Mijn 104 topic
Re: Mijn 104 topic
Volgens mij ben ik gewoon dom bezig geweest. De moer die op de fusee moet is volgens mij M10x1.25 i.p.v. M10x1.5. Heb ik nog speciaal gehaald (lang geleden), maar waar liggen die hè.
Huidige privé collectie:
201 32
Austin Champ 56
403 bachee D 63
404 SL 1964
204 berline 70
504 Inj. 73
104 SL sloop 77
104 GL6 78
604 V6Ti aut 78
505 sti aut US 85
309 GT 86
306 cabrio 1.8 aut 95
405 GRX 1.8 aut 95
201 32
Austin Champ 56
403 bachee D 63
404 SL 1964
204 berline 70
504 Inj. 73
104 SL sloop 77
104 GL6 78
604 V6Ti aut 78
505 sti aut US 85
309 GT 86
306 cabrio 1.8 aut 95
405 GRX 1.8 aut 95
Re: Mijn 104 topic
Maandag 2 M10x1.25 borgmoeren gehaald bij mijn favoriete ijzerboer Fabory sittard. Vandaag moest ik t gewoon weten en ben gaan sleutelen. Het past als water in een glas.
Ook meteen de achter armen en middenbrug vast gezet met nieuwe bouten ringen en borgmoeren. Ook de motorkap scharnieren vastgezet. Nu proberen dit momentum vast te houden en bezig te blijven. Van de week nog proberen de nieuwe aandrijfassen vastbte zetten in de naaf zodat de wielen er niet af vallen als ik moet gaan verhuizen.

Ook meteen de achter armen en middenbrug vast gezet met nieuwe bouten ringen en borgmoeren. Ook de motorkap scharnieren vastgezet. Nu proberen dit momentum vast te houden en bezig te blijven. Van de week nog proberen de nieuwe aandrijfassen vastbte zetten in de naaf zodat de wielen er niet af vallen als ik moet gaan verhuizen.
Huidige privé collectie:
201 32
Austin Champ 56
403 bachee D 63
404 SL 1964
204 berline 70
504 Inj. 73
104 SL sloop 77
104 GL6 78
604 V6Ti aut 78
505 sti aut US 85
309 GT 86
306 cabrio 1.8 aut 95
405 GRX 1.8 aut 95
201 32
Austin Champ 56
403 bachee D 63
404 SL 1964
204 berline 70
504 Inj. 73
104 SL sloop 77
104 GL6 78
604 V6Ti aut 78
505 sti aut US 85
309 GT 86
306 cabrio 1.8 aut 95
405 GRX 1.8 aut 95
Re: Mijn 104 topic
Ik heb de motor eruit getakeld ( 17-18 jaar geleden) terwijl de assen nog op de plaats zaten. Kon ze "gewoon" eruit trekken toen het blok enkele cm uit t subframe was gelicht.
Nog even een fototje van de achterwielophanging zoals vandaag geplaatst:

Ik denk dat ik de nieuwe assen gewoon monteer en in de motorruimte "even" ophang middels een touw gespannen tussen de veerpoten zodat ze vrij kunnen draaien maar niet heen en weer kunnen zwabberen. Zo kan ik toch de auto verplaatsen en blijven de lagers/naven heel.
Wel zal ik nog even t stuurhuis moeten reinigen en nalopen en bij klaar monteren zodat de wielen parallel staan.
Tot nu toe valt t me mee, enigste "tegenslag" was het gebruik van verschillende moer en bout maten die afwijken van de standaard maat. Moet je maar net weten.
Op naar de rest. NU even gaan zoeken naar een mooie geluids en dreun isolatie voor de vloer/schutbord.
Nog even een fototje van de achterwielophanging zoals vandaag geplaatst:

Ik denk dat ik de nieuwe assen gewoon monteer en in de motorruimte "even" ophang middels een touw gespannen tussen de veerpoten zodat ze vrij kunnen draaien maar niet heen en weer kunnen zwabberen. Zo kan ik toch de auto verplaatsen en blijven de lagers/naven heel.
