Re: Peugeot 604 Plaatjes en Praatjes
Posted: 27 Sep 2020, 00:06
Mmm, t'is even bedenken, welk verhaal zal ik nu vertellen.
Een ieder, die door de jaren heen, met P604 tònnen aan kilometers gereden heeft herkent mogelijk zich wel in een 'paar' ongemakjes.
Ieder voorjaar en zomer reden wij met een P604 naar en door Frankrijk. Vanaf half jaren tachtig.
Met éérst een oude auto op vakantie en later een klassieker (in wording).
Volgens de één onverantwoord avontuur en volgens ons een sfeervolle en confortabele manier van (tijd)reizen.
Zo kon het gebeuren, dat wij net de binnenste perifirie van Parijs voorbij waren om ongeveer half vijf s'ochtends in het voorjaar en dus donker nog.
Met een regelmaat gebruik ik de achteruitrij spiegels. En viel het mij op, dat er een enorme wolk rook onze auto achtervolgde.
Snel aan de kant en kijken of er iets te constateren viel.
Al snel bleek er flink veel olie verlies te zijn, en het rook naar A.T.F.
Nog even kort de auto gestart, voor een snelle diagnose. En nu was het duidelijk, een koelleiding van/ naar de automaat/ radiateur spoot A.T.F. vloeistof strak tegen een uitlaatpijp.
En dat is niet leuk.
Peugeot Partner Paulla de auto uit en op zoek naar een praatpaal, om de depanage te regelen.
Dat duurt even. Auto op de kar, dat is standaard procedure.
En wij ook mee. Nu was het bij toeval een feestdag in Frankrijk met gevolgd een weekend. Op garagehulp hoefden we niet te rekenen.
Nu dacht ik, dat ik deze storing wel zelf kon verhelpen. En zo werd besproken dat wij en de auto niet bij een garage afgeleverd zouden worden, maar bij een benzine station. Inmiddels al iets licht geworden, maar eens kijken wat er nu precies en waar aan de hand was.
De auto droop van de gelekte A.T.F. Eerst maar, zo goed al mogelijk, wat leksporen schoonmaken.
Alles droop ervan. Het bleek een rubberen leidinkje te zijn, tussen de stalen koelleidingen naar de oliekoeler in de radiateur en de stalen leidinkjes aan de automaat. En daar is slecht bij te komen, boven op een chassisbalk is een slangenklem zichtbaar, maar ronduit slecht bereikbaar. En al helemaal onderweg, met beperkt gereedschap mee. Wel had ik rubberen slang 7mm (!) bij me en kon ongeveer een uurtje later de auto weer proefdraaien.
Eén literflesje A.T.F. had ik bij mij. En de pomp eigenaar kon, per stom toeval, ook een liter leveren.
Vanwege een klant eerder in de week, met automaatbak problemen, nog een liter over.
Het bleek niet in het vaste assortiment te zitten.
Het was wat krap, het vloeistof niveau tikte net het onderste meetstreepje aan.
En wij hoefden nog maar vierhonderdvijftig kilometer.
Al met al twee uur verloren, maar voldaan weer 'en route'.
En vies en stinkend natuurlijk. Onze meereizende poezen vonden het een intererssant dampje.
Zo bleek deze heenreis avontuurlijker dan wij ons hadden voorgenomen.
Overigens een heerlijke vakantie genoten en een afgesproken ontmoeting/ diner, die zelfde dag niet hoeven af te zeggen.
Nu nog hebben wij deze auto in dagelijks gebruik, kortom dolle pret met en in een Peugeot 604.
Inmiddels meer dan vier ton op de teller en nog steeds een hele fijne reiswagen.