Page 18 of 25
Re: Mijn 104 topic
Posted: 06 Mar 2016, 10:09
by MarcoPeus
Goeie tip maar ondertussen weet Jan (sorry) en alleman waar de hele handel staat en kan me ook vinden.
Hart-Hart van de montagegaten klopt precies, alleen t stuurhuis zit scheef doordat het rondselhuis tegen t subframe aankomt. Daardoor staat t hele stuurhuis te ver van t subframe af en zijn de bouten te kort.
Ook zijn de spoorstangen veel te lang en leken de spoorstangen die ik eerst had (en terug gestuurd heb) beter te passen.
Re: Mijn 104 topic
Posted: 06 Mar 2016, 10:09
by MarcoPeus
Ja, dat dacht ik ook maar toch ging t niet.
Ik heb t vermoeden dat ik iets mis bij de montage. Zit het stuurhuis koud tegen het subframe aan of zitten er nog bussen/blokken bij?
Volgende week heb ik hopelijk wat meer tijd en dan zal ik t weer eens monteren en foto's maken.
Ik zie wel dat jij het oud type stuurhuis hebt met die ogen/bussen spoorstangen. Neemt niet weg dat de spoorstangen dan nog steeds te lang zijn (5cm per kant) maar wel even lang als de originele.

Re: Mijn 104 topic
Posted: 06 Mar 2016, 10:10
by MarcoPeus
Kom ik daarstraks in mijn onderdelen magazijn, ik denk even zoeken naar een 104 stuurhuis. Ligt er zowaar een 104 stuurhuis denk ik.

(nog even afwachten of t echt zo is)
Blijkt dus dat ik zo stom geweest ben om het verkeerde stuurhuis te nemen en te restaureren. Ongelooflijk wat een duffe kop heb ik toch af en toe.
Mocht ik iemand vals beschuldigd hebben, dan neem ik dat terug.
Re: Mijn 104 topic
Posted: 06 Mar 2016, 10:10
by MarcoPeus
Nadere inspectie leert dat dit stuurhuis waarschijnlijk het originele stuurhuis is.

Waar t precies fout is gegaan en hoe de mixup heeft kunnen gebeuren is me een raadsel.
Nu dus proberen te demonteren en nieuwe harmonica's en spoorstangen met stuurkogels vinden. De eerste 4 sites die ik bezocht heb hebben niets van dit type.
Wel vind ik een setje op ebay in the UK:
http://www.ebay.co.uk/itm/Peugeot-104-G ... 4ac5a7cd46

Vreemde is wel dat dit 2 afstelbare spoorstangen zijn/lijken en mijn stuurhuis slechts 1 afstelbare spoorstang heeft. Is dat een bezwaar? De prijs van het setje valt mee. De vraag is alleen of men verstuurt naar t europeesch vasteland en betaling via creditcard accepteert.
Zucht, kan ik weer helemaal opnieuw beginnen.............

Re: Mijn 104 topic
Posted: 06 Mar 2016, 13:08
by MarcoPeus
Ok, duidelijk, ik zie ook in t werkplaats handboek dat er verschillende onderdeelnummers zijn voor links en rechts stuur. Logisch ook. Die vorkvormige spoorstangen zijn zo te zien nergens meer leverbaar. Bij serie04 staat t ook out of stock.
Franzose heeft helemaal geen vermelding meer van t partnumber.
Nu is de vraag natuurlijk, zijn 1e en 2e type stuurhuis onderling uitwisselbaar want ik heb ook een 2e type stuurhuis (dank zij Rudie) dat ik kan reviseren en daarvoor zijn er wel nog spoorstangen leverbaar.
Re: Mijn 104 topic
Posted: 06 Mar 2016, 13:08
by MarcoPeus
Gisteren was ik in mijn werkplaats toen ik me bedacht nog een stuurhuis te hebben liggen uit t magazijn in Berkel+Rodenrijs.
Effe zoeken, en ja hoor gevonden. Er zitten wel hele soepele spoorstangen op, die moeten dus vervangen worden en het is vettig tot en met maar ik heb een nieuw type stuurhuis voor op mijn 104

. Helaas moet ik concessies doen aangaande de originaliteit maar het originele stuurhuis is gewoonweg niet te reviseren. Spoorstangen zijn niet/moeilijk te krijgen.
Eigenlijk had ik ook kunnen weten dat het stuurhuis dat ik gereviseerd heb niet van een 104 was, er zit namelijk geen schakelhevel op van de pook naar de bak. Wordt lastig om te schakelen dan hè.

