Zo, het is weer tijd voor een update omtrent de staat van de 306. Een aantal weken geleden heb ik de wagen (zonder van te voren na te kijken) aangeboden ter keuring bij een a.p.k-station hier in de buurt, en zoals ik al hoopte, de wagen rolde zonder opmerkingen er door en is weer voorzien van een jaar geldige a.p.k.
Verleden week naar Joos in Heerlen geweest voor het onderhoud, want ongemerkt heb ik toch redelijk wat km's gereden sinds de laatste oliewissel, te weten, 10 duizend km, en Peugeot schrijft voor dat bij deze uitvoering, dan nieuwe olie en filter gewenst zijn.
Ik heb gekozen voor Kroon 10w40 Emperol Diesel olie. Ik heb ook gelijk een liter remolie dot 5.1 meegenomen, maar daarover later meer.
Direkt na aankomst de oude olie afgelaten, zolang die nog lekker heet

is, loopt dat een stuk gemakkelijker. Ook hebben we gelijk het filter vervangen, dus qua motorolie zitten we voorlopig weer goed.
Toen ik de wagen net had heb ik nog samen met Joos de remolie nagekeken en die bleek er toen kakelvers in te zitten, maar die controle was dus 1,5 jaar geleden.
We hebben toen alles nagekeken, behalve 1 ding, en dat waren de achterremmen. Dat zat mij eigenlijk al een langere tijd dwars dat ik daar nog geen wetenschap over had. De wagen remde voor mijn gevoel goed, de achterremmen leken het ook gewoon goed te doen. De handrem functioneerde mooi gelijkmatig, dus eigenlijk had ik ook geen reden om daar ongerust over te zijn. Wel had ik een paar keer gemerkt dat de wagen bij het bijremmen op bijv. een snelweg, als ik iets te dichtbij een voorganger kwam, dat de wagen een beetje de neiging vertoonde om een ietsiepietsie te duiken.... Maar, weten is meten, dus ik vond het nu echt tijd om de zaak eens open te maken.
Ik verwachte eigenlijk geen rare dingen, maar dat viel toch wel een beetje tegen. Aan beide kanten bleken de remcilinders al enige tijd te lekken, en aan de bestuurderskant zelfs flink.
Tja, dus huppakee richting onderdelenboer om twee cilinders te kopen. Deze bleken gelukkig op voorraad te zijn. De remsegmenten zelf waren niet aangetast en er zat nog meer dan voldoende voering op. Toch heb ik deze gelijk ook nieuw gekocht en meegenomen.
Er van uitgaande dat deze ook wel 20 jaar oud waren vond ik het toch beter om er volledig nieuwe op te zetten. Gelijk maar ook de remolie ververst door maagdelijk schone 5.1 olie. De boel volgens het boekje ontlucht, dus het achterrem verhaal is voor de komende jaren weer dik in orde. Over twee jaar eens opnieuw bekijken en evt reinigen.
Na al het harde werk werd het tijd om de plaatselijk shoarmaleverancier te bezoeken voor een kapsalonnetje

, dat is zo'n beetje traditie geworden inmiddels.
De dag erna op en neer naar Amsterdam Osdorp, even voor een half jaar dieetvoeding voor de Franse Bulldogmeisje (ze heeft zoals een echt frans meisje de neiging naar enig overgewicht

) ophalen bij mijn zus die is daar dierenarts, en dat scheelt mij aanmerkelijk om het daar te halen,(plus even bijkletsen) dus vandaar deze lange rit van uit Limburg.
Onderweg viel mij al meteen op dat de wagen niet meer duikt tijdens het remmen (iets wat ik al die tijd geweten had aan het remsysteem, schijven voor en trommels achter, en het feit dat het toch een wat kleinere auto is. Onzin van een verwarde boze witte man dus, want de wagen remt nu als een grote luxe wagen: mooi en gelijkmatig ! Ook hebben we, voordat ik het vergeet, weer de originele velgen met de splinternieuwe Michelins er weer onder gezet. Bij een van mijn vorige berichten heb ik gemeld dat ik onder de 306, GTI velgen met Hankook banden had gezet, maar de Hankooks vielen mij tegen: erg stug/hard en de auto kreeg een beetje een springerig gedrag. Ach, jeugdige overmoed ingegeven door een sluimerend midlife-crisisje in the making. Enkele van jullie gaven toendertijd al aan dat ik wel vanzelf wel op terug zou komen, jullie hadden gelijk, Michelins zijn veel en veel comfortabeler. Bij deze.
Tot zo ver deze lezing uit het heilige schrift, tot de volgende update! ( de kmstand is nu 88.230 ) Wat staat er dan op het programma? Ik wil de kvs weer eens verversen, de stbk olie (was nu nog mooi rood en stankvrij), plus uiteraard regulier onderhoud, wat dan evt. aan de orde is.
Ps: ik heb foto's maar deze moet ik eerst verkleinen blijkt.