Page 10 of 25

Re: Mijn 104 topic

Posted: 06 Mar 2016, 09:32
by MarcoPeus
@Tjard,

Super de informatie die je me doorgeeft. De rubber voor de veerschotel is die die ik nodig heb. HEEEEEEEL graag dus :mrgreen:
Ik heb ook t vermoeden dat de schuim blokjes die Peugeot orgineel gebruiktte over de metalen ring die in de veerschotel zit heen schuift (met enig geweld weliswaar) en een sleuf maakt in t schuim. Dan win je inderdaad 8mm per kant, 1,6 cm totaal. Nu ik dus metalen plaatjes heb is er niks te schuiven en te sleuven en blijft de rubber dus middels het metalen plaatje op de veerschotel liggen met alle verlies van hoogtedemping tot gevolg.

Ik hergebruik de originele dempers. Daar was niks mis mee en ik heb tot nu toe al genoeg sores en drama gehad om een deel van de onderdelen te vinden (laat staan binnen te krijgen). Mocht ik na voltooiing (als die tijd ooit komt :wink: ) denken van gho, die dempers kunnen vervangen, dan kan ik ze altijd nog vervangen. Mijn verenklem heb ik nu zelf en ik kan naar hartelust uit/inbouwen :roll:

De schotels die ik nu NOS gekregen heb van Rudie zijn precies dezelfde die ik had dus dat MOET passen. Zitten ook resten van schuim op die door weersinvloeden zijn verrot.
Het lijkt in de foto met de schuifmaat er erg op dat jou schuimen blokjes verder in de veerschotel liggen dus de theorie met inschuiven van de schuimen blokjes in de veerschotel zou kunnen kloppen.

Gelukkig is mijn 104 uitgerust met het het derde systeem veerpoten (15 graden verzette voorste montagetapeiend op de veerschotel) achter dus is t wel te verjongen zonder de carosserie aan te passen. Echter blijkt dat volgens het chassinummer mijn 104 uitgerust zou moeten zijn met het 4e of 5e systeem omdat dit is toegepast tot chassinummer 7070748

@Marco, je hebt gelijk voor wat betreft die rubbertjes maar dat komt omdat de originele schuim blokjes te snel rotten en niet meer leverbaar zijn. Daarom heb ik deze dingetjes gekocht. Die benaderen het originele qua maat maar helaas dus niet qua materiaal. Dom natuurlijk maar wel zo dicht mogelijk bij t origineel.

Re: Mijn 104 topic

Posted: 06 Mar 2016, 09:32
by MarcoPeus
Dat ga ik dus wel stiekum gewoon doen..... SSSSSShhhhhhhhhhhhhh, niet tegen de RDW zeggen he :mrgreen:
Ik haal gewoon 2 metalen plaatjes eraf (nou ja, gewoon :? ) en dan maar proberen he.

Re: Mijn 104 topic

Posted: 06 Mar 2016, 09:33
by MarcoPeus
Zeg maar het groep 2 knutselwerk dan :mrgreen: Kan ik mijn zoon makkelijk laten doen, die zal dat geweldig vinden.

Re: Mijn 104 topic

Posted: 06 Mar 2016, 09:33
by MarcoPeus
Nou, zojuist eens even de ophangrubbers ontdaan van de metalen schijfjes. Dat bleek nog steeds niet voldoende. Dan maar met de botte bijl. 1/3 van de rubber eraf gesneden (Phoe, da's topsport) en alles in elkaar gedraaid. :shock: :D Het past, eerste achterveerpoot zit al in elkaar. Nu meteen no 2 in elkaar draaien en dan is t wachten op de rubber van Tjard zodat ik de voorpoot in elkaar kan zetten :D
Voorspoed mag ook wel eens, wish me luck!
Hierbij een foto:
Image
Onvoorstelbaar dat Peugeot die veerpoten wel in elkaar kreeg met die schuim blokjes van dezelfde afmeting en ik niet. Maar goed, ik maak vorderingen en leer elke dag bij, met dank aan dit forum en haar leden.

Re: Mijn 104 topic

Posted: 06 Mar 2016, 09:34
by MarcoPeus
GRMBL!%^#*#%%@$#@&@@ :evil:
Blijkt de tweede veerschotel van t 2e type te zijn en dus niet te passen. Helaas de verkeerde meegekregen....................... OWWWWWWWWWW MMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAANNNNNNN :evil:
Ik heb weer te vroeg gejuicht!!!!!!! NONDENONDEJU

Image
Duidelijk te zien aan de foto is dat het voorste tapeind 3cm uit t "lood" valt van de originele (weet niet hoe ik t anders moet formuleren)
Volgens t WPH is vanaf 3e type veerpoot de bovenste veerschotel voorzien van een verschoven tapeind met 15 graden. En de nieuwe veerschotel van mij is haaks t.o.v. de loodlijn door t demperas gat.
De originele schotel is helaas niet meer bruikbaar door vergaande roestvorming dus ik moet een andere hebben.

