Page 4 of 27

de plaatwerkfabriek

Posted: 26 Apr 2016, 22:58
by Harrie
Remco504coupe' wrote:
Harrie wrote:tja, ik pleeg nog wel eens verbeteringen aan te brengen t.o.v. het carrosserie-denkwerk van Peugeot..ik wil niet over een paar jaar opnieuw beginnen.. :mrgreen:
Goede zaak Harrie, dat probeer ik ook. Ik ben benieuwd of er nog paralellen zijn met een 504 coupe, ik zie op de foto's van de onderkant meerdere gelijkenissen. Dit zijn goede tips.
tussentijdse update: vanmorgen de J7 afgedekt tegen slijp- en lasvonken,
de achterste dempers van de 604 gedemonteerd om schade te voorkomen, en dan kan ik overal beter bij.
.
na enig hak en breekwerk was in 1,5 uur de gehele balk er uit:
.
Image
.
ik heb e.e.a. losgeslepen tot ik randjes overhield, die ik los pel met de waterpomptang. De voorgeboorde puntlassen scheuren dan uit, en
het originele plaatwerk dat in orde moet blijven, heeft dan kleine restjes puntlassen.
inmiddels die restjes met afbraamslijpschijf verwijderd.
Nu met de 3M borstel ontroesten, in de zink zetten, nieuwe plaatwerk voorbereiden en lassen.
hopelijk zit aan het eind v.d. middag de nieuwe balk er in.
grt, Harrie

Re: 604 GTI 1984 project Harrie

Posted: 26 Apr 2016, 22:59
by Harrie
vanmiddag verder, alles in de zink gezet en het nieuwe plaatwerk voorbereid, hetgeen veel meer werk is dan je zou denken. o.a. passen, meten, gaatjes boren...
De balk zit er nu in, maar met de achterste plaat moet ik toch effe wachten tot morgen, ik moet inwendig eerst de balk afkitten.
.
Image
.
Image
.
de bumperbouten heb ik door de gaten geprikt, want het moet straks netjes in lijn liggen. Ik ga ook nog gaatjes boren in de balk zodat
ik de beugels om de buisjes waar de bumperbouten doorgaan, vast kan lassen.
Dat geeft heel veel extra stevigheid in de constructie, die goed beschouwd geen trekhaak waardig is, want er zit eigenlijk geen binnenscherm, erg 'slap in de kont' dus.
grt, Harrie

Re: 604 GTI 1984 project Harrie

Posted: 26 Apr 2016, 23:00
by MarcoPeus
Hey Harrie? GEWELDIG!!! je bent je GTi topic aan t verhuizen!!! Ben benieuwd man. Zet m op!

Re: 604 GTI 1984 project Harrie

Posted: 26 Apr 2016, 23:02
by Harrie
Jineuf wrote:Mooi werk Harrie, als je in dit tempo doorwerkt is ie binnen no time weer en route!
Koffiemolen wrote:Sir Harrie, ik zie enige parallellen met project regenjas... Ook een deukje achteronder, ook een binnenscherm (ziet er identiek uit!) dat ter plaatse wat 'dikker' was geworden...
Maar je lost het netjes op zo te zien! Heb je een MIG-apparaat? Dan is het zo weer voor elkaar.
Het is inderdaad zo dat die achterzijdes weinig body hebben voor bij voorbeeld een trekhaak. Bij de 505 is het iets beter, maar niet significant. Een soort kreukelzone dus.... :mrgreen:
Tja, als je dan naar een kaal karkas van een 307 kijkt is er toch wel e.e.a. veranderd...
Chr. wrote:VAKMAN/PLAATWERKER HARRIE :mrgreen:
Nu nog ff leren strak maken en spuiten.
Mss. een mooi probeersel op de 604 :wink:
in 5 jaar autoschade heb ik wel wat opgestoken... 8)
.
:mrgreen: amicale groet, Harrie

Re: 604 GTI 1984 project Harrie

Posted: 26 Apr 2016, 23:03
by Harrie
vandaag eerst de balk aan de binnenzijde afgekit en de binnenzijde v.d. balk vanaf buiten.
Daarna de achterplaat er in gelast. al met al toch een pittige klus..... mijn oude MIG-lasapparaat 2x gerepareerd tussen de bedrijven door...
eind v.d. middag de kofferbodem en de rand ( ook waar het kofferbakrubber opzit ) in kleur gespoten, de rand ook nog een keer in blanke lak.
Daarna de buitenzijde afgekit. Vandaag ruim 2 spuitkokers kit verwerkt... :roll: :D
.
Image
.
Image
.
tevens gat in de linkervoorpijp v.d. uitlaat dichtgelast...dat ging niet zo geweldig... ik denk dat het een nieuwe voorpijp moet worden.. :roll:
grt, Harrie

