Page 68 of 96

Re: Peugeot 604 Plaatjes en Praatjes

Posted: 14 May 2024, 23:06
by paull en paulla
paull en paulla wrote: 14 May 2024, 23:05nog een foutje

Re: Peugeot 604 Plaatjes en Praatjes

Posted: 14 May 2024, 23:07
by paull en paulla
OP de vorig pagina staat nog vanalles ;)

Re: Peugeot 604 Plaatjes en Praatjes

Posted: 14 May 2024, 23:10
by paull en paulla
Ik heb nog wat foto's teruggevonden uit 2015(!) van m'n eerste evenfire prv project op een zelf geknutselt testframe.
Met koeling, brandstofvoorziening, komplete uitlaat en viertraps automaat met lockup en deze is volledig gereviseerd. De bak is afkomstig uit een P505 V6.
Het startslot is afkomstig van een P106. Het houten 'dashboard' heeft een kontakt en een laadledje :P .
Voor een proefrit mist een zitting, stuur en vier wielen ;) .
Voor mijn doel is het verdeelhuis bevestiging achterop de linker kop afgezaagd, om in een P604 te passen.
Ook het tps heb ik afgezaagd. Deze zat achter op het luchthuis. De vlinderas heb ik verlengd en pasgemaakt voor een universeel tps.
Tps throttle position censor, gasklephuis censor. Dit blok heeft de zes bobines bovenop de bougies.
Dat is te zien op de onderste foto, net boven de rechterkleppendeksel.

Re: Peugeot 604 Plaatjes en Praatjes

Posted: 14 May 2024, 23:11
by paull en paulla
Nog een plaatje waarop de brandstofpomp in het tankje te zien is met het benzinefilter.
Ook zie je de zekeringkast met twee beveiligingrelais en het vrijprogrammeerbare motormanagement.
De houten plaat stelt het binenscherm voor, dit is de afstand tussen motor en binnenscherm.
Net nog links op de foto kun je, een deel, de brandstofdrukmeter zien.
Het is alweer negen jaar geleden dat dit stukje huisvlijt gemaakt is. wat vliegt de tijd.
Als de tijd rijp is, wordt dit blok ingebouwd. De viertraps automaat is twaalf cm langer.
Of de auto moet dan twaalf cm langer worden, wat een flinke klus gaat worden.
Of de cardan twaalf cm korter. Dat is reeds gebeurd. Ook het bijpassende diff. is voorhande.

Re: Peugeot 604 Plaatjes en Praatjes

Posted: 14 May 2024, 23:12
by paull en paulla
Wie herkent deze spaghetti uitlaat?

Re: Peugeot 604 Plaatjes en Praatjes

Posted: 23 May 2024, 17:02
by ?604Peugeot
Hoi paull en Paulla waar het spagetti spruitstuk van is, dat weet ik niet, ik denk zelf ontwerp gemaakt? je hebt toch een van die motors in de P604 liggen met die 6 Bobines, wel is gezien die foto,s op het oude forum, als ik me niet vergis,het is wel een mooie klus geweest, daar zit koppie koppie werk in, geweldig met een woord zo ver ga ik niet, het is al een hele klus om een P604 te restaureren wat ik nu aan het doen ben. groetjes daar.

Re: Peugeot 604 Plaatjes en Praatjes

Posted: 24 May 2024, 18:54
by Beeperhorrie
Even met de foto van het spruitstuk zitten googlen maar ik kan ook geen bekende naam vinden.

