Page 38 of 55
Re: Andere Klassiekers
Posted: 19 Nov 2017, 00:45
by Beeperhorrie
ruit'48 wrote:
Standard Vanguard Phase 1 1952
Jeugdsentiment, in de straat in Rotterdam waar ik mijn eerste levensjaren doorbracht stonden twee auto's de Standard
van de warme bakker en de brilkever van mijn vader Ruit'21
Wat is dat ding tussen de voorruiten? Een antenne?
Re: Andere Klassiekers
Posted: 19 Nov 2017, 07:13
by ruit'48
inderdaad een antenne, kon van binnen uit omhoog worden gedraaid.
Re: Andere Klassiekers
Posted: 19 Nov 2017, 08:49
by MarcoPeus
De Hudson Hornet had dat ook.

Re: Andere Klassiekers
Posted: 22 Nov 2017, 23:35
by Beeperhorrie
Twee andere klassiekers dit maal. Er is een tijd geweest dat ik meerdere auto's van dit merk had.
Rechts de Ritmo 105TC; beter dan de Golf destijds maar volgens mij nooit vergeleken met de 205 GTI 1.6.
Ik had ook nog een bijna identieke 130TC, grotere motor, alu velgen en achterspoilers. Ook deze is dacht ik nooit vergeleken met de 205 GTI 1.9.
Dit waren best enorme rag-ijzers. Lang niet altijd bestand tegen de krachten die op de koets kwamen te staan. De 105TC begon op een gegeven moment slechter te sturen. Ik weet het zelf aan de uitlijning maar bij de APK bleek dat de auto midden onder de paravan het heleschutbord had doorgescheurd tot bijna aan de plek waar de pook door de bodem stak. Daar kwam dus ook de natte vloer vandaan. Einde auto.
De Fiat 600 was verre van standaard. Abarth spul was volop verkrijgbaar en niet extreem duur. Er zat een Autobianchi Abarth blokje in, standaard goed voor 70pk. Ik had de carburateur vervangen voor die van een Ritmo 105TC (een 36/36 i.p.v. de 32/32) Aan de uitlaat kant zat een spaghetti spruitstuk direct gevolgd door een einddemper van een BMW 325. Achter lagere veren, voor een verlaagde bladveer. Voorremmen (schijf) van een 850 Coupe, universele sportzitjes, wat extra metertjes en voorin de neus een blok lood. Geen aangepaste versnellingsbak dus gewoon 4 stuks met een ongesynchroniseerde eerste. Topsnelheid 140 puur door de hogere toeren.
In stoplicht sprint niet te kloppen tot ongeveer 80km/u door welke voorwiel aandrijver dan ook. Comfort? Niks! lawaai? Oja!

Re: Andere Klassiekers
Posted: 22 Nov 2017, 23:48
by MarcoPeus
Gaaf zeg, die Ritmo's waren echt slecht ja. Scheurijzers maar kwalitatief heel slecht in elkaar gezet. Een vriend van me heeft eens een 60s kunnen kopen en toen hij de motorkap open deed vielen we van de stoep af, zo rot was die. Klep dicht en wegwezen.
Gave wagentjes had je wel zeg, leuk.
Re: Andere Klassiekers
Posted: 23 Nov 2017, 02:13
by Beeperhorrie
Tja het waren dan Rotmo's. Toch was die 105TC vrij van roest, de koets was puur gescheurd door het 'scheuren'.
Natuurlijk een generatie eerder dan de 205 maar toch ook al een apart interieur. Ook een zeer uitgebreide tellerset. Ik heb er nog steeds een liggen die ik nooit in de auto heb geplaatst. En ik zal nog wel meer Ritmo TC spul hebben achter in de dozen.

Re: Andere Klassiekers
Posted: 23 Nov 2017, 06:55
by MarcoPeus
Beeperhorrie wrote:Tja het waren dan Rotmo's. Toch was die 105TC vrij van roest, de koets was puur gescheurd door het 'scheuren'.
Dus die term is eigenlijk door de Ritmo de wereld in geslingerd.

Re: Andere Klassiekers
Posted: 24 Nov 2017, 08:22
by ruit'48
--------------------

Graham Paige model 10
Re: Andere Klassiekers
Posted: 29 Nov 2017, 08:58
by ruit'48
Lancia Aprillia
Re: Andere Klassiekers
Posted: 30 Nov 2017, 13:57
by ruit'48