Page 10 of 27

Re: 604 GTI 1984 project Harrie

Posted: 27 Apr 2016, 18:41
by Harrie
Paull wrote:[quote="Harrie"Ik was al blij dat de motor netjes liep....nu loopt ze pas ECHT mooi en zijdezacht :D
Beste Harrie,

Het was me een eer en genoegen om aan je 6 :lol: 4 te mogen werken.
Net als bij sport wordt het uiteindelijk resultaat bepaald door de voorzet.

Deze motor loopt inderdaad geweldig mooi, zelfs op 650 toeren. En dat is
een indicatie. Bedankt voor de gezellige middag en tot ziens.

Met vriendelijke groet,
Paull[/quote]
Ronald 504 wrote:Zo eindelijk je welverdiende beloning Harry, Motorklep erop en toeren, of loop ik nu te hard van stapel.

Overigens lees ik:
en het toerental warm en koud afgesteld ( dat zijn afzonderlijke afstellingen ).

Heeft een 504 TI ook twee afzonderlijke afstellingen? Koude start loopt alles perfect bij mij, maar eenmaal goed warm, automaat in versnelling en de rem erop begint het akelig te trillen. Terug uit de versnelling in de N of P loopt alles weer mooi (en op zo'n 800 toeren), maar met rem en in versnelling loopt motor slecht. Motor slaat overigens niet af maar heel af te toe wel eens over.

Moet ik gewoon het gas een stukje aanzetten, of is dit toch afstelling??
Ronald 504 wrote:Zo eindelijk je welverdiende beloning Harry, Motorklep erop en toeren, of loop ik nu te hard van stapel.
Ja, er is nog véél werk te verzetten, oa. veerpoten+remmen+remleidingen vóór, etc.
Ronald 504 wrote:Overigens lees ik:
en het toerental warm en koud afgesteld ( dat zijn afzonderlijke afstellingen ).
Heeft een 504 TI ook twee afzonderlijke afstellingen? Koude start loopt alles perfect bij mij, maar eenmaal goed warm, automaat in versnelling en de rem erop begint het akelig te trillen. Terug uit de versnelling in de N of P loopt alles weer mooi (en op zo'n 800 toeren), maar met rem en in versnelling loopt motor slecht. Motor slaat overigens niet af maar heel af te toe wel eens over.Moet ik gewoon het gas een stukje aanzetten, of is dit toch afstelling??
Dan moet e.e.a. goed afgesteld worden ! ik kan dat hier niet zo 1,2,3 uitleggen. Uitgangspunt is: alles ok, ontsteking ok, geen vacuümlek, CO afstellen, DAARNA pas stationair exact afstellen, zowel warm als koud.
grt, Harrie

Re: 604 GTI 1984 project Harrie

Posted: 27 Apr 2016, 18:43
by Harrie
Daan 405 wrote:Word weer een plaatje van een 604. 8)
dank je ;)

na veel werk aan de 406, maar weer eens verder met de 604...
maandag met de hogedrukspuit nog wel even de rubber koffermat weer mooi schoon gemaakt. :-)
vandaag de cruise-contol-unit er toch uitgekregen, door de kop van het vastgerotte boutje af te zagen.
alles ontroest, in de zink en toen anthraciet metallic gespoten, staat wel chique 8)
afgebroken vacuümpijpje gefixed volgens de tip van Paull :wink: kwikschakelaar verwijderd, die is niet nodig..
motorkapsloten vernieuwd en alle trekkabels daarvan. De kabel die vanaf de haendel komt was bijna door.. flinterdun....
Door de lekkage onderin het voorruitframe veel roest in de linkerzijde v.h. dashboard...:

Image

ontroest en gespoten met Flexa hoogglans zwart ( verf ).
De haendel voor het openen van de motorkap was roodverroest.. :-| Tja, alles wat zo in een verfbad werd gedompeld... waardeloos!
Geheel ontroest, want lak verdraagd zich niet met verf, in de zink en toen zwart gespoten.

