Ik had er inderdaad een andere achterklep bij en ook een andere deur linksvoor. Het complete interieur heb ik overgezet in de mijne maar verder was de auto nog behoorlijk “origineel”. Je weet natuurlijk niet wat er allemaal in de jaren daarvoor gebeurd is.
Re: Blauwe 403 - tuuur
Posted: 03 Jan 2025, 14:06
by Tuuur
Ik ben nog even op vakantie en kan nog niet een duidelijke foto laten zien…
Maar achterklep, motorkap en de 4 deuren hebben een andere tint blauw.
De deuren lijken bij elkaar te horen als set omdat ze alle 4 een dubbele lichtgrijze accentstreep hebben, die niet op de rest van de auto is. (Ik dacht dat dat een latere modegril was, in de tijd van de 504-505).
Re: Blauwe 403 - tuuur
Posted: 03 Jan 2025, 14:10
by Tuuur
Eerst zijn we maar eens de bekleding van de zitting van de bijrijdersstoel gaan poetsen.
Die zit op zich nog redelijk in elkaar, geen scheuren. Maar wel erg vies.
Na een eerste poetsbeurt met groene zeep is het rechterdeel toch best een tint lichter.
Re: Blauwe 403 - tuuur
Posted: 03 Jan 2025, 19:07
by Jacqabe
Tuuur wrote:Ik ben nog even op vakantie en kan nog niet een duidelijke foto laten zien…
Maar achterklep, motorkap en de 4 deuren hebben een andere tint blauw.
De deuren lijken bij elkaar te horen als set omdat ze alle 4 een dubbele lichtgrijze accentstreep hebben, die niet op de rest van de auto is. (Ik dacht dat dat een latere modegril was, in de tijd van de 504-505).
Misschien heb ik bij nader inzien ook wel meer van de auto gebruikt. Het was in 2014, heb er geen actieve herinnering meer aan
Re: Blauwe 403 - tuuur
Posted: 04 Jan 2025, 10:50
by 304 Friesland
Ik heb beide auto,s rijdend en apk klaar gemaakt , het opknappen is daarna gebeurd en zou vanwege die streep wel eens kunnen dat Abe veel plaatwerk van de auto die Arthur nu heeft gebruikt heeft en dus gewisseld heeft
Ik heb volgens mij er geen foto,s meer van zoals ze allebei hier gestaan hebben.
Re: Blauwe 403 - tuuur
Posted: 02 Feb 2025, 20:37
by Tuuur
Vandaag een begin gemaakt met het opvullen van de bijrijderszitting.
Ik heb geen idee wat ik doe dus ben ik begonnen met het uitzagen van een stuk schuim van 6cm dik:
Daarna voortvarend de zitting ontdaan van alle krammetjes waarmee de hoes vast zit aan het metaal:
Toen zag ik dat het bestaande schuim ook met krammetjes vast is gezet:
En nu weet ik even niet hoe ik verder moet. Mijn idee was om al dit oude schuim te vervangen voor nieuw, en dat ik dat er wel los in kon leggen… maar nu twijfel ik.
Wat is de beste methode?
Re: Blauwe 403 - tuuur
Posted: 02 Feb 2025, 21:32
by Jacqabe
Mijn vrouw heeft op de veren een dun laagje vilt aangebracht. Daarna het foam vast gezet met spuitlijm. Laagje vilt is bescherming voor het foam op de veren. Over het foam een vlies zodat de bekleding er beter overheen wil schuiven. In de bekleding schuif je metalen stangetjes, zit vast ook wel in de originele bekleding, deze zet je vast met vast met zogenaamde vakensklemmen. Klemmen en tangetje zijn wel te koop bij der Fransoze.
Re: Blauwe 403 - tuuur
Posted: 12 Feb 2025, 16:08
by Tuuur
Dank voor het advies maar weer!
Intussen vond ik dit filmpje:
Naar aanleiding daarvan heb ik wat jute gekocht en zo’n varkenstang.
Dus nu wordt het:
- veren
- jute erop spannen met varkenskrammen
- (ik weet niet wat die laag spul is die er in het filmpje overheen komt)
- foam op de jute bevestigen met Bison lijmspray
Ben benieuwd…
Re: Blauwe 403 - tuuur
Posted: 29 Mar 2025, 21:11
by Tuuur
Intussen heb ik de zitting uit elkaar gehaald, het oude verpulverde schuim weggedaan en de veren bespannen met jute.
Helaas had ik geen idee hoe dik het schuim moest zijn, en dus te dik schuim gehaald: 6cm dik.
Met een broodmes heb ik het maar doormidden gezaagd…
Daarna paste de boel wel, ik heb standaard koperen stoelbekledingringen met bijpassende tang gekocht, en alles weer aan elkaar gekregen.
1 kant klaar, ik zal blij zijn als de auto zometeen niet meer vol ligt met dat verpulverde schuim poeder.
Re: Blauwe 403 - tuuur
Posted: 29 Mar 2025, 21:16
by Tuuur
Vandaag heb ik de stoel er weer in gezet en een eindje gereden.
Dat ging allemaal goed tot na het tanken; toen ik de auto weer wilde starten was de startmotor ermee op gehouden.
Gelukkig waren twee medewerkers van het tankstation zo vriendelijk om de 403 even aan te duwen, en zo kon ik nog naar de stalling rijden.
Maar de startmotor is nu echt ten einde, geeft niet eens meer een klik.
Overigens staat de remvloeistof ook best laag, duidt dit op een lek of verdampt het sowieso in de loop der tijd? En met welke vloeistof moet ik dit aanvullen?