604 GTI 1984 project Harrie

Voor de Peugeot 504 en 604
Harrie

Re: 604 GTI 1984 project Harrie

Post by Harrie »

vandaag 19 juli 2010 maar eens de schotel van de linker veerpoot ontroest.. met tegenzin,,, wat een pokke-klus!
eerst met de flex in de slijptol de ruwe roest weggeslepen, daarna met de 3M-borstel.
Toen ontvet en met de kwast in de Owatrol gezet. Na 4 uur was de Owatrol in de zon en bij 34 graden
al mooi opgedroogd, nog iets plakkerig.
Een nieuwe spuitbus verf ( zijdeglans zwart v.d. Gamma ) aangebroken en dat gedeelte gespoten:

Image

ondertussen de linker remklauw uit elkaar gehaald. het straalbedrijf is gesloten vanwege vakantie.. dat wordt dus weer borstelen.. :-|

Image

tevens de rechter veerpoot gedemonteerd, en uit elkaar gehaald:

Image

morgenmiddag verder. grt, Harrie
Peugeot: pour que l'automobile soit toujours un plaisir.
Peugeot Course racefiets 1979 ; J7 F 1,8 camper 1972 ;
304 S cabriolet 1973 ; 306 1.8 cabriolet 1996
604 V6 SL 1978 ; 604 GTI 1984 ; 406 Break 1.8 ST 2001
Harrie

Post by Harrie »

Koffiemolen wrote:Goed zo Harrie! Vervelden klus die veerpoten ontroesten, maar wel ontzettend dankbaar. Slim om deze met Owatrol te behandelen, ik heb het met het vergelijkbare RX5/RX10 gedaan.
vanmiddag 21 juli 2010: weer verder:
er zit bij alle 604's een smalle spleet tussen voorscherm en binnenscherm:

Image
( p.s: het bruine, rechts op de foto is Valvoline ML-wax :wink: )
in die smalle spleet hoopt zich veel zand, pekel en vuil op.. met DIT als resultaat:

Image
( foto heb ik even geleend van het franse 604 forum )

De hogedrukspuit er bij en zéér grondig schoongeblazen ( ook rechts ).
Nadat het droog was, heb ik die naad heb ik dicht gemaakt met 3M carrosseriekit, deze is voor andere toepassingen, maar ook goed te gebr. als kneedbare kit:

Image

daarna kon ik de vacuümtank weer monteren met de nieuwe plaat.
ook de schotel bovenin het bovenscherm ontroest, zink en lak.

Image

De leidingen van de stuurbekrachtiging ontroest, in de zink en in kleur ( beige metallic ) gespoten ; en het steuntje is weer beter dan nieuw:

Image

De draagarm, stabilisatordelen, spoorstang e.d. ontroest, met thinner schoongemaakt en met de kwast in de Owatrol gezet:

Image

daar ben ik zéér content over, ik deed zoiets in het verleden vaak met mat-zwart, maar dan gaat het naar verloop van tijd toch weer roesten.
en het scheelt veel werk qua afplakken t.o.v. spuiten met lak.

De stuurbekrachtiging lekt, bij de wartel van de hogedrukleiding, losgenomen en weer vastgezet. Alles vetvrij en
schoon gemaakt met remmenreiniger, hopelijk is de lekkage verholpen.
Vanavond bezoek: Frank205. even de motor gestart: sloeg meteen aan, liep prachtig, en dat na 1 maand stilstand 8)

grt, Harrie
Harrie

Post by Harrie »

chr. wrote:
Harrie wrote:Harrie schreef:
even de motor gestart: sloeg meteen aan, liep prachtig, en dat na 1 maand stilstand 8)

grt, Harrie
Wat had je dan gedacht, we hebben het hier wel over een Peugeot :mrgreen: .

Mooi werk harrie 8) . de 604 wordt een plaatje waar je met recht trots op mag zijn :wink:
inderdaad Chris! die conclusie hadden we al eerder getrokken in dit topic :mrgreen:

vandaag de linker veerpoot weer in elkaar gezet :

Image

en gemonteerd, daarbij moet de doorslagplaat altijd in de langsrichting liggen:

Image

de boutjes reeds ontroest en in de zink, maar ik lak ze later, nu zou de lak toch beschadigen door het sleutelen.
tevens zie je de nieuwe remleiding voor linksvoor liggen.

Image

grt, Harrie
Harrie

Post by Harrie »

Koffiemolen wrote:Kijk! Daar kijken we graag naar Harrie, wat een verschil met de situatie voor dat je de veerpoot onder handen nam. Dit is dankbaar werk...
Peu 604 wrote:Nog even een nieuw naafdopje er op dan is hij helemaal prima de lux.
het wiellager maakt lawaai, zelfs al als ik de naaf met de hand rondslinger..
ik vernieuw dus het lager. een nieuw naafkapje heb ik nog in de krat liggen.

Het 'restant' van het aanslagrubber heb ik los op de veerschotel 'gelegd' , daardoor kan ik de
veerschotel altijd goed schoonhouden en is de functie niet verloren, al ligt de bovenkant nu 2 cm lager....
grt, Harrie
Harrie

Post by Harrie »

do. 22 juli 2010 : de trekhaak van de 406 Break ontroest en gespoten, tevens de beugel van de TwinnyLoad. was meer werk dan vooraf gedacht...
Nadien de rechter veerpoot ontroest, met thinner schoongewassen en in de Owatrol gezet:

Image

Image

vanavond nog 2 maal met de spuitverf gespoten, het is nu netjes zwart.
Nu de onderdelen van de veerpoot nog.... dat wordt weer roest borstelen,.....bah! :(
Als het dan eenmaal blank, in de zink en gelakt is, heb ik er weer een super-goed gevoel over. 8)
grt, Harrie
Harrie

Post by Harrie »

dinsdag 27 juli 2010 : de onderdelen v.d. rechtse veerpoot ontroest en na laag zinkspray zwart gelakt:

Image

ook dit toplager ( net zoals links ) vol olie laten lopen, afdichtrubber superschoon gemaakt.
Image

Image

vanavond de veerpoot in elkaar gezet, diversen met kopervet ingesmeerd,
de schotels met Owatrol, ook de veer ( na montage, niet te zien op deze foto ).
Image

in de workmate rechtop gezet, en eerst de schokbreker enkele malen met de hand uitgetrokken
en naar beneden geduwd. Zo ontlucht de schokbreker ! dit is noodzakelijk als de veerpoot een tijd horizontaal gelegen heeft
of de schokbreker zelf gedemonteerd is geweest. JD heeft dat ervaren, een raar geluid in z'n veerpoot ( na revisie ),
dat overigens ook wel vanzelf goed komt na een tijdje rijden ( in- en uitveren ).

Vanmiddag ook nieuwe binnen- en buitenbanden gekocht voor mijn klassieke Peugeot racefiets.. de oude waren ernstig uitgedroogd en vol barsten en scheuren.
vanavond gemonteerd, en het velgbed van de velgen grondig schoongemaakt en in de Owatrol gezet.
Nadien de velgen uitgelijnd door de spaakmoeren te verdraaien, een erg lastige klus, maar het moest want veel spaken zaten té los.
morgen een proefritje, zondag gaat deze fiets mee op vakantie.
grt, Harrie
Harrie

Post by Harrie »

A.BRANDHORST wrote:Ah, ik zie al, als mijn veerpoten ooit moeten worden opgeknapt, dat ik bij jou aan het juiste adres ben, Harrie!

Enneh... offtopic, staan rechts al je fotoalbums door de jaren heen?
nee, videobanden van de PCN, daar ben ik al eens heel druk mee geweest.
deze dozen moeten nog terug naar Woudenberg.
grt, Harrie
Harrie

Post by Harrie »

Koffiemolen wrote:
Harrie wrote:Harrie schreef:
Nadien de velgen uitgelijnd door de spaakmoeren te verdraaien, een erg lastige klus, maar het moest want veel spaken zaten té los.
morgen een proefritje, zondag gaat deze fiets mee op vakantie.
grt, Harrie
Goed bezig Harrie! Als je wilt kan ik de velgen perfect voor je richten (uitlijnen doe je bij auto's). Ben mechanieker op de bezemauto geweest bij cyclosportieve tochten. Heb redelijk wat wieltjes gespaakt en gericht. Het is deels theorie maar vooral ook gevoel. Ik heb ook een wielrichter die daar speciaal voor is, erg handig, mag je ook lenen als je wilt.
Mark wrote:Multitalent, die Koffiemolen. Ook al fietsmechanieker!
Achterwiel is perfect, voorwiel zit nog een klein slingertje in.
.
De remschijf geslepen ( dikke randen en roest er af ) en met de flex nagepolijst.
Beschermplaat achter de schijf ontroest en in de zink gezet.
Remklauw met remslang gedemonteerd. De paarse doek zit om de stalen remleiding om lekkage op te vangen.
De draagarm, spoorstang, stabilisator etc.,. ontroest en in de Owatrol gezet.
De bevestigings'pot' in het rechtervoorscherm had geen stipje roest :D
in de zink en kleur gezet, nadien in de Valvoline Wax ML.
De rechter veerpoot weer gemonteerd met gereviseerde bouten en moeren:

Image

Als ik tussen de regenbuien door, morgen nog aan de remleidingen kan beginnen, dan doe ik dat.
Tevens het koppelingscircuit reviseren. ik wil geen oude remvloeistof uit dat circuit in de nieuwe remvloeistof hebben .
Vrijdag of zaterdag zet ik de 604 weer op de wielen, dan mag ze 2 weken wachten...
grt, Harrie
Harrie

Post by Harrie »

Marinus wrote:@Harrie, straks is het bijna een nieuwe auto. Schiet al aardig op zo. Ga je met de 604 op vakantie straks :?:
Dank je :wink: de binnenschermen glanzen als een spiegel, daar kick ik van, wat een contrasten ben ik tegengekomen in deze voiture :mrgreen:
Nee, we gaan zondag weg met 406 Br+Knaus. Nadien heb ik nog 3 weken...
Dan moet de 604 klaar zijn, óp kenteken, want 11 september is het grote 604 feest 8)
grt, Harrie
Marinus wrote:Volgens mij lig je dan aardig op schema voor zover ik het kan inschatten.
In de laatste afrondende zaken gaat ongetwijfeld ook de nodige tijd zitten, dus succes daarbij.
Ja en 11-9 is natuurlijk een mooiere deadline voor deze auto :!:
dank je Marinus, maar ik maak me wel zorgen om de lekkage van het stuurhuis.. de ATF loopt er aan de bovenzijde uit, daar waar
de stuuras vanaf het stuur er in komt... misschien moet ik het stuurhuis wel geheel demonteren... :roll:
En de lijst met to-do's is nog erg lang, sommige dingen hoeven niet gereed vóór de RDW keuring, zoals de bekleding schoonmaken.
.
Vandaag bui--droog-bui-droog-buitje-droog-bui-droog-zon-buitje-droog-bui...
dat schiet dus niet op :-| De cruise-control weer gedemonteerd om meer ruimte te krijgen om aan de remleidingen te kunnen sleutelen.
Maar het wilde vandaag niet lukken, ik kan er slecht bij en de remleidingsleutel kan niet op de wartel
van de lange leiding die naar rechtsvoor loopt. En die leiding loopt langs het schutbord, achter de motor langs.
onzichtbaar, laat staan te vervangen... dat wordt een pittig klusje.. ik was écht niet van plan daarvoor de motor uit te bouwen...
Naad rechtsvoorscherm ook afgekit, en 1 roestplekje gevonden, precies op de plek waar de clingoteursteun zit gepuntlast.
De remcylinders van de voorremmen schoongeborsteld en in de Owatrol gezet:

Image

De remtangen en binnendelen laat ik stralen door een straalbedrijf, omdat dit met de 3M borstel niet kan.

grt, Harrie
Harrie

Post by Harrie »

Marinus wrote:@Harrie, gelukkig is de weersverwachting voor vandaag en morgen dat het de hele dag droog is. Pas morgen eind van de middag worden in oosten weer buien voorzien :!:
Natuurlijk moet je grondige aanpak niet gaan leiden onder tijdsdruk, bovendien moet het leuk blijven, dus als het niet lukt per 1-9 dan zij dat zo. Je moet wellicht nog 40 a 50 jaar van deze auto genieten, dus wat maakt die ene meeting uit :wink: (ook al is het 604 jubileum uiteraard bijzonder natuurlijk). Veel succes.
het was idd droog en zonnig Marinus, en dat 604 feestje is wel een speciaal feestje :mrgreen: ( registervertegenwoordiger v.h. PCN-604-register ).
Vandaag het T-stuk en korte leiding gedemonteerd... dat ging wat lastig.
Het is uiteindelijk gelukt maar de ruimte is erg beperkt, dus ook de rembekrachtiger gedemonteerd:

Image

De pedalenplaat is wat roestig en enkele roestplekjes op het schutbord:

Image

De doek op de chassisbalk ligt er om de druppels remvloiestof op te vangen.
Meteen ook de gevercylinder van de koppeling gedemonteerd.
De wartel van de leiding zat erg vast. En ik ben zó sterk, dat mijn sleutel 11 BRAK ! :shock:

Image

De cylinder ga ik reviseren. Pedalenplaat en schutbord ontroest,
pedalenplaat in Owatrol en zwarte verf gezet, schutbord in zink en kleur.

Image

Nadien de leiding van HRC naar koppelstuk naar achteren, gedemonteerd.
En de 'onmogelijke' leiding naar rechts. Die wordt in het midden, boven het vliegwielhuis, met een stalen klem
op het schutbord op zijn plaats gehouden, een bout van 4 cm en onbereikbaar om aan te sleutelen...
Dus methode H: met de kleine koevoet het klemmetje verbogen zodat de leiding vrij kwam.
Daarna was die remleiding er snel uit: ( de kortere met de vele bochten is de leiding die naar het achter-circuit gaat ).

Image

Om de nieuwe leiding komt weer een rubberslang ter plaatse van dat klemmetje op het schutbord.
Het T-stukje ( verdeelstuk linksvoor-rechtsvoor ) is van messing. dus mooi opgepoetst en met 2 nieuwe leidingen weer gemonteerd:

Image

Weer een flinke hobbel genomen. Morgen zet ik de 604 op de wielen en dan RUST: vakantie.
grt, Harrie
Post Reply