Image

De kabel die van het linker naar het rechter slot loopt, hangt los voorlangs..en schuurt langs de kabelboorm... :roll:
Dat wil ik niet, dus ook daar zo'n witte tule omheen gemaakt.
Hopelijk morgen verder. grt, Harrie

Re: 604 GTI 1984 project Harrie

Posted: 27 Apr 2016, 18:44
by Harrie
ton wrote:Het wordt vandaag mooi weer, dus je kan gewoon verder Harrie :wink:

Geen straf voor jou volgens mij :lol:
dank je Ton, en idd, zeg maar..: té warm!
dus de J7 een meter achteruit getrokken met de lier.
Zeil weer opgehangen, een halve slag gedraaid vanwege uitgescheurde oogjes tijdens de windvlagen laatst.
De 604 gestart, een meter vóóruit gereden, en 2 meter achteruit ..Ja, ze rijdt ! 8) ,wel zonder remmen.. :shock:

Vandaag de motorkapsloten vernieuwd, inclusief de kabels, en die afgesteld, hetgeen lastiger is dan ik dacht.
Koelvloeistof op peil gebracht en v-snaar dynamo nagespannen, stuurbekrachtiging bijgevuld met ATF.
Alle stekkerverbindingen in de motorruimte losgenomen en behandeld en met K60 ingespoten.
De massakroontjes aan het voorfront vernieuwd: dat was nodig...Knak, het eerste boutje brak meteen..
wat nu? Gelukkig heb ik mijn gloeiapparaat ( is verkocht ) nog thuis, dus de vierkante moer heet gestookt,
en toen kon het reststuk er m.b.v. de griptang gemakkelijk uit. Andere kant meteen ook heet gestookt, en toen ging ze met ratel en dopje 10 gemakkelijk los.
De schroefdraad opgetapt met vlijmscherpe machinetap M6, en de nieuwe massakroontjes met kopervet gemonteerd.
Alle kabelschoentjes van de massadraden vernieuwd, en een extra massadraad naar een ander massakroontje gelegd, die alleen matige massa v.d. carrosserie had.
Massakabel van accu naar motor ook aan motorzijde losgenomen, ontroest, in kopervet weer gemonteerd.
Ruitesproeierpompje deed niets, dus een nieuwe gehaald bij Brezan en gemonteerd. Maakt redelijk veel herrie maar heeft ook veel opbrengst :D
De parvanstrip ontroest, zink en gespoten, rubber schoongemaakt, parvan behandeld, al had die amper roest.
Ruitesproeiers doorgeblazen en toen de parvan met vaseline aan de klemnokjes, gemonteerd.
De ruitewisserasjes schoongemaakt, en al draaiende lekker vol naaimachienolie laten lopen 8) Dit is echt noodzakelijk! een garage doet het niet !
Morgen weer een zonnige dag.. zal ik van de motorkap de binnenkant eens ontroesten en spuiten?
Dan kan die vrijdag gemonteerd worden, en kan een Zweedse 604 liefhebber mooi effe helpen :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
grt, Harrie

Re: 604 GTI 1984 project Harrie

Posted: 27 Apr 2016, 18:46
by Harrie
Ronald 504 wrote:dat is nou wel jammer, geen foto's deze keer :cry:

Maar wel een lap tekst met voortgang. Ik ben benieuwd of het volgende bericht weer foto's krijgt...
ach Ronald toch.. een foto van een stekkerblok of kabelschoentjes is toch niet interessant..?
maar goed: hier het massakroontje rechtsvoor:
Image

de parvan weer gemonteerd, en dusdanog, dat 'ie weer 30 jaar mee kan :mrgreen: :

Image

Vandaag heb ik me met subproject motorkap bezig gehouden....
ontzettend veel roest... allemaal met de 3M borstel verwijderd, onbereikbare scherpe hoekjes met de vijl.
De 1e bout van de motorkapveer brak meteen af, de andere was zo verroest dat de dop er geen grip op had...
Met de slijptol afgeslepen. Beide ( vervangende, gebruikte ) veren vastgelast.
Tussen buitenplaat en binnenframe zat veel roestgruis en roestschilfers.... hoe krijg ik dat er tussenuit..? :roll:
Met perslucht en stofzuiger uiteindelijk prima gelukt.
De motorkap ontvet en in de zink gespoten, en toen was de spuitbus leeg:

Image

Naar de Brezan dus, en nadien het middengedeelte in een andere kleur, Peugeot liet dat altijd in grondlak-kleur, dus
dat kon mooi met anthraciet-metallic hittebestendig, die bus is nu leeg. Buitenranden in lichtblauw metallic en later nog eens met blanke lak verzegeld:

Image

Details:
Image

stut van de motorkap ook in de zink en kleur na ontroesting, scharnierpunt met grafietvet ingespoten.

Image

Daarna de motorkap met Owatrol behandeld, dat is al een truuk op zich, op z'n kant gezet, en elke keer iets Owatrol er in gegoten, na een tijdje 1/4 slag draaien en weer Owatrol er in.
Dat duurde dus even, maar het overtollige liep er aan de hoeken weer uit, de felsnaden rondom zijn dus nu goed beschermd.
Morgen samen met Walle69 de motorkap monteren. 8)
grt, Harrie

Re: 604 GTI 1984 project Harrie

Posted: 27 Apr 2016, 18:46
by Harrie
Vanmorgen stond om 09.35 u. een Zweedse Volvo voor de deur: bezoek: Walle69 met zijn vader.
Na gezellig bijgekletst te hebben met sterke koffie, werd de 604 uitgebreid bekeken en besproken.
Samen met Walter de motorkap gemonteerd, met nieuwe bouten, moeren, plaatjes en veerringen.
Ik had in december per post al een mooie luchtfiltersticker ontvangen van een 'Sint en Piet' uit Zweden.... :D
Die mocht Walter er zélf opplakken, hij wist exact waar die sticker moest zitten:

Image
Image

na de heren bedankt en uitgezwaaid te hebben, de motorkap en motorkapsloten afgesteld.
's middags een ander klusje, en toen brak vlakbij Doetinchem de koppelingsverbinding bij de 405SRi.. :evil:
Gelukkig was mars406 meteen bereid mij op te pikken en naar huis te brengen, Marcel bedankt ! :wink: 8)
grt, Harrie

Re: 604 GTI 1984 project Harrie

Posted: 27 Apr 2016, 18:47
by Harrie
vanmorgen druk geweest met de 405 SRi, daarna ziek naar bed.
aan het eind v.d. middag toch maar eens iets doen aan de 604:
de portierbekleding schoonmaken, dus begonnen met linksvoor, demonteren en reinigen:

Image

zoals verwacht: het portier is supergaaf, geen roest! :D :D , alleen kleine plekjes op de hoek, doorgeschuurd door de hardplastic bekleding:

Image

een barst in de anti-dreunplaat. Het bruine is een soort 'beschermingsmiddel'dat er in 1984 matig in is gespoten.
( onderlangs zie je een bruine kabelboom lopen ).
Dat was al zichtbaar op de 1e foto's uit België, het zag er twijfelachtig uit, maar is dus tip-top in orde 8)

Image

hier de kleine plekjes, dat kan ik gemakkelijk en snel behandelen en spuiten.

Image

hier een overzicht van een mooi, gaaf linksvoorportier :D

Image

het achterportier links is nog nooit open gehaald, het fabrieksplastic zat nog achter de armsteun... :D

Image

en waar ik verbaasd, maar heel blij over ben: het gootje onder het driehoekige ruitje is als nieuw :shock: :D :D
Die zijn bij veel 504's, 505's en 604 totaal verrot omdat het water er niet uitloopt.
Dus deze gaan vol Owatrol en dan blijven ze minstens 50 jaar goed.
grt, Harrie

Re: 604 GTI 1984 project Harrie

Posted: 27 Apr 2016, 18:54
by Harrie
Chr. wrote:He Harrie,

Ik hoop dat je toch wel weet dat er hier meer dan genoeg belangstelling is voor jou activiteiten, met of zonder reactie :wink: .

Vind het nog steeds knap hoe je de dingen aanpakt omtrent de 604.
Menig ander had de moed opgegeven en jij niet, compliment :wink: 8) :wink: .

Dus, gewoon blijven posten die hap :mrgreen:
Paull wrote:
Harrie wrote:Harrie schreef:
in amper 3 dagen meer dan 400 pageviews :P
Hoi Harrie,

Goed bezig zo. Verder is het ook vakantietijd. Er zijn niet zoveel 6 :lol: 4
specialisten actief op dit forum. Een aantal leest overigens wel trouw
mee, weet ik uit betrouwbare bron.
En zoals je weet, is ergens een mening over hebben, wat anders dan er
daadwerkelijk verstand van hebben. :wink:

Het restaureren van een 6 :lol: 4 is een eenzame maar voldoening
gevende uitdaging.
Beschouw het als voorpret.

