Page 4 of 7
Re: Blauwe 403 break diesel…
Posted: 06 Feb 2025, 23:42
by PeterH
[/quote]
Dank je wel Peter!
Maar... of dit nou moed is, of gewoon een kwestie van Niet Weten Waar Ik Aan Begin...

[/quote]
Als je het allemaal op voorhand zou weten waaraan je begint, dan begin je er zeker niet aan, dan worden er helaas ook geen Peugeots meer gerestaureerd.
Projecten waaraan begonnen is en men de moed verloren heeft zijn er ook voldoende, helaas.
Maar een hobby kost nu eenmaal geld en het eindresultaat geeft dan weer zoveel vreugde dat het toch ergens lonend is.
Re: Blauwe 403 U5D Commerciale…
Posted: 07 Feb 2025, 11:32
by 304 Friesland
Aan de kop te zien is het in ieder geval een kop van een 403 wat dan nog steeds een 1300 of 1500 kan zijn , uitlaat spruitstuk zit er nu denk ik op zijn kop op dat geeft een verkeerd beeld ,zit in ieder geval wel een kleppendeksel op van een 403 , grootste verschil is toch waar de carburateur zit maar kan evenzogoed een onderblok van een 203 zijn.
Maar aangezien het een diesel is op kenteken en deze veel zeldzamer zijn dan een benzine heb ik ook het idee geopperd om er toch weer een diesel van te maken dat zal de waarde naar mijn idee toch verhogen en als je er toch maar heel weinig mee rijd op dat vlak geen probleem zijn maar de tijd zal het leren wat het word .
Om een goed idee te krijgen wat het nou echt voor motor is zou ik Abe vragen of hij wil kijken aan de hand van het motor nummer wat het is ,die kan het zo opzoeken .
Re: Blauwe 403 U5D Commerciale…
Posted: 12 Feb 2025, 22:37
by Tuuur
Vanavond voor het eerst naar de stalling, ik wilde kijken of ik de deuren werkend kon krijgen en de losse deuren erin kon hangen.
Alle bouten waren roestig, ik had geen vaseline of olie of wd40 bij me, maar toch 1 hendel gemonteerd gekregen. Helaas met 1 afgebroken bout als resultaat maar dit is toch tijdelijk, om de boel toegankelijker te maken voor nu.
De onderdelen achterin
Er zat ook een jaren ‘30 wieldeksel bij
Handschoenenvakje en dashboardrek accessoire
Instrumenten zien er beter uit dan die van de sedan
De onderkant van deze bodemplaat is net zo roestig
Diesel starter en voorgloeilampje. De pedalen doen helemaal niks
Binnenwerk van het bestuurdersportier. Deze krijg ik niet open

Re: Blauwe 403 U5D Commerciale…
Posted: 12 Feb 2025, 22:39
by Tuuur
Het serienummer van de benzinemotor: 2854106. Volgens Abe een 1.5 403 break commerciale motor.
Op zich dus uit de correcte periode voor de auto.

Re: Blauwe 403 U5D Commerciale…
Posted: 12 Feb 2025, 22:45
by Jacqabe
Tuuur wrote:Alle bouten waren roestig, ik had geen vaseline of olie of wd40 bij me, maar toch 1 hendel gemonteerd gekregen. Helaas met 1 afgebroken bout als resultaat maar dit is toch tijdelijk, om de boel toegankelijker te maken voor nu.
Volgende keer een flinke bus kruipolie (geen WD40) mee en alle bouten en moeren flink inspuiten. Dan kan het zijn werk doen en breek je later minder bouten af.
Blauwe 403 U5D Commerciale…
Posted: 15 Feb 2025, 19:07
by Tuuur
Vandaag heb ik een Indenor dieselmotor uit een 403 Bachee gekocht. Doel is om de break zo origineel mogelijk te houden…
De donor, een 403 B8D uit 1961:

Re: Blauwe 403 U5D Commerciale…
Posted: 15 Feb 2025, 19:45
by Jacqabe
Vandaag ontdekt, bij de verhuizing van de Aph, dat er nog veel 403 diesel onderdelen liggen.
Re: Blauwe 403 U5D Commerciale…
Posted: 15 Feb 2025, 20:22
by Tuuur
Mooi, goed om te weten!
Ik zal vast nog wel het een en ander tegenkomen dat vervangen moet worden.
Re: Blauwe 403 U5D Commerciale…
Posted: 25 Feb 2025, 18:05
by 403diesel
Heb je alleen de motor overgenomen of ook de versnellingsbak? Koppelingshuis van een benzine past niet op een diesel. Ook startmotor e.d. zijn anders.
Re: Blauwe 403 U5D Commerciale…
Posted: 25 Feb 2025, 18:27
by Tuuur
Ik heb vanalles overgenomen:
Motor
Versnellingsbak
Startmotor
Spanningsregelaar
Radiator
Ik heb er een paar hulptroepen bij die goede kennis van dieselmotoren hebben, die hadden me daar al op gewezen gelukkig!