Page 14 of 27

Re: 604 GTI 1984 project Harrie

Posted: 27 Apr 2016, 20:33
by Harrie
Koffiemolen wrote:Mooi werk Harrie, vakantie verdiend! Dit topic gaat hopelijk niet te lang 'op vakantie'?
Leeuwtje wrote:Inderdaad! Anders krijg ik afkickverschijnselen van deze "soap" ;-)
helaas...2 weken zonder internet, in die 2 weken geen updates dus..

grt, Harrie

Re: 604 GTI 1984 project Harrie

Posted: 27 Apr 2016, 20:37
by Harrie
mars306 wrote:
Harrie wrote:helaas...2 weken zonder internet, in die 2 weken geen updates dus..

grt, Harrie
Ik ben altijd erg blij dat ik in de vakantie géén Internet heb............... :D :D

Fijne vakantie Harrie! 8) 8)
ericon wrote:Fijne vakantie Harrie, ik zal je updates missen :-)
Peu 604 wrote:Fijne vakantie Harrie ik zal je verhalen en foto,s missen heel veel plezier gewenst en hopelijk mooi weer.
Groet Lucas.
Remco504coupé wrote:Harrie, dan zie je mijn vakantie groet helaas te laat, maar toch, bij deze nog een hele fijne vakantie gewenst.
Ik heb nog steeds mijn remleidingen niet aangepakt, een beetje watervrees zeg maar :shock: , maar uit dit topic haal ik weer motivatie.
Helaas minder tijd nu, (gelukkig een nieuwe baan), maar wellicht krijg ik in jouw afwezigheid iets voor elkaar.
dank jullie, 18 augustus 2010, de vakantie zit er weer op, dus verder:
gisteren de 4 delen van de remklauwen (vóór) naar het straalbedrijf gebracht, zijn donderdagmiddag gereed.
Vandaag de gever-cylinder van de koppelingsbediening gereviseerd, eerst uit elkaar gehaald en blank en schoon gemaakt:

Image

de rembekrachtiger ontdaan van steunplaat en steunen en alles ontroest, zink en gelakt. De ketel blijft grijs, met een blanke laklaag.

Image

De koppelingscylinder (ook zink-grijs+blanke lak) nadien weer netjes met rempasta en kopervet in elkaar gezet:

Image

de klemmen van de brandstofleidingen en de steunen van de remslang ( overgang naar leiding )
ontroest, in de zink, en gespoten. Een borgplaat van de remklauw had ik nog niet gedaan, dus ook meteen meegepakt:

Image

het opbouwen kan beginnen ! :D Morgen mooi weer, en het wordt alsmaar beter weer, dus lekker sleutelen 8)
grt, Harrie

Re: 604 GTI 1984 project Harrie

Posted: 27 Apr 2016, 20:40
by Harrie
Vandaag, 19 aug. 2010, GROTE vorderingen gemaakt !
remleidingen voorzijde allemaal gemonteerd, koppelingscylinder, rembekrachtiger, hoofdremcylinder, en de cruise control weer
op z'n plaats gezet nadat ik de kabel die naar het gaspedaal gaat, weer netjes aangekoppeld had, dankzij de uitleg van Paull perfect verlopen.
En een steun gemaakt voor de kabelhouder die los hing door een afgebroken M8 bout in het kleppendeksel.
Daarna orde in de chaos: alle slangetjes en kabels / draden netjes gelegd en waar nodig gebundeld.

Image

bij het zeskant in het schutbord gaat de remleiding door het interieur langs de middentunnel naar achteren ( onder de mat :mrgreen: ) en achter zit weer zo'n zeskant vlakbij de benzinepomp.

Image

aan het einde v.d. middag de 4 delen van de voor-remklauwen opgehaald bij het straalbedrijf :

Image

en vanavond nog in de zink en kleur, en in elkaar gezet.

Image

Als ik de onderste koppelingscylinder gereviseerd heb, kan ik eindelijk de remvloeitstof afvullen en gaan ontluchten.
morgen verder, de vaart er in proberen te houden. grt, Harrie

Re: 604 GTI 1984 project Harrie

Posted: 27 Apr 2016, 20:41
by Harrie
vandaag 20 aug. 2010, de nieuwe remslangen van Remkaflex (RMSL-1127) aan de klauwen gemonteerd en de klauwen vervolgens aan de veerpoten.
Draden van rembloksijtage hersteld.
De koppelingscylinder onder zat natuurlijk lekker vastgeroest in het aluminium oog aan de versnellingsbak..
Dus een kleine, oude doorslijpschijf in de kleine haakse slijper en daarmee een sleufje in dat oog geslepen,
de spanning is er dan af. Boutje van kabelsteun, plastic stropje en aanvoerleiding verwijderd en toen de cyilnder er met gemak uitgetikt.
Na een paar centimeter moet de cylinder tegen de klok in worden gedraaid zodat de ontluchtingsnippel over de stuurhuishoes kan.
De cylinder schoon gemaakt, gereviseerd en weer gemonteerd met kopervet, nadat ik het oog met schuurpapier had schoongeschuurd.

Image

nadien de toevoerslang van de gever-koppelingscylinder verlengd met een blanke slang die ik in een oude lege wasbenzinefles heb gehangen.
ik wil namelijk de oude remolie niet in de verse nieuwe DOT 5.1 laten lopen.
Reservoir gevuld en voor ontlucht: eerst links even, daarna recht even zodat het T-stuk goed ontlucht wordt.
Daarna linksvoor geheel ontlucht, daarna rechtsvoor geheel ontlucht.
Toen een ( FESTO lucht-)slang van nippel RV naar onderste koppelingscylinder.
toen kon ik het koppelingssysteem met het rempedaal perfect vullen en ontluchten :D
nadien ook nog de achterremmen ontlucht. En ik heb weer remdruk :D
En de naven en de randen van de remschijven voor in de Owatrol gezet:

Image

links mijn ontluchtingsfles: de slang komt op de nippel en zo vang ik alle remvloeistof op die er uit komt. Door de blanke slang zie je perfect de luchtbellen.
daarnaast spuitbus remmenreiniger en fles nieuwe DOT 5.1 remvloeistof.

grt, Harrie

Re: 604 GTI 1984 project Harrie

Posted: 27 Apr 2016, 20:42
by Harrie
vandaag ( 22 aug.2010 )wilde ik de bovenste chroomlijst in het voorruitrubber er weer in frummelen.
Dus moest het schuifdak open... eerst met een pvc-buisje aan de stofzuiger de rommel onder de windkap weggezogen.
op de schakelaar gedrukt: ZZZZZZZZZZZzzzzzzzzzzzz het dak ging open alsof het nieuw was :D
de windkap gedemonteerd en de goten en rails van het schuifdak schoongemaakt.
Toen kon ik via het open schuifdak goed bij de chroomlijst.
Van de oude veer een gereedschapje gemaakt ( het andere uiteinde van deze veer had ik al gebruikt om
een nieuwe veer van te maken voor de veiligheidshaak van de motorkap ):

Image

dankzij de tip van Bert kon ik met de speciale vorm die ik er aan heb gebogen, het rubberflapje weer in de sierlijst krijgen.
telkens het gedeelte wat goed zat, met duck-tape vastgezet, en zo was het in 10 minuten gepiept ! Bert: bedankt !

