604 GTI 1984 project Harrie

Voor de Peugeot 504 en 604
Post Reply
Harrie
Posts: 437
Joined: 04 Feb 2016, 18:33

Re: 604 GTI 1984 project Harrie

Post by Harrie »

Marinus wrote:@Harrie, dat vind ik indrukwekkend. Het wordt nog een ambachtelijk gerestaureerde 604 op deze manier 8)
Koffiemolen wrote:Ik zeg: RESPECT! :D
MvG_Zeist wrote:Tsja, als je lang plezier wilt hebben van je auto moet je het meteen goed doen, nietwaar! :D
thankszz ;)
Vandaag weer verder: de veer v.d. rembekrachtiger geborsteld en in de Owatrol gezet, en gemonteerd met voornoemd stelboutje,
daarna het geheel in de owatrol gezet, ook de moeren v.d. rembekrachtiger.

Image

Toen de aandrijfassen..: eerst de rechter: alles schoon en vetvrij gemaakt, randjes v.d. remschijf geslepen en de schijf geborsteld
met de 3M -schijf. De naaf en as daarna in de Owatrol gezet.

Image

en gemonteerd:

Image

daarna de linker.. die had meer roest op de bus v.d. homokineet, dus maar geheel blank gemaakt en in de zink gezet.
verder zoals de rechter alles geslepen, geborsteld en in de Owatrol, daarna gemonteerd:

Image

met het vastztten v.d. naafbouten klikte de draairichting van mijn Momentsleutel om, en bleef er 3 cm2 huid van pink
achter op de straatstenen... :cry: einde oefening?
verpleegd, toen een douche en koffie, daarna alles nog even afgemaakt, en ook de remklauw gemonteerd
en de naven in plastic gepakt, en de autohoes weer over de 604.
Morgen is er weer een dag. :)
grt, Harrie
Peugeot: pour que l'automobile soit toujours un plaisir.
Peugeot Course racefiets 1979 ; J7 F 1,8 camper 1972 ;
304 S cabriolet 1973 ; 306 1.8 cabriolet 1996
604 V6 SL 1978 ; 604 GTI 1984 ; 406 Break 1.8 ST 2001
Harrie
Posts: 437
Joined: 04 Feb 2016, 18:33

Re: 604 GTI 1984 project Harrie

Post by Harrie »

SV605 wrote:Wow , beter dan nieuw :shock: :!:

Klasse !

( en sterkte met de persoonlijke schade, hoop dat het meevalt ! )
thankszz ;)

en vandaag weer stug verder: Cardan schoon gemaakt en afgevuld met nieuwe 80W90.
Met een 1-liter flacon van Kroon oil gaat dat super, de lange, dunne uit-trekbare tuit past en zo vul je het cardan gemakkelijk.
Tevens de hitteschilden van de uitlaten gemonteerd.. ik heb lange tijd een oplossing moeten bedenken, en die uiteindelijk
gevonden in schermmoertjes, die omgekeerd perfect op de afgebroken bouten passen.
Rubbertjes van leverancier Grolsch tussen de schilden en de kofferbodem, en ik was een zeer tevreden man, weer een vraagstuk opgelost:

Image

het steun / beschermkapje van de kilometertellerkabel was compleet vergaan...:

Image

op een vel papier de contouren uitgetekend, uitgeknipd, en op een plaat zincor overgetekend.
Toen begonnnen met uitknippen, afbramen en zetten en na amper 7 minuten met dit als resultaat:

Image

ik krijg de oude boutjes nog niet uit de langsligger, dus kon ik de positie van de gaten niet exact bepalen.
Om half vier begon het harder te regenen, einde voor deze dag.

grt, Harrie
Peugeot: pour que l'automobile soit toujours un plaisir.
Peugeot Course racefiets 1979 ; J7 F 1,8 camper 1972 ;
304 S cabriolet 1973 ; 306 1.8 cabriolet 1996
604 V6 SL 1978 ; 604 GTI 1984 ; 406 Break 1.8 ST 2001
Harrie
Posts: 437
Joined: 04 Feb 2016, 18:33

Re: 604 GTI 1984 project Harrie

Post by Harrie »

Koffiemolen wrote:Harrie, waarom heb je de remschijven niet in de Owatrol gezet, dan roesten die tenminste ook niet meer... :mrgreen:
Grappig: het zijn zo'n beetje dezelfde stappen die jij nu met jouw regenjas zet als ik met mijn regenjas. En beiden bleu cascade en geboortejaar 1984...
Succes verder!
ik heb de remschijven WEL in de Owatrol gezet : de binnensecties waar de remblokken niet raken,
en de buitenrand. Vooral die buitenrand roest vaak flink, met dikke randen tot gevolg, zelfs met uitgesleten kanten aan de remblokken.

de kleurcode van mijn 604 is 1477, is dat bij jouw 505 ook zo?
grt, Harrie
Peugeot: pour que l'automobile soit toujours un plaisir.
Peugeot Course racefiets 1979 ; J7 F 1,8 camper 1972 ;
304 S cabriolet 1973 ; 306 1.8 cabriolet 1996
604 V6 SL 1978 ; 604 GTI 1984 ; 406 Break 1.8 ST 2001
Harrie
Posts: 437
Joined: 04 Feb 2016, 18:33

Re: 604 GTI 1984 project Harrie

Post by Harrie »

M.van der Meulen wrote:Leerzaam leesvoer, compliment!
Koffiemolen wrote:Harrie, waarom heb je de remschijven niet in de Owatrol gezet, dan roesten die tenminste ook niet meer... :mrgreen:
Grappig: het zijn zo'n beetje dezelfde stappen die jij nu met jouw regenjas zet als ik met mijn regenjas. En beiden bleu cascade en geboortejaar 1984...
Succes verder!
ik heb de remschijven WEL in de Owatrol gezet : de binnensecties waar de remblokken niet raken,
en de buitenrand. Vooral die buitenrand roest vaak flink, met dikke randen tot gevolg, zelfs met uitgesleten kanten aan de remblokken.
de kleurcode van mijn 604 is 1477, is dat bij jouw 505 ook zo?
grt, Harrie
Koffiemolen wrote:Zal morgen even kijken onder mijn motorkap!
vandaag wederom heerlijk weer dus lekker klussen aan de 604:
eerst het restant van de kilometerkabelsteun verwijderd, langsligger daar blank gemaaakt, in de zink en
vervolgens in matzwart. Vanwege de roest inwendig met Valvoline wax gespoten.
Beugeltje pas gemaakt, gaten op de juiste afstand, zink + matzwart en gemonteerd, nadien dit in de wax:

Image

Ik was een rubber+plaatje kwijt van de stabilisatorstang.. die lag nog in de draagarm.
Dus de stabi en de stelbout van de remkrachtbegrenzer weer los en het rubber+plaatje uit de draagarm gevist.
Daarna alles weer gemonteerd.
De brandstofleidingen waren aan de bovenkant bruin..... van de oppervlakteroest.
Dus met enige moeite geheel geschuurd en ontroest, in de zink en vervolgens mat-zwart :

Image

Nu moet eerst de uitlaat er weer onder, als 1e de voorpijpen demonteren, dus de motorkap open.
De staalkabel van de motorkap-ontgendeling is bijna door....érg dun op 1 plek.. als die breekt, krijg ik de motorkap niet meer open....
Als de linkerkoplamp er uit is, kan ik de motorkap wel met de hand ontgrendelen, dus eerst maar alle koplampen er uit.
De koplampframes mogen er ook uit, de hoogteverstelling is defect dus die gaat er ook geheel uit.
Er komen nieuwe koplampframes in met handverstelling, dus nooit geen probleem meer met die waardeloze hoogteverstelling.
De oude koplampframes had ik er nog niet zo 1,2,3 uit, alle boutje knetterverroest...
Voor de zekerheid dus eerst de grill gedemonteerd, daarna de boel los.. veel boutjes knapten af, hoera,
maar enkele niet, het ton-moertje draaide mee, en die waren zelfs met een griptang niet tegen te houden...
Dan maar de slijptol ! Nadien alles weer in het fatsoen geklopt en uitgedeukt, in de zink en zwart gespoten.

