Page 1 of 1
604SL slaat af tijdens remmen en koppeling intrappen
Posted: 28 Apr 2025, 20:31
by Mr.Drexciya
Mijn 604 SL heeft een lastige kwaal: tijdens het remmen slaat de motor af zodra ik al remmend de koppeling intrap.
Als ik bij stilstand en stationair draaiende motor een paar keer achter elkaar het rempedaal intrap slaat de motor ook af.
Wat kan daar precies de oorzaak van zijn? Vacuumlek?
Het gaat om een 604 SL uit 1976 met enkele + dubbele carburateur.
Re: 604SL slaat af tijdens remmen en koppeling intrappen
Posted: 30 Apr 2025, 00:54
by paull en paulla
Mr.Drexciya wrote: ↑28 Apr 2025, 20:31
Mijn 604 SL heeft een lastige kwaal: tijdens het remmen slaat de motor af zodra ik al remmend de koppeling intrap.
Als ik bij stilstand en stationair draaiende motor een paar keer achter elkaar het rempedaal intrap slaat de motor ook af.
Wat kan daar precies de oorzaak van zijn? Vacuumlek?
Het gaat om een 604 SL uit 1976 met enkele + dubbele carburateur.
Vertel eens wat het stationaire toerental met warme motor is. En heb je recentelijk het CO-gehalte gemeten (laten meten).
Beide zijn best belangrijk.
Re: 604SL slaat af tijdens remmen en koppeling intrappen
Posted: 30 Apr 2025, 11:20
by Mr.Drexciya
Het toerental ligt rond de 1000rpm maar wil ook wel eens op 1200-1300 blijven hangen.
CO stationair was tijdens laatste APK wel veel te hoog: rond de 8-9%.
Additionele info:
Chokeklep is bij warme motor compleet open.
Ontsteking staat op tijd (heb ik samen met onze welbekende Willy gecontroleerd d.m.v. stroboscoop).
Verbruik op lange baan bij 90-100km/h: ruim 1:10
Re: 604SL slaat af tijdens remmen en koppeling intrappen
Posted: 30 Apr 2025, 13:39
by paull en paulla
Mr.Drexciya wrote: ↑30 Apr 2025, 11:20
Het toerental ligt rond de 1000rpm maar wil ook wel eens op 1200-1300 blijven hangen.
CO stationair was tijdens laatste APK wel veel te hoog: rond de 8-9%.
Additionele info:
Chokeklep is bij warme motor compleet open.
Ontsteking staat op tijd (heb ik samen met onze welbekende Willy gecontroleerd d.m.v. stroboscoop).
Verbruik op lange baan bij 90-100km/h: ruim 1:10
Mmm, Klinkt wel ok, maar hoeveel is het CO momenteel.
Re: 604SL slaat af tijdens remmen en koppeling intrappen
Posted: 30 Apr 2025, 17:32
by Mr.Drexciya
Ik kan CO niet zelf meten maar mag aannemen dat het boven de max. toegestane 4,5% is...
Zou het mengsel te rijk zijn en de motor zichzelf smoren bij remmen tijdens stationiar draaien? Ik snap de relatie met het remmen niet helemaal.
Re: 604SL slaat af tijdens remmen en koppeling intrappen
Posted: 01 May 2025, 00:03
by paull en paulla
Mr.Drexciya wrote: ↑30 Apr 2025, 17:32
Ik kan CO niet zelf meten maar mag aannemen dat het boven de max. toegestane 4,5% is...
Zou het mengsel te rijk zijn en de motor zichzelf smoren bij remmen tijdens stationiar draaien? Ik snap de relatie met het remmen niet helemaal.
Nu ik hier even over nadenk, zelf heb ik jaren, eind tachtig/ begin negentig van de vorige eeuw, in een carburateur SL rond gereden. Heel geleidelijk liep de motor slechter, moeilijker rond met ook startproblemen en afslaan. Na het nodige zoeken bleek, bij deze wagen de eerste traps carburateur door trillingen, los te staan van het inlaadspruitstuk. Vier moertjes M8, sleutel dertien aandraaien bleek de oplossing, in mijn geval.
Het luchtfilterhuis moet er dan wel even af. In dat geval is de kans aanwezig dat het CO-mensel opnieuw gemeten/ afgeregeld moet worden.
Het is best belangrijk dat dit op orde is. Rond twee/ drie procent CO moet de motor goed op kunnen lopen. Op één procent ook, maar dat is iets weinig voor een motor ontwerp jaren zeventig. Wat heeft de motor/ auto gelopen aan kilometers?
Re: 604SL slaat af tijdens remmen en koppeling intrappen
Posted: 01 May 2025, 00:05
by paull en paulla
Als remmen het probleem geeft, niet meer remmen wellicht

Re: 604SL slaat af tijdens remmen en koppeling intrappen
Posted: 01 May 2025, 08:20
by Mr.Drexciya
Dat zou mijn droom zijn: geen verkeerslichten, geen straatjes van rechts en geen ander ongerief dat het uiteindelijke doel van zo prettig mogelijk en ongestoord doorrjden van A naar X, Y of Z in de war schopt. Dan hoef je nauwelijks te remmen

Maar dat is in Nederland een utopie. Nu is het nog meer anticiperend rijden en veel op de motor remmen.
De carburateurs zijn er beide af geweest om schoongemaakt te worden en de vlotternaalden en pakkingen zijn vervangen. Die zitten nu goed vast op het inlaatspruitstukhuis. De auto heeft nu 75.000km gereden (5-cijferige teller) en gezien de staat van binnen en buiten zal dat geen 175.000km zijn.
Het om en om afregelen van de kleine carburateur met stationairschroef en verrijkingsschroef om op ca. 900rpm uit te komen heeft nooit goed gewerkt, niet voor en niet na de demontage van de beide carburateurs.
Ik zal eens kijken of er geen vacuumlek zit in het gedeelte naar de interieurventilatiebediening toe; dat systeem werkt via het vacuum van het inlaattraject. Een tijd terug zat er iets irritant te ratelen onder het dashboard rechtsvoor vlakbij de luidspreker. Dat geratel is nu weg en zal uit een vacuumpot komen die daar zit gemonteerd. Misschien is die "HS" of zit er nu een slangetje los.
Wordt vervolgd; alvast dank voor het meedenken!