Image

Nadien met plamuurmes en een metalen lepeltje ( oud afdekplaatje van een PC-slot, ideaal ) de hemelbekleding weer netjes
strak op de plaats gekregen, ik kon het zelfs om de rand heen werken zoals het hoort te zitten,
al zit er geen nieuwe lijm tussen, zo ging het prima en het resultaat is perfect.
Een z.g.a.n. dakantenne gemonteerd, nadien kon de binnenspiegel en de binnenverlichting er weer in.
De radiobedrading omgebouwd naar 2 DIN-stekkersysteem en mijn JVC radio-CD ingebouwd: muziek ! :D
het was vandaag hier prachtig warm weer, en zo toch lekker wat zeer nuttige dingen gedaan.
grt, Harrie

Re: 604 GTI 1984 project Harrie

Posted: 27 Apr 2016, 20:44
by Harrie
chr. wrote:Flink veel gedaan de laatste tijd zeg :o .
Bijna klaar om naar Zevenaar te gaan 8)
dank je Chris, ja maar nog een hele waslijst "to-do's ".
morgen ga ik het stuurhuis demonteren om de lekkage te verhelpen.
vandaag bij de dealer een reparatieset besteld, is morgen binnen.
aan het einde v.d. middag was het droog en zelfs zonnig, dus nog even de brandstofleidingen
ontroest op de plekken waar de klemmen hebben gezeten. in zink en zwarte lak en nadien de klemmen gemonteerd, ook weer klaar.
grt, Harrie

Re: 604 GTI 1984 project Harrie

Posted: 27 Apr 2016, 20:45
by Harrie
Koffiemolen wrote:Kwijl, kwijl, kwijl, mooi man!

Goed bezig!
vandaag ( di. 24 aug. 2010 ) druk geweest met ruitbreuk in ons slaapkamerraam, door een flinke windvlaag gistermiddag.. na half drie snel aan de 604 gaan werken.
Het linkervoorwiellager maakt lawaai, zo merkte ik laatst bij de veerpoot-revisie.
Dus het wiel er af, verkreukelde dop eraf, en toen bleek dat de plaat achter de naafmoer erg los zat...
De naaf is waarschijnlijk bij de grote beurt met 123.000 km los geweest, de moer was nog nieuw.
De lagerspeling was verkeerd afgesteld.... normaliter gaat een wiellager van een klassieke Peugeot zelden of nooit kapot, maar bij een verkeerde lagerspeling wél...
Na verwijderen van de klauw en schijf mét naaf, meteen de beschermplaat ontroest en in de zink gespoten, naafstuk schoongemaakt:

Image

lagers zijn nog goed, dus lekker laten zitten maar wel dik in nieuw vet gezet. Dat gaat geweldig mooi met een houten verf-roerspatel, daarmee kun je ook
ideaal vet in het lager slaan zonder dat je pijnlijke vingers krijgt.
De naaf zelf ook goed vol nieuw vet gezet met die "spatel".
Het vet in het binnenste lager was zwart, dus zoveel mogelijk verwijderd en uitgespoeld.
Na de montage, de naafmoer eerst vast gedraaid, en daarna 1/2 slag los en toen de lagerspeling afgesteld.
Die lagerspeling is o.k. als je de dikke plaat achter de naafmoer met een grote platte schroevedraaier nog net heen en weer kunt duwen.
Vervolgens de moer exact zo houden met bahco of sleutel 30, en met de hamer een plat kantje slaan aan
de kraag van de naafmoer, daar waar de borging moet komen. Hierdoor kan de moer al niet meer verdraaien,
waarna je met hamer en een centerpons of gelijkwaardige stift de deukjes in de uitholling kunt kloppen.
Met een nieuwe naafdopje is dat dan ook weer picobello in orde. De lagers zijn muisstil als ik de remschijf snel ronddraai. :D

Image

het reparatieset voor het stuurhuis is niet op voorraad in het 'tussenmagazijn' in Dld, moet dus uit Vesoul komen, is vrijdag pas binnen.
Morgen verder.
grt, Harrie

Re: 604 GTI 1984 project Harrie

Posted: 27 Apr 2016, 20:47
by Harrie
chr. wrote:Prachtgezicht die remklauw(en) 8) 8)
:D jij houdt wel van kleurtjes en lak heh? :mrgreen:

ik had die rode Motip-primer nog staan, en die heb ik al vaker toegepast, ook op de achter-remklauwen van de 604 V6 SL.
alles mat-zwart is ook zo saai...
grt, Harrie

Re: 604 GTI 1984 project Harrie

Posted: 27 Apr 2016, 20:49
by Harrie
chr. wrote:Harrie, bij mij moet het glimmen, punt :mrgreen: :wink: 8)
Ronald 504 wrote:Waauw, mooie remrevisie hoor. Foto's zien er zo goed uit dat ik voor wil stellen om mijn 504 even bij je te parkeren voor een soortgelijke revisie.

Niet dat ik niet goed rem maar het oog wilt ook wat, en de gedachte dat het de komende tich jaar weer goed zit is ook wat.

Dus mocht je straks niks om handen hebben (604 gereed, rare gedachte he), ik hou me aan bevolen.....

Veel succes met de (laatste) dingen, en dan ga je het 604 event toch wel halen ??
hahahaaa.. die Ronald. bedankt voor je compliment :D
maar als de 604 GTI gereed is, wacht er acuut een J7. We hebben de caravan verkocht, dus de J7 moet volgend voorjaar gereed zijn.
en er staat ook nog een 604 V6 SL... en veel ander werk :roll: :D
Vandaag maar eens weer roest krabben... De 504 coupé van Remco504coupe heeft een kunstwerk met
bloemen op de carterpan, de carterpan van m'n 604 GTI is bruin,.. roest!
en de traverse e.d. moesten ook nog, dus borstelen, borstelen, ontvetten, zink en spuiten.
De gietijzeren traverse en enkele andere delen moet ik nog in de Owatrol zetten.

Image

( het draadje links is van de acculader ). Tevens de olie afgetapt: mooi goudbruin, geen vervuilingen en ook geen ijzerdeeltjes aan de magneet
van de carterplug. ik had de olie in 2004 ververst en een nieuw oliefilter geplaatst.
Dat heeft tot heden dus als inloop-olie en inloopfilter gefunctioneerd.
Met nieuwe motorolie (15W40) en nieuw oliefilter, nieuw carterstopringetje op naar de eerste 5000 km, misschien al wel eerder nogmaals verversen en een nieuw filter,
ja ik vervang het filter ook weer bij de volgende verversing, dan bij 10.000 km, om dan weer naar de normale interval te gaan. 8)

{ een motor die lang heeft stilgestaan zou eigenlijk vaker ververst moeten worden in de eerste periode, en ook telkens het oliefilter vernieuwen }
Verder veel dingen onder de motorkap afgemaakt, daar ben ik nu rond.
ik zit nog te prakizeren over dat stuurhuis, volgens het WPHB moet je de motor in de takel hangen, motorsteunen los, en de traverse 40 mm laten zakken.
Dat geldt volgens mij voor originele geklonken stuur-flector, bij mijn 604 zitten ze al met M8 boutjes vast.
Als ik de flector deel en de bouten van het stuurhuis uit de traverse draai, zou het stuurhuis er toch zo onderuit moeten kunnen ( zwaartekracht :mrgreen: ) ?
( jaja, de stuurkogels en de 2 leidingen van de SB ook los )
:?: :roll:
ik ga morgen de boel losdraaien zoals ik het in gedachten heb, en dan zien we wel.. :wink:
grt, Harrie

Re: 604 GTI 1984 project Harrie

Posted: 27 Apr 2016, 20:53
by Harrie
A.BRANDHORST wrote:Mooie vorderingen Harrie!

Ps... ik raad je aan morgen maar ´even´ een goed zeiltje te spannen. Anders spoel je misschien weg.
Koffiemolen wrote:Harrie, ik moest bij de inbouw van mijn SBK een nieuwe traverse (met gaten) moeten plaatsen. Ik heb toen een motorlift gekocht (max 2500 kg!). Die staat i.v.m. ruimtegebrek elders, maar mag je van mij lenen.
Als jet het blok iets hebt gelicht valt het allemaal erg mee. Ik heb de traverse met stuurhuis en al in 1x gemonteerd (nadat ik op de werkbank het stuurhuis met cilinder en leidingen netjes had gemonteerd), bij demontage kun je dat ook doen, ik denk dat dat eenvoudiger is. Kijk maar even.
vanmorgen ( 26 aug. 2010 ) belde de dealer: reparatieset is binnen: joepie :D
dus naar Eibergen gereden en het setje opgehaald, tevens bij Welkoop een DIK zeil van 4x6 m. gekocht, met versterkte hoeken.
Toen om 11.00 uur het zeil hing, kon ik beginnen met de voorbereidingen.
tussendoor ook nog naar de Brezan geweest, en om 12.15 uur lag het stuurhuis al in de garage :mrgreen:

Image

@ Bas: bedankt voor je aanbod, niet meer nodig :wink:

en zet maar vette rode strepen door het WPHB: hoezo motorkap verwijderen, motor in de takel hangen, traverse 40 mm laten zakken.... :roll:
het kan dus ook eenvoudig! :D stuurkogels los, flector losnemen ( NIET de bevestiging, maar de platen delen ),
en dan komt de truc: rechts de stang v.d. hulpcylinder los maken van de rechter spoorstang. En die hulpcylinder laten zitten.
je kunt namelijk de bout van die hulpcylinder aan de linkerkant er niet uit krijgen!
De bouten waar het stuurhuis mee vast zit, ontborgd en al grotendeels losgedraaid.
Aftapbak er onder en alle 4 leidingen los genomen.
Toen de bouten helemaal los, en door het stuurhuis iets 'voorover' te kantelen on z'n lengte-as,
kunnen de leidingen spanningvrij er uit ( die naar de hulpcylinder mogen niet verbogen worden ! ) en rechtstandig naar beneden er uit.
Dit geldt dus gevallen waarbij stuurflector met bouten zit in plaats van geklonken.
in het geval van geklonken flector moet de onderste stuurkolomkap er af, en de stuurkolom daar ook gedeeld worden, vermoed ik!

en toen het stuurhuis reviseren: het dopje aan de onderkant netjes losgepeuterd met plamuurmes, de bout van de flectorbevestiging er uit,
daar een schroevedraaier doorheen om de as tegen te houden, en dan de moer aan de onderzijde losdraaien. 2 M8 boutjes los en de boel is uit elkaar:

Image

de bovenste keerring kan er zo uitgewipt worden, de onderste zit om het binnenwerk.
beide vernieuwd en dik in het witte vet gezet dat er bij zit:

Image

en zo zit het weer in elkaar: de onderste keerring kon ik mooi met een pijpsleutel 28 in tikken.
en bovenop de nieuwe bovenkeerring heb ik de OUDE keerring geplaats !
deze voorkomt dat er zand en vuil in die rand blijft liggen en die keerring snel weer lek gaat. Eureka! 8)

Image

nadien de tandheugel via het gat ruim van nieuw ( wiellager-)vet voorzien.
en zo ziet het er gemonteerd weer uit. De extra keerring wordt mooi op de plaats gehouden door de bevestiging van de flector, beetje vet ertussen.

Image

ik maak er later nog wel eens een smeernippel op, de taats is reeds doorboord, want het stuurhuis was té droog naar mijn mening....

ik had het stuurhuis ook al weer gemonteerd kunnen hebben...ALS... :shock:
fijn die stortbuien ... :evil: van mijn nieuwe zeil alle hoeken uitgescheurd, alles nat.. ook de voorruit die nog niet gekit is.... :evil:

Image

vanavond 4 maal een zwembad in de serre... :evil:
.
morgen misschien nog iets doen, want we moeten naar Maastricht... anders zaterdag maar weer verder.
grt, Harrie