Page 13 of 25

Re: Mijn 104 topic

Posted: 06 Mar 2016, 09:45
by MarcoPeus
Kijk, daar heb ik wat aan. Bedankt voor de hulp. Bespaard me veel sloopwerk en ergernis. Wilde me toch al een imbus dop 6mm halen voor de luchtsleutel. Wordt wat voor woensdag.

Re: Mijn 104 topic

Posted: 06 Mar 2016, 09:45
by MarcoPeus
Volgens mij is het gespoten en redelijk eenvoudig schoon te maken. Denk dat het lager net tegen t verticale vlak aan loopt dus even opletten dat het schoon is.
@Gino: tot nu toe was alles een uitdaging, meestal loop ik de garage in om iets te gaan doen en loop ik binnen 10 minuten tegen iets aan waardoor ik niet verder kan. Altijd door gebrek aan kennis, materiaal, gereedschap en inzicht. Al doende leert men hou ik mezelf maar voor. En dit is pas t begin. Ik moet nog 98% van de hele auto opbouwen. :shock:

Re: Mijn 104 topic

Posted: 06 Mar 2016, 09:45
by MarcoPeus
Voornemen 1 2013: Gezond/gelukkig blijven
Voornemen 2 2013: Gezin gezond/gelukkig blijven
Voornemen 3 2013: 104 afbouwen. Wil haar eigenlijk op 10 sept 2013 rijdend naar de vorige eigeneresse rijden. (edit 2016: niet gelukt)

Ik moet zeggen dat het wel erg therapeutisch werkt ja. Toen ik er net mee begon zat ik bij elke tegenslag aan Mariet in de put maar nu probeer ik een oplossing te vinden of laat het "even" liggen tot ik meer ideeen heb (al dan niet afkomstig uit t forum). Langzaam maar zeker (vooral langzaam) kom ik verder. Het ontbreken van passende sleutelruimte werkt ook tegen maar daar komt dit jaar verandering in.

Zojuist nog even wat werk gedaan aan de asjes achter. Ik bleek zowaar nog nieuwe blikken afbijt te hebben staan dus eerst maar de (grond)lak eraf gebeten. Ziet er al beter uit. De lagers lopen gelukkig niet op de asjes maar in zichzelf dus dat valt dan weer mee. Zitten op de as geklemd (met speciaal gereedschap dat ik gelukkig heb).
Nieuwe plaatjes (die ik zo mooi gespoten had) moeten uitvijlen met de dremel tot 34mm. Passen nu mooi. weer opnieuw gronden en spuiten natuurlijk.
Nog wat kleine roestplekjes gevonden achter de verrotte plaatjes op de draagarm. Die ook meteen maar even geschuurd en gespoten.
Ben aan t denk om in de ruimte tussen het asjes en de draagarm wat te spuiten als roest preventie (niet dat het nodig is, want een 104 roest bijna niet............. :roll: :mrgreen: ), zou wat ML voldoende zijn? of moet ik RX7 halen/bestellen?

Straks misschien nog even kijken of ik de ankerplaten kan plaatsen incl. nieuwe remschoenen, ow wacht, dat gaat niet want ik heb geen Locktite. Morgen maar even gaan halen, kan ik meteen de nieuwe remschijven op de voorwielnaven monteren. Ook morgen maar eens nieuwe remtrommels en wiellagers achter bestellen. Alleen het vervangen van die lagers zal nog wel een drama worden. Mister-auto.nl heeft remtrommels met wiellagers voorgemonteerd maar ik ben bang ze te bestellen omdat er bij de 104 zooooooooooveel verschillende modellen/merken/maten/bouwjaren enz zijn.

Ook nog steeds zoekende voor een deel van gereedschapsset voor de achtererwielnaven. Ik mis de bout voor het verwijderen/plaatsen van de lagers.

Re: Mijn 104 topic

Posted: 06 Mar 2016, 09:46
by MarcoPeus
Ik heb zelf 6 kisten
Voorwiellagers
Achterwiellagers/naven
Wisselbak (whatever that is)
Veerpootklem
Motor
Stuurhuis

Ik heb tot nu toe alleen de voorwiellagerkist en veerpootklem gebruikt. Achterwiellager heb ik dus de A niet van. Kijken of ik de spoed kan achterhalen, dan kan ik misschien een bout in geschikt staal laten draaien.

Re: Mijn 104 topic

Posted: 06 Mar 2016, 09:46
by MarcoPeus
Vandaag reactie gehad van "mijn" dealer. Helaas kon hij geen nieuwe remtrommels en achterwiellagers leveren en ze waren in europa bij geen enkele dealer meer leverbaar. Hoe hij aan die wijsheid komt weet ik niet maar hij was redelijk overtuigd. Informatie aanvraag bij mijnautoonderdelen.nl heeft ook nog geen uitkomst geboden, kunnen nog gesloten zijn voor de kerst/nieuwjaars vakantie.
Wordt vervolgd. Denk dat ik de oude trommels maar ga hermonteren incl lagers. Kijken hoe ver ik kom en ondertussen nieuwe op voorraad leggen/zoeken.

Re: Mijn 104 topic

Posted: 06 Mar 2016, 09:47
by MarcoPeus
Gisteren maar eens een flesje blauwe Loctite gehaald, kan ik vandaag eens proberen de remschijven aan de naven te schroeven en de ankerplaten aan de achterdraagarmen. De ruimte rondom de as ga ik volproppen met lagervet om roestinwerking te minimaliseren. De 104 ziet hoop ik nooit meer regen of in ieder geval zo weinig mogelijk dus dat zou voldoende moeten zijn.
Bij Heuts nog even geweest om te kijken of die misschien de trommels kunnen uithalen maar ze hebben alleen trommels van vóór 77 en na 80 en mijn 104 is van 78 :?
Lager zijn inderdaad los te leveren Joos maar ook hier weer leverbaar van vóór 77 en na 80.
Ik denk dat ik de trommels en lagers maar hergebruik. Ze waren niet slecht en volledig badend in t vet dus moeten ze nog goed zijn. Kan ik ondertussen dat alles in elkaar komt blijven zoeken naar nieuwe en die op de plank leggen als NOS.

Re: Mijn 104 topic

Posted: 06 Mar 2016, 09:47
by MarcoPeus
Zou kunnen Serge maar dan moet ik ze er uit halen en dan gaan ze misschien kapot en als t er dan niet op staat heb ik een probleem........

Re: Mijn 104 topic

Posted: 06 Mar 2016, 09:47
by MarcoPeus
En qua remtrommels, heb je daar ook een nummer voor gevonden?
in die lagers heb ik zeker interesse, wat wil je er voor hebben? PB?

Re: Mijn 104 topic

Posted: 06 Mar 2016, 09:48
by MarcoPeus

Re: Mijn 104 topic

Posted: 06 Mar 2016, 09:48
by MarcoPeus
Ik ga meteen een setje trommels en 2 wiellagers bestellen bij hun, die hebben ze ook blijkbaar en voor "maar" 38 euro en centen per kant.
Geen gekke prijs gezien de concurrenten.

Serge, dank voor je aanbod, als ik een keer in de buurt kom stop ik bij je en kun je ze bekijken.

De vraag is alleen, worden trommels altijd per 2 verkocht dus net zoals de schijven? Of per stuk?