Page 12 of 25
Re: Mijn 104 topic
Posted: 06 Mar 2016, 09:40
by MarcoPeus
Zo staat t ook in het WPH en RT. En alles past zo dus ik ging er van uit dat het zo goed was. Als ik me goed herinner zat t ook zo in elkaar voordat ik t uit elkaar haalde.

Re: Mijn 104 topic
Posted: 06 Mar 2016, 09:41
by MarcoPeus
Grmbl, dat vervangen van remvoeringen is een pittig klusje. Ik krijg die veren er slecht op. De onderste (kleine) veer ging er met een beetje aanmoedien wel op maar de bovenste veer wil niet meewerken.
Is er een speciaal trucje of stukje gereedschap voor om t te voorspoedigen?
Ik heb zelf al met tangen geprobeerd, een stuk ijzerdraad gelust aan een schroevendraaier als trekker maar t lukt me niet. Wat natuurlijk ook tegen werkt is dat de ankerplaat los op tafel ligt en niet aan de auto vast zit waardoor ik 2 dingen moet vasthouden en feitelijk mezelf bent aant tegen houden.
Re: Mijn 104 topic
Posted: 06 Mar 2016, 09:41
by MarcoPeus

Mijn ega???
Die weegt net 60 kg, die trek ik met anker, veren en al door de garage heen.
Ik heb helaas geen bankschroef of werkbank. Alleen een kantoordesk in de garage van een van 'slands grootste pensioenvoorzieners.
Dat wordt dus wachten totdat ik ze op de auto heb zitten, dan kan ik wat meer kracht zetten. Nu ben ik dus bezig met veer trekken en ankerplaat tegenhouden en da's nie handig nie.
Re: Mijn 104 topic
Posted: 06 Mar 2016, 09:42
by MarcoPeus
Oei da's een goeie Serge. Thanx voor de tip. Had ik inderdaad niet aan gedacht, maar als ik zo even kijk zou t moeten lukken (denk ik).
@Jan, ik zal haar eens vragen en de foto's van haar bont en blauwe lichaam dan hier posten als t niet zou lukken
Hmmmmm, bij de reiniging van de achterwiellagers en een poging tot uitbouwen van de lagers voor visuele inspectie ben ik er achter gekomen dat mijn gereedschapsset voor de achterwielen niet compleet is.
De lange bout "A" en een stift "J" ontbreken in de kit wat gebruik onmogelijk maakt. Gelukkig heb ik wel de wiellager afstel plaatjes "H" erbij dus afstellen van het wiellager gaat wel lukken (hoop ik).
@Jan: Jou tip om de ankerplaat op de tafel vast te zetten middels een lijmtang deed wonderen. Het monteren van de veer was nu min of meer kinderspel. Ik heb wel de spieren nog flink moeten aanspreken maar t is gelukt. De achterremmen zijn nu zo goed als klaar. Alleen de trommels nog opschuren en van een warmtebestendige lak voorzien en klaar. Ik wilde ze eerst stralen maar doordat ik de lagers niet verwijderd krijg laat ik dat maar achterwege.
Remtrommels zijn nu wel ontdaan van het oude vet, lekker vers nieuw vet er in. Mag daar normaal vet in wat ik ook gebruik in mijn doorsmeerpomp of moet daar iets speciaals in?
De montage plaatjes die achter de ankerplaten zitten nog even door de straalkast gehaald en voorzien van epoxyprimer en lak. Ook weer beschermd. Hij gaat lekker.
Wel gemerkt dat de nieuwe moeren die ik kocht voor de stabilisatorstang niet correct zijn. Waarschijnlijk zijn de nieuwe M14x1,5 en die wat er op moeten zijn M14x1,25. Even terug naar Fabory dus. Daar werkt een knul die me met alles wil helpen en het leuk vindt dat ik een auto restaureer.
Met een beetje geluk lukt t me deze week om "Mariet", het gele gevaar, weer op eigen benen te zetten. En dat na ruim een jaar operatie/reparatie

