Re: Mijn 201 E Commercial 1932
Posted: 09 May 2016, 22:13
Met wat technische les van Serge vanmiddag weer wat wijzer geworden, precies daar waar een forum voor bedoelt is. Elkaar helpen en onderwijzen. Bedankt Serge. Gezien de weersverwachting heb ik de 201 toch maar even in de garage gezet. Terwijl ik dat deed dacht ik toch maar even te kijken naar de verdeler. Wat blijkt: Er zit centrifugaal ontsteking op.
Zonder vaccuum vervroeging natuurlijk wel.
De grondplaat had ik er zo vanaf, 3 schroefjes, de contactpuntjes vertonen wel wat pitting dus ik vermoed dat de condensator naar de hemel is.

Kijken of ik een multimeter heb die C kan meten en als deze niks meer meet, of ik nog een nieuwe kan krijgen. Ik zie t al voor me:
Ik: "1 condensator graag"
Onderdelenboer: "Wat is dat?"
Ik: "Zo'n zilveren tonnetje dat op de verdeler zit"
Onderdelenboer: "voor welke auto meneer"
Ik: "Een Peugeot 201"
Onderdelenboer: "Een WAT!?"
Anyway, Hier een blik in de ruimte waar de gewichtjes kunnen bewegen:

Wel viel me op dat 1 gewicht niet zo ver kan bewegen als dat andere gewicht omdat een nokje naar binnen staat aan die kant. (rechts op de foto)
Hier een aanblik op de gewichtjes op volle uitslag.

Op de foto is t niet goed te zien maar 1 gewichtje gaat niet zo ver naar buiten als t andere.
Vanmiddag heb ik een SUN motortester gezien die ik morgen eventueel kan gaan bekijken en testen (
motortester testen hahaha)
Wellicht kan ik dan zelf eens bepalen wat de contacthoek is en hoe ik iets kan aanpassen. Een nieuwe condensator zou echter geen luxe zijn, wat denken jullie?
Nu ik dit achterhaald heb bedenk ik me wel, dit zou niet de reden kunnen zijn voor het slecht accelereren in de 2 en 3. Die centrifugaal gewichten zijn er alleen voor de vervroeging op hoger motortoerental of niet?
Dat zou dus impliceren dat als ik naar de 2 schakel en het motor toerental valt terug, dat de vervroeging dus ook weg is. Een contacthoek meter is dus wel handig. Heeft iemand toevallig wel de gegevens voor deze motor ergens in documentatie staan die je zou willen delen met me?
Punt afstand is 0,4, dat wist ik al maar contacthoek, bougie electrode afstand.
Het demonteren en schoonmaken van de carburateur komt steeds dichterbij vrees ik. Alleen een pakking-set vinden......

De grondplaat had ik er zo vanaf, 3 schroefjes, de contactpuntjes vertonen wel wat pitting dus ik vermoed dat de condensator naar de hemel is.

Kijken of ik een multimeter heb die C kan meten en als deze niks meer meet, of ik nog een nieuwe kan krijgen. Ik zie t al voor me:
Ik: "1 condensator graag"
Onderdelenboer: "Wat is dat?"
Ik: "Zo'n zilveren tonnetje dat op de verdeler zit"
Onderdelenboer: "voor welke auto meneer"
Ik: "Een Peugeot 201"
Onderdelenboer: "Een WAT!?"




Anyway, Hier een blik in de ruimte waar de gewichtjes kunnen bewegen:

Wel viel me op dat 1 gewicht niet zo ver kan bewegen als dat andere gewicht omdat een nokje naar binnen staat aan die kant. (rechts op de foto)
Hier een aanblik op de gewichtjes op volle uitslag.

Op de foto is t niet goed te zien maar 1 gewichtje gaat niet zo ver naar buiten als t andere.
Vanmiddag heb ik een SUN motortester gezien die ik morgen eventueel kan gaan bekijken en testen (

Wellicht kan ik dan zelf eens bepalen wat de contacthoek is en hoe ik iets kan aanpassen. Een nieuwe condensator zou echter geen luxe zijn, wat denken jullie?
Nu ik dit achterhaald heb bedenk ik me wel, dit zou niet de reden kunnen zijn voor het slecht accelereren in de 2 en 3. Die centrifugaal gewichten zijn er alleen voor de vervroeging op hoger motortoerental of niet?
Dat zou dus impliceren dat als ik naar de 2 schakel en het motor toerental valt terug, dat de vervroeging dus ook weg is. Een contacthoek meter is dus wel handig. Heeft iemand toevallig wel de gegevens voor deze motor ergens in documentatie staan die je zou willen delen met me?
Punt afstand is 0,4, dat wist ik al maar contacthoek, bougie electrode afstand.
Het demonteren en schoonmaken van de carburateur komt steeds dichterbij vrees ik. Alleen een pakking-set vinden......