Re: 604 GTI 1984 project Harrie

Posted: 26 Apr 2016, 23:04
by Harrie
afgelopen maandag de 604 onder zeil gezet ivm regen, nadat ik eerst de dakantenne verwijderd heb, die kan in de bin.
Ik heb nog een z.g.a.n. ligeen van de 205 XS, die gaat er straks weer op.
.
Image
.
vanavond met de hogedrukspuit de autohoes schoon gemaakt, was ERG vuil geworden in die 4 jaar in de stalling..
.
betreffende gelijkenissen met 504 en 504CC, 505:
een nieuwe auto ontwikkelen kost heel veel geld, een matrijs voor plaatwerk is zeer kostbaar.
En dat gebeurt in toenemende mate: verschillende auto's zijn op 1 platform gebaseerd, en met veel gedeelde componenten zoals motoren en aandrijflijn, maar ook veel andere delen.
Voor 604 werden dus veel delen van andere types gebruikt volgens mij..:
een 504 bodemplaat werd simpel aan elke zijde met zo'n 5 cm verbreed:
.
Image
.
De binnenste voorschermen lijken als 2 druppels water op 504 C / C, ( zelfs het voorportier van 604 is gelijk aan 504 2e type ( vlakliggende deurgreep ); uitgangspunt was natuurlijk, dat er een V6 in moest passen.
De voorschermen van 604 zijn met brede flappen net zo verbreed als 504 coupé en cabriolet.
De voorste veerpoten en achter-draagarmen zijn bij 604 doorgaans gelijk aan 504 C /C.
De 505 erfde natuurlijk weer veel delen van voorgangers.
grt, Harrie

Re: 604 GTI 1984 project Harrie

Posted: 26 Apr 2016, 23:05
by Harrie
pEus wrote:dat is wel heel mooi verzonnen, die verbreedde bodemplaten (lijkt wel rare bezuiniging, zeker met die afwateringsgaatjes in de felsnaden er nog in)
ja, de ingenieurs bij Peugeot waren / zijn zeer inventief... 8)
.
Vanmiddag de 'nieuwe' radiateur opgehaald, nieuw is niet meer leverbaar, en onderdelen ook niet...
Dus bouwt Chris Jansen van Hartgers Radiateuren Service het zelf!
hij kan alles maken, ook oliekoelers, tanks, intercoolers; dus doet hij dat ook veel voor race- en rallye-sport, custom-made.
Alleen de bovenregel en onderregel zijn nog van m'n oude radiator,
de rest is nieuw, blok op maat gemaakt en de beide zijblokken heeft Chris helemaal ZELF gemaakt.
kost een paar centen, maar dan heb je ook een super-radiateur. :mrgreen:
.
Image
.
http://www.hartgers-radiateuren.nl
.
grt, Harrie

Re: 604 GTI 1984 project Harrie

Posted: 26 Apr 2016, 23:06
by Harrie
Remco504coupe wrote:Die lijkt heel erg op wat er mijn auto zit. Ben best benieuwd wat je met een paar centen bedoeld.....
ik had Remco al per PB ge-informeerd, maar goed: 250 euro.
Daarmee is het meteen het duurste onderdeel in deze restauratie...
grt, Harrie

Re: 604 GTI 1984 project Harrie

Posted: 26 Apr 2016, 23:08
by Harrie
Koffiemolen wrote:
Harrie wrote:
Remco504coupe wrote:Die lijkt heel erg op wat er mijn auto zit. Ben best benieuwd wat je met een paar centen bedoeld.....
ik had Remco al per PB ge-informeerd, maar goed: 250 euro.
Daarmee is het meteen het duurste onderdeel in deze restauratie...
grt, Harrie
Valt best mee, een nieuwe radiateur (confectie) voor mijn XD3 kost 197 euri.
Bij de jouw zit er een hoop handwerk in !
vandaag vanwege de regenbuitjes het zeil weer gespannen van garagemuur naar schutting.
toen de onderzijde van de kofferbodem roestvrij gemaakt... een pokke-klus..ik zag er al een tijd flink tegenop..
na krabben met nieuwe scherpe verfkrabber, blank gemaakt met de 3M borstel, daarna stofvrij geborsteld, met thinner schoon en vetvrij gemaakt
en in de zink gezet:
.
Image
.
de 3M-borstel was nadien totaal op... naarmate die kleiner wordt, kun je er beter mee in de kleine hoeken en riggel-einden, dus
een beetje 'tactisch' te werk gaan. De nieuwe zit er inmiddels al op, asje is een Wolfcraft met linkse draad.
.
Image
.
ook begonnen met demontage van de remleidigen en remkracht-begrenzer.
na 3 uur werd het kouder en de wind nam toe, er mee gestopt, koffie en daana een lekkere douche.
grt, Harrie

Re: 604 GTI 1984 project Harrie

Posted: 26 Apr 2016, 23:11
by Harrie
Koffiemolen wrote:Mooi werk Harrie. Ik stond vandaag op de steiger een kozijn te vervangen. Ik vond het weer helemaal niks, het is even droog geweest.
Indium wrote:Complimenten Harrie, is zeker een rotklus... Maar hard werken betaald zich uiteindelijk toch (meestal) uit en de grootste rotklussen zijn vaak wel zo belangrijk. "Keep on the good work" :D :!:
yep..als je vergelijkt:
.
Image
.
Image
.
:roll: ik had haarnetjes als adembescherming, petje op, ik liep er bij als een maanmannetje.. :D Daar zijn ( gelukkig ) géén foto's van.... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: