Oude menschen met hun auto's van toen

Allerhande onderwerpen die niet eens met Peugeots te maken hoeven te hebben
Locked
Breeze

Re: Oude menschen met hun auto's van toen

Post by Breeze »

Elvis Presley met pet? Maar wat doet hij nou in België?

Adri
Xantia V6 Break
Zweven is een ongekende ervaring
ruit'48

Post by ruit'48 »

Image
Conduis bien et conduis toi bien sur la route avec prudence et gentillesse !
ruit'48

Post by ruit'48 »

Image
Breeze

Post by Breeze »

Weer een bijzondere foto! En dan ga ik me altijd afvragen wat de locatie en de achtergrond is. Het is waarschijnlijk in een Francofoon gebied en aan de politiehelm te zien denk aan een Frans overzees gebiedsdeel, b.v. in Afrika.
En de oorzaak van de ramp is ook zichtbaar. De achterwielophanging van zo'n VW T1 Transporter is van het type pendel- of swingas en dat is goed te zien aan de stand van de onbelaste achterwielen. Die constructie gaf een notoir slechte wegligging.

Image

Na de oorlog was dit één van de eerst gebruikte onafhankelijke achterwielophangingen. Zelfs in de formule 1 gebruikt, maar je moest wel Juan Manuel Fangio heten om een Merc 300SL bij hoge bochtsnelheid goed in bedwang te kunnen houden. De eerste VW Kevers, de vroege Mercs, de Renault Dauphine, allemaal hadden ze deze relatief goedkope oplossing. En je kon dan trots adverteren met: “onafhankelijk geveerd”. Ik ken iemand die dodelijk is verongelukt door de “fantastische” wegligging van zo’n Dauphine.
Mijn toenmalige prof automobieltechniek heeft (schertsend) overwogen om een rechtszaak tegen importeur Pon te starten, omdat de VW Transporter nog lang swingassen had, terwijl de VW Kever al jaren een verbeterde ophanging had met een geleide achterasconstructie. Hij vond dat bijna misdadig, omdat de Transporter populair was bij bouw en klusbedrijven en dus vaak overbeladen met personeel en materialen in alle vroegte vol gas over de snelwegen joeg. Elke plotselinge uitwijkmanoeuvre was haast gedoemd om slecht af te lopen. De combinatie van spoorverwijding bij inveren en het inkomen op de eindstopper van de veerweg, geeft een zo plotselinge wijziging in veer- en stuurgedrag, dat ze in het beste geval dwars of achterstevoren tot stilstand kwamen. Maar vaak gingen ze rollen en liep het veel slechter af. De foto boven is daar een mooi voorbeeld van.

Mijn prof reed zelf in een DS.....

Adri
Xantia V6 Break
Zweven is een ongekende ervaring
MarcoPeus

Post by MarcoPeus »

Breeze wrote:Mijn prof reed zelf in een DS.....Adri
Hij wist gelukkig hoe het was om met een echte automobiel te rijden i.p.v. met die prullen uit de Duitsche hoed.
Huidige privé collectie:
201 32
Austin Champ 56
403 bachee D 63
404 SL 1964
204 berline 70
504 Inj. 73
104 SL sloop 77
104 GL6 78
604 V6Ti aut 78
505 sti aut US 85
309 GT 86
306 cabrio 1.8 aut 95
405 GRX 1.8 aut 95
ruit'48

Post by ruit'48 »

Breeze wrote:Weer een bijzondere foto! En dan ga ik me altijd afvragen wat de locatie en de achtergrond is. Het is waarschijnlijk in een Francofoon gebied en aan de politiehelm te zien denk aan een Frans overzees gebiedsdeel, b.v. in Afrika.
Adri
Afrika..? Bijna goed.. het is België, de gemeente politie in plaatsen als Brussel en Antwerpen droeg tot in de jaren '50
deze belachelijke witte helm.
Weer wat geleerd Adri, de educatieve waarde van dit topic is van een hoog gehalte.. :roll:

Allee... een aller-plezantste zondag namiddag.. 8-)
ruit'48

Post by ruit'48 »

Image
IVARIO

Post by IVARIO »

We blijven op de Belgische toer. En de weledelgestrenge heer Elvis P. van een paar plaatjes geleden lijkt me niemand anders dan wijlen ZKH Boudewijn, maar dat wisten jullie al, neem ik aan.
Peugeot 205 Génération 1997, Citroën 2CV6 Spécial 1986, VW T3 Eurec Cassandra camper 1980, NSU Prinz 4L 1972.
ruit'48

Post by ruit'48 »

IVARIO wrote:We blijven op de Belgische toer.
ja hoor, ik ben een fan van België , ga er volgende week weer naar toe. Krijg ook altijd heimwee als ik weer terug ben in les Pays-Bah. :?

dan nu maar even een prentje uit Oost-Europa, het is een Skoda Popular ..

Image
ruit'48

Post by ruit'48 »

Image
Locked