Page 21 of 53
Re: Citroën ook PSA
Posted: 23 Dec 2016, 08:03
by Breeze
Schitterend stukje Citroënhistorie. Wat ik mij afvraag is hoe ik de eerste zin moet lezen, maar daar kan Kees mij ongetwijfeld bij helpen. Démarrage is volgens mij starten, maar ook wegrijden. Uit het vervolg van die zin leid ik af dat het over wegrijden en schakelen gaat. Maar in de volgende zin zeggen ze doodleuk dat je geen accu nodig hebt, want die is zo zwaar, duur en vergt onderhoud (huh?). Dat betekent dus dat je om te starten moet slingeren. En dat kon (kan) zonder de motorkap te openen. Nooit geweten dat ze zo kaal begonnen zijn.
Mijn negenenenvijftiger had nog net een ribbeltjesmotorkap en zelfmoorddeuren, maar gelukkig wel een startmotor.
Franc (ancien) 185 000 werd in jan 1960 Franc (nouveau) 1 850 en dat werd in jan 1999 € 282. Inflatie in krap 70 jaar is bijna 90% (als ik de inflatietabel goed heb begrepen), dus dan kom je uit op € 30. Daar koop je nu een knap schaalmodel voor

.
Adri
Re: Citroën ook PSA
Posted: 23 Dec 2016, 18:07
by ruit'48
Breeze wrote:Schitterend stukje Citroënhistorie. Maar in de volgende zin zeggen ze doodleuk dat je geen accu nodig hebt, want die is zo zwaar, duur en vergt onderhoud (huh?). Dat betekent dus dat je om te starten moet slingeren. En dat kon (kan) zonder de motorkap te openen. Nooit geweten dat ze zo kaal begonnen zijn.
Mijn negenenenvijftiger had nog net een ribbeltjesmotorkap en zelfmoorddeuren, maar gelukkig wel een startmotor.
Franc (ancien) 185 000 werd in jan 1960 Franc (nouveau) 1 850 en dat werd in jan 1999 € 282. Inflatie in krap 70 jaar is bijna 90% (als ik de inflatietabel goed heb begrepen), dus dan kom je uit op € 30. Daar koop je nu een knap schaalmodel voor

.
Adri
Leuk dat je dat opmerkt Adri, "toevallig" weet ik wat hier aan de hand was, geen slinger maar geloof het of niet een touwtje als
bij een buitenboordmotor bracht de eend in beweging. Opmerkelijk was ook dat voor de wet anno 1948 er ook maar een achterlicht
werd vereist. Dat kun je op de prent ook goed zien.
Tenslotte in 1960 ten tijde van de nieuwe franc was de prijs ook al behoorlijk gestegen en ik dacht dat toen de franc een cent of 65 deed.
Re: Citroën ook PSA
Posted: 23 Dec 2016, 19:15
by ruit'48
Nog even voortbordurend op het prijs verhaal heb ik even in mijn boekenkast gekeken en vond bovenstaande foto in een uitgave
eind jaren '50 van de ARTI beeld-encyclopedie AUTO' s I Wagens van f. 4000 -- f.12000 van Martin Rol en Jan Rosier
een in goede staat verkerende AZ van 1959 brengt nu zomaar ruim 9.500 € op.
Re: Citroën ook PSA
Posted: 24 Dec 2016, 00:30
by Breeze
Leuke info Kees, bedankt. Zo zag mijn negenenvijftiger er uit:
ruit'48 wrote:Tenslotte in 1960 ten tijde van de nieuwe franc was de prijs ook al behoorlijk gestegen en ik dacht dat toen de franc een cent of 65 deed.
Hier haalde ik mijn wisselkoers vandaan ten tijde van de omschakeling naar de euro:
Maar ik moet altijd heel goed nadenken in welke richting de omrekeningsfactor gebruikt moet worden.
Adri
Re: Citroën ook PSA
Posted: 01 Jan 2017, 09:43
by ruit'48
Een LN helemaal uit het zicht verdwenen, is ook nooit een succes geworden.
Er staat er al een paar jaar lang maandelijks in het AMK eentje te koop.
.
Re: Citroën ook PSA
Posted: 06 Jan 2017, 05:12
by ruit'48
Re: Citroën ook PSA
Posted: 08 Jan 2017, 08:35
by ruit'48
Re: Citroën ook PSA
Posted: 10 Jan 2017, 14:28
by ruit'48
Re: Citroën ook PSA
Posted: 14 Jan 2017, 10:08
by ruit'48
Rosalie
Re: Citroën ook PSA
Posted: 17 Jan 2017, 10:28
by Tuuur
Citroën 15/6 op de RAI te Amsterdam, 1948