Image

De moeren van de voorpijpen v.d. uitlaat zaten muurvast, schroefdraad schoongeborsteld en ingespoten met kruipolie, dat wordt een vette klus voor morgen.
Misschien de moeren doorslijpen...? Nee, daar kom ik niet bij met de haakse slijper....
misschien met een moerensplijter?
grt, Harrie
Peugeot: pour que l'automobile soit toujours un plaisir.
Peugeot Course racefiets 1979 ; J7 F 1,8 camper 1972 ;
304 S cabriolet 1973 ; 306 1.8 cabriolet 1996
604 V6 SL 1978 ; 604 GTI 1984 ; 406 Break 1.8 ST 2001
Harrie
Posts: 437
Joined: 04 Feb 2016, 18:33

Re: 604 GTI 1984 project Harrie

Post by Harrie »

SV605 wrote:Wow , beter dan nieuw :shock: :!:
Klasse !
( en sterkte met de persoonlijke schade, hoop dat het meevalt ! )
thankszz :wink: de pink heelt langzaam maar gestaag.
door alle lakwerk moest ik regelmatig de handen met wasbenzine en thinner schoonmaken en vaak handen wassen.
Door langdurige uitdroging v.d. huid heb ik nu exceem, honderden vochtbultjes op de handen, erg vervelend..
kan dus weinig doen... morgen maar eens zien of ik met de middendemper verder kan.
grt, Harrie
Peugeot: pour que l'automobile soit toujours un plaisir.
Peugeot Course racefiets 1979 ; J7 F 1,8 camper 1972 ;
304 S cabriolet 1973 ; 306 1.8 cabriolet 1996
604 V6 SL 1978 ; 604 GTI 1984 ; 406 Break 1.8 ST 2001
Harrie
Posts: 437
Joined: 04 Feb 2016, 18:33

Re: 604 GTI 1984 project Harrie

Post by Harrie »

bedankt voor jullie adviezen :wink:
ik heb al een tube medicinale Vaseline créme voor exceem, vorig jaar had ik wat exceembultjes op de buitenkant van m'n handen,
maar nu honderden bultjes aan de binnenkant..... :evil:
dag en nacht vet in die medicinale vaseline, met stoffen handschoenen aan, omdat ik anders zelfs geen deurkruk kan aanpakken..
.
tussendemper wordt niks meer, is niet meer te redden, dus op zoek naar een betere / nieuwe...
grt, Harrie
Peugeot: pour que l'automobile soit toujours un plaisir.
Peugeot Course racefiets 1979 ; J7 F 1,8 camper 1972 ;
304 S cabriolet 1973 ; 306 1.8 cabriolet 1996
604 V6 SL 1978 ; 604 GTI 1984 ; 406 Break 1.8 ST 2001
Harrie
Posts: 437
Joined: 04 Feb 2016, 18:33

Re: 604 GTI 1984 project Harrie

Post by Harrie »

Koffiemolen wrote:heb even naar de kleurcode van mijn 505 gekeken, maar die is toch wel anders dan die van jouw 604: 1778
o.k., is dus toch een andere kleur.

tja,... uitlaten.. gistermiddag al besloten om maar eens naar die partij uitlaten te gaan kijken die te koop was.
Vanmorgen er naar toe gereden en een goudmijn aangeboord voor de club :D :D :D
heel veel achterdempers 504 L, 504 GL/TI, 504 Br/Fam, en 505 sedan, Nieuw! ( en nog véél meer..) :D :D
de 406 Break kwam met de achterspatlappen bijna aan de grond, tot aan het dak en dashboard toe: VOL.
tja, naar huis? alles uitladen en vrijdagavond weer inladen? Nee, dan maar door naar Woudenberg, en daar alles gelost.
Op de terugweg kom ik altijd langs Ede, dus bij iemand de 604 uitlaatdelen opgehaald, dan kan ik morgen weer verder. 8)
grt, Harrie
Peugeot: pour que l'automobile soit toujours un plaisir.
Peugeot Course racefiets 1979 ; J7 F 1,8 camper 1972 ;
304 S cabriolet 1973 ; 306 1.8 cabriolet 1996
604 V6 SL 1978 ; 604 GTI 1984 ; 406 Break 1.8 ST 2001
Harrie
Posts: 437
Joined: 04 Feb 2016, 18:33

Re: 604 GTI 1984 project Harrie

Post by Harrie »

Ronald504 wrote:
Harrie wrote:heel veel achterdempers 504 L, 504 GL/TI, 504 Br/Fam, en 505 sedan, Nieuw! ( en nog véél meer..)
Dat is goed nieuws Harry. Spuiter heeft mijn achterdemper ook meegespoten en ik zit nu met een vieze verbrande verflucht opgescheept. Toevallig ook iets RVS bij, groene 504 glimpt nu zodanig dat zo'n standaard potje eigenlijk geen porum is.

Vervangen is niet duurzaam en eigenlijk zonde maar als die verbrande verflucht niet overgaat neem ik graag komende zaterdag ook een einddempertje mee.

en eh, komt die 604 zaterdag dan ook naar Woudenberg ??

(ik zal de magazijnmeester nog even mijn boodschappenlijstje sturen, maar die heb ik nu niet voor handen)
Demper ligt dan voor je klaar ;)
En nee, de 604 GTI rijdt nog niet :)
Peugeot: pour que l'automobile soit toujours un plaisir.
Peugeot Course racefiets 1979 ; J7 F 1,8 camper 1972 ;
304 S cabriolet 1973 ; 306 1.8 cabriolet 1996
604 V6 SL 1978 ; 604 GTI 1984 ; 406 Break 1.8 ST 2001
Harrie
Posts: 437
Joined: 04 Feb 2016, 18:33

Re: 604 GTI 1984 project Harrie

Post by Harrie »

vandaag de middendemper ontroest, met de 3M-borstel en de onbereikbare plaatsen met vijlen.
na ruim een uur: Blank:
Image

daarna in de zinkspray gezet:

Image

en nadien in hittebestendige lak, ditmaal eens "anthraciet" i.p.v. zilvergrijs, ik vind het wel chique :mrgreen:

Image

nadien de 3 draadeinden ( voor de ophanging ) met draadsnij-ijzer opgetapt en van kopervet voorzien.
grt, Harrie
Peugeot: pour que l'automobile soit toujours un plaisir.
Peugeot Course racefiets 1979 ; J7 F 1,8 camper 1972 ;
304 S cabriolet 1973 ; 306 1.8 cabriolet 1996
604 V6 SL 1978 ; 604 GTI 1984 ; 406 Break 1.8 ST 2001
Harrie
Posts: 437
Joined: 04 Feb 2016, 18:33

Re: 604 GTI 1984 project Harrie

Post by Harrie »

Vandaag de rechter voorpijp gedemonteerd, het 1e tapeind brak af.. compleet ingerot zoals bleek uit het restant...
de andere moer ging probleemloos los.
links is véél lastiger, daar kun je slecht bij, ondanks dat ik geen hinder heb van HRC, radiateur en accu...nog steeds een crime, de moer aan de voorkant is simpel, maar de achterste? :shock: .
"Paull" gebeld om allerhande zaken te bespreken, en daarbij de Gouden Tip van Paull ter harte genomen, maandag verder. grt, Harrie
Peugeot: pour que l'automobile soit toujours un plaisir.
Peugeot Course racefiets 1979 ; J7 F 1,8 camper 1972 ;
304 S cabriolet 1973 ; 306 1.8 cabriolet 1996
604 V6 SL 1978 ; 604 GTI 1984 ; 406 Break 1.8 ST 2001
Post Reply