Peugeot 304S: wil niet harder dan 110km/u
-
- Posts: 33
- Joined: 03 Jun 2018, 13:19
Peugeot 304S: wil niet harder dan 110km/u
Mijn 304S (met XL3S motor en EEISA35 carburateur) haalt geen snelheden boven de 110km/u. De auto accelereert goed maar vanaf ca. 100km/u is de fut eruit en bij 110km/u is het feest voorbij. Bij nog dieper het gas intrappen verliest de auto zelfs langzaam vaart. Enig idee waar dat aan kan liggen?
Niet dat de auto boven die snelheden bereden wordt maar dit klopt natuurlijk niet.
Onderstaande is gedaan maar biedt geen soelaas.
Bougies zijn recent vervangen door nieuwe
Kleppen zijn gesteld
Ontsteking op tijd gezet met stroboscooplamp
Auto rijdt uitsluitend op kwaliteitsmerk benzine met octaangetal 98
Niet dat de auto boven die snelheden bereden wordt maar dit klopt natuurlijk niet.
Onderstaande is gedaan maar biedt geen soelaas.
Bougies zijn recent vervangen door nieuwe
Kleppen zijn gesteld
Ontsteking op tijd gezet met stroboscooplamp
Auto rijdt uitsluitend op kwaliteitsmerk benzine met octaangetal 98
Re: Peugeot 304S: wil niet harder dan 110km/u
Vuiltje in de carburateur? 2e trap van de carb doet niet mee?
Huidige privé collectie:
201 32
Austin Champ 56
403 bachee D 63
404 SL 1964
204 berline 70
504 Inj. 73
104 SL sloop 77
104 GL6 78
604 V6Ti aut 78
505 sti aut US 85
309 GT 86
306 cabrio 1.8 aut 95
405 GRX 1.8 aut 95
201 32
Austin Champ 56
403 bachee D 63
404 SL 1964
204 berline 70
504 Inj. 73
104 SL sloop 77
104 GL6 78
604 V6Ti aut 78
505 sti aut US 85
309 GT 86
306 cabrio 1.8 aut 95
405 GRX 1.8 aut 95
Re: Peugeot 304S: wil niet harder dan 110km/u
Luchtfilter vies?
Benzinefilter verstopt?
Benzinefilter verstopt?
205 CJ 1989, e-208 Allure 2020, 307 SW 2.0 premium 2005
Re: Peugeot 304S: wil niet harder dan 110km/u
Kunnen zoveel dingen zijn...
Ontstekingsvervroeging niet in orde, zwakke vonk om diverse redenen (contactpunten en condensator ok?), luchtfilter dicht en brandstoftekort om diverse redenen zou ik eerst naar kijken.
Maar kan ook mechanisch probleem zijn zoals slechte compressie, nokkenas versleten (niet heel waarschijnlijk) etc,
Is het toerental gerelateerd? Of belasting? Of combinatie van beide? Is het plotseling opgetreden of geleidelijk? Gaat de motor overslaan? Wat gebeurd er precies?
Ontstekingsvervroeging niet in orde, zwakke vonk om diverse redenen (contactpunten en condensator ok?), luchtfilter dicht en brandstoftekort om diverse redenen zou ik eerst naar kijken.
Maar kan ook mechanisch probleem zijn zoals slechte compressie, nokkenas versleten (niet heel waarschijnlijk) etc,
Is het toerental gerelateerd? Of belasting? Of combinatie van beide? Is het plotseling opgetreden of geleidelijk? Gaat de motor overslaan? Wat gebeurd er precies?
De fun van het rijden in een 403 diesel is om met enorm kabaal heel langzaam nergens heen te rijden
-
- Posts: 33
- Joined: 03 Jun 2018, 13:19
Re: Peugeot 304S: wil niet harder dan 110km/u
@403diesel: hier wat meer info:
Deze klacht heeft de auto sinds ik 'm in mijn bezt heb. Dit is wat er gebeurt (in de 4de versnelling): tot 100km/u trekt de auto goed door, dan neemt de versnelling af en bij 110km/u wil de auto niet harder. Nog dieper het gas intrappen leidt tot langzaam snelheidsverlies waarbij de motor iets onregelmatig loopt zonder te stotteren (te weinig lucht? teveel benzine?). Wordt het gas iets minder diep ingetrapt dan loopt de motor weer regelmatig maar verder versnellen zit er niet in.
Het volgende is inmiddels door mij gedaan:
-Onsteking is op tijd gezet met stroboscooplamp (bij stationair) en stationair toerental is afgeregeld op iets onder de 1000tpm. CO ligt nu op 4%.
De auto stinkt stationair nu niet meer zo (loopt minder rijk) en start sindsdien een stuk gemakkelijker.
-Luchtfilter vervangen
-Contactpunten en condensator lijken hun werk goed te doen (de auto accelereert zonder probleem bij lagere snelheden tot in hoge toerengebied).
Handchoke werkt goed.
De vorige eigenaar heeft al de volgende zaken vervangen (handig dat ik alle rekeningen erbij heb):
rotor/bougies/verdeelkap/bougiekabels, benzinepomp en benzinefilter
Compressie is niet gemeten.
Slijtage nokkenas is mij niet bekend (huidige km.stand is nu 118.000).
Heb nog niet gecontroleerd welke max. snelheid kan worden behaald in de 3de versnelling. Nog te doen dus.
De carburateur is nog niet verder opengeweest/gereinigd behalve dan om het stationair af te regelen.
Wat ik me nog afvraag:
-Is de opbrengst van de benzinepomp wel voldoende?
-Zit de zeef in de benzinetank misschien niet teveel verstopt met oude benzineresten?
-Wordt er ergens valse lucht aangezogen rondom de carburateur (lekke pakking o.i.d)?
