Mijn 104 topic

Voor de Peugeot 104, 204 en 304
User avatar
MarcoPeus
Posts: 2543
Joined: 03 Feb 2016, 20:09

Re: Mijn 104 topic

Post by MarcoPeus »

Ik heb het dekseltje waar de veer achter zit inderdaad met 2 boutjes moeten los draaien, dan de veer en de plastic bus er uit en dan heb ik met een tang de borg klem ring eruit gehaald. het rondsel krijg ik er dan verder niet uit. Zou zo moeten gaan maar mij lukt t niet.
Huidige privé collectie:
201 32
Austin Champ 56
403 bachee D 63
404 SL 1964
204 berline 70
504 Inj. 73
104 SL sloop 77
104 GL6 78
604 V6Ti aut 78
505 sti aut US 85
309 GT 86
306 cabrio 1.8 aut 95
405 GRX 1.8 aut 95
User avatar
MarcoPeus
Posts: 2543
Joined: 03 Feb 2016, 20:09

Re: Mijn 104 topic

Post by MarcoPeus »

Hm,
Ik denk dat ik eieren voor mn geld kies en het stuurhuis laat voor wat t is. 'T is me wat te link om te gaan klooien met dat rondsel en de heugel. Ik ga t gewoon afwassen met een ontvetter, droog blazen en dan lekker dik invetten weer.
Nieuwe stuurstangen, kogels en hoezen er op en klaar.
Huidige privé collectie:
201 32
Austin Champ 56
403 bachee D 63
404 SL 1964
204 berline 70
504 Inj. 73
104 SL sloop 77
104 GL6 78
604 V6Ti aut 78
505 sti aut US 85
309 GT 86
306 cabrio 1.8 aut 95
405 GRX 1.8 aut 95
User avatar
MarcoPeus
Posts: 2543
Joined: 03 Feb 2016, 20:09

Re: Mijn 104 topic

Post by MarcoPeus »

Toch nog maar eens een poging gewaagd om het tandheugel uit t stuurhuis te halen.
Aan het eind van t stuurhuis, tegenover t rondsel zit een C-borgclip, die maar eens verwijderd en verder gesnuffeld maar helaas bracht me dat ook geen stap verder.
Aangezien het stuurhuis erg vuil is had ik t fijn gevonden om t heugel uit t stuurhuis te krijgen en goed schoon te maken maar t gaat me niet lukken blijkbaar.
Blokkeren van het heugel om het rondsel "los te schroeven" is me ook niet gelukt.
Je vraagt je af hoe ze die dingen in elkaar hebben gekregen? En reparaties zijn er ook niet aan uit te voeren lijkt me. Altijd vervangen dus blijkbaar.
Ik heb gekeken voor n nieuwe, die zijn leverbaar maar voor een knalprijs van ruim 150 euro excl. BTW :shock: Zonder stuurstangen en kogels....... Dat is nog eens 130 euro. Phoe.
Huidige privé collectie:
201 32
Austin Champ 56
403 bachee D 63
404 SL 1964
204 berline 70
504 Inj. 73
104 SL sloop 77
104 GL6 78
604 V6Ti aut 78
505 sti aut US 85
309 GT 86
306 cabrio 1.8 aut 95
405 GRX 1.8 aut 95
User avatar
MarcoPeus
Posts: 2543
Joined: 03 Feb 2016, 20:09

Re: Mijn 104 topic

Post by MarcoPeus »

Rudie, dank voor je aanbod er is echter niets mis met het stuurhuis (zover mijn simpele kennis kan beoordelen).
Ik wilde t alleen schoon hebben en voorzien van nieuw vet zodat het nog lang mee kan. Helaas krijg ik t niet uit elkaar en moet ik omzichtig te werk gaan om t schoon te krijgen. Er mogen namelijk geen stukjes vuil in het heugel komen anders kan ik net zo goed een nieuwe kopen. Jij weet dus ook niet hoe t uit elkaar moet Rudie?
Huidige privé collectie:
201 32
Austin Champ 56
403 bachee D 63
404 SL 1964
204 berline 70
504 Inj. 73
104 SL sloop 77
104 GL6 78
604 V6Ti aut 78
505 sti aut US 85
309 GT 86
306 cabrio 1.8 aut 95
405 GRX 1.8 aut 95
User avatar
MarcoPeus
Posts: 2543
Joined: 03 Feb 2016, 20:09

Re: Mijn 104 topic

Post by MarcoPeus »

Lekker wat kunnen sleutelen aan de 104 vandaag. Klanten gesloten, TV kijken en park festival is me te burgerlijk dus dan maar sleutelen.
Allereerst begonnen met het monteren van de trommels. Gereedschapskist meegenomen om de lagers af te stellen alsmede de momentsleutel.
Wat blijkt, je moet een momentsleutel hebben die tot 0,5 m.kg gaat en die van mij heeft als laagste stand 30 :? Heb ik weer. Helaas is de RT in het Frans (anders was het ook de vraagbaak geweest :mrgreen: ) en daar kwam ik niet zo goed mee weg.
Trommels maar op gevoel vast gezet en de moeren niet geborgd zodat ik die later alsnog kan afstellen.
Lekker kwistig met vet ingesmeerd........... vetspuit leeg....... :evil: Nondeju. Spuit open maken, zit er nog minstens voor 10 lagers vet in. Dan maar met het handje.