Re: Mijn 104 topic
Posted: 06 Mar 2016, 13:09
by MarcoPeus
Ach, als de plannen van de overheid allemaal doorgaan, dan gaan we nog veel geld weggooien maar welke hobby kost geen geld, vissen kost ook kapitalen net zoals biljarten of golf. Rationeel denken is bij onze hobby al niet meer van toepassing want dan hadden we beter de delen kunnen proberen te verpatsen. Aan wie zou ik niet weten want zoveel gekken zijn er niet die een 104 herbouwen zoals wij dat doen en daarom wordt t weer een uitdaging.
Morgen maar eens verder gaan aan de 104. Bitumen platen bij de voeten proberen te verwijderen en schoon maken. Meteen wat primer en lak erover heen blazen.
Nu zit ik alleen met de holle ruimtes van de "kano's", daar zit nog wat roest aanslag in die tijdens de restauratie niet is schoon gemaakt/gestraald. Ik wil dat uitzuigen en dan de holle ruimte inspuiten met een beschermer zodat het niet verder gaat roesten. Heeft iemand iets dat ik daar t beste voor kan gebruiken? Lijnolie? RX7? ML?
Dan ook het sloper stuurhuis uit B&R eens schoon maken en op zoek gaan naar spoorstangen, kogels en rubbers voor dit stuurhuis. Wordt mijn tweede stuurhuis dit jaar, begin een expert te worden.
Mocht er iemand zin hebben om me te assisteren, koffie is vers en de brug is vrij voor gebruik.
Re: Mijn 104 topic
Posted: 06 Mar 2016, 13:09
by MarcoPeus
Vandaag toch maar begonnen aan het stuurhuis van de sloper uit t magazijn in B&R. Sjongejonge wat een vettigheid allemaal.
Eerst maar eens demonteren allemaal.
De schakelhefboom liet zich eenvoudig los maken maar bleek raar te wiebelen bij te los draaien.......
Zou t hier aan kunnen liggen?

Dat wordt recht buigen of anders die van mijn eigen stuurhuis overzetten.
Dit stuurhuis laat zich eenvoudig helemaal demonteren. Het rondsel zit eenvoudig vast met een plaatje en wat ringetjes en wordt vastgedrukt door een druktaarts (dat is toch de juiste benaming he?)
Dit liet zich wat lastiger demonteren. Door de vettigheid binnenin wat het een kliederboel van jewelste. Ik heb echter alles los gekregen en schoon kunnen maken.
Meteen alles voorzien van nieuw vet.
Hier is het rondsel en t tandheugel alweer geplaatst evenals het kunststof glijlager aan de rechterkant. Dat glijlager zit behoorlijk vast maar heb ik toch gedemonteerd, schoongemaakt en weer kunnen her-monteren.
Zo ligt het stuurhuis er nu bij na een schrobbeurt van 2 uur.

Alles lekker schoon en vrij van oud vet en vuil. Glijdt nu ook een stuk beter. Morgen de druktaarts schoon maken en her-monteren en nieuwe spoorstangen, stuurhoezen en stuurkogels bestellen.
Misschien ook nog een ritje werkplaats doen om te werken aan de binnenkant van Mariet.
Re: Mijn 104 topic
Posted: 06 Mar 2016, 13:10
by MarcoPeus
LOL Ouwe wielrenner??? Arme renfiets waar ik op zal moeten zitten
Ach Rudie, ik ben zal zo lang bezig met de auto, die shortcut zal niet zo veel uitmaken op t geheel, plus dan had ik al lang veel shortcuts moeten nemen. Zou zonde zijn om zoveel tijd/werk/geld te investeren (nou ja investeren, in een put te gooien eigenlijk) en dan een vuil en niet-gereviseerd stuurhuis te nemen. Die "kleine" moeite moet ik me maar getroosten.
Genieten wordt t zeker maar dan wel pas over een lange tijd. Maar wat in t vat zit zal niet verzuren. Zoals naamgenoot Marco zegt, weer een horde gehad, op naar de volgende.
Om nu te zeggen dat ik een specialist wordt/ben is wat te veel van t goede Jan, ik wil van alle auto's alles weten en dat kan niet dus weet ik maar een beetje van alle auto's en een beetje meer van enkele (104, 604, 505, 309)
Het huis wordt niet meer gespoten maar blijft "naturel", goed gereinigd met een alkalische reiniger dus het aluminium is vet en vuil vrij geweest. Helemaal opnieuw ingevet met Kroon Oil vet.
Vanmiddag de stangen/rubber/kogels bestellen zodat die dinsdag komen dan kan de handel in elkaar en op de auto.
Re: Mijn 104 topic
Posted: 06 Mar 2016, 13:10
by MarcoPeus
Zo, stuurhuis is weer in elkaar gezet, alles ingevet, rondsel schoon en terug geplaatst, alle plaatjes schoon en gemonteerd, nu is t wachten op de spoorstangen kogels en harmonica's.

Wel had ik nog een kleine uitdaging met de druktaats (zonder R inderdaad), die ging er niet echt soepel in, en het dopje onder aan het rondsel. Blijkt zichzelf luchtdicht af te sluiten zodat je t er niet in krijgt.
Even met een schroevendraaier langs de kant drukken en t zit vast. Bijkomend voordeel: het dopje zal door het vacuüm dat het zelf creëert niet zo snel eruit vallen.
Draait wel nog een beetje stroef rond maar ik heb er vertrouwen in dat dat steeds beter gaat naarmate de auto gaat rijden.