Page 5 of 7

Re: Blauwe 403 U5D Commerciale…

Posted: 26 Feb 2025, 06:21
by PeterH
Heel handig, zo een tractor in je tuin...
Die donor ziet er op het eerste zicht ook niet helemaal verloren uit.

Re: Blauwe 403 U5D Commerciale…

Posted: 26 Feb 2025, 07:31
by Tuuur
PeterH wrote:Heel handig, zo een tractor in je tuin...
Die donor ziet er op het eerste zicht ook niet helemaal verloren uit.
Op het eerste gezicht niet, maar de onderkant was behoorlijk krokant. Tijdens het uitbouwen regende het voortdurend roest

Blauwe 403 U5D Commerciale…

Posted: 09 Apr 2025, 11:15
by Tuuur
Tijdens de toerrit/GRACA/APH jubileum nog eens met andere 403 bezitters gesproken, en geen enkele vond het een goed idee om er een diesel van te maken, en adviseerde om de ombouw tot benzine-auto toch af te maken.

Ik vraag me af of er voor een apk-vrije, belasting-vrije oldtimer nog omkeuring nodig is? Ik neem aan van wel.

Ben nog steeds niet echt begonnen maar hou nog steeds opties open.

Re: Blauwe 403 U5D Commerciale…

Posted: 10 Apr 2025, 05:22
by PeterH
Als je auto meer dan 20% vermogen krijgt dan je rdw gegevens aangeven, of andere cilinderinhoud, of andere brandstof,
dan lijkt het mij best om de rdw gegevens te laten aanpassen (bij een niet standaard motor moet je waarschijnlijk wel even op visite bij de rdw).
Laten aanpassen van je rdw data is vooral belangrijk zodat je verzekering zich niet kan terugtrekken in geval van bv een ongeval of diefstal/brand, ook al is de auto APK vrij.
Bedenk ook dat als je deze auto ooit wil verkopen buiten NL, dat de gegevens van de rdw wel best moeten kloppen met het voertuig.(de meeste landen rondom ons hebben niet zo een grote vrijheid voor wat oldtimers betreft.
(als er iets nog echt heel goed is in Nederland, dan is het oldtimerbezit, in de meeste andere landen is het een stuk minder gemakkelijker en ook duurder).
Ik heb mijn blauwe 203 in goudkleur gespoten, na eenvoudig contact met de RDW (en foto) kreeg ik gratis een nieuw kentekenbewijs.

Re: Blauwe 403 U5D Commerciale…

Posted: 10 Apr 2025, 14:37
by Tuuur
Dank Peter!
Klinkt als niet een al te groot probleem (hoewel er misschien wel een RDW keuring aan vast zit bij een ingrijpender wijziging dan alleen maar kleur…)

Vandaag tussen de middag weer eens naar de break gegaan.

Het rechter voorspatbord heeft een gelige verflaag die over de oorspronkelijke laklaag heen zit. Die is niet goed voorbereid zo te zien, her en der springt de laag los.

Image

Image

Maar niet overal. De laag is best dik.
Is dit iets voor een schuurmachine?

Verder stoorde het me dat de rechterdeuren er niet in zaten; dus voor het eerst in mijn leven een deur gemonteerd. Het is nog niet goed, hij klemt; maar ik had heel weinig tijd, dus ik was allang blij dat ie vast zat.

Image

Re: Blauwe 403 U5D Commerciale…

Posted: 10 Apr 2025, 16:30
by PeterH
Bij mijn 203 zat er ook dikke lak op, deze ging er redelijk goed af met verfbrander en spatel. Daarna schuurmachine.
Mogelijk kan het ook alleen met de schuurmachine.
lak.jpeg
lak.jpeg (367.47 KiB) Viewed 3096 times
lak.jpeg
lak.jpeg (367.47 KiB) Viewed 3096 times

Re: Blauwe 403 U5D Commerciale…

Posted: 10 Apr 2025, 16:47
by Tuuur
Mooi om weer te zien Peter!
Mij vallen ook de fraaie velgen op, heb je die zelf zo gekregen of heb je dat laten doen?

Re: Blauwe 403 U5D Commerciale…

Posted: 10 Apr 2025, 20:10
by PeterH
Tuuur wrote: 10 Apr 2025, 16:47 Mooi om weer te zien Peter!
Mij vallen ook de fraaie velgen op, heb je die zelf zo gekregen of heb je dat laten doen?
Deze velgen zaten zo op de auto toen ik deze kocht, niets aan gedaan, alleen de banden zijn gewijzigd.
Enkele jaren geleden heb ik wel voor 2 auto's velgen laten poedercoaten bij metaalreiniging.nl
stralen + coaten aan 200 graden Celsius kostte toen per stalen velg 40 euro + 15 euro voor het afnemen/opleggen band en uitbalanceren, prima resultaat en loeiharde lak.
Zelf met spuitbusjes aan de slag gaan is ook niet gratis, met bedenkelijk kortdurend resultaat, en een autoband afnemen/opleggen/balanceren kan ik ook niet zelf.
-------------------------
Hitteverzinken en poedercoaten kan ook voor plaatwerk, een aanrader en niet zo heel duur (was enkele jaren geleden 150 euro voor een stel spatborden). Ik heb de achterspatborden van de 203 laten doen en alle spatborden en nog wat plaatwerk van een Volvo pv
Na het poedercoaten volgt het strakmaken, gronderen en aflakken. (geen roest meer de komende 50 jaar :D )
203spatbord-dorpel-klein_2022-11-21.jpeg
203spatbord-dorpel-klein_2022-11-21.jpeg (88.24 KiB) Viewed 3086 times
spatbordvoor2.jpeg
spatbordvoor2.jpeg (92.07 KiB) Viewed 3086 times

Re: Blauwe 403 U5D Commerciale…

Posted: 21 May 2025, 07:56
by Tuuur
Dat ziet er inderdaad goed uit!
Navraag hier leert dat het €75 per velg kost om te stralen en poedercoaten. De eerste 2 velgen zijn gebracht om te testen. Ben benieuwd!

Intussen contact gehad met Aart, hij heeft de velgen van 1 van zijn 203s met de hand rood geschilderd, volgens hem zat dat er nog steeds goed op.

Re: Blauwe 403 U5D Commerciale…

Posted: 21 May 2025, 08:00
by Tuuur
Gisteren de eerste sessie gehad voor het reviseren van de motor. Onder leiding van een kennis die zijn eigen 404 Indenor diesel heeft gereviseerd zijn we eerst begonnen met het ontmantelen.

Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image