Airco conversie 604
Posted: 26 May 2016, 15:06
Eindelijk na 8 jaar getreuzel wat aan de niet werkende airco gedaan.
Ik heb het systeem bestudeerd en eens een schema gemaakt over alle aansluitingen.
Mechanisch eea gechecked en heb uiteindelijk de V-snaar vervangen plus de rollagers van de 2 spanrollen. Heb de koppeling even kunnen testen door 1 sec kort te sluiten en de fan ook. Die laatste heb ik nog nooit door de thermoschakelaar aangestuurd zien worden (motor is nog nooit echt heet geweest). Die schakelaar heb ik twee jaar geleden blind vervangen toen ik met het koelsysteem bezig was.
Nu kon ik voor 50€ een test laten doen of het systeem lekvrij is (door het onder druk te zetten) en funktioneert, plus vacuumtrekken, zodat ikzelf eventueel zaken kon vervangen voor eventuele conversie naar R134a.
Na een uur of drie kreeg ik een telefoontje; er mankeert niets aan het systeem. Of ik het gelijk wil laten converteren naar R134a met nieuwe vulnippels, nieuwe olie, nieuwe o-ringen, dryer en afvullen met R134a en fluoriserend middel voor €300.
Tja, wat zal ik zeggen; nu rijdt ik rond met een 604 met heerlijk koelende Airco!!!!
Voor mij was het magisch dat dit systeem dat minstens 8 jaar, maar ik vermoed meer dan 10 jaar niet gewerkt heeft in zo goede staat is dat ik nu cool kan rondrijden: love this car.
Het systeem is aftermarket en heeft een regelbare thermostaat met een draaiknop bij de versnellingspook en lichtje om "compressor-is-gekoppeld" aan te geven. Koude lucht blaast alleen door de middenroosters in- en bovenop het dashboard itt fabrieksmontage waarbij ook de twee buitenste roosters geaircoolde lucht blazen.
De fan wordt alleen ingeschakeld als de temperatuur van de motor te warm wordt. Er is geen toerentalcorrectie bij dit systeem (van Autoclima) itt tot fabrieksmontage. De motor blijft er niet minder om lopen maar gaat wel 200 toeren neer als de compressor koppelt med de befaamde "klik".
Ben zo blij als een kind!
Ik heb het systeem bestudeerd en eens een schema gemaakt over alle aansluitingen.
Mechanisch eea gechecked en heb uiteindelijk de V-snaar vervangen plus de rollagers van de 2 spanrollen. Heb de koppeling even kunnen testen door 1 sec kort te sluiten en de fan ook. Die laatste heb ik nog nooit door de thermoschakelaar aangestuurd zien worden (motor is nog nooit echt heet geweest). Die schakelaar heb ik twee jaar geleden blind vervangen toen ik met het koelsysteem bezig was.
Nu kon ik voor 50€ een test laten doen of het systeem lekvrij is (door het onder druk te zetten) en funktioneert, plus vacuumtrekken, zodat ikzelf eventueel zaken kon vervangen voor eventuele conversie naar R134a.
Na een uur of drie kreeg ik een telefoontje; er mankeert niets aan het systeem. Of ik het gelijk wil laten converteren naar R134a met nieuwe vulnippels, nieuwe olie, nieuwe o-ringen, dryer en afvullen met R134a en fluoriserend middel voor €300.
Tja, wat zal ik zeggen; nu rijdt ik rond met een 604 met heerlijk koelende Airco!!!!
Voor mij was het magisch dat dit systeem dat minstens 8 jaar, maar ik vermoed meer dan 10 jaar niet gewerkt heeft in zo goede staat is dat ik nu cool kan rondrijden: love this car.
Het systeem is aftermarket en heeft een regelbare thermostaat met een draaiknop bij de versnellingspook en lichtje om "compressor-is-gekoppeld" aan te geven. Koude lucht blaast alleen door de middenroosters in- en bovenop het dashboard itt fabrieksmontage waarbij ook de twee buitenste roosters geaircoolde lucht blazen.
De fan wordt alleen ingeschakeld als de temperatuur van de motor te warm wordt. Er is geen toerentalcorrectie bij dit systeem (van Autoclima) itt tot fabrieksmontage. De motor blijft er niet minder om lopen maar gaat wel 200 toeren neer als de compressor koppelt med de befaamde "klik".
Ben zo blij als een kind!