk komt. Eens kijken of ik een klein compressortje kan bijplaatsen met een T stuk om meer lucht te krijgen.
De laag bitak op de achterkant maakt t ook moeilijk om te stralen. Eerst voorstralen, bitak schrapen, weer stralen, nog wat schrapen enz.
Echter na 1,5-2 uur stralen-schrapen komt de anker plaat er schoon uit. Nog even ontvetten en dan een laagje grondlak en afwerken met zwart gloss.
Zie hier oud en nieuw naast elkaar

Nu de andere nog en dat klusje is ook alweer klaar.
Van de week nog even een adresje aangeboord om schijfjes rubber te laten maken voor de stabilisatorstang. €2,50 per stuk slechts.
Eveneens de rubbers van de achterdempers binnen gekregen. Die moeten wel nog uitgeboord worden naar 10mm. Hels karwei zonder kolomboor/klem. Van de week maar even langs een klant gaan die dat heeft.
Weet iemand trouwens wat de functie is van dat wit rubberen dopje in de ankerplaat? Van achteren te verwijderen maar ik weet niet zeker of ik nieuwe moet gaan zoeken aangezien de originele rot/kapot zijn.
Wat een bende op die dingen. Remvloeistof heeft weelderig gelekt denk ik en de roest heeft de overhand gehad. Na alles gedemonteerd te hebben, een rondje straalkast. Helaas heeft mijn compressor niet veel vermogen en moet ik elke 2 minuten enkele minuten wachten totdat hij op druk komt. Eens kijken of ik een klein compressortje kan bijplaatsen met een T stuk om meer lucht te krijgen.
De laag bitak op de achterkant maakt t ook moeilijk om te stralen. Eerst voorstralen, bitak schrapen, weer stralen, nog wat schrapen enz.
Echter na 1,5-2 uur stralen-schrapen komt de anker plaat er schoon uit. Nog even ontvetten en dan een laagje grondlak en afwerken met zwart gloss.
Zie hier oud en nieuw naast elkaar


Nu de andere nog en dat klusje is ook alweer klaar.
Van de week nog even een adresje aangeboord om schijfjes rubber te laten maken voor de stabilisatorstang. €2,50 per stuk slechts.
Eveneens de rubbers van de achterdempers binnen gekregen. Die moeten wel nog uitgeboord worden naar 10mm. Hels karwei zonder kolomboor/klem. Van de week maar even langs een klant gaan die dat heeft.
Weet iemand trouwens wat de functie is van dat wit rubberen dopje in de ankerplaat? Van achteren te verwijderen maar ik weet niet zeker of ik nieuwe moet gaan zoeken aangezien de originele rot/kapot zijn.
Huidige privé collectie:
201 32
Austin Champ 56
403 bachee D 63
404 SL 1964
204 berline 70
504 Inj. 73
104 SL sloop 77
104 GL6 78
604 V6Ti aut 78
505 sti aut US 85
309 GT 86
306 cabrio 1.8 aut 95
405 GRX 1.8 aut 95
201 32
Austin Champ 56
403 bachee D 63
404 SL 1964
204 berline 70
504 Inj. 73
104 SL sloop 77
104 GL6 78
604 V6Ti aut 78
505 sti aut US 85
309 GT 86
306 cabrio 1.8 aut 95
405 GRX 1.8 aut 95
Re: Mijn 104 topic

Vandaag de 2e ankerplaat gestraald en gespoten.
Gisteren nieuwe remonderdelen binnen gekregen, dat begon al goed. Remschoenen, remcilinders achter, reparatiesetje remklauw voor, montagesetje remschoenen, montage setje remblokjes, 2 remslangen voorzijde en vort met de geit.
Bij aankomst bleken de remschoenen geleverd zonder de handremhendels, dacht dat die er bij kwamen. Oude stralen en spuiten dan maar.
Remcilinders voor zijn met geen mogelijkheid uit elkaar te halen. Heb ze al dagen laten weken in WD40/olie/kruipolie. Het engiste wat me gelukt is tot nu toe is het indrukken van de cilinder. Aangezien ik een revisiesetje heb moet de zuiger wel los van de cilinder.
Montagesetje remblokjes bleek niet meer voorradig. Oude dan maar hergebruiken of ergens anders bestellen, weer zoeken.
Dan maar verder met de remcilinders................. GVD!!!! Die passen niet. Montagegaten in de ankerplaat wijken enkele mm per kant naar buiten af.

NIKS MAAR DAN OOK NIKS GAAT GOED!!!!!

Tot nu toe valt me het zoeken naar onderdelen heel erg tegen. Niks is leverbaar en wat leverbaar is past niet of blijkt toch niet leverbaar.
Enkele vragen:
Zijn er verschillende BOSCH/BENDIX systemen gebruikt op de 104 achterremmen? Kan nergens iets vinden.
Heeft iemand een andere bron voor passende remcilinders achterzijde (nu besteld bij winparts)?
Weet iemand hoe je de zuiger uit elkaar krijgt van de remklauw? Draaien lukt me niet, trekken is niet te doen, alleen indrukken ging enkele mm's.
Ik heb t extra goed nagekeken. Remschoenen zijn van BOSCH/BENDIX en dat is gelijk, tenminste zo lijkt t als ik ze naast elkaar houd.
Voor zit er ATE op en achter BOSCH/BENDIX dus zou je zeggen dat je dan passende onderdelen krijgt als je daarvoor besteld.
Tot nu toe gaat alles fout. Overal waar ik aan werk blijf ik steken op iets dat niet leverbaar is of wat ik niet vervangen/gemaakt krijg.
Voorveerpoten ontbreekt een rubberen ring aan, kan er 1 niet afmaken
Achterveerpoten krijg ik de rubbers niet op 10mm geboord door gebrek aan boorkolom/papierboor.
Achterremmen, verkeerde remcilinders
Voorremmen, ontbrekende montageset.
Volgende week moet ik naar alle waarschijnlijkheid de trailer leeg hebben omdat hij ingezet moet worden op een werk. Tot nu toe kan dat alleen door de body te dragen met 3-4 man. Had m liever laten rollen.
ZUCHT!
Huidige privé collectie:
201 32
Austin Champ 56
403 bachee D 63
404 SL 1964
204 berline 70
504 Inj. 73
104 SL sloop 77
104 GL6 78
604 V6Ti aut 78
505 sti aut US 85
309 GT 86
306 cabrio 1.8 aut 95
405 GRX 1.8 aut 95
201 32
Austin Champ 56
403 bachee D 63
404 SL 1964
204 berline 70
504 Inj. 73
104 SL sloop 77
104 GL6 78
604 V6Ti aut 78
505 sti aut US 85
309 GT 86
306 cabrio 1.8 aut 95
405 GRX 1.8 aut 95