Met vriendelijke groet,
Paull
wowo wrote:Ook maar eens reageren. Ik lees dit topic met erg veel plezier, het is inspirerend!
Succes, W
ericon wrote:Beste Harrie, ik volg je topic op de voet en heb respect voor je werk.
Bovenstaande 604 had ik niet gedurft om aan te beginnen, maar je flikt het toch alweer om tot in detail de auto weer een 2e leven te geven!.
Bert wrote:om ook even wat te zeggen:

Ik ben er stil van 8) !!!!
Koffiemolen wrote:
Harrie wrote:en waar ik verbaasd, maar heel blij over ben: het gootje onder het driehoekige ruitje is als nieuw :shock: :D :D
Die zijn bij veel 504's, 505's en 604 totaal verrot omdat het water er niet uitloopt.
Dus deze gaan vol Owatrol en dan blijven ze minstens 50 jaar goed.
grt, Harrie


Precies Harrie. De portieren van mijn 505 (uit PCN-magazijn!) hadden ook perfecte ondergoten onder die achterruitjes en heb ik ook vol laten lopen (in mijn geval met RX5, dat lijkt veel op Owatrol).
Waar je ook op moet letten, althans bij ene 505 is de plek waar de raamlijst in de deurkast is gepuntlast, en daarbij het profiel van de raamlijst zelf. Dat is a.h.w. een soort opgerolde pannenkoek waar water als het er eenmaal in zit nooit meer uit gaat vanwege de capillaire werking. Ik heb ze in de naad aan de binnenzijde vol laten lopen met RX5.

Mooi werk, succes verder!
Peu 604 wrote:Ook ik volg je topic dus doorgaan met posten ik vind het heel erg knap dat je het allemaal voorelkaar krijgt zonder hefbrug dus zeg maar op je oprit ik vind het helemaal te gek.
Groet Lucas.
A.BRANDHORST wrote:Ik weet als geen ander dat inderdaad uitgesproken waardering voor je durf en je moed die je in dit project getoond hebt, en nog toont, meestal niet veelvuldig met loftuitingen wordt geprezen in zo´n topic.

Maar er is van mijn kant (en ik denk heel veel meer personen) ontzettend VEEL waardering dat je dit met ons deelt, en ook zo veelvuldig foto´s post.

Wat dat betreft, ik zou eens graag in de leerschool gaan bij je. Eerlijk is eerlijk, ik durf veel dingen niet, want ik ben niet de allerhandigste. Maar soms, wens je dat je zelf in staat zou zijn dit soort dingen ook te doen!! Scheelt veel geld en je leert er ontzettend veel van. Bijvoorbeeld zou ik ook zelf echt wel mn Solara willen opknappen. Maar het moet wel goed gebeuren, en in mijn geval kan Peuherbie het 10x zo goed als ik.

Nogmaals... proficiat... (en als je een keer ergens hulp bij nodig hebt, dan pb je maar even.) Ik zit toch al sinds eind januari thuis zonder werk dankzij de geweldige situatie in de transportbranche. Maar dat is dan even iets heel anders...
bedankt allen! tja, sorry, ik zit tot over m'n oren in ellende en verdriet...

maar ik vind veel afleiding én voldoening in het werken aan de 604 GTI :D
A.BRANDHORST wrote:Ik zit toch al sinds eind januari thuis zonder werk dankzij de geweldige situatie in de transportbranche. Maar dat is dan even iets heel anders...
Join the club! ik sinds 1 maart 2010 ...
grt, Harrie

Re: 604 GTI 1984 project Harrie

Posted: 27 Apr 2016, 18:55
by Harrie
vandaag heb me eens bezig gehouden met de accubak..
een oude 504 accubak van de nodige gaten voorzien, ontroest, zink en zwart gelakt.
Ook 2 accubeugeltjes + veren + vleugelmoeren ontroest, zink en zwart gelakt.
Gemonteerd ziet er dat zo uit, de bovenstrip even voor de foto met een elastiek opgehangen:

Image

Nadien in Owatrol, daarna de accu gemonteerd: bombenfest! :wink:
grt, Harrie

Re: 604 GTI 1984 project Harrie

Posted: 27 Apr 2016, 18:59
by Harrie
Ronald 504 wrote:
Harrie wrote:accu gemonteerd: bombenfest!
Kan aan mijn browser liggen maar ik zie helemaal geen accu :lol: , overigens wel een erg mooi massakroontje.

