Thans presenteer ik u de 1910
Peugeot bonhomme roadster léger, of zoals deze bij ons en in andere Europese landen werd geleverd met de Engelse benaming:
Peugeot light gentleman's roadster.
We zijn met deze 'lichte' fiets zo'n 15 á 20 jaar verder sinds de eerder besproken fiets. Alles wat niet absoluut nodig was om te fietsen zat er standaard ook niet op. Hoewel het er erg minimalistisch uitziet is deze roadster uitgerust met een aantal extra's. Ze zullen gaandeweg besproken worden.
De light gentleman's roadster was destijds een sportieve fiets, niet voor de man die zich noodzakelijk verplaatste op de fiets maar voor de recreatieve rijder. De toevoeging 'light' stond ook voor een lichtere fiets dan de specifieke vervoerskarren met zware spatborden en bagage dragers.
De light gentleman's roadster was vergelijkbaar met wat nu een mountainbike zou zijn. In mijn optiek iets onbegrijpelijks. Want regelmatig kom ik ze tegen, stoere midlifecrisis mannen met hun gezicht onder het vuil wat van het voorwiel af met een boog over het stuur wordt gesproeid. Achterop een enorm 'remspoor' vanaf hun nek via de ruggengraat tot op het punt waar zo'n bruine streep zich ook bij menig als straatnomade levende junk tentoon spreidt. Bij de vraag waarom dan toch geen spatborden krijg je een onzinnig verhaal over extra grammen gewicht en stroomlijning. Ja ja, alsof de enorme hoeveelheden klei en vuil op het lichaam niet net zo veel wegen als een spatbordsetje. De stroomlijning laat ik helemaal maar in het midden, de gemiddeld gezette buik die ik meestal zie verknoeid de eventuele stroomlijning toch al definitief. Bovendien mag ik hier niet over spuien daar ik zelf ook behoorlijk te zwaar ben.
In ieder geval is er in bijna 110 jaar wat dat betreft weinig veranderd.
Het eerste wat kan opvallen aan de fiets is de handrem, van een iets andere constructie dan we nu kennen maar niet wezenlijk afwijkend.
Bij het voorwiel is deze constructie al iets aparter. Het is een cantilever systeem met een zeer solide centraal trekconstructie.
Voor een betere controle tijdens het fietsen heeft deze fiets een vrijloopnaaf. Dus je kan tijdens de rit ook even stoppen met trappen, een enorme verbetering. Wat hier ook te zien is: de plekken waar de spaken elkaar kruisen zijn aan elkaar geklemd waarna de klemmetjes zijn gesoldeerd en nog steeds een ketting voor een onderbroken tandwiel.
Voor het zitwerk was er een plat sportief licht uitgevoerd lederen zadel, op de fiets hier afgebeeld nog steeds het originele. Ook sportief lichtgewicht de trappers, voldoende grip door de ribbelranden die de schoenzolen voldoende weerstand geven.
Natuurlijk mocht op de Peugeot de leeuw niet ontbreken. Deze staat ook prominent voorop het balhoofd genageld. Het voortandwiel geeft zelfs plek aan wel drie leeuwen.
Precies achter het kettingwiel zit het laatste extra aan deze fiets, iets wat we tegenwoordig niet meer tegenkomen. Als er wordt teruggetrapt bedient een constructie in het bracket een hevel die de velgrem achter laat remmen.