Page 1 of 2
Projectje: Yale vorkheftruck
Posted: 04 May 2026, 17:37
by Tuuur
Re: Projectje: Yale vorkheftruck
Posted: 04 May 2026, 22:08
by Beeperhorrie
Dat kan een interessant projectje worden. Vaak zie je toch dat ze aan het eind van hun leven nooit meer onderhoud krijgen en dan werken tot ze (duur) stuk gaan om dan verschroot te worden.
Persoonlijk zou ik eerst in kaart brengen wat er aan moet gebeuren en wat er binnenkort stuk kan gaan voor ik er ook maar een enkele cent in zou steken.
Bij de heftruck die wij vroeger hadden was het makkelijker om het motorblok los te koppelen en omhoog te takelen aan de dakbeugel, dan kon je tenminste overal makkelijk bij.
Re: Projectje: Yale vorkheftruck
Posted: 04 May 2026, 23:15
by Tuuur
Achterstallig, verkeerd, goedkoop onderhoud en geflans: dat is hier allemaal gebeurd… maar het motortje liep nog en de heftruck deed het nog. Ik zie het als een leerproject.
Inmiddels heb ik geprobeerd erachter te komen welk model dit is. Een typeplaatje kan ik niet ontdekken.
Wel het serienummer van de motor:

- IMG_5153.jpeg (1.87 MiB) Viewed 485 times
Maar daar kon ik online niets over vinden. Het ziet er wel als een vrij laag serienummer uit.
Maar toen zag ik dit nummer in het blok:

- IMG_5154.jpeg (1.92 MiB) Viewed 485 times
2875252 33 wijst op een Chrysler IND33 industriële 4 cylinder kopklep motor.
Volgens het internet moet in de radiateur een mengsel van groene koelvloeistof en gedistilleerd water, maar ik denk niet dat dat er nog is. Wat zou ik moeten gebruiken nu?
En ook de accu is er niet meer bij; die heb ik stuk gemaakt door hem te lang aan de druppellader te hangen. Ik wist niet dat dat accus kon slopen, een harde les.
Plan is om eerst maar eens de radiateur te vullen, en te kijken of er ergens vloeistof uit lekt. En dan verder zien. Ik heb geen haast…
Re: Projectje: Yale vorkheftruck
Posted: 05 May 2026, 01:10
by Bart-Peugeot
Leuk project Arthur. Ook om te volgen. Succes!
Re: Projectje: Yale vorkheftruck
Posted: 05 May 2026, 16:48
by Beeperhorrie
1. Heeft de heftruck een schakelbak of is het een 1-versnelling? Ik weet dat er een kleine serie is geweest met een tweebak.
2. Zit rechts bij de hef pook en de kantel pook een gleuf voor een derde pook?
Re: Projectje: Yale vorkheftruck
Posted: 05 May 2026, 18:17
by Tuuur
Ik denk dat het een schakelbak is. Er zit een grote pook op, en een plaatje met het schakelschema

- 55250847546_f90fd56814_c.jpg (111.98 KiB) Viewed 454 times
Er zitten twee pookjes op naast de stoel. En een sleuf en een gat voor een derde

- 55251090644_00283ae122_w.jpg (31.05 KiB) Viewed 454 times
Instrumentenpaneel is aardig verrommeld

- 55250847571_9674e19f18_w.jpg (40.53 KiB) Viewed 454 times
Wat zouden jullie doen? Gewoon koelvoeistof erin, of eerst de radiator doorspoelen met water? Hij staat best droog volgens mij inmiddels
Re: Projectje: Yale vorkheftruck
Posted: 05 May 2026, 18:41
by Beeperhorrie
Dan is het een Yale VGP-30FN LPG (kan ook een 25FN zijn) Bouwjaar 1970 of eerder. Midden 1970 werd het contragewicht moderner vorm gegeven.
Helaas kan ik er niet veel meer over vertellen. Model is zo'n beetje de Volkswagen kever onder de heftrucks geweest.
Radiateur doorspoelen kan zeker geen kwaad, wie weet wat voor rommel erin is losgekomen.
Re: Projectje: Yale vorkheftruck
Posted: 05 May 2026, 18:52
by Beeperhorrie
Tuuur wrote: 05 May 2026, 18:17
Instrumentenpaneel is aardig verrommeld
55250847571_9674e19f18_w.jpg
Meters zitten wat verdraaid maar je hebt een drukmeter, een motortemperatuurmeter en een urenteller. Rode lampje links is voor de motorolie. Klein drukknopje voor de claxon, knop voor de brandstoftoevoer, Trekknop voor de choke, een lichtschakelaar en een schakelaar voor een zwaailicht.
Re: Projectje: Yale vorkheftruck
Posted: 05 May 2026, 19:24
by Tuuur
Dank je wel! Dat maakt alweer een hoop duidelijker.
Even opgezocht en het lijkt inderdaad heel erg op deze:
https://www.auctionport.be/nl/lot/zitmaaier-toro/5304
Ik heb er zelf niet mee gereden, misschien 1 keertje. Mijn zoon wel.
Ik heb hem eigenlijk nodig om de motor in de 403 U5D te tillen. Dat moet er toch ook eens van komen…
Re: Projectje: Yale vorkheftruck
Posted: 05 May 2026, 20:27
by Beeperhorrie
Dat lijkt er wel heel erg op. Ik hoop dat het gaat lukken met de heftruck en daarna dus met de 403.