Wel zal ik nog even t stuurhuis moeten reinigen en nalopen en bij klaar monteren zodat de wielen parallel staan.
Tot nu toe valt t me mee, enigste "tegenslag" was het gebruik van verschillende moer en bout maten die afwijken van de standaard maat. Moet je maar net weten.
Op naar de rest. NU even gaan zoeken naar een mooie geluids en dreun isolatie voor de vloer/schutbord.
Huidige privé collectie:
201 32
Austin Champ 56
403 bachee D 63
404 SL 1964
204 berline 70
504 Inj. 73
104 SL sloop 77
104 GL6 78
604 V6Ti aut 78
505 sti aut US 85
309 GT 86
306 cabrio 1.8 aut 95
405 GRX 1.8 aut 95
201 32
Austin Champ 56
403 bachee D 63
404 SL 1964
204 berline 70
504 Inj. 73
104 SL sloop 77
104 GL6 78
604 V6Ti aut 78
505 sti aut US 85
309 GT 86
306 cabrio 1.8 aut 95
405 GRX 1.8 aut 95
Re: Mijn 104 topic
Marco, da's nog niet zo'n slecht idee. Ik zal eens passen met wat ik heb.
Joos, het is grotendeels bodyschutz met wat zwart maar sommige plekken is niet zo mooi. Valt me erg tegen hoe het onder uit ziet, zeker omdat ik 2 maal heb gezegd dat ik de onderkant ook gespoten wilde hebben in de kleur van de auto.
Joos, het is grotendeels bodyschutz met wat zwart maar sommige plekken is niet zo mooi. Valt me erg tegen hoe het onder uit ziet, zeker omdat ik 2 maal heb gezegd dat ik de onderkant ook gespoten wilde hebben in de kleur van de auto.
Huidige privé collectie:
201 32
Austin Champ 56
403 bachee D 63
404 SL 1964
204 berline 70
504 Inj. 73
104 SL sloop 77
104 GL6 78
604 V6Ti aut 78
505 sti aut US 85
309 GT 86
306 cabrio 1.8 aut 95
405 GRX 1.8 aut 95
201 32
Austin Champ 56
403 bachee D 63
404 SL 1964
204 berline 70
504 Inj. 73
104 SL sloop 77
104 GL6 78
604 V6Ti aut 78
505 sti aut US 85
309 GT 86
306 cabrio 1.8 aut 95
405 GRX 1.8 aut 95
Re: Mijn 104 topic
Hm, goeie tip, ik zal eens een propje op de werkbank spuiten en kijken wat er gebeurd, ik heb t op de voorwiellagers gespoten zonder me te realiseren dat ik wel eens een fout had kunnen begaan.
Die koker was echter niet goedkoop dus ik ga uit van kwaliteit maar goed dat gaan mensen die een mercedes kopen ook
Die koker was echter niet goedkoop dus ik ga uit van kwaliteit maar goed dat gaan mensen die een mercedes kopen ook

Huidige privé collectie:
201 32
Austin Champ 56
403 bachee D 63
404 SL 1964
204 berline 70
504 Inj. 73
104 SL sloop 77
104 GL6 78
604 V6Ti aut 78
505 sti aut US 85
309 GT 86
306 cabrio 1.8 aut 95
405 GRX 1.8 aut 95
201 32
Austin Champ 56
403 bachee D 63
404 SL 1964
204 berline 70
504 Inj. 73
104 SL sloop 77
104 GL6 78
604 V6Ti aut 78
505 sti aut US 85
309 GT 86
306 cabrio 1.8 aut 95
405 GRX 1.8 aut 95
Re: Mijn 104 topic
Vandaag weer wat gedaan aan t stuurhuis.
Vettige bedoeling bij de stuurkogels. Tandheugel loopt ook wat zwaar naar mijn idee.
De bedoeling was om t geheel uit elkaar te, te reinigen, voorzien van nieuw vet en weer in elkaar te zetten.
Schoonmaken ging redelijk, veel aangekoekt vuil met vet en smeer laat zich makkelijk afschrapen. Ik krijg echter de stuurstangen niet van t tandheugel af om de rubbers te kunnen verwijderen.
In het RT gekeken zag ik dat de spoorstangen met een kogel/pen verbinding zouden moeten zitten maar dat was bij de oude types zo, mijn model is met een schroefgat in de tandheugel.
Gelukkig had ik toevallig een 205 boek liggen waarin dit stuurhuis ook vermeld staat. Het digitale WPH dat ik ooit mocht ontvangen legt e.e.a. ook uit. Nu maar eens even vaan zoeken hoe het verder uit elkaar kan.
Tandheugel is behoorlijk vettig en bruin dus een schoonmaak beurt en wat nieuw vet is geen luxe.
Stuurkogels lijken einde oefening. Bewegen vrij zwaar en stroef en volgens mij niet helemaal zoals t zou moeten. Zal wel weer een drama worden om die te vinden. Er zit echter geen speling op de kogel.
Vettige bedoeling bij de stuurkogels. Tandheugel loopt ook wat zwaar naar mijn idee.
De bedoeling was om t geheel uit elkaar te, te reinigen, voorzien van nieuw vet en weer in elkaar te zetten.
Schoonmaken ging redelijk, veel aangekoekt vuil met vet en smeer laat zich makkelijk afschrapen. Ik krijg echter de stuurstangen niet van t tandheugel af om de rubbers te kunnen verwijderen.
In het RT gekeken zag ik dat de spoorstangen met een kogel/pen verbinding zouden moeten zitten maar dat was bij de oude types zo, mijn model is met een schroefgat in de tandheugel.
Gelukkig had ik toevallig een 205 boek liggen waarin dit stuurhuis ook vermeld staat. Het digitale WPH dat ik ooit mocht ontvangen legt e.e.a. ook uit. Nu maar eens even vaan zoeken hoe het verder uit elkaar kan.
Tandheugel is behoorlijk vettig en bruin dus een schoonmaak beurt en wat nieuw vet is geen luxe.
Stuurkogels lijken einde oefening. Bewegen vrij zwaar en stroef en volgens mij niet helemaal zoals t zou moeten. Zal wel weer een drama worden om die te vinden. Er zit echter geen speling op de kogel.
Huidige privé collectie:
201 32
Austin Champ 56
403 bachee D 63
404 SL 1964
204 berline 70
504 Inj. 73
104 SL sloop 77
104 GL6 78
604 V6Ti aut 78
505 sti aut US 85
309 GT 86
306 cabrio 1.8 aut 95
405 GRX 1.8 aut 95
201 32
Austin Champ 56
403 bachee D 63
404 SL 1964
204 berline 70
504 Inj. 73
104 SL sloop 77
104 GL6 78
604 V6Ti aut 78
505 sti aut US 85
309 GT 86
306 cabrio 1.8 aut 95
405 GRX 1.8 aut 95
Re: Mijn 104 topic
Vandaag weer nuttig gemaakt om bij mijn broer electra in zijn nieuwe schuurtje aan te leggen en thuis gekomen toch maar weer verder met t stuurhuis.
Gekeken op winparts zag ik dat de stuurstangen erop geschroefd zitten, dus die zouden los moeten kunnen.... Hmmm, maar hoe.
Er zit dus een soort borg ring achter de binnenste stuurkogel (niks nieuws voor jullie 205-104 adepten natuurlijk maar ik ben nieuw hier in).
Borg ring terug gebogen en jawel, met een waterpomptang (bij gebrek aan de bijbehorende sleutel) kon ik de kom waarin de binnenste stuurkogel zit losschroeven. Weet iemand of die kogels uit de kom te halen zijn om schoon te maken en t vet te vernieuwen? Of kan ik beter nieuwe kopen?
Het stuurhuis is nog een beetje een wazig gebied. De veer en deksel aan de onderkant kan eenvoudig los en verijderd. In de stuurpen ingang zit een borgveer die ik met een tangtje kon verwijderen maar ik krijg het wormwiel er niet uit getrokken. Heb je daar speciaal gereedschap voor nodig? Ik heb de 104 stuurhuis gereedschapskist maar die is voor het oude type stuurhuis.

Ik zou t graag allemaal uit elkaar halen, schoon maken en opnieuw invetten zodat het op de auto kan.
Stuurkogels zijn volgens mij ver heen en aan vervanging toe. Ze bewegen heel zwaar en niet helemaal rond, de rubber gaapt langs de conus en de algehele staat is mager in mijn optiek.
Nieuwe kosten ze maar 14,28 per stuk dus geen kapitaal.
http://www.winparts.nl/853/onderstel/stuurdelen
Axiaalkogels (binnenste stuurkogels) zijn iets duurder en kosten 37,27 bij Winparts maar bij Mister-auto 14,16. Alles natuurlijk onder voorbehoud of men t allemaal echt heeft hè.
Gekeken op winparts zag ik dat de stuurstangen erop geschroefd zitten, dus die zouden los moeten kunnen.... Hmmm, maar hoe.
Er zit dus een soort borg ring achter de binnenste stuurkogel (niks nieuws voor jullie 205-104 adepten natuurlijk maar ik ben nieuw hier in).
Borg ring terug gebogen en jawel, met een waterpomptang (bij gebrek aan de bijbehorende sleutel) kon ik de kom waarin de binnenste stuurkogel zit losschroeven. Weet iemand of die kogels uit de kom te halen zijn om schoon te maken en t vet te vernieuwen? Of kan ik beter nieuwe kopen?
Het stuurhuis is nog een beetje een wazig gebied. De veer en deksel aan de onderkant kan eenvoudig los en verijderd. In de stuurpen ingang zit een borgveer die ik met een tangtje kon verwijderen maar ik krijg het wormwiel er niet uit getrokken. Heb je daar speciaal gereedschap voor nodig? Ik heb de 104 stuurhuis gereedschapskist maar die is voor het oude type stuurhuis.

Ik zou t graag allemaal uit elkaar halen, schoon maken en opnieuw invetten zodat het op de auto kan.
Stuurkogels zijn volgens mij ver heen en aan vervanging toe. Ze bewegen heel zwaar en niet helemaal rond, de rubber gaapt langs de conus en de algehele staat is mager in mijn optiek.
Nieuwe kosten ze maar 14,28 per stuk dus geen kapitaal.
http://www.winparts.nl/853/onderstel/stuurdelen
Axiaalkogels (binnenste stuurkogels) zijn iets duurder en kosten 37,27 bij Winparts maar bij Mister-auto 14,16. Alles natuurlijk onder voorbehoud of men t allemaal echt heeft hè.
Huidige privé collectie:
201 32
Austin Champ 56
403 bachee D 63
404 SL 1964
204 berline 70
504 Inj. 73
104 SL sloop 77
104 GL6 78
604 V6Ti aut 78
505 sti aut US 85
309 GT 86
306 cabrio 1.8 aut 95
405 GRX 1.8 aut 95
201 32
Austin Champ 56
403 bachee D 63
404 SL 1964
204 berline 70
504 Inj. 73
104 SL sloop 77
104 GL6 78
604 V6Ti aut 78
505 sti aut US 85
309 GT 86
306 cabrio 1.8 aut 95
405 GRX 1.8 aut 95
Re: Mijn 104 topic
Naamgenoot, heb je ook een idee hoe ik het rondsel eruit kan halen?
Ik was zelf ook al voornemens om de betere delen te pakken. Ik heb er al zoveel aan uit gegeven dus die paar tientjes maken t m ook niet meer.
Deze week wil ik eigenlijk de assen/trommels/stuurhuis erop zetten maar dan moet t wel compleet/schoon/gereviseerd zijn.
Probleem is dat er bij winparts en mister-auto geen TRW spoorstangen leverbaar zijn, alleen stuurkogels. Maar goed dat is tenminste iets.