Genoeg gekkigheid, of topic maar wel intressant vandaag de taxateur op bezoek gehad. 504 en 604 zijn de laatste tijd erg in trek en de prijzen zijn behoorlijk in de lift (in tegenstelling tot de 404, sorry jongens maar die schijnen te dalen.

Ga dus vooral nog even zo door Harrie en dan krijg je echt waar voor je geld. En nog een vraagje, in gegeven door het warme weer van afgelopen dagen, zit er eigenlijk een airco op jouw 604?

Mijn 504, heb wel moeten beloven nog even snel alle chromen strips terug te zetten, staat te boek voor 9.000,- euro, en dat is fors meer dan ik zelf had gedacht. Je heb hem zelf moeten gezien, en kan een vergelijking trekken naar jouw limo...

En dank voor de tip, met het zelfde gemak doe je even de schuifdakbak, gereviseerd schuifdak, is de moeite dubbel en dwars waard geweest.

Ik zal eerdaags ook nog eens een foto posten, maar doe de laatste tijd niet zoveel zichtwerk meer.
nee, geen airco. Die kan dus ook niet kapot gaan :mrgreen: en áls er een airco in had gezeten, betwijfel ik, of die 19 jaar stilstand overleefd had..ik denk het niet!
In deze 604 zit hét superluxe schuifdak, welke een laatste maal dat ik op de schakelaar drukte,
nog perfect functioneerde 8)
Getint glas, een zeer goed ventilatiesysteem en een blower met 3 standen, ik red me wel :wink:
grt, Harrie

Re: 604 GTI 1984 project Harrie

Posted: 27 Apr 2016, 19:00
by Harrie
marcel p wrote:Deze 604 verdient het straks om goed getaxeerd te worden. Het wordt allemaal grondig aangepakt,waarvoor veel waardering.
Heb helaas zelf al moeten ervaren dat een goede taxatie geen overbodige luxe is.
Had 10 jaar terug een samba cabrio van '83, zelf gerestaureerd met veel nieuwe delen. Taxatie toen 12000 gulden. Na ruzie met een volvo en audi(botsing in de file) totall loss. Expert keerde toen 10000 gulden uit. Dat had ik zonder taxatie en foto's nooit gekregen.
De auto staat overigens nog in rdw bestand. Wie weet waar die is?
Kenteken jv-97-vf.
Mijn 504 is daarom direct na de restauratie getaxeerd.
Harrie,vooral doorgaan met je boeiend verslag van je steeds mooier wordende 604.
thanksz, en ja, ze wordt over een paar weken getaxeerd en all-risk verzekerd.
Vandaag de voorbumper gedemonteerd en de clingoteurs.
Er zit een beetje roest aan de flensrandjes v.d. voorschermen, dat moet natuurlijk behandeld worden.
Tevens de spatplaat met vacuümtank uit het linkervoorscherm gehaald.... daar kwam een 1/2 emmer zand uit.. :shock:

Image

de spatplaat losgenomen en beide wielkasten vóór met de hogedrukspuit schoongeblazen :D
De hogedrukspuit had ik al klaar staan want ik had het reservewiel en voorbumper al schoongeblazen.
en toen...werd het BLAUW voor mijn ogen.. :shock:
Beide wielkasten in bijna-nieuwstaat 8) daar wordt ik dan weer héél blij van :D

Image

Image

Image

de veren zijn meegespoten destijds,,,, ach dat komt volgende week weer in orde als ik de veerpoten reviseer.
Plan iets gewijzigd: ik ga nu eerst andere dingen aanpakken, want ik heb de veerpootklem niet hier...en om daar
extra voor naar Woudenberg te rijden om er een paar dagen eerder aan te beginnen...nee, ik heb
nog werk genoeg: voorruitframe, schuifdak, interieur, carterpan, traverses, motorolie verversen+oliefilter.
grt, Harrie