Dank voor het meedenken
Deze klacht heeft de auto sinds ik 'm in mijn bezt heb. Dit is wat er gebeurt (in de 4de versnelling): tot 100km/u trekt de auto goed door, dan neemt de versnelling af en bij 110km/u wil de auto niet harder. Nog dieper het gas intrappen leidt tot langzaam snelheidsverlies waarbij de motor iets onregelmatig loopt zonder te stotteren (te weinig lucht? teveel benzine?). Wordt het gas iets minder diep ingetrapt dan loopt de motor weer regelmatig maar verder versnellen zit er niet in.
Het volgende is inmiddels door mij gedaan:
-Onsteking is op tijd gezet met stroboscooplamp (bij stationair) en stationair toerental is afgeregeld op iets onder de 1000tpm. CO ligt nu op 4%.
De auto stinkt stationair nu niet meer zo (loopt minder rijk) en start sindsdien een stuk gemakkelijker.
-Luchtfilter vervangen
-Contactpunten en condensator lijken hun werk goed te doen (de auto accelereert zonder probleem bij lagere snelheden tot in hoge toerengebied).
Handchoke werkt goed.
De vorige eigenaar heeft al de volgende zaken vervangen (handig dat ik alle rekeningen erbij heb):
rotor/bougies/verdeelkap/bougiekabels, benzinepomp en benzinefilter
Compressie is niet gemeten.
Slijtage nokkenas is mij niet bekend (huidige km.stand is nu 118.000).
Heb nog niet gecontroleerd welke max. snelheid kan worden behaald in de 3de versnelling. Nog te doen dus.
De carburateur is nog niet verder opengeweest/gereinigd behalve dan om het stationair af te regelen.
Wat ik me nog afvraag:
-Is de opbrengst van de benzinepomp wel voldoende?
-Zit de zeef in de benzinetank misschien niet teveel verstopt met oude benzineresten?
-Wordt er ergens valse lucht aangezogen rondom de carburateur (lekke pakking o.i.d)?
Dank voor het meedenken

Re: Peugeot 304S: wil niet harder dan 110km/u
blijft mijn eerste vraag: gas verder intrappen=2e trap activeren.... doet die mee?
Huidige privé collectie:
201 32
Austin Champ 56
403 bachee D 63
404 SL 1964
204 berline 70
504 Inj. 73
104 SL sloop 77
104 GL6 78
604 V6Ti aut 78
505 sti aut US 85
309 GT 86
306 cabrio 1.8 aut 95
405 GRX 1.8 aut 95
201 32
Austin Champ 56
403 bachee D 63
404 SL 1964
204 berline 70
504 Inj. 73
104 SL sloop 77
104 GL6 78
604 V6Ti aut 78
505 sti aut US 85
309 GT 86
306 cabrio 1.8 aut 95
405 GRX 1.8 aut 95
-
- Posts: 33
- Joined: 03 Jun 2018, 13:19
Re: Peugeot 304S: wil niet harder dan 110km/u
Of de tweede trap inkomt, durf ik niet te zeggen. Bedoel je dat de tweede vinderklep opent of doel je op iets anders? Mijn kennis van carburatuers is redelijk beperkt...
Wel heb ik gezien dat bij stilstand beide vlinderkleppen tegelijk mee-openen als het gaspedaal wordt ingetrapt. Blijkbaar hoort dat zo bij deze 35EEISA carburateur die af-fabriek op deze 304 gemonteerd is.
Wel heb ik gezien dat bij stilstand beide vlinderkleppen tegelijk mee-openen als het gaspedaal wordt ingetrapt. Blijkbaar hoort dat zo bij deze 35EEISA carburateur die af-fabriek op deze 304 gemonteerd is.
Re: Peugeot 304S: wil niet harder dan 110km/u
Ja die hoort op de S te zitten, een dubbele carburateur. In mijn beleving komt die 2e trap er pas bij als je het pedaal voorbij een bepaald punt intrapt, dat is althans zo bij mijn 309 GT. Misschien moet je t daar eens zoeken.
Ik heb er ook niet veel verstand van maar dat is wat me zo inviel.
Ik heb er ook niet veel verstand van maar dat is wat me zo inviel.
Huidige privé collectie:
201 32
Austin Champ 56
403 bachee D 63
404 SL 1964
204 berline 70
504 Inj. 73
104 SL sloop 77
104 GL6 78
604 V6Ti aut 78
505 sti aut US 85
309 GT 86
306 cabrio 1.8 aut 95
405 GRX 1.8 aut 95
201 32
Austin Champ 56
403 bachee D 63
404 SL 1964
204 berline 70
504 Inj. 73
104 SL sloop 77
104 GL6 78
604 V6Ti aut 78
505 sti aut US 85
309 GT 86
306 cabrio 1.8 aut 95
405 GRX 1.8 aut 95
Re: Peugeot 304S: wil niet harder dan 110km/u
Kan me van mij Civicjes herinneren dat de tweede trap open gaat als de eerste ongeveer 3/4 open is.
Is idd waard even goed naar te kijken. Misschien toch even de carb goed schoon maken.
Wat gebeurt er als je de choke een stuk uittrekt als het probleem zich voordoet?
De fun van het rijden in een 403 diesel is om met enorm kabaal heel langzaam nergens heen te rijden
-
- Posts: 33
- Joined: 03 Jun 2018, 13:19
Re: Peugeot 304S: wil niet harder dan 110km/u
Ik zal binnenkort eens verder gaan controleren, incl. de reactie op de choke uittrekken tijdens het rijden.
Auto staat nu in de stalling dus het kan eventjes duren.
Bedankt allemaal voor het meedenken.
Auto staat nu in de stalling dus het kan eventjes duren.
Bedankt allemaal voor het meedenken.