Wie-o-wie wil de mijne ruilen tegen een juiste (mag gebruikt maar moet goed/roestvrij zijn)

Re: Mijn 104 topic

Posted: 06 Mar 2016, 09:34
by MarcoPeus
Vandaag de tweede voorpoot af kunnen maken dank zij de gulle gift van Tjard, waarvoor nogmaals dank kerel.
Zie hier het resultaat:
Image
Image

Voortrein kan eindelijk onder de auto gemonteerd worden, nog even wachten op de veerschotel van naamgenoot Marco en we kunnen de onderkant eigenlijk zo ver in elkaar zetten. Nu is het alleen nog zoeken naar remdelen.

Re: Mijn 104 topic

Posted: 06 Mar 2016, 09:35
by MarcoPeus
Zo, net maar eens even een heel arsenaal onderdelen besteld bij Serie04. Remschoenen/cilinders, remkrachtverdeler (95€ :shock: ) rubbers, oliepomp voor 403, enz.
Van t weekend mijn brug eens opbouwen en kijken hoe dat werkt. Niks meer gedaan aan de 104 helaas. Druk Druk Druk op t werk, komend weekens wellicht.

Re: Mijn 104 topic

Posted: 06 Mar 2016, 09:35
by MarcoPeus
Ik ga de brug vrijstaand opzetten in mijn opslag. Ook handig om bedrijfsautotjes te voorzien van een nieuwe uitlaat b.v.
Mag m niet vastzetten in de vloer met (chemische) bouten dus dan maar grote dikke platen met een draadeind laten maken die ik onder de poten schroef voor meer draagvlak en minder kans op omvallen.
Zal me benieuwen.
Jan, ik stond er versteld van wat Serie04 nog heeft liggen van sommige dingetjes. Even door de zure appel heen bijten, was toch bijna 300 euro, en dan kunnen we weer verder bouwen. Trouwens, laat dat afzienbare maar weg, dat zal nog wel "even" duren. Ik wil haar wel op haar 20e eigendomsverjaardag klaar hebben en bij de vorige eigenaresse langs gaan. Alles valt of staat met verkrijgbaarheid van verdere onderdelen en mijn (gebrek aan) kennis.

Re: Mijn 104 topic

Posted: 06 Mar 2016, 09:35
by MarcoPeus
Gezien de regen buiten, en het gebrek aan zin om dit op mezelf te laten vallen, dacht ik maar verder te gaan met de veerschotel van naamgenoot Marco. Die bleek een vettige laak bitak/teer o.i.d. op de binnenkant te hebben wat ik eraf wilde hebben alvorens te lakken en te monteren.
Een rondje door mijn straalkast leverde al een behoorlijk schoon geheel op. In de hoekjes bleef echter een klein randje troep zitten. Dat heb ik met remmenreiniger los geweekt en met een schroevendraaier afgestoken. Nog een rondje straalkast leverde een schoon veerschoteltje op. Even grondlakken en een laag zijdeglans zwart en drogen maar.
Dezelfde behandeling ondergingen de door Rudie gesponsorde plaatjes voor de rem-ankers. Die zien er nu ook weer strak en schoon uit. JOB DONE!
Misschien staks even de laatste veerpoot afwerken en wellicht van de week onder de auto hangen

Re: Mijn 104 topic

Posted: 06 Mar 2016, 09:36
by MarcoPeus
Net bericht binnen van mijn bestelling bij Serie04. Met een beetje geluk krijg ik het pakket begin komende week aan de deur afgeleverd.
Helemaal happy! :D

Zo, laatste veerpoot zit in elkaar, eindelijk, na ca 4 maanden al :mrgreen:
Ook maar een begin gemaakt met de remklauwen. Daar zat natuurlijk op plekken waar geen grondlak/lak thuis hoort wel een hele dikke laag dus maar even met de dremel er over.
Op advies van Joos maar een poging gewaagd om de zuigers in de remcilinder te duwen. Dat lukte me zonder pers heel goed en in 1 keer. Ken mn eigen krachten niet. :shock:
Met een draadborstel de remcilinder even wat opgepoetst en laatste restjes bitak verwijderd. Ziet er ook weer lekker uit. Remklauw past prima in elkaar, zo even gedaan als niet automonteur zijnde. Ben trots op mezelf.
Dacht slim te zijn en meteen de blokjes in de klauw te hangen maar ik mis een nieuw setje montagemateriaal voor de klauwen. Wel besteld bij Winparts enkele weken geleden maar die bleken niet leverbaar. "Even" zoeken of ze ze ergens anders wel nog hebben.
Weer een klein beetje vordering gemaakt. Elke week een beetje maakt toch een hoop werk in de maand, hou ik mezelf maar voor. Nu is t wachten op de onderdelen uit frankrijk zodat ik de achterremmen kan afbouwen.

Vandaag de draagarmen alvast in t subframe gemonteerd met nieuwe RVS bouten (veer)ringen en borgmoeren. Ziet er ZGAN uit. De bouten om het subframe aan de body te maken zijn nu ook van RVS en al aan t subframe gehangen. Van de week maar eens een poging wagen om t onder de auto te monteren. Ook nog even langs de ijzerhandel voor nieuw "hang en sluitwerk" om de veerpoten te monteren aan de body.
2e remklauw even met de dremel bewerkt zodat alles perfect in elkaar past. Morgen een potje koperpasta halen en alles afbouwen. Alleen die stomme montagesetjes voor de remblokken nog even zoeken. Weer een stapje in de goede richting. Zodra het subframe aan de auto hangt zal ik weer eens wat foto's plaatsen.