Ik was zelf ook al voornemens om de betere delen te pakken. Ik heb er al zoveel aan uit gegeven dus die paar tientjes maken t m ook niet meer.
Deze week wil ik eigenlijk de assen/trommels/stuurhuis erop zetten maar dan moet t wel compleet/schoon/gereviseerd zijn.
Probleem is dat er bij winparts en mister-auto geen TRW spoorstangen leverbaar zijn, alleen stuurkogels. Maar goed dat is tenminste iets.
Huidige privé collectie:
201 32
Austin Champ 56
403 bachee D 63
404 SL 1964
204 berline 70
504 Inj. 73
104 SL sloop 77
104 GL6 78
604 V6Ti aut 78
505 sti aut US 85
309 GT 86
306 cabrio 1.8 aut 95
405 GRX 1.8 aut 95
201 32
Austin Champ 56
403 bachee D 63
404 SL 1964
204 berline 70
504 Inj. 73
104 SL sloop 77
104 GL6 78
604 V6Ti aut 78
505 sti aut US 85
309 GT 86
306 cabrio 1.8 aut 95
405 GRX 1.8 aut 95
Re: Mijn 104 topic
Mijn moeder is een ware ster in het bereiden van zoet-zuur konijn met stroop en peperkoek. Heerlijk. Of wij Limburgers t beter voor elkaar hebben weet ik niet, helaas worden we vaak een beetje dom/onnozel afgeschilderd door de rest van t land en dat vind ik jammer. On topic maar weer.
Ik heb t model met kogels, niet die ogen met bouten. In principe dus het nieuwe type zoals ook in een 205 gebruikt.
De druktaarts en spoorstangen heb ik reeds verwijderd maar ik krijg t rondsel niet uit t stuurhuis. Heb je daar speciaal gereedschap voor nodig? Moet dat geperst worden? Mij lukt t niet. Als ik t rondsel er uit heb ben ik ver genoeg denk ik en kan ik het heugel dr uit schuiven maar zo ver kom ik dus niet.
Ik heb t model met kogels, niet die ogen met bouten. In principe dus het nieuwe type zoals ook in een 205 gebruikt.
De druktaarts en spoorstangen heb ik reeds verwijderd maar ik krijg t rondsel niet uit t stuurhuis. Heb je daar speciaal gereedschap voor nodig? Moet dat geperst worden? Mij lukt t niet. Als ik t rondsel er uit heb ben ik ver genoeg denk ik en kan ik het heugel dr uit schuiven maar zo ver kom ik dus niet.
Huidige privé collectie:
201 32
Austin Champ 56
403 bachee D 63
404 SL 1964
204 berline 70
504 Inj. 73
104 SL sloop 77
104 GL6 78
604 V6Ti aut 78
505 sti aut US 85
309 GT 86
306 cabrio 1.8 aut 95
405 GRX 1.8 aut 95
201 32
Austin Champ 56
403 bachee D 63
404 SL 1964
204 berline 70
504 Inj. 73
104 SL sloop 77
104 GL6 78
604 V6Ti aut 78
505 sti aut US 85
309 GT 86
306 cabrio 1.8 aut 95
405 GRX 1.8 aut 95
Re: Mijn 104 topic
Niemand die weet hoe t rondsel uit t stuurhuis moet? Er staat in de tekeningen: "verwijder t rondsel" maar hoe? Ik heb er al aan getrokken, niks. poulietrekker?
Huidige privé collectie:
201 32
Austin Champ 56
403 bachee D 63
404 SL 1964
204 berline 70
504 Inj. 73
104 SL sloop 77
104 GL6 78
604 V6Ti aut 78
505 sti aut US 85
309 GT 86
306 cabrio 1.8 aut 95
405 GRX 1.8 aut 95
201 32
Austin Champ 56
403 bachee D 63
404 SL 1964
204 berline 70
504 Inj. 73
104 SL sloop 77
104 GL6 78
604 V6Ti aut 78
505 sti aut US 85
309 GT 86
306 cabrio 1.8 aut 95
405 GRX 1.8 aut 95