Page 17 of 25

Re: Mijn 104 topic

Posted: 06 Mar 2016, 10:05
by MarcoPeus
Zucht :? :-| :(
Krijg ik vandaag eindelijk mijn bestelde delen binnen, (een week na bestel datum, alle onderdelen op voorraad), zijn de stuurstangen veel te kort. Daar wordt je toch helemaal kribbig van.
Die vervelende webwinkels allemaal. Bovendien bestel ik TRW stuurstangen en krijg ik MOOG geleverd. Ben ik niet blij mee.
Ligt t aan mij dat die stuurstangen te kort zijn? Moet ik iets uitschuiven of zo? Nooit geweten dat die 104 zo veel problemen zou krijgen om nieuwe onderdelen te krijgen.
Of heb ik soms een afwijkend stuurhuis (later type) waarop langere stuurstangen gezet moeten worden? In het WPH staat maar 1 type van t nieuwe model, oude model (met de ogen i.p.v. de schroefgaten) staan wel vele verschillende modellen.

Image
Duidelijk verschil te zien en niet op te heffen met de kogel iets uit te draaien.

Re: Mijn 104 topic

Posted: 06 Mar 2016, 10:05
by MarcoPeus
Vandaag even naar onderdelenshop gegaan.
Blijkt dat ik toch de juiste stuurarmen heb maar op mijn 104 zitten die van een 205 :?
De stuurarmen die ik gekregen heb zijn 280mm lang en die wat ik nodig heb zijn 332mm lang, 5cm zoals ik dus al zelf gezien had.
De onderdelen shop zou ze bestellen/navragen en me bellen. Ben benieuwd,
Ik neem trouwens terug wat ik gezegd heb over winparts. Ze hebben me toch de juiste stuurstangen gestuurd, alleen op mijn 104 zit een 205 stuurhuis blijkbaar. Vreemd hoor.
Waarschijnlijk in t verleden eens defect geweest en vervangen.

Ook heb ik gisteren mijn brug afgebouwd, armen er in, kabel er door getrokken en kabel aangesloten.
Proberen dan maar, veel bzzzzzzzzzzzz maar geen beweging. Er zal dus wel geen olie meer in zitten. Koni gemaild welke olie er in moet maar nog geen reactie gehad. Iemand ervaring mee?
Het betreft een oude Koni 2 kolommer.

Re: Mijn 104 topic

Posted: 06 Mar 2016, 10:06
by MarcoPeus
Net reactie gekregen van Koni. Die oudere bruggen hebben Hydro 46 olie nodig schijnbaar.
Zeer nette mail gekregen van een meneer die er veel van wist. Schijnbaar zijn alle gegevens en onderdelen nog gewoon leverbaar van die oude dingen. Mooi toch.

Telefoon gehad van de auto onderdelenshop, er lagen in Brussel nog 7 van die stuurstangen, hij zou er 2 laten overkomen met wellicht nieuwe harmonica's erbij. Morgen binnen schijnbaar, ben benieuwd.

Vandaag het stuurhuis schoon gemaakt, alle oude vetresten verwijderd en opnieuw ingevet.
Even de spoorstangen gepast, ziet er netjes uit, nu alleen nog even op zoek naar 2 nieuwe harmonica rubbers.
Wat me wel opvalt is dat het tandheugel nu wat stroever heen en weer gaat naar mijn idee. Zou dat kunnen? Ik heb naar mijn idee alles weer zo in elkaar gezet zoals ik t had. Ik hoop niet dat door mijn geëxperimenteer er een lagertje beschadigd is waardoor het sturen nu zwaarder verloopt.

Vandaag 2 verse stuurhuishoesjes kunnen scoren van een 205. Hadden precies 2 stuks op voorraad. Hoeveel mazzel is dat.
Zitten alleen van die rare metalen stripjes bij, geen veertjes zoals bij de originele maar een soort slangen klem zonder schroef. Iemand ervaring mee? Geen idee hoe je dat vast zet.

Re: Mijn 104 topic

Posted: 06 Mar 2016, 10:06
by MarcoPeus
Nee, het zijn metalen straps die je kunt aantrekken en dan omvouwen schijnbaar. 2 clips omvouwen om t op de plaats te houden. Heb t gewoon geprobeerd en t ging perfect.
Zit redelijk goed vast moet ik zeggen. Wat wel gek is, is dat de brede opening van de harmonica een soort verdikking heeft waarover de strap heen gelegd wordt, ziet best vreemd uit.
Ik heb ze inderdaad ook al eens met tie-wraps gezien en zoals origineel met een soort verenclip.
Ziet er netjes uit al zeg ik t zelf. Binnenkort maar eens monteren en fototje plaatsen.