Re: Peugeot 604 Plaatjes en Praatjes

Posted: 25 May 2024, 13:55
by paull en paulla
?604Peugeot wrote: 23 May 2024, 17:02 Hoi paull en Paulla waar het spagetti spruitstuk van is, dat weet ik niet, ik denk zelf ontwerp gemaakt? je hebt toch een van die motors in de P604 liggen met die 6 Bobines, wel is gezien die foto,s op het oude forum, als ik me niet vergis,het is wel een mooie klus geweest, daar zit koppie koppie werk in, geweldig met een woord zo ver ga ik niet, het is al een hele klus om een P604 te restaureren wat ik nu aan het doen ben. groetjes daar.
Ok, ik verklap het 'geheimpje' ;). Een paar jaar geleden sprak ik Georges Studer van Club 604 International op een bijeenkomst.
Georges had z'n Tagora SX meegebracht. Daar ligt een PRV V6 2664cc motor in met zes carburateurs(!), normaal gesproken. Er zijn 1802 stuks gebouwd.
De laatste gebouwde Tagora SX staat in het Simca museum.
Ik vroeg aan Georges of de motorkap eens open mocht. Tot mijn verbazing zag ik een injectieblok met K-jetronics.
Dat zou een conversie zijn van Danielson zijn. En het viel mij gelijk op dat de uitaatspruitstukken verschilden van de P604 V6.
Volgens Georges zijn alle Tagora V6 geleverd met aan iedere kant een 'spaghetti-uitlaatspruitstuk.
Dat wil ik ook wel, maar dat is niet meer leverbaar. Wel een nieuwe RVS uitlaat van voor naar achteren met 'normale' spruitstukken, bij de club te bestellen.
Naderhand ben ik op zoek gegaan naar gebruikte spaghetti spruitstukken. En die zijn tot nu toe onvindbaar.
Een paar weken geleden vond Paulla een leverancier van nieuwe RVS spaghetti spruitstukken voor P504, aldus de aanbieder.
Zelf gemaakt aan de hand van een mal/ pas-stukken.
En één setje hebben we besteld en geleverd gekregen. Apeblij ermee :P
Op welke P604 ik deze monteer, daar ben ik nog niet uit. Dat is best nog een flink klusje.
Mogelijk zitten de uitlaatpotten múúrvast geroest aan de uitlaatbuizen. Met het lossen van de standaard spruitstukken kan zomaar een draadeindje aan de cilinderkop afdraaien. Of meerdere. En dan kan het blok eruit om de tapeindjes uit te boren.
Ik heb alvast wat paswerk verricht op een los blok, startmotor en dynamo passen nog steeds goed. Het spruitstuk ook ;) .
Het is heel knap gemaakt.

Re: Peugeot 604 Plaatjes en Praatjes

Posted: 25 May 2024, 14:31
by paull en paulla
?604Peugeot wrote: 23 May 2024, 17:02 Hoi paull en Paulla, je hebt toch een van die motors in de P604 liggen met die 6 Bobines, wel is gezien die foto,s op het oude forum, als ik me niet vergis,het is wel een mooie klus geweest, daar zit koppie koppie werk in, geweldig met een woord zo ver ga ik niet, het is al een hele klus om een P604 te restaureren wat ik nu aan het doen ben. groetjes daar.
Gelijk heb je. Ik heb er behoorlijk veel tijd, energie en denkwerk in gestopt. Ook wel pecunia. Als je zelf de tijd er in wil en kan stoppen, lukt het jou ook. Het is leuk en leerzaam geweest om te doen. 'Dat is onmogelijk op zo'n motor' heb ik vaak genoeg gehoord van monteurs en specialisten.
'Niet te doen', of 'veels te complex'. Nu is het laatste waar, de inbouw leverde wat hoofdbrekers op. De benodigde software nog wat meer.
Maar aldoende leer je ervan. Het moet wel leuk blijven. En uiteindelijk ook werken. Dat is gelukt. Ook de éérste CT, franse APK, is goed gegaan.
Dat laatste leverde wel voor mij grappige momenten op. Hier wordt het toerental met CT gemeten. Geen idee waarom, maar goed.
De keurmeester kende, als monteur in die dagen, de auto/ motor uit de tijd dat deze nog verkocht en onderhouden werden bij de dealers.
Op zoek naar de bobine. Niet te vinden, de standaard bobine is 'weg'. Dan maar bougiekabel no één en niet te vinden :) . Dan maar een sensor op één van de bobines. Zitten bovenop de bougies inmiddels.
En dan lees je het halve toerental want odd-fire. Later viel de keurmeester ook de krukassensor voor op de distributiedeksel op.
Nog later de lambdasonde in de uitlaatbuizen. Maar er viel niets af te keuren. En dan is het feest want goed gekeurd voor vijf jaar.
Maar niet verteld dat er een motormanagement in zit en bereikbaar is met een laptop. Zoiets van slapende honden enzo.
Op dit moment staat de auto op de brug voor wat bodemwerk.
Veel plezier gewenst met de hobby, er is altijd wel iets te doen. Het houd je van de straat ;) .

Re: Peugeot 604 Plaatjes en Praatjes

Posted: 29 May 2024, 15:44
by paull en paulla
Tijd voor weer een paar plaatjes: