Page 8 of 27

Re: 604 GTI 1984 project Harrie

Posted: 27 Apr 2016, 17:20
by Harrie
joospeugeot wrote:en wat is de gouden tip ? altijd leuk om te weten voor de 604 en 504 rijders zoals ik bijvoorbeeld, maar zeker ook voor anderen.
een lange, slanke T-sleutel voor die lastige uitlaatmoer...
je kunt er niet bij nu, ook niet met ratel en verlengstukken + knietje.
De voorpijp iets naar binnen geduwd geeft iets meer ruimte tussen chassisbalk en pijp, maar nog steeds niet genoeg.
Uitslag maandag :wink:

Re: 604 GTI 1984 project Harrie

Posted: 27 Apr 2016, 17:22
by Harrie
Cor Rosie wrote:Ik maak hem altijd los met een (ver)korte ringsleutel. Daarbij benader ik de moer van bovenaf, dus vanuit de motorruimte. Hoeft verder niets uitgebouwd te worden. Deze methode heeft mij nog nooit in de steek gelaten; maar je moet wel een beetje creatief zijn bij het bedenken hoe je kracht moet zetten op zo'n korte sleutel.
dat zal niet lukken denk ik, Cor. die moer zit al ruim 26 jaar vast, en vastgeroest!
ik zal dus veel kracht moeten kunnen zetten, en met de exceemblaasjes in mijn handen gaat dat niet lukken met een sleutel.
grt, Harrie

Re: 604 GTI 1984 project Harrie

Posted: 27 Apr 2016, 17:23
by Harrie
maandag vele uren in het ziekenhuis geweest, vandaag weer een depri-dag, maar uiteindelijk tóch wat gedaan aan de 604:

De sensor van de cruise-control heeft geen bedrading... ik vond een tijd geleden wel een stuk 'luidsprekersnoer' bij de
achteras, en dat blijkt achteraf voor deze sensor te zijn:

Image
om de homokineetbus v.d. aandrijfas zit een kunststof band met 4 magneetjes, die pulsjes opwekken in de spoel van bovengenoemde sensor.
Dit is het snelheidssignaal voor de Cruise Control. Gedemonteerd ziet die spoel er zo uit, de draden kort-af.. :roll: :

Image

Verder de voetensteun die ik uit Frankrijk heb laten komen, linksvoor in de voetenbak gemonteerd.
De bediening van de koplamp-verstelling, compleet met slangen er uit gehaald, dat wordt straks handbediend.
En het naafdopje van het stuur gedemonteerd, erg vuil en beschadigd, dus schoongemaakt, de leeuw
er af gehaald en netjes opnieuw grijs gelakt:

Image

het stuur moet ook nog schoon, maar ik kon die nu niet demonteren omdat ik met de kruissleutel niet bij de moer kan.
en een dop 22 heb ik niet in de kist.
Vanmorgen ook een vette haak in de muur gemaakt voor het nieuwe zeil, zodat ik droog kan werken.
wordt vervolgd :wink: grt, Harrie

Re: 604 GTI 1984 project Harrie

Posted: 27 Apr 2016, 17:24
by Harrie
vandaag de bouten/moeren bij de achteras vastgezet, nadat ik de kofferbak met 100 kg heb belast.
De silentblocks van de draagarmen, stabilisator en schokbrekers moeten in die beladen stand worden vastgezet.
Dat was dus een klus voor een slangenmens..... gelukkig ben ik erg slank. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Daarna het zeil gespannen, voordat het begon te druppelen..:
Image

Bij de Brezan naar een oplossing gezocht voor de onbereikbare moer v.d. linker voorpijp,
en dit is het geworden: een kniesleutel 16-17, het verlengstuk van mijn Mannesmann doppenset past er perfect in, en daar weer een buisje op,
met als resultaat: de pijp ligt er naast: het is gelukt :D

Image

Nu nog het vraagstuk van het afgebroken tapeind... zelfs met de griptang geen beweging in te krijgen...
( de natte plekken die jullie zien, is kruipolie , en het buisje voorlangs is de peilstokbuis )

Image

Morgen ga ik proberen, de flens van het spruitstuk plaatselijk te verhitten met een oud apparaat
dat ik nog heb staan: een krimp-apparaat met een hele dikke vette trafo. 8-)

grt, Harrie

Re: 604 GTI 1984 project Harrie

Posted: 27 Apr 2016, 17:27
by Harrie
voor de middendemper een nieuwe ophangsteun gemaakt, de originele was te ver vergaan, de steun aan de demper van Rob ook..
een stukje plaatwerk is niet zo moeilijk, 2 dezelfde is wat lastiger..
met de bouten en velugelmoeren er door op elkaar geklemd kon ik ze vormvast in de goede vorm buigen.

Image

het gereedschap met het blauwe handvat is mijn gaten-afbramer, het andere, uiterst links, een "de-burrit", een afbraamgereedschap voor zijkanten van plaatwerk.
Nadien de plaatjes in de zink gespoten, vervolgens mat-zwart.

rond de middag begonnen met het afgebroken tapeind in het uitlaatspruitstuk...
Mijn krimp-apparaat maar weer eens voor de dag gehaald, al 15 jaar niet meer gebruikt... EDIT: dit apparaat is verkocht
Image

en daarmee, middels de koolstofstift, de spruitstukflens flink heet gestookt:
Image

met de griptang kon ik veel kracht zetten, ik verplaatste het motorblok zelfs in de motorrubbers... :shock:
maar het tapeind ? met geen mogelijkheid ook maar enige beweging in te krijgen... :cry: :cry:
dat wordt dus afslijpen en uitboren.. :cry:

's middags het hitteschild iets bijgewerkt met zinkspray en de middendemper er maar eens onder gehangen, zo ziet er dat dan uit, mét het nieuwe ophangsteuntje :

Image

ik heb uitlaatklemmen rond 45 besteld, speciale die rondom sluiten, zijn morgenmiddag binnen, dus ik
kon vandaag niet verder met de uitlaat.
Vanavond nog begonnen met de koplampen, na een flinke schoonmaakbeurt de roestspoortjes aan de
buitenkant v.d. reflector met een dremel weggehaald. Die roest zit als een spin onder de lak en eenmaal roestend
kan het snel gaan, en wordt het chroom aan de binnenkant aangetast.... :roll:
Zelfs een nieuwe vérstraler die ik al vele jaren op voorraad heb, kan ik daardoor in de container gooien... :evil:
grt, Harrie

Re: 604 GTI 1984 project Harrie

Posted: 27 Apr 2016, 17:28
by Harrie
chr. wrote:Gewoon heel erg netjes Harrie 8) .
dank je Chris, ik doe m'n best... :mrgreen:
vanmorgen onderweg en druk geweest voor de PCN.
Vanmiddag eerst de 'voortent' gedemonteerd, met de stormachtige windvlagen al aan een kant losgeslagen.. en een herrie dat dat geeft :-|
en dan, tja, dat tapeind in het uitlaatspruitstuk... de onderkant vlak af geslepen, en boren maar.
Ahum, mooi niet, 3 nieuwe boren geprobeerd, er komt nog geen krasje in.. :cry:
wat nu? IDEE :-) vanaf de zijkant v.d. flens inslijpen. Dat kostte wat moeite, en de peilstokbuis moest een paar cm wijken.
Beitel en hamer erbij, maar het stukje tapeind gaf nog geen krimp..Toen maar zo diep mogelijk ingeslepen: TIK, weg tapeind :D Er is ook een klein stukje gietijzer afgebroken, maakt me niks uit.
Blij-blij, weer een probleempje overwonnen :D
Nadien een bout geprepareerd en met likje kopervet gemonteerd. Er komt morgen nog een borg'moer' bovenop:

Image

hoera, nu kan ik morgen de gehele uitlaat monteren, de klemmen waren vanmiddag ook binnen.
De motor moet aanstaande week weer lopen, anders moet ik een zeer belangrijke afspraak afzeggen..
Hier nog een paar foto's van de koplamp die ik gisteravond met de Dremel had ontroest:

Image

Image

grt, Harrie

Re: 604 GTI 1984 project Harrie

Posted: 27 Apr 2016, 17:30
by Harrie
chr. wrote:Koplampjes in de zinkspray en kleur er over :wink:
hoe weet JIJ dat nu weer? dat had ik je nog helegaar nie'verteld!
:mrgreen: :mrgreen:

maar nu doe ik het eigenwijs lekker anders: met een kwastje de plekjes in de zinkspray,
en daarna met Brun Macao metallic spot-repair bijspuiten!
grt, Harrie

Re: 604 GTI 1984 project Harrie

Posted: 27 Apr 2016, 17:32
by Harrie
Harrie wrote:
chr. wrote:Koplampjes in de zinkspray en kleur er over :wink:
hoe weet JIJ dat nu weer? dat had ik je nog helegaar nie'verteld!
:mrgreen: :mrgreen:

maar nu doe ik het eigenwijs lekker anders: met een kwastje de plekjes in de zinkspray,
en daarna met Brun Macao metallic spot-repair bijspuiten!
grt, Harrie


Je vergeet de uitspuitverdunning om de overgang later netjes weg te poetsen.
dat had ik je nog helegaar nie'verteld, dus bij deze :mrgreen: .
chr. wrote:Je vergeet de uitspuitverdunning om de overgang later netjes weg te poetsen.
dat had ik je nog helegaar nie'verteld, dus bij deze :mrgreen: .
ach joh! eenmaal ingebouwd zie je er helegaar nix meer van.. :mrgreen:

ik zoek nog H4 Gold ( ja, die hele oude ) superlampen van Philips..
ik heb ze al in H1 Gold klaar liggen voor de vérstalers, maar dan wil ik in de rechthoekige koplampen natuurlijk óók "Gold"... :roll:

Re: 604 GTI 1984 project Harrie

Posted: 27 Apr 2016, 17:35
by Harrie
Jineuf wrote:
Harrie wrote:ach joh! eenmaal ingebouwd zie je er helegaar nix meer van.. :mrgreen:

ik zoek nog H4 Gold ( ja, die hele oude superlampen van Philips..
ik heb ze al in H1 Gold klaar liggen voor de vérstalers, maar dan wil ik in de rechthoekige koplampen natuurlijk óók "Gold"... :roll:

Hier te koop: http://www.autex.eu/shop/product.php?pr ... 603&page=1

Ja gold licht, geweldig, ik had het begin jaren negentig al op m'n 304.
Nu nog steeds op de SW8. Die laatste heb ik via een Duitse webshop die ik nu niet meer kan vinden. Even googlen en je vind er zo een aantal
Succes Harrie, het gaat er steeds beter uitzien.

Groet Wirtjo
dank je Wirtjo! :D
vandaag de complete uitlaat gemonteerd.
eerst een gaatje dichtgelast in de tussenpijp:

Image

het was wel worstelen doordat ze voor op bokken staat, ligt ze achter nóg lager bij de grond... maar: het is gelukt :D

Image

alle uiteindes van de pijpen dun ingesmeerd met uitlaatcement van LockTite.

Image

daarna nog de fan schoongemaakt, en begonnen met alle slangklemmen te vernieuwen.
Als volgende moet ik eerst de binnenschermen en voorfront verder ontroesten en behandelen en spuiten,
de motorkap demonteren, en daarna kan de radiator er in ( als ik die eerder monteer heb ik er last van en kans op beschadigingen ).
grt, Harrie

Re: 604 GTI 1984 project Harrie

Posted: 27 Apr 2016, 17:36
by Harrie
Koffiemolen wrote:Goed werk Harrie! Klopt, de radiateur heb ik ook zo lang mogelijk eruit gelaten bij mijn 505. Dat scheelt veeeeel ruimte en inderdaad mogelijke beschadigingen. Het weer zit i.i.g. mee: het blijft nog wel even droog en niet al te zweterig.
thanksz
afgelopen week een goedkope dop 22 gekocht en vandaag het stuur gedemonteerd en schoongemaakt.
de buitenrand is erg ruw, ook door zonlicht aangetast, wordt daardoor ook nog niet goed schoon...
grt, Harrie