Image

Toen verder aan de aandrijfassen. Ik heb voor de mooi 2 nieuwe assen gekocht en die moesten maar d'r op. Ik kon nergens in de RT een moment waarde vinden om de naafmoer mee vast te zetten dus maar op kwart-slag-voor-afbreken vast gezet. :D Aandrijfassen na de foto opgehangen met wat bandjes zodat ze vrij kunnen draaien als de auto op de wielen staat en verplaatst moet worden.
Image
Image

Na de assen begon ik t eind van mijn onderdelen voorraad die op de auto kon te bereiken. Dan maar de beruchte emmer met schroeven eens omgekiept. Wat een troep en wat dom dat ik dat niet beter gesorteerd en gelabeld heb. Maar ja, je bent jong en eigenwijs en ik dacht: "dat wee ik nog wel" totdat je 20 jaar later gaat kijken en niks meer weet. Gelukkig heb ik een complete sloper die als voorbeeld dient om de gele in elkaar te kunnen zetten.
Ik kon de weerstand niet weerstaan om een deur of klep te monteren. Aangezien ik de deurpennen en de onderste scharnieren nog schoon moet maken heb ik de achterklep maar gepakt.
Na wat Japanse krachttermen en een beknelde vinger hier en daar ligt de klep er in. :D Met mijn geluk zal ze wel weer een keer d'r uit moeten maar ik wilde gewoon eens wat meer voortgang zien.

Image

Als je zo met je auto bezig bent ga je steeds meer zien aan onvolkomenheden en slecht afgewerkte dingetjes.
Zo zijn de dreunplaten die in de auto zitten niet verwijderd bij t stralen maar heeft men ze gewoon overstraald en gespoten met gevolg dat er allemaal zand achter zit en geen lak. :-| :cry:
Ik heb maar besloten om ze alsnog weg te halen en dan zie je opeens de binnenkant van de koker. Vol met roestdeeltjes maar op zich in goede staat. Een deel van de dreunplaten zit natuurlijk muurvast, die ga ik proberen te tackelen met een verfstripper. Beetje warm stoken en dan proberen weg te steken met een plamuurmes. Nu maar op zoek naar een spuitbus Jaune Primavere zodat de kale plaat alsnog kan voorzien worden van wat kleur.
Image

Onder de motorkap vond ik een roestgat dat wel gestraald is maar niet voorzien van nieuwe plaat met het gevolg dat er nu een soort meteoorinslag zichtbaar is. De nieuw ingezette plaat is ook bagger afgewerkt.
Image

Al met al vind ik de afwerking niet geweldig. De buitenkant ziet er netjes uit maar als ik alles naast mekaar leg valt me de rest van de auto tegen. Voor een auto die van sept 2011 tot juli 2012 weg is geweest had ik meer verwacht.

Nu zit ik even met een paar vraagtekens qua planning. Wat is nu zaak om eerst in te bouwen? De kabelboom? of toch eerst t blok er in lepelen? Allereerst morgen mijn nieuwe bedrijfsruimte betrekken zodat mijn brug opgebouwd kan worden en de sloper weg kan. Is toch handiger om ze naast elkaar te hebben staan als je sleutelt, werkt veel fijner dan een boekje met wat wazige zwart-wit foto's. Bovendien kun je dan wat onderdelen strippen indien nodig.
Huidige privé collectie:
201 32
Austin Champ 56
403 bachee D 63
404 SL 1964
204 berline 70
504 Inj. 73
104 SL sloop 77
104 GL6 78
604 V6Ti aut 78
505 sti aut US 85
309 GT 86
306 cabrio 1.8 aut 95
405 GRX 1.8 aut 95
User avatar
MarcoPeus
Posts: 2543
Joined: 03 Feb 2016, 20:09

Re: Mijn 104 topic

Post by MarcoPeus »

Om de lagers te beschermen heb ik die assen geplaatst ja maar ook gewoon, omdat het kan! :mrgreen:
Ik heb de motor er destijds ook uitgetild zonder de assen te verwijderen. Ging toen heel makkelijk kan ik me herinneren.
Maar goed, ze zijn er zo uit, effe die moer los en klaar.
Huidige privé collectie:
201 32
Austin Champ 56
403 bachee D 63
404 SL 1964
204 berline 70
504 Inj. 73
104 SL sloop 77
104 GL6 78
604 V6Ti aut 78
505 sti aut US 85
309 GT 86
306 cabrio 1.8 aut 95
405 GRX 1.8 aut 95
User avatar
MarcoPeus
Posts: 2543
Joined: 03 Feb 2016, 20:09

Re: Mijn 104 topic

Post by MarcoPeus »

Dank je Jan,
De deur er in wurmen was inderdaad een klusje waarbij me t zweet uitbrak. Bovendien zat de onderste scharnier er nog niet op dus was maar even om te proberen. De hoeveelheid lak op de scharnieren maakt t ook niet makkelijker overigens.
De scharnierpen erin tikken wordt een klusje waarbij is alle voorzorgsmaatregelen moet gaan nemen om geen schade te veroorzaken. Was makkelijker geweest als de deuren er in waren gebleven tijdens t spuiten, dat wordt in de fabriek ook vaak gedaan zover ik weet.
Huidige privé collectie:
201 32
Austin Champ 56
403 bachee D 63
404 SL 1964
204 berline 70
504 Inj. 73
104 SL sloop 77
104 GL6 78
604 V6Ti aut 78
505 sti aut US 85
309 GT 86
306 cabrio 1.8 aut 95
405 GRX 1.8 aut 95
User avatar
MarcoPeus
Posts: 2543
Joined: 03 Feb 2016, 20:09

Re: Mijn 104 topic

Post by MarcoPeus »

Dank voor de complimenten heren.

Ik heb ook al overwogen om met overstpuibare carrosseriekit de naden af te kitten en bij te spuiten met spuitbus.
Als alles meezit zal mijn 104 weinig tot geen regen/water meer zien, net zoals de 604 maar voorkomen is beter dan genezen.
Huidige privé collectie:
201 32
Austin Champ 56
403 bachee D 63
404 SL 1964
204 berline 70
504 Inj. 73
104 SL sloop 77
104 GL6 78
604 V6Ti aut 78
505 sti aut US 85
309 GT 86
306 cabrio 1.8 aut 95
405 GRX 1.8 aut 95
User avatar
MarcoPeus
Posts: 2543
Joined: 03 Feb 2016, 20:09

Re: Mijn 104 topic

Post by MarcoPeus »

Helaas de laatste tijd weinig tijd gehad om te sleutelen. Stuurhuis ligt nog altijd gedemonteerd op de werktafel, te wachten op schoonmaakbeurt en hermontage. Ook nog "even" 2 nieuwe stuurstangen/kogels kopen.
Door mijn bedrijfsruimteverhuizing (18 keer woordwaarde) en diverse grote klussen is alles een beetje op de lange baan gegaan.
Opbouw van mijn brug is echter wel een feit, moet alleen nog de armen er aan zetten en de kabel spannen.
Vandaag nog even de oude bedrijfsruimte aangeveegd en diverse klein spul verhuisd. Toen vond ik de oude uitlaat van de 104 nog en die is op z'n zachts gezegd, redelijk krokant en niet meer bruikbaar.
Weggooien is echter link, ik zou aan de hand van dit model een RVS exemplaar kunnen laten maken of een uitlaat op maat laten bouwen van universele delen. Nog maar even opslaan dus.
Huidige privé collectie:
201 32
Austin Champ 56
403 bachee D 63
404 SL 1964
204 berline 70
504 Inj. 73
104 SL sloop 77
104 GL6 78
604 V6Ti aut 78
505 sti aut US 85
309 GT 86
306 cabrio 1.8 aut 95
405 GRX 1.8 aut 95
User avatar
MarcoPeus
Posts: 2543
Joined: 03 Feb 2016, 20:09

Re: Mijn 104 topic

Post by MarcoPeus »

Grrrr, onderdelen vorige week woensdag besteld bij zo'n internetwinkel, alle onderdelen hebben de status "voor 11:00uur besteld is de volgende dag in huis". Ja dikke neus, krijg je ze gewoon 4 dagen later pas. Wat een waardeloze bedoeling.
Huidige privé collectie:
201 32
Austin Champ 56
403 bachee D 63
404 SL 1964
204 berline 70
504 Inj. 73
104 SL sloop 77
104 GL6 78
604 V6Ti aut 78
505 sti aut US 85
309 GT 86
306 cabrio 1.8 aut 95
405 GRX 1.8 aut 95
Post Reply