Maar weer eens een verhaaltje, zo in dit nieuwe jaar.
Zomer 2007 zijn Paulla en ik, met de poezen op vakantie gegaan.
En voor het eerst met een zelf opgehaalde Peugeot 604 Ti vijf bak.
Gekocht in Vendée laat 2001.
De auto had een tellerstand van net geen 60.000km.
Alvorens er mee op vakantie te gaan, groot onderhoud gedaan.
Je kent het vast wel, filters en sapjes, snaren enzo. Ook de accumulator was aan vervanging toe.
Kleppen stellen, wordt wel eens vergeten.
Remfabriek ook gedaan, dat doe ik twee maal per jaar, bij elke auto.
Je zult maar net een halve meter remweg te kort komen, daar worden ze lelijk van.
En ohja, ook nog langs bij RDW, voor invoer van voertuig en apk-keuring.
Ik mocht zelf de kleur kiezen, lichtblauw of lichtgrijs, dat is apart

.
De wagen reed en rijdt nog steeds fantaschtisch.
Op een fijne zonnige dag waren wij voor de avondmaaltijd uitgenodigd en reden we goedgemutst naar onze vrienden.
Net toen ik een traktor inhaalde, heuveltje op, begon de auto in te houden.
De eerste gelegenheid toen maar een zijweg ingeslagen. en terwijl ontstond een vies ruikende rookkolom, net onder het dashboard vandaan.
Snel de motor uitgezet, om eens te kijken, onder de motorkap viel niets bijzonders te zien.
Dan maar eens in de zekeringskast gekeken, ook niets te zien. Maar wel te ruiken, brandlucht. Niet te kort ook.
Nog maar eens de motor proberen te starten, voor verdere amnese.
Niet dus, wel rondtoeren maar niet oppakken. Dan maar eens spanningen meten.
De hoofdvoeding voor de brandstofpomp ontbrak geheel

.
Dat is niet zo mooi, aan de kant van de weg.
Via een banaansnoertje spanning aangelegd, naar de brandstofpomp.
En warempel, direct starten en mooi lopen. Allebij blij natuurlijk.
Maar voordat alles weer opgeruimd was, gereedschap en zo, was het feest alweer afgelopen.
Mmm, weer eens kijken, het banaansnoertje kon de stroom niet aan, geheel weggesmolten, er loopt tenslotte ruim 10 á 15 Ampère aan stroom, met isolatie en koperdraad en al.
Opgelost, voor tijdelijk dan, heb ik het met twee krokodillenbekjes, om een elektrische verbinding te maken naar de pompzekering.
Dat heeft ons optijd bij de visite gebracht, zodat we toch een fijne avond hebben kunnen beleven.
Terug op een moment moet natuurlijk ook.
En dat is verder zonder sores gelukt.
De volgende de was het snoeiwarm, 43 graden in de schaduw, zodat pas s'avonds ik eens opzoek ben gegaan naar de oorzaak van het ongemak.
En die was zo gevonden, aan iedere draad is een ampje gekrompen. Laat dat nu ook de oorzaak zijn, geheel losgerot van de amp-steker
Nu heb ik altijd wel wat bij mij, als we met de op leeftijd zijnde 'grand old lady' op pad gaan, reserve ampstekers ook.
Moraal van het verhaal, preventief onderhoud kan veel ongemakken voor zijn.
Maar hoever moet/ kun je gaan, om niet te stranden onderweg...
Het laatste kiekje is van één van onze reisgenootjes. Ze kan niet zo goed tegen de zon. Trouwens ook niet tegen kou.
mm, de volgorde lukt niet helemaal, lees: eerste foto