Page 9 of 25
Re: Mijn 104 topic
Posted: 06 Mar 2016, 09:28
by MarcoPeus
Ik kan niet 100% volgen wat je nu schrijft Rudie maar de moraal van je verhaal is dat ik gewoon de ankerplaten moet ombouwen naar modernere stukken denk ik.
Vandaag ben ik (omdat het erg stil bleef vanuit Heuts automaterialen) zelf maar weer eens gaan vragen of men iets heeft of kan bestellen.
Men had er uiteraard niets mee gedaan en kwam weer met dezelfde niet passende meuk als die men vorige week besteld had bij een levernacier.
Automateralen zaak noemt men zichzelf dan.
Anyway, de meneer aan de balie wilde wel even in de computer kijken............
"Welke auto is t meneer"
"Peugeot 104"
"Welk bouwjaar"
"78"
"dan zijn t deze"
"Nee dat is Girling"
"Ow"
"Deze dan"
"Nee, verkeerde montage gaten"
"Even kijken, welke auto was t ook alweer"
"Peugeot 104"
"Welk bouwjaar"
"

78"
"Nee, dan kan ik u niet helpen, u kunt eens Googlen op PEX nummer........"
Nou, dat wist ik ook nog wel. NONDEJU!!!!!
KdF maar eens mailen dat ik die cilinders en remschoenen (aangezien die ook niet passen) bij hem bestel.
Helaas, hij verkoopt alleen complete sets met cilinders, schoenen, klemmetjes en veren of alleen de cilinders. GRRRRRRRRRRRRRRRRRR AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAhhhh
Heerlijk die adresjes allemaal. Allemaal specialisten totdat je niets moet hebben wat niet standaard is.
Re: Mijn 104 topic
Posted: 06 Mar 2016, 09:29
by MarcoPeus
Ik ken helaas geen specialist in Kerkrade behalve jou Joos.
Voor iemand die er brood in ziet: het chassisnummer is 7047368, systeem bosch/bendix, schuine aansluiting remslang/leiding, 25mm montage afstand 22mm cilinder. Foto's staan in dit
http://www.peugeotforum.nl/phpBB/viewto ... &start=175 deel van dit topic.
KdF laat ik even voor wat t is, ik ga geen 200 euro betalen voor 2 cilinders en een set remschoenen met klemetjes en veertjes. Cilinders vraagt hij ook al 44 euro p/st voor.
Ombouw lijkt me momenteel het beste alternatief. Is het een idee om een 205 te ontdoen van de ankerplaten en aanverwanten? Jammer dat ik me de moeite heb gedaan om de ankerplaten te restaureren. Verknoeide tijd.
Re: Mijn 104 topic
Posted: 06 Mar 2016, 09:29
by MarcoPeus
Door een tip van Jan heb ik bij Serie04.com alweer heel veel onderdelen gevonden die nederlandse leveranciers niet kunnen leveren.
Totaal kom ik al op ruim 200 euro uit
Helaas kom ik onderstaand onderdeel echter niet tegen bij hun

Artikelcode is 4221.22 en 4221.23 voor rechts/links schijnbaar volgens mijn revue technique.
Heeft iemand nog bruikbare liggen of moet ik deze delen gewoon aan de wilgen hangen en vergeten?? Zijn de nodig/verplicht voor goede ophanging en remmen?
Inmiddels heb ik wel alweer de busjes van de achterdempers gestraald en gespoten en wil ik die proberen morgen te monteren in de uitgeboorde rubberen bussen. Wish me luck!
Re: Mijn 104 topic
Posted: 06 Mar 2016, 09:29
by MarcoPeus
Als je er nog hebt, heel graag Rudie.
Ik kon ze bij Serie04 niet vinden, wel de pakking die er achter zit, die heb ik meebesteld.
Re: Mijn 104 topic
Posted: 06 Mar 2016, 09:30
by MarcoPeus
@Serge, nee, dit is een metalen plaatje met een soort flens in t midden wat achter de ankerplaat van de achterremmen zit. daarachter zit een pakking of iets dergelijks. Die pakking heb ik kunnen bestellen bij serie04 dat plaatje niet. Als je t hebt @Rudie, heel graag!
Ik denk dat, indien ik de plaatjes ga stralen in de kast, er niets van overblijft.
Net even gewerkt aan de rubbers voor de achterveren/dempers.
In de tekening van t werkplaatshandboek staan 2 schuim dempers die aan weers zijden van de bovenste veerschotel zitten. Door die "dempers" loopt een metalen pijpje. In de veerschotel zit een soort kunststof busje waar t pijpje doorheen gaat.
De rubberen "dempers" die ik gekocht en uitgeboord heb zijn precies zo groot als de originele schuim "dempers" die ik van Rudie heb (zie foto).
Als ik de hele veerpoot zo opbouw als in het WPH staat vermeld, heb ik geen schroefdraad meer over om de moer op de demper te schroeven. Iemand een idee wat ik fout doe? Moet ik de nieuwe rubbers inkorten?

Re: Mijn 104 topic
Posted: 06 Mar 2016, 09:30
by MarcoPeus
Ben toch maar eens even doorgegaan met mijn achterveerpoten.
Volgens het WPH moet je dus de veren klem gebruiken om die veer te plaatsen, gelukkig is mijn verenklem compleet zover ik kan zien en is er een adapter ring bij waarmee de achterveerpoot in elkaar gezet kan worden.
Manchet met bus en rubber geplaatst op de demper as, veerschotel er op met de kunststof bus er in. en draaien maar.
Ik heb me mottig gedraaid tot aan de aanslag van de verenklem en toen de as van de demper door het gaatje in de veerschotel gefrot.
Dat ziet er dus zo uit:
Er blijft weinig ruimte over om de bovenste rubber te plaatsen. Volgens het WPH moet je 40mm overhouden, dat lukt me dus nooit. Getrokken aan die as als een idioot maar helaas.
Nu blijkt dat als ik de aanslagschijf die normaal op de rubber ligt er op leg en de borgmoer er op draai, ik wel precies uitkom alleen mis ik dan 1 rubber van de 2. KAN niet goed zijn maar dat past wel. Ik zie geen enkele afbeelding in het WPH waarbij dit zo moet. Gaat dat dan wel goed?
Met de bovenste rubber op zn plaats:
Met alleen de onderste rubber en schijf met borgmoer.

Kunt t slecht zien maar de borgmoer hoogte komt precies overeen met de hoogte van de demperas.
Zou dit kunnen gekomen zijn door het vervangen van de dempers met niet originele (en dus kortere as?)
Re: Mijn 104 topic
Posted: 06 Mar 2016, 09:31
by MarcoPeus
Die is helemaal gek!! 100 euro per stuk???
Dit zijn de originele die er onder zaten (links dan he

):

Lijken me dezelfde, de restanten van de schuim dempers zijn aan beide kanten te zien. Erg vreemd.
Re: Mijn 104 topic
Posted: 06 Mar 2016, 09:31
by MarcoPeus
Geen idee, het zijn de originele dempers die er op zitten vanaf toen ik m gekocht heb in 1993. Wat er daarvoor mee gebeurd is, is me onbekend.
Ik heb even gemeten, de afstand vanaf de kop van de demperas tot het deel waar het dikker wordt (waar de harmonicaschijf op rust) is: 81,71mm
Zo te zien is het dunnere deel van de demperas van de middelste dempers die jij op je foto's toont langer dan die andere 2 of is dat gezichtsbedrog?
Kan er wel behoorlijk van balen, ik kom geen meter verder op deze manier. Alle onderdelen die ik bestel zijn verkeerd, via Serie04 ben ik tot nu toe niet verder gekomen; mijn bank accepteert de adresgegevens van Serie04 niet en mijn mastercard heeft een pincode die ik niet weet waardoor ik de betaling niet kan door laten gaan bij Serie04. Om je dood aan te ergeren. Ik kan me nu voorstellen waarom sommige mensen liever duits rijden.
Zucht!!
Die oranje dempers lijken op de foto zelfs nog langer dan die in t midden.
Re: Mijn 104 topic
Posted: 06 Mar 2016, 09:31
by MarcoPeus
Ik heb t vermoeden dat mijn 104 een overblijfseltje is en langer heeft gestaan dan zijn bouwjaar doet vermoeden. Chassinummr is dan ook 7047368, een vrij vroege dus denk ik.
Die dempers van mij zijn zelfs 81 dus nog langer en toch passen de onderdelen niet.
Re: Mijn 104 topic
Posted: 06 Mar 2016, 09:32
by MarcoPeus
@Marco, de bus is een soort klein stukje waterleiding van inderdaad 54mm lang en 14mm buitenmaats en 10mm binnenmaats.
Die buis moet dus over t dunne stukje schowdemperas geschoven worden, daaroverheen een rubberen demperblok (49,2mm doorsnee, 30mm dik, centergat van 14,5mm)
Over dat geheel gaat dus de veerschotel waar een plastic busje in zit waar doorheen de demperas incl "waterleidinkje" geschoven moet worden.
Er zou dus eigenlijk een langere dunne demperas gedeelte moeten zijn maar dat is er niet. Ik begin zin te krijgen om die dikke rubbers te ontdoen van de metalen deksel en bodem en dan "as-is" te monteren. Dunner totaal en meer plaats over voor alles vast te zetten. Snap alleen niet dat ik dan weer een model heb wat weer niet beschreven staat in het WPH.
@Marcus, 543 A11 zo staat t ook vermeld op t kentekenbewijs uit 78. 1 van de eerste 50.000 exemplaren 104tjes dus.