Page 3 of 25

Re: Mijn 104 topic

Posted: 06 Mar 2016, 09:02
by MarcoPeus
Da's een goeie Jan, Dremeltje heb ik nog wel
@Marco, tsja ik heb de auto aangeleverd als rollend geheel en er niet bij stil gestaan dat de losse onderdelen gestraald en gespoten zouden worden terwijl nog gedeeltelijk samengebouwd. Foutje waarschijnlijk.

Re: Mijn 104 topic

Posted: 06 Mar 2016, 09:02
by MarcoPeus
Aldoende leert men.
Helaas is dit pas de eerste keer dat ik zoiets laat doen. De volgende keer weet ik dat dus.

Re: Mijn 104 topic

Posted: 06 Mar 2016, 09:02
by MarcoPeus
Het is inderdaad een door en door gat maar de bout is afgebroken in t gat 0.5 mm onder de rand van het staal waar t gat in zit. Niks te grippen helaas. Had ik maar gewoon gat na gat na gat geboord steeds iets groter en dan het gat opgetapt. T is wat naamgenoot Marco al zei, die bout is niet voor niets afgebroken. Ik ha dniet gedacht dat die linkse tap zo snel zou breken. Ik heb nota bene nog met 1 hand gedraaid om de kracht te beperken maar helaas.

Re: Mijn 104 topic

Posted: 06 Mar 2016, 09:03
by MarcoPeus
GRRRRRRRR :evil: :evil: :evil:
Zo langzamerhand begin ik de p in te krijgen van die stomme veerpoot.
Boutgat krijg ik niet meer uitgeboord door stomme afgebroken linkse tap. Dat is zo hard dat staal dat ik al 1 boor gebroken heb en 1 bot.
Ook geprobeerd de resten er uit te tikken (rammen) maar dat mag ook niet baten.
Wiellager proberen te verwijderen, gaat ook niet. Zowel de binnenste als buitenste rubber zit muurvast. Ik weet ook niet hoe je die dingen moet los maken. Werkplaatshandboek laat alleen zien dat je de keering moet verwijderen. Ik hoop dat die weer bij de wiellagerset zit want hij is al behoorlijk beschadigd.
Kan alleen nog maar beter gaan.................. :?

Re: Mijn 104 topic

Posted: 06 Mar 2016, 09:04
by MarcoPeus
Na een tip van Serge mijn dremel tevoorschijn gehaald en met een slijpsteentje de hardstalen stift proberen te vermorzelen. Helaas zijn mijn slijpsteentjes te dik om helemaal in t gat te komen en heb ik er te weinig om veel effect te hebben. Andere tip was t uitboren met een carbid of cobalt boor. Die maar even gehaald en eveneens helaas ook totaal geen effect. Nu maar even aan de kant leggen allemaal en maandag maar weer eens kijken. Ben het nu zat. :evil:

Vandaag 2 wiellagersets gescoord bij Heuts automaterialen in Heerlen. Lagen gewoon op voorraad :shock: :shock: 2 ook nog :shock: :shock: Nooit gedacht dat ik die ergens op een plank ging vinden en ik had al diverse webwinkels gevonden die ze wel hadden.
Bij Peugeot hadden ze geen voorraad meer. Helaas had men de borgveertang niet op voorraad en moest men die bestellen.
Nu op naar een klant van me om dat gat uit te laten boren waar die hardstalen punt van de linkse tap in klem zit.

Re: Mijn 104 topic

Posted: 06 Mar 2016, 09:04
by MarcoPeus
Bij Heuts Automaterialen in sittard een passende borgveertang gekocht en de borgveer verwijderd. Sodeju wat zitten die dingen vast als je er een rondje straalkast mee laat lopen. Alles zit onder t straalmiddel :evil: De bovenste lagerhelft komt er zo uit maar de onderste lijkt een probleem te gaan worden. Er schijnt een stuk gereedschap te zijn waarmee je dat lager kunt trekken maar dat heb ik natuurlijk niet. Zelf maar iets geprobeerd met een grote dop (32mm) en een lange slotbout. Stuk staal met een gat er in tegen de andere kant en draaien......draaien........draaien...... Niks he, lijkt er op dat ik t lager moet gaan doorslijpen (zagen zal wel een monnikenwerk worden) Of heeft er iemand een ander idee?