Re: Mijn 104 topic

Posted: 06 Mar 2016, 10:07
by MarcoPeus
Vandaag maar eens geprobeerd om het gereviseerde stuurhuis te plaatsen en de stuurkogels vast te zetten maar wat een teleurstelling.
Het blijkt dat het stuurhuis waar ik vanuit ging dat DAT het stuurhuis was, niet het stuurhuis is dat in mijn 104 heeft gezeten.
Het stuurhuis past niet tegen t subframe aan, althans niet zonder bussen maar dan zijn de bouten te kort.
Het geheel is veel te lang, de spoorstangen die ik eerder had lijken wel te passen maar die zijn korter dan wat ik er vanaf geschroefd heb.
Zucht :-| :-| :-| :( :( :( :( :cry: :cry: :cry: Ik word er zo moe van.
Nu zou t kunnen zijn dat ik in mijn onderdelenopslag voor de 104 het verkeerde stuurhuis heb gepakt, ALS daar al een ander stuurhuis heeft gelegen.
Het zou ook kunnen dat de restaurateur mij t verkeerde stuurhuis heeft meegegeven.
Weggegooide moeite aan schoonmaak en smering van het stuurhuis en weggegooid geld aan de spoorstangen die te lang zijn.

Nu wil t geval dat ik een 309 stuurhuis had liggen komende vanaf een sloper die ik vorig haar zag staan bij mijn sloperij.
Het lijkt dat het stuurhuis bijna identiek is, alleen t rondsel asjes is anders (langer/andere vorm)
Image

Nu heb ik bij het 104 magazijn in Berkel-Rodenrijs een ander stuurhuis op de kop weten te tikken maar dat betekend weer dat ik alles opnieuw moet gaan schoon maken, en weer andere spoorstangen moet kopen. Zucht

Re: Mijn 104 topic

Posted: 06 Mar 2016, 10:07
by MarcoPeus
Voordat ik verdere uitspraken ga doen ga ik eerst eens naar mijn onderdelen opslag en ga een kijken of ik niet toevallig het verkeerde stuurhuis heb gepakt. Ik wist namelijk niet dat ik meerdere stuurhuizen heb maar goed, het zou kunnen.

Re: Mijn 104 topic

Posted: 06 Mar 2016, 10:07
by MarcoPeus
Ja Jan, 6 verschillende types en wederom sta ik verteld van de mate van diversiteit waarmee deze auto is opgebouwd. Zoveel verschillende systemen voor zo'n beperkte oplage aan auto's is mind-blowing.

Het probleem betreffende mijn stuurhuis is niet zozeer dat het stuurhuis niet past maar het lijkt wel een volledig verkeerd stuurhuis van een compleet ander Peugeot model zoals de 205/309/305 of zoiets. Helaas is t niet extern te controleren. Op t stuurhuis zelf staat alleen een jaartalbloem (zo'n stempel in t metaal) met daarin een 0 en 5-6 bolletjes rondom. Mijn vermoeden (en dat van een bevriende Peugeot kenner) is dat het stuurhuis uit mei-juni 1980 is. Dat zou betekenen dat het stuurhuis niet origineel is. Zou kunnen zijn dat het ooit vervangen is maar gezien het feit dat het niet juist past op t subframe sluit ik die optie uit.
Mijn persoonlijk theorie is dat het een verkeerd stuurhuis is welke door de demonterende derde in dit verhaal ergens onderweg is verwisseld met het originele alhoewel is het niet met zekerheid kan zeggen en niemand vals wil beschuldigen.
Derde en laatste optie is dat ik gewoon zo stom ben geweest en het verkeerde stuurhuis uit mijn onderdelen magazijn heb gepakt. Dat impliceert wel dat ik meerdere stuurhuizen daar zou hebben liggen gehad en daaraan twijfel ik.
Ik ga komende week (nog drie dagen volop werken na vandaag) eens onder de sloper liggen en eens wat grasduinen aan dat stuurhuis, kijken of ik slimmer kan worden.

Re: Mijn 104 topic

Posted: 06 Mar 2016, 10:08
by MarcoPeus
Dank voor de Sehr Gründlicher info Jan. Die documenten heb ik ook (digitaal) en kon er niet veel chocola van maken.
De 205 en 309 hebben inderdaad een ander frame omdat daar ook andere motoren in moeten kunnen liggen natuurlijk en naderhand kwam er ook een meer rechtop staande motor in te liggen XU en TU.
Zie mijn foto van de 2 stuurhuizen die naast de auto liggen voor meer info. Zie jij een 104 stuurhuis liggen?

Door drukte en stress nog geen tijd gehad om de sloper te bekijken.

Re: Mijn 104 topic

Posted: 06 Mar 2016, 10:08
by MarcoPeus
Laat die nu net uit een 309 sloper komen die ik had geregeld om de mijne te vervangen.

Re: Mijn 104 topic

Posted: 06 Mar 2016, 10:08
by MarcoPeus
Ik stel de hulp enorm op prijs heren echt waar. De kennis hier is geweldig, veel meer dan wat ik zelf ooit kan bereiken.
Het wordt echter steeds ingewikkelder en ik vermoed dat ik z.s.m. onder de sloper moet gaan liggen om e.e.a. te bekijken.
Het gekke is dat het schone stuurhuis op de foto op mijn subframe heeft gezeten en gewoonweg niet past. De boutgaten zijn precies goed alleen de bouten zijn te kort en dat komt doordat het stuurhuis niet goed tegen t subframe aan komt te zitten.
Als ik meer tijd heb (zucht....) en de werkplaats opgeruimd heb kan ik er eens tegenaan gaan. Tot nu toe is het echter bagger om een uur vrij te maken en elke keer als ik denk dat ik een 1/4 weekend kan sleutelen is er wel weer een incident waardoor het niet kan.