Het Peugeot Bima topic
Posted: 07 Mar 2018, 23:44
Als oudste in de Peugeot brommers is nu de beurt aan de Bima. Op zich best een rare naam die zich in niets kon vergelijken met de standaard Peugeot namen die zijn opgebouwd uit drie cijfers met een nul in het midden.
De door Peugeot gebruikte merknaam Bima is in feite een verkorte samenvoeging van de jaren vijftig term die werd gebruikt voor rijwiel met hulpmotor. Namelijk Bicyclette à moteur auxiliaire.
De Bima is een rolaandrijver, dat wil zeggen dat het motortje een rol aandrijft welke tegengesteld aan de rijrichting draait en die rol wordt tegen de achterband geduwd waarbij de band dus door de rol wordt aangedreven. Het zelfde principe als een solex.
Geen geweldig systeem want de band slijt behoorlijk door het rolletje. Iemand die wel eens een Solex band heeft gezien weet dat die een enorm hoog rubber profiel hebben en dat is dus niet voor niets.
Waar ze ook last van hebben is vettigheid op de weg. Als er bijvoorbeeld natte kleiprut op het wegdek ligt zal het rolletje vrijwel zeker gaan slippen. Meer slijtage dus en ook nog eens verplicht mee trappen om toch maar vooruit te komen.
Min of meer onveranderd is de Bima leverbaar geweest van 1951 tot in 1964. Binnen die periode is er ook een veel meer brommerachtige uitvoering geweest, een groot verschil met de veredelde fietsen die de rest van de Bima serie omvatte. Deze moest het al eerder afleggen tegen de ketting aangedreven brommers.
Het motortje

De ophanging

Bedieningselementen

De door Peugeot gebruikte merknaam Bima is in feite een verkorte samenvoeging van de jaren vijftig term die werd gebruikt voor rijwiel met hulpmotor. Namelijk Bicyclette à moteur auxiliaire.
De Bima is een rolaandrijver, dat wil zeggen dat het motortje een rol aandrijft welke tegengesteld aan de rijrichting draait en die rol wordt tegen de achterband geduwd waarbij de band dus door de rol wordt aangedreven. Het zelfde principe als een solex.
Geen geweldig systeem want de band slijt behoorlijk door het rolletje. Iemand die wel eens een Solex band heeft gezien weet dat die een enorm hoog rubber profiel hebben en dat is dus niet voor niets.
Waar ze ook last van hebben is vettigheid op de weg. Als er bijvoorbeeld natte kleiprut op het wegdek ligt zal het rolletje vrijwel zeker gaan slippen. Meer slijtage dus en ook nog eens verplicht mee trappen om toch maar vooruit te komen.
Min of meer onveranderd is de Bima leverbaar geweest van 1951 tot in 1964. Binnen die periode is er ook een veel meer brommerachtige uitvoering geweest, een groot verschil met de veredelde fietsen die de rest van de Bima serie omvatte. Deze moest het al eerder afleggen tegen de ketting aangedreven brommers.
Het motortje

De ophanging

Bedieningselementen