Re: Mijn 104 topic
Posted: 06 Mar 2016, 09:42
by MarcoPeus
DingDong, pakketdienst aan de deur met nieuwe autoonderdelen
Een enorme doos met nieuwe radiateur, wissers, remschijven en montagesetje voor remblokken. Helemaal Happy weer. Lekker verder bouwen.
De schijven met montagesetje

Re: Mijn 104 topic
Posted: 06 Mar 2016, 09:43
by MarcoPeus
Schhhhhhhhhhhhhhh Jan. Hou je mond, ik was net op weg om de belasting te ontduiken.
Ga er volgende week een plu-in hybride in lepelen uit een Prius. Wat zullen die bevooroordeelden op straat op hun neus kijkeeeennnn.
Dan mag ik er zonder bijtelling zakelijk mee rijden. Lekker 50.000 per jaar, trek ik ze toch een poot uit.

Re: Mijn 104 topic
Posted: 06 Mar 2016, 09:43
by MarcoPeus
Hmmmmm, werk aan Mariet is blijven liggen afgelopen week vanwege verplichtingen en drukte.
Ook kom ik geen steek verder met het zoeken naar vervangende borgmoeren. De stabi, draagarmen voor en achter en de stuurstangen zou ik graag voorzien van nieuwe exemplaren maar dat blijkt fijnere schroefdraad te zijn dan verkrijgbaar bij de meeste ijzerwaren zaken. M14x1,25 voor de stabi, kan dat?
Ook heb ik gezocht naar nieuwe achterwiellagers maar er zijn schijnbaar nogal wat verschillende modellen. Ik heb gezien vóór 1977, ná 1980 maar ertussen niets en daar zit die van mij nu net.
Misschien morgen eens een poging wagen om de veerpoten met naven en remklauwen te monteren. Wish me luck.
Re: Mijn 104 topic
Posted: 06 Mar 2016, 09:44
by MarcoPeus
Goeie tip maar dan komen er 20 euro verzendkosten bij. Kan ik beter die bij de brommershop kopen. Of ging jij nog bestellen bij Serie04 Serge?
Re: Mijn 104 topic
Posted: 06 Mar 2016, 09:44
by MarcoPeus
Vandaag tussen het Afghanistan geweld buiten even in de garage proberen verder te komen. Lang niks meer gedaan maar daar ligt niemand wakker van.
Proberen de remtrommels aan de achterarmen te maken en stuit meteen op een probleem.
De montage "flensen"/naven aan de achterdraagarmen moeten een metalen plaatje krijgen die ik nieuw heb besteld bij Serie04 en daaroverheen een soort van vetbeschermer.

Zie hier de naaf.
Helaas past het metalen plaatje niet over de as heen en kom ik rondom 1mm te kort. Lijkt wel een soort van ring om de as heen te zitten die het originele plaatje op zijn plaats hield. Daar was niets meer van over, wel zitten er nog wat verroestte resten onder die ring die ik graag zou verwijderen. 'T lukt me alleen niet om er makkelijk bij te komen.

In het WPH kan ik niets vinden over een metalen ring die er af geschoven/geperst moet worden.
Weet iemand of ik iets mis/fout doe?
Re: Mijn 104 topic
Posted: 06 Mar 2016, 09:44
by MarcoPeus
k heb net even gekeken bij mijn sloper maar daar krijg ik de anker plaat niet los van de naaf. Heb al een imbus gebroken (Hulk??) op de boutjes. Ik kan zo 1-2-3 niet alles zien maar het lijkt alsof op mijn sloper een mooi plaatje zit nog.
Dat ringetje had inderdaad niet meegespoten moeten worden, dat is t nadeel als je t uitbesteed en naderhand een doos mee krijgt met de melding "succes ermee". Veel uitzoek werk en ergernis.