1 helft liet zo los
Image

Andere helft zit nog vast
Image

Re: Mijn 104 topic

Posted: 06 Mar 2016, 09:05
by MarcoPeus
Kijk daar heb ik weer wat aan. Wat is dit toch een behulpzaam en informatief forum.... :D Ben zo blij dat ik lid ben geworden.
Ik heb al (licht) geslagen op een dikke dop om zo t lager er uit te rammen maar dat hielp helaas niet. (ik zal dus mijn rambam uit t vet moeten halen)
@Lionceau: hartelijk dank voor je uitnodiging maar dat is me toch wat te lang in de auto zitten (sittard is ongeveer 320 km enkele reis schat ik) voor alleen 2 lagers te vervangen.
@Marco: Duidelijke uitleg zo. Ik ben helaas geen monteur en heb geen ervaring verder dan het vervangen van lampjes, thermostaat, accu, slangen, uitlaat enz. Zoiets heb ik nog nooit gedaan en alles moet geleerd worden he. Als de auto klaar is (gaat wel heeeeel lang duren ben ik bang, want ik mis blijkbaar veel kennis en gereedschap) weet ik alles van de 104 wat ik weten moet, AHUM! 8)
Alleen al in de laatste 2 weken heb ik meer stuks gereedschap gekocht dan in de laatste 10 jaar geloof ik :mrgreen:

Re: Mijn 104 topic

Posted: 06 Mar 2016, 09:06
by MarcoPeus
Dank voor de tips mannen. De lagers zijn (zoals te zien op de foto's) heel erg vies en ik heb al een hele berg "zand" er uit geveegd. Ik zal inderdaad alles goed moeten reinigen en onvetten.
Wordt zeker vervolgd
Joos: bedankt voor het aanbod, kijken hoe ver ik kom.

Re: Mijn 104 topic

Posted: 06 Mar 2016, 09:06
by MarcoPeus
Vandaag een setje gereedschap mogen ontvangen (te leen) van 104 Goeroe Rudie, bedankt nog voor de moeite Rudie.
Meteen de koe bij de horens gevat en proberen, ik moest en zou dat lager er uit hebben.
Grote schijf op t naafgat, bout er door, dikke stift erachter en draaien met ratel en dop. Ik was even bang dat de dop of de ratel ging breken maar na ca. 1 minuut krachtig draaien, PLOP, daar lag het lager incl. de rubber in de grote schijf :D . Dan te bedenken dat ik al dat geƫmmer heb geprobeerd en met het juiste gereedschap is het binnen 5 minuten gebeurd.
Morgen maar eens proberen het nieuwe lager met rubbers te monteren. Kan niet wachten.
SUPER bedankt Rudie, leuk dat je met je vrouw even koffie bleef drinken.

Re: Mijn 104 topic

Posted: 06 Mar 2016, 09:06
by MarcoPeus
Yep, en dat heb ik vandaag dus weer gedaan. Bij een goede klant/vriend van me het gat in de veerpoot laten vrijmaken van de linkse tap (met bruut geweld en een afgebroken drevelstift tot gevolg).
Gat laten uitboren met 5mm boor en laten tappen op 6mm. Had ik zelf ook gekund maar hij wilde t graag doen voor me.
Bij thuiskomst natuurlijk meteen passen of mijn boutje er is past........... Is t boutje M7 :evil:
Ik kom elke dag achter nieuwe dingen HAHAHA.
Nu weer op zoek gaan naar een M7 tap en dito boutjes want die heb ik niet en krijg je ook niet bij de DHZ op de hoek GRMBL.
Maar ja, bij de volgende veerpoot heb ik wel precies alle gereedschap en kennis in huis. AHUM! :roll: