Page 51 of 53
Re: Te koop in Nederland
Posted: 26 Aug 2024, 20:34
by PeterH
Als je de originaliteit van zo een oldtimer vernielt door deze bv te verlagen of het dak te shoppen, dan riskeer je dat deze over niet al te lange tijd de hoogovens in moet wegens de EU wetgeving.
https://www.focus.de/auto/gebrauchtwage ... 18091.html
Als historisches Fahrzeug (Oldtimer) gilt ein Fahrzeug, das mindestens 30 Jahre alt ist. Allerdings ist das begehrte H-Kennzeichen, das diesen Status garantiert, auch an bestimmte Bedingungen wie den Zustand und die Originalität des Wagens gebunden.
Een H-kenteken krijg je in Duitsland zelfs niet meer als er de verkeerde wielen onder zitten, dan vervalt de oldtimerstatus van het voertuig.
Een niet-origineel voertuig krijg je, vanuit Nederland, al niet meer goedgekeurd in België, Duitsland of Frankrijk.
Dit is Europese wetgeving en deze wordt steeds strenger, dus let op om zomaar een klassieker te verbouwen.
Re: Te koop in Nederland
Posted: 28 Aug 2024, 12:39
by Beeperhorrie
PeterH wrote: 26 Aug 2024, 20:34
Als je de originaliteit van zo een oldtimer vernielt door deze bv te verlagen of het dak te shoppen, dan riskeer je dat deze over niet al te lange tijd de hoogovens in moet wegens de EU wetgeving.
https://www.focus.de/auto/gebrauchtwage ... 18091.html
Als historisches Fahrzeug (Oldtimer) gilt ein Fahrzeug, das mindestens 30 Jahre alt ist. Allerdings ist das begehrte H-Kennzeichen, das diesen Status garantiert, auch an bestimmte Bedingungen wie den Zustand und die Originalität des Wagens gebunden.
Een H-kenteken krijg je in Duitsland zelfs niet meer als er de verkeerde wielen onder zitten, dan vervalt de oldtimerstatus van het voertuig.
Een niet-origineel voertuig krijg je, vanuit Nederland, al niet meer goedgekeurd in België, Duitsland of Frankrijk.
Dit is Europese wetgeving en deze wordt steeds strenger, dus let op om zomaar een klassieker te verbouwen.
Ergens vind ik dat goed maar aan de andere kant is het ook zorgelijk. Wat als je af moet wijken omdat een bepaalde maat banden gewoon echt niet meer bestaat? En hoe ver gaan ze dat controleren?
Als je bij een T-Ford de loodlagers vervangt door echte lagerschalen zal toch echt de carterpan er af moeten om dat te controleren.
Als je bij een Fiat 600 de trommels voor vervangt door schijfremmen van een 850 coupé rijdt de auto veiliger maar het is niet origineel en wel te zien als je er even onder duikt.
Eveneens met exact dezelfde koets kon je ook een Abarth 1000 kopen, verlaagd, grotere wielen, remschijven, grotere motor, oliekoeler voorop. Al die zaken kon je destijds gewoon bij de dealer kopen en ook op je gewone 600 schroeven, hoe zou het daarmee zitten?
Re: Te koop in Nederland
Posted: 29 Aug 2024, 17:26
by PeterH
Dat is altijd stof voor discussie, waarbij de keurmeester wel steeds het laatste woord zal hebben.
Feit is dat met moderne wielen op een klassieker en verlaagd, je in Duitsland of België bij import, al geen kans meer maakt om deze auto nog op kenteken te zetten.
Zo veel mogelijk origineel houden is, (met oog op de veranderende wetgeving), altijd het veiligste naar de toekomst toe en ook steeds het beste verkoopbaar (indien nodig)
Re: Te koop in Nederland
Posted: 29 Aug 2024, 22:35
by Beeperhorrie
Bij dat verlagen en die wielen sluit ik me helemaal aan.
Re: Te koop in Nederland
Posted: 11 Oct 2024, 02:09
by Tuuur
Dus, als je 403 3 keer de Mille Miglia heeft gereden dan is ie 3 keer zoveel waard?
En een origineel Nederlandse auto, bouwjaar 1957 met een kenteken uit de jaren ‘70?
Vragen, vragen
https://link.marktplaats.nl/m2165469169
Re: Te koop in Nederland
Posted: 11 Oct 2024, 21:19
by Beeperhorrie
Vragen kan altijd, je weet nooit wat de gek er voor over heeft.
Ik kon ooit (eind vorige eeuw) een 404 kopen voor te veel geld, wat de auto niet waard was. Jaren later belde de man me dat hij akkoord ging met mijn bod van destijds (ƒ1000,- ). Ik ben wezen kijken maar de auto had inmiddels jaren met de ramen opengestaan en er groeide een struik van binnenuit. Maar ja, vragen kan altijd...........
Re: Te koop in Nederland
Posted: 03 Nov 2024, 22:56
by Tuuur
1938 Peugeot 402, ex-Parijse taxi maar vooral: ex-plantenbak in België...
Stuurt en rolt...
Geen chassisnummer of papieren, geen bodem, geen ramen, geen rechterdeur...
Moet voor dinsdag weg volgens de verkoper!
https://www.marktplaats.nl/v/auto-onder ... nd-chassis

- 402.jpeg (74.44 KiB) Viewed 6973 times
Re: Te koop in Nederland
Posted: 04 Nov 2024, 17:07
by Beeperhorrie
Is al gereserveerd. Zal vast iemand nog wat aan hebben.
Re: Te koop in Nederland
Posted: 08 Nov 2024, 13:54
by Tuuur
Misschien kunnen we voor de grap eens een sommetje maken wat het zou kosten om die 402 weer rijdbaar te maken?
En dan maken we er een pickup van. Van alles geldt: “als je het nog kunt vinden”.
Ik kom hier op:
- vooronderzoek RDW - €33
- nieuwe binnen en buitenband - 4 x €300
- velgen stralen en poedercoaten - 4 x €150
- vering, schokbrekers, stuur doet het nog maar moet vast gereviseerd
- vind maar eens een originele gereviseerde motor - €zeghetmaar
- er staat nu een niet gereviseerde gewone 402 bak op leboncoin - €100 (maar die moet gereviseerd)
- cotal versnellingsbak - €2200-€4000
- chassis ontroesten, galvaniseren etc - €zeghetmaar
- nieuwe bodem - €zeghetmaar
- nieuw interieur - €zeghetmaar
- nieuwe verlichting - €zeghetmaar
- nieuwe ruiten, ruitlijsten, rubbers - €zeghetmaar
- keuring RDW - €109
- kentekenbewijs RDW - €48
Dat ziet er dus uit als (tien)duizenden euros, als je het origineel wil houden…
Misschien kun je er een hotrod van maken, met meer gangbare assen, wielen, motor, interieur… een hotrod dus.
Re: Te koop in Nederland
Posted: 09 Nov 2024, 13:53
by Beeperhorrie
Tuuur wrote: 08 Nov 2024, 13:54
Misschien kunnen we voor de grap eens een sommetje maken wat het zou kosten om die 402 weer rijdbaar te maken?
En dan maken we er een pickup van. Van alles geldt: “als je het nog kunt vinden”.
Ik kom hier op:
- vooronderzoek RDW - €33
- nieuwe binnen en buitenband - 4 x €300
- velgen stralen en poedercoaten - 4 x €150
- vering, schokbrekers, stuur doet het nog maar moet vast gereviseerd
- vind maar eens een originele gereviseerde motor - €zeghetmaar
- er staat nu een niet gereviseerde gewone 402 bak op leboncoin - €100 (maar die moet gereviseerd)
- cotal versnellingsbak - €2200-€4000
- chassis ontroesten, galvaniseren etc - €zeghetmaar
- nieuwe bodem - €zeghetmaar
- nieuw interieur - €zeghetmaar
- nieuwe verlichting - €zeghetmaar
- nieuwe ruiten, ruitlijsten, rubbers - €zeghetmaar
- keuring RDW - €109
- kentekenbewijs RDW - €48
Dat ziet er dus uit als (tien)duizenden euros, als je het origineel wil houden…
Misschien kun je er een hotrod van maken, met meer gangbare assen, wielen, motor, interieur… een hotrod dus.
Voor een volledige restauratie ontbreekt er gewoon teveel, het is geen Bugatti waarbij het lonend zou kunnen zijn.
Ik denk dat hier een mooie verzameling plaatwerk ligt voor een 402 met frontschade.
Wil je er toch wat mee dan is het puur voor